• De Franse Raad van State, de hoogste gerechtelijke instantie van het land, heeft het verbod op het dragen van een boerkini op Franse stranden geschorst. Het gaat om een voorlopige beslissing die de Raad in staat stelt de tijd te nemen om tot een grondiger oordeel te komen. Volgens de Conseil d'Etat is het boerkiniverbod "een ernstige en illegale aantasting van de fundamentele vrijheden, te weten de vrijheid van beweging, de vrijheid van geweten en de persoonlijke vrijheid".

    In de gemeente Villeneuve-Loubet aan de Côte d'Azur heeft de Franse Raad van State heeft zich uitgesproken tegen het boerkiniverbod. Door deze uitspraak kan ook het boerkiniverbod in dertig andere gemeenten worden vernietigd. Volgens de Conseil d'Etat is het boerkiniverbod "een ernstige en illegale aantasting van de fundamentele vrijheden, te weten de vrijheid van beweging, de vrijheid van geweten en de persoonlijke vrijheid."

    De boerkini mag dus vanaf vandaag weer gewoon gedragen worden, in ieder geval op het strand van Villeneuve-Loubet. De rechtszaak ging in eerste instantie enkel over het verbod in deze gemeente. In totaal hebben een dertigtal gemeenten een boerkiniverbod afgeroepen. Boerkini's zijn onder andere van de stranden van Nice en Cannes verbannen.


    Tijdens de hoorzitting gisterenmiddag was al gebleken dat het boerkiniverbod moeilijk juridisch kon worden onderbouwd. Volgens de gemeente Villeneuve-Loubet zou de boerkini een gevaar voor de openbare orde zijn, in het 'gespannen klimaat' na de aanslag in Nice van 14 juli. De advocaat van de gemeente kon echter geen enkel voorbeeld geven van incidenten rond vrouwen die een boerkini droegen.

    De gemeente beriep zich daarnaast op de laïcité, de scheiding tussen kerk en staat. Volgens de laïcité moet de staat strikt neutraal zijn, waardoor ambtenaren en andere publieke dienaren geen hoofddoekjes of andere religieuze onderscheidingstekens mogen dragen. Deze kledingvoorschriften gelden echter niet voor burgers die zich in de openbare ruimte begeven.

    De beslissing van de Raad van State wordt alvast toegejuicht door de moslimgemeenschap in Frankrijk. "Deze verstandige belissing zal ons toelaten om de spanningen te verminderen. De toestand was erg gespannen bij onze medemoslims, en dan vooral bij de vrouwen", zegt Abdallah Zekri, de secretaris-generaal van de Franse raad van het moslimgeloof (CFCM).

    Het al dan niet verbieden van de boerkini verdeelde Frankrijk de afgelopen weken. Voorstanders beriepen zich op de strikte scheiding in Frankrijk tussen kerk en staat, die godsdienstige uitingen in het openbare leven aan banden legt. Critici vinden het verbod discriminerend voor moslims, en zijn bang dat dit een precedent schept om andere godsdienstige uitingen uit het openbare leven te verbannen.

    Sinds het verbod zijn er 32 boetes uitgedeeld, in vier van de gemeenten die het verbod handhaven. De meeste bonnen (24) zijn uitgedeeld op het strand van Nice. In veel andere plaatsen wordt niet beboet, maar worden vrouwen wel gedwongen het strand te verlaten.
    Eerder deze week dwong de politie in Nice een vrouw in een blauwe tuniek zich op het strand uit te kleden. Beelden hiervan gingen de wereld rond en zorgden voor bezorgde en afkeurende reacties.

    Sinds het verbod op de boerkini's is de verkoop van het kledingstuk sterk toegenomen. Online kwamen er drie keer zoveel bestellingen binnen.

    Bron

    Nou, dat werd wel eens tijd. Nu maar hopen dat het zo blijft en dat hun eindconclusie niet weer wat anders wordt. Ik zou beschaamd zijn om mijn leuze over vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid mocht in Frankrijk zijn.
    Ik dacht dat dit wel interessant was om te delen, gezien het de laatste tijd voor (terecht) veel heisa gezorgd heeft.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik hoorde het op de radio en het journaal, inderdaad, en mijn God, ik ben oprecht opgelucht. Dit verbod was echt volkomen onzin op alle mogelijke manieren, om er nog niet eens op in te gaan hoe vreselijk vernederend het moet voelen als je daadwerkelijk een boete krijgt om dat "te veel kleren draagt", want jeetje, mannen die een vrouw vertellen dat ze minder kleren moet dragen is niet iets wat we moeten vastleggen in de wet, ew.

    Ik hoop maar dat het hierbij blijft. Er werd ook al iets geroepen over dan maar een verbod op landelijk niveau, maar dat zou al helemaal ronduit griezelig zijn.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ben blij dit te horen. Ik vond het zo verschrikkelijk onverdraagzaam, breng toch wat empathie op voor mensen die anders zijn en anders in het leven staan. Als die vrouw dat nu wilt dragen, wat heb ik daar dan in godsnaam zeer van. En wie ben ik om mij zo op te dringen aan een ander.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2016 - 21:38 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Mooi zo! Was echt een onzinnige wet.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Dit slaat helemaal nergens op. Het verbod sloeg nergens op. En dit ook niet. Waarom überhaupt een verbod plaatsen en gelijk weer schrappen. :')

    Meteorites schreef:
    Dit slaat helemaal nergens op. Het verbod sloeg nergens op. En dit ook niet. Waarom überhaupt een verbod plaatsen en gelijk weer schrappen. :')


    Het waren bepaalde badsteden (zoals o.a. Nice en Cannes) die het verboden hebben, maar nu heeft het Conseil d'État, de Franse Raad van State, besloten dat het onwettig is. Iets waar mijn kat op kon komen, maar goed. Dit slaat inderdaad op drie keer niets.
    Update, trouwens. Dit geldt klaarblijkelijk alleen voor één bepaalde badstad en de rest van de burgemeesters gaat lekker door. Laat ons hopen dat het uiteindelijke besluit alles bedraagt, want dit wordt echt absurd. Bende hypocrieten.

    Square schreef:
    Ik hoorde het op de radio en het journaal, inderdaad, en mijn God, ik ben oprecht opgelucht. Dit verbod was echt volkomen onzin op alle mogelijke manieren, om er nog niet eens op in te gaan hoe vreselijk vernederend het moet voelen als je daadwerkelijk een boete krijgt om dat "te veel kleren draagt", want jeetje, mannen die een vrouw vertellen dat ze minder kleren moet dragen is niet iets wat we moeten vastleggen in de wet, ew.

    Ik hoop maar dat het hierbij blijft. Er werd ook al iets geroepen over dan maar een verbod op landelijk niveau, maar dat zou al helemaal ronduit griezelig zijn.


    Het slaag echt helemaal nergens op. "Hé, jij daar, zou je je eens willen uitkleden, je hebt teveel aan!"


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb me zo, zo bizar boos gemaakt om dit verbod. Het is zot dat ze überhaupt op het idee komen, dus ik vergeef ze deze "ingetrokken" uiting van pure racisme nog niet :') Wel fijn te horen dat het weer mag met dit weer tho.

    Dingetje: wetsuits wel en boerkini's niet? Get a life people.

    [ bericht aangepast op 26 aug 2016 - 23:27 ]

    Villainess schreef:
    Ik heb me zo, zo bizar boos gemaakt om dit verbod. Het is zot dat ze überhaupt op het idee komen, dus ik vergeef ze deze "ingetrokken" uiting van pure racisme nog niet :') Wel fijn te horen dat het weer mag met dit weer tho.

    Dingetje: wetsuits wel en boerkini's niet? Get a life people.


    Dat wetsuits wel gewoon nog mochten is inderdaad al belachelijk, maar wat ik ergens nog veel erg vond was dat nonnen nog steeds gewoon in habijt en met hoofdbedekking het strand op mochten zonder dat iemand er iets van zou hebben gezegd of twee keer naar zou hebben omgekeken. Puur racisme zijn de juiste woorden, ja. Het is niet eens meer subtiel.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    (...)

    Dat wetsuits wel gewoon nog mochten is inderdaad al belachelijk, maar wat ik ergens nog veel erg vond was dat nonnen nog steeds gewoon in habijt en met hoofdbedekking het strand op mochten zonder dat iemand er iets van zou hebben gezegd of twee keer naar zou hebben omgekeken. Puur racisme zijn de juiste woorden, ja. Het is niet eens meer subtiel.


    Ik ben inderdaad ook van mening dat het hele verbod ronduit belachelijk is. Maar vooral het punt dat je maakt over nonnen is inderdaad iets wat echt gewoon met dubbele maten meten is. Ik ben ook echt geschrokken door de reacties die er werden gegeven op het filmpje en over hoe mensen dit goed praten. Met dit soort dingen ga je alleen maar meer een scheidingslijn krijgen en wordt intregatie alleen maar moeilijker en de haat naar het westen groter.

    Maar het is niet alleen in Frankrijk, ook steeds meer Nederlands begint het racisme steeds duidelijkere vormen aan te nemen. Kijk maar naar het eerste punt van het verkiezingsprogramma van de PVV.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Sempre schreef:
    (...)

    Ik ben inderdaad ook van mening dat het hele verbod ronduit belachelijk is. Maar vooral het punt dat je maakt over nonnen is inderdaad iets wat echt gewoon met dubbele maten meten is. Ik ben ook echt geschrokken door de reacties die er werden gegeven op het filmpje en over hoe mensen dit goed praten. Met dit soort dingen ga je alleen maar meer een scheidingslijn krijgen en wordt intregatie alleen maar moeilijker en de haat naar het westen groter.

    Maar het is niet alleen in Frankrijk, ook steeds meer Nederlands begint het racisme steeds duidelijkere vormen aan te nemen. Kijk maar naar het eerste punt van het verkiezingsprogramma van de PVV.


    Absoluut, het is totaal niet alleen in Frankrijk een probleem, daar heb je groot gelijk in. Ik stond laatst een beetje te vloeken naar mijn onschuldige televisie toen ze het op het achtuurjournaal over dat programma van de PVV hadden. :W

    Dat nationalisme en die angst voor buitenlanders is een heel reëel iets wat opkomt in vrijwel alle landen in West-Europa de laatste tijd (de PVV in Nederland, Ukip in het Vernigd Koninkrijk, het Front National in Frankrijk, de AfD in Duitsland, en dat zijn alleen nog maar de dingen die ik zo uit mijn hoofd kan opnoemen), en ik vind het in alle eerlijkheid erg eng om dit te zien gebeuren. Al deze micro-agressies zorgen ervoor dat mensen het idee krijgen dat het op een of andere manier oké is om andere mensen op straat te vertellen dat ze "terug naar eigen land" moeten, en vanuit daar is er nog maar een afschuwelijk kort bruggetje naar dingen waarvan ik hoop dat we ze nooit (weer) hoeven mee te maken. Ik krijg soms echt de neiging om bepaalde personen op een stoel te duwen met een kop koffie en een geschiedenisboek uit de eerste klas, opengeslagen op de hoofdstukken over het interbellum en 1940-1945.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    MT. Ik kijk het nog wel even aan.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Voor zover ik weet was dit nog maar voor een van die steden van toepassing, zeker? In ieder geval is het wel een goed precedent en ik denk dat het ook niet zo heel lang meer zal duren voor ook de andere steden dit verbod moeten opheffen. Ik ben zelf van mening dat het gewoon belachelijk is. We zijn in 2016 en ik denk dat het ondertussen eens tijd wordt dat vrouwen zelf mogen kiezen wat ze willen dragen. Dat verbod was gewoon te belachelijk voor woorden.


    What would Emma do?