• Hoi Q'ers!
    Ik heb een serieus grammanazi probleem. Sinds kort heb ik enorm veel contact met een jongen (die ik eigenlijk stiekem heel leuk vind), wat dus inhoudt dat we ook veel met elkaar sturen. Nu heb ik het probleem dat hij echt zoveel taalfouten maakt... en op zich zou me dat niet storen, maar het zijn fouten zoals 'ik vindt' en 'het word' en aaaaah.
    Soms wijs ik hem op die fouten maar ik denk dat hij stilletjes aan gek wordt van dat verbeteren. Aangezien hier op Q ook wel een aantal 'grammanazi's' zitten, vroeg ik me af wat jullie zouden doen in mijn plaats?
    Alvast een meme om jullie te bedanken

    [ bericht aangepast op 11 aug 2016 - 19:50 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik als dyslect zie de fout niet eens.:p


    You were born original, don't die as a copy.

    Aravis schreef:
    Meestal probeer ik dat woord dan gewoon nog eens te gebruiken als ik antwoord, maar dan in de correcte vorm. ^^

    Dit, meestal.


    Ex astris, sciencia

    Heeft hij dyslexie? Ik heb een vriendin met dyslexie, so I gave up a long time ago XD.


    No growth of the heart is ever a waste

    Valkyries schreef:
    Hier ken ik alles van!!! Nu, na 9 jaar samenzijn mag ik hem gewoon ongegeneerd uitlachen als hem een fout maakt en ik betrap hem erop. Maar goed, m'n vriend maakt wel wat grotere fouten dan enkel een d/t foutje. Hij schrijft alles letterlijk zoals hij het zegt, en geloof me, soms is dat echt te grappig gewoon. In dat opzicht heeft hij het licht (of in deze de 'taal') echt niet uitgevonden :'D

    Natuurlijk, in het begin van m'n relatie toen ik hem net leerde kennen, was ik iets terughoudender met uitlachen XD Al deed ik hem dus wel continue verbeteren, wat eigenlijk alleen maar vervelend werd voor ons beiden.
    Aan de meeste fouten erger ik me inmiddels niet meer, ik weet dat hij niet bepaald kan spellen en weet ook dat hij dat ook nooit echt gaat kunnen.
    De enige tip die ik je kan geven is om het dus wat proberen los te laten ^_^ Want hij zal zich er waarschijnlijk ook aan gaan ergeren - als hij dat al niet doet :'D, evenzeer als dat jij je ergert aan die stom foutjes.



    Wauw 9 jaar! Oké mezelf het los laten gaan (: dankjewel!
    @ de users hierboven, hij heeft inderdaad dyslexie.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik herken het probleem. Daar kan ik me ook echt zo aan ergeren! Ik heb het eigenlijk zo'n beetje opgegeven, want het heeft geen zin om hem telkens te verbeteren, hehe.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Niet verbeteren. Dat is zo vet irritant. Maak er eens een grapje over in het echt ofzo, dan wijs je hem er op een speelse manier op. Maar via whatsapp verbeteren, daar kan ik echt niet tegen, dus ik zou dat nooit doen.

    Edit: en al helemaal niet doen als ie dyslexie heeft. Dan kan ie er niks aan doen en heeft verbeteren ook niet veel zin, hij is wss al vaak genoeg verbeterd.

    [ bericht aangepast op 11 aug 2016 - 21:17 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Ik verbeter mijn vrienden altijd, oeps. Ook in real life. ^^ Zo zei mijn hele zwemclub geregeld: 'Ik heb bang.' Maandenlang zei ik er dan altijd achter: 'Schrik hebben en bang zijn!' Ik denk wel dat ze het nu kunnen, haha. Bij mijn afscheid zeiden ze zelfs: 'We gaan het nooit meer vergeten, schrik hebben en bang zijn.'
    Bij sommige mensen ben ik wel gestopt met onder andere dt-fouten te verbeteren, omdat ik aanvoelde dat het hen echt niks kon schelen. :'D
    In jouw geval zou ik me misschien toch inhouden. Vrienden zijn natuurlijk iets anders dan een potentieel vriendje. :') En als hij dyslexie heeft, is het voor hem waarschijnlijk ook niet zo tof om constant verbeterd te worden.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Gewoon lekker laten zitten. Aan foutjes kan je je ergeren, maar de betweter uithangen wanneer er niet om wordt gevraagd kan mensen oprecht kwetsen of onzeker maken. Zeker als je hem heel leuk vindt, gewoon lekker laten zitten, want met ongevraagd iemand verbeteren lok je hem niet echt naar je toe, in negen van de tien gevallen.

    Ik begrijp overigens niet echt waarom het woord grammarnazi zo algemeen beschouwd wordt als een positief iets, maar dat daargelaten. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ah, ik word altijd een beetje ongemakkelijk van dat woord, in alle eerlijkheid, al ben ik er wel helemaal voor om het verkeerd te spellen als het al gebruikt moet worden. :'D

    Maar goed, ik kan me voorstellen dat je je daar soms aan kunt storen, maar ik zou je echt heel erg afraden om hem te verbeteren, tenzij hij zelf zegt dat hij dat niet erg vindt of hij je erom vraagt. Dat geldt zeker als hij dyslexie heeft, want hij kan er dan weinig aan doen, en er is een grote kans dat hij al heel vaak verbeteringen hoort van mensen om hem heen, en zich er misschien zelfs wat onzeker over voelt, terwijl zulke verbeteringen hem niet zullen helpen met het onderliggende probleem. Het gesprek is waarschijnlijk leuker voor hem als je zoveel mogelijk gewoon op de inhoud ingaat, dus het meest verstandige is om jezelf gewoon aan te leren eroverheen te lezen, denk ik. Of, als je dat echt lastig vindt, over te stappen van geschreven chatgesprekken op Skype, bijvoorbeeld. In gesproken woorden zitten geen dt fouten. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    ^ owkey, let it go wordt echt mijn levensmotto :') Dankjewel allemaal!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ik wil toch nog even iets zeggen hehe. :Y)
    Mijn vriend is ook niet zo goed met talen. Hij maakt vaak fouten die deels door zijn dyslexie komen, maar ook deels door zijn verschrikkelijke opleiding die echt op niets trekt. Hij schrijft hierdoor helemaal niet graag en ik lees zijn berichten niet graag. Oplossing: veel bellen. :Y) Nee, grapje.
    Toen ik hem pas leerde kennen, stoorde ik me enorm aan die fouten. Ik probeerde me altijd in te houden, maar ik kon me er echt zo in opjagen. :') Gelukkig heb ik met de tijd geleerd om te aanvaarden dat die fouten er zijn. Intussen kennen we elkaar twee jaar en zijn er ook twee dingen veranderd: 1) Ik jaag me minder op in zijn spelfouten wel nog enorm in die van anderen. 2) Hij wil graag bijleren, nieuwe dingen leren, waardoor er opening is gekomen om zijn taalfouten te verbeteren.
    Als hij vindt dat ik overdrijf en hij er onzeker door wordt, zegt hij dat en dan hou ik me weer wat in. Zo lukt het ons wel eigenlijk!
    So basically, wat ik wilde zeggen is dat het met de tijd wel goedkomt. Je moet gewoon wat vertrouwen in jullie band hebben en weten dat hoe beter je elkaar leert kennen, hoe minder belangrijk die taalfouten worden. So keep calm and just wait it out.


    Words are loaded pistols. Sometimes it's just better not to pull the trigger. | Vertrouwenspersoon

    Benevolence schreef:
    Ik wil toch nog even iets zeggen hehe. :Y)
    Mijn vriend is ook niet zo goed met talen. Hij maakt vaak fouten die deels door zijn dyslexie komen, maar ook deels door zijn verschrikkelijke opleiding die echt op niets trekt. Hij schrijft hierdoor helemaal niet graag en ik lees zijn berichten niet graag. Oplossing: veel bellen. :Y) Nee, grapje.
    Toen ik hem pas leerde kennen, stoorde ik me enorm aan die fouten. Ik probeerde me altijd in te houden, maar ik kon me er echt zo in opjagen. :') Gelukkig heb ik met de tijd geleerd om te aanvaarden dat die fouten er zijn. Intussen kennen we elkaar twee jaar en zijn er ook twee dingen veranderd: 1) Ik jaag me minder op in zijn spelfouten wel nog enorm in die van anderen. 2) Hij wil graag bijleren, nieuwe dingen leren, waardoor er opening is gekomen om zijn taalfouten te verbeteren.
    Als hij vindt dat ik overdrijf en hij er onzeker door wordt, zegt hij dat en dan hou ik me weer wat in. Zo lukt het ons wel eigenlijk!
    So basically, wat ik wilde zeggen is dat het met de tijd wel goedkomt. Je moet gewoon wat vertrouwen in jullie band hebben en weten dat hoe beter je elkaar leert kennen, hoe minder belangrijk die taalfouten worden. So keep calm and just wait it out.


    Dankjewel Eva, deze post brengt mijn innerlijke nazi tot rust (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Augurey schreef:
    Meestal probeer ik dat woord dan gewoon nog eens te gebruiken als ik antwoord, maar dan in de correcte vorm. ^^


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ja ik zou hier dus echt niet tegen kunnen, vind het heel knap als mensen dat wel kunnen. Maar daarnaast, als jij een grammernazi bent, ben je dat. Als hij daar niet tegen kan is dat natuurlijk vervelend, maar heb je het weleens tegen hem gezegd? Dat je gewoon iemand bent die daar niet tegen kan. Is hij dyslectisch? Ik heb een vriend - gewoon een vriend - die zwaar dyslectisch is, tot op het punt dat hij pizza als pietza schrijft. Daar irriteer ik me toch ergens een iniminibeetje aan, maar omdat hij er echt niks aan kan doen een stuk minder. Dus misschien zou dat helpen.


    "Do you believe monsters are born or made?"