• De stelling van deze week luidt:
    Een boerkiniverbod is een inbreuk op de vrijheid van godsdienst

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Augurey schreef:
    Mijn stelling! Dit maakt me veel te blij, haha.

    Ik vind inderdaad absoluut van wel. In zoverre mijn kennis over de islam rijkt, wordt in de Koran gezegd dat men zich vroom dient te kleden. De interpretaties daarvan verschillen heel erg (hoofddoeken en jilbabs of zelds boerka's/niqabs zijn totaal verschillende dingen en worden toch allemaal als vroom gerekend, over het algemeen, hoewel die laatste twee verboden zijn in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is.)

    Er is al jaren een hele discussie over dat het soort kledij dat door moslimvrouwen gedragen wordt tekenen van onderdrukking zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er vrouwen zijn die gedwongen worden (kijk maar naar Iran). Ik ben er evenzeer van overtuigd dat er vrouwen zijn, veel vrouwen, die het dragen uit geloof, omdat ze willen. Hetzelfde geldt voor een boerkini. Vroom kleden kan op vele manieren en ik begrijp dat er vele mensen zijn die bikini's niet vroom vinden en vandaar voor zichzelf een boerkini willen dragen. Is het uit vrije wil, dan is er geen probleem. Is het omdat men moet, dan is er wel een probleem.

    Maar zelfs als men verplicht wordt het te dragen, is het verbieden een zeer slechte oplossing. Als men verplicht wordt iets te dragen, is er een probleem. Een probleem moet je bij de oorzaak aanpakken (en voor alle mensen die nu met "Islam is het probleem!" aan komen zetten, neen, de mensen die andere mensen verplichten iets te doen wat ze niet willen, die zijn het probleem. Met generalisaties raken we nergens.), niet bij de gevolgen. Pak het gevolg aan en er komen twee nieuwe gevolgen bij.

    Je kan nooit weten of mensen het uit vrije wil dragen (al ben ik er persoonlijk van overtuigd dar het overgrote deel dat wel doet), dus het verbieden is een inbreuk op zowel vrijheid van godsdienst en het openbaar beoefenen daarvan, als op de vrijheid om zich tr kleden zoals men wenst (zolang het de openbare orde niet verstoord en de veiligheid in gevaar brengt, wat het beide niet doet). En zoals al vaak in de media gezegd is en waar ik het totaal mee eens ben: verbied wetsuits en andere verhullende kledij dan ook op het strand.

    Ik hoop dat ik niets vergeten ben, want ik heb er een vrij uitgebreide mening over en durf al eens wat te vergeten en ik ben dit op mijn gsm aan het typen, dus het is moeilijk om terug te lezen wat ik eerder schreef. En sorry voor de eventuele typfouten.


    precies dit!


    Never forget who you are and where you come from

    Ik heb waarschijnlijk een heel onpopulaire mening, maar ik zal die toch proberen zo op te schrijven.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Lolicia schreef:
    Ik heb waarschijnlijk een heel onpopulaire mening, maar ik zal die toch proberen zo op te schrijven.

    Wel, zonder die mening zou het niet eens een stelling waard zijn.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Fennec schreef:
    (...)
    Wel, zonder die mening zou het niet eens een stelling waard zijn.


    Inderdaad. @ Lolicia: gooi het eruit! Een debat is trouwens toch niet interessant als iedereen het met elkaar eens is, een andere mening vind ik altijd boeiend en respectabel, of ik het er nu (volledig) mee eens ben of niet. (:
    Pas zo leren we iets bij.

    [ bericht aangepast op 5 sep 2016 - 11:54 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vind dat het niet verboden moet worden. Ik bedoel: diegene mag toch zelf kiezen wat diegene draagt? En als je er problemen mee hebt, dan kijk je gewoon de andere kant op.

    -

    [ bericht aangepast op 27 nov 2017 - 13:55 ]

    Ik heb nogal moeite met zulke stellingen, of beter gezegt met zulke discussies in het algemeen.
    Ik zal proberen om het uit te leggen... Ik ben van mening dat we op een punt zijn aangekomen waarbij ik het gevoel heb dat ik me als Nederlander zijnde overal op moet aanpassen - ongeacht wat ik hier van vindt - terwijl anderen het recht lijken te hebben om onze cultuur en tradities overhoop te gooien en dingen zomaar te veranderen omdat ze zogenaamd niet door de beugel kunnen. Sterker nog, als je het mij vraagt zijn het de godsdiensten die de samenleving en de saamhoringheid kapot gaan maken.
    Neem bijvoorbeeld die zwarte pieten discussie die al weet-ik-niet-hoe-lang gaande is. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar zoals ik het altijd heb begrepen werd zwarte piet op een slavenmarkt in Myra bevrijd door Sinterklaas en uit dank besloot hij vrijwillig met Sinterklaas mee te reizen. Even los van hoe het verhaal nu exact is, het stoort mij enorm dat dit verhaal en de oorsprong van onze traditie nooit een "probleem" is geweest. Maar omdat ineens bepaalde mensen zich ermee gaan bemoeien, wordt het plotseling bestempeld als racisme en weten we niet hoe snel we er vanaf moeten komen. Natuurlijk zullen bepaalde mensen zich hier door aangevallen/onprettig voelen, dat begrijp ik best. Maar ik voel me ook door bepaalde dingen aangevallen of onprettig, wordt hier ook naar gekeken? Nee. Persoonlijk heb ik een grote moeite met offerfeesten, of hoe bepaalde culturen vrouwen behandelen. Maar vreemdgenoeg staat dat ver onder dingen als bijvoorbeeld de zwarte pieten discussie. En dát kinders, vindt ik jammer. Want waarom moet diegene met de grootste mond, met de grootste menigte achter zich of het media kanaal met het grootste aantal kijkers bepalen wat goed of fout is? Waarom mogen hun bepalen wat wel mag blijven en wat niet mag blijven? Ik ben voor een samenleving waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. Maar als je in de ene cultuur dingen wilt veranderen omdat dingen je vindt dat dingen niet door de beugel kunnen, vindt ik dat dit ook bij andere culturen moet kunnen. De weegschaal moet in balans zijn en eerlijk gezegt heb ik momenteel het idee dat ik alleen maar culturele dingen afgeef zonder er iets voor terug te krijgen waar ik me persoonlijk door aangevallen/onprettig voel.

    Dus, ja... Dat moest ik even kwijt.
    Ik ben het eens met de stelling - hoewel ik bij zulke dingen vindt dat veiligheid altijd bovenaan moet staan.
    Ik wil niet met vingers wijzen, maar ik kan weinig onopgemerkt meesmokkelen in een bikini of badpak.


    I'll lick the poison from right off your kiss

    @ Dreadful: Je wilt niet weten hoe erg ik je hierin gelijk geef. Het is echter niet alleen met de zwarte pieten discussie (die naar mijn mening te lang heeft voortgeduurd; want laatst kwam er weer wat over in het nieuws), maar er zijn genoeg andere gevallen die hiervan aan orde zijn. En wijzen hunzelf ook niet met vingers? Ik bedoel maar, kijk naar de zwarte pieten discussie. Ze maken van zo'n onschuldig verhaal en traditie alsof het een van de ergste dingen in de wereld is. Natuurlijk is dit mijn mening, daar hoeft een ander me niet in mee te volgen, maar als je toch druk bezig bent met het wijzen naar andere dingen; kijk dan ook eens even naar jezelf.
    Mijn mening is een heel onpopulaire mening, maar ik heb zelf ook constant het gevoel te moeten aanpassen, terwijl ik zelf een verdomde Nederlander ben en in Nederland woon. Ik wil me best aanpassen aan andere geloven/tradities en er rekening mee houden, want ik snap het best, maar waarom is het dan zo moeilijk om datzelfde gebaar gewoon terug te doen? Ik weet zelf niet of ik de stelling gelijk geef, maar ik ben het zelf ook niet mee oneens, want ik snap best dat Frankrijk dit heeft ingevoerd vanwege de aanslagen die er gebeurd zijn. Er moet gewoon extra opgepast worden en er zijn meerdere levens dan alleen die van het geloof. Je moet niet een kant kiezen en de rest weghalen, want dat vind ik zelf nogal onmenselijk.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Dreadful schreef:
    Ik heb nogal moeite met zulke stellingen, of beter gezegt met zulke discussies in het algemeen.
    Ik zal proberen om het uit te leggen... Ik ben van mening dat we op een punt zijn aangekomen waarbij ik het gevoel heb dat ik me als Nederlander zijnde overal op moet aanpassen - ongeacht wat ik hier van vindt - terwijl anderen het recht lijken te hebben om onze cultuur en tradities overhoop te gooien en dingen zomaar te veranderen omdat ze zogenaamd niet door de beugel kunnen. Sterker nog, als je het mij vraagt zijn het de godsdiensten die de samenleving en de saamhoringheid kapot gaan maken.
    Neem bijvoorbeeld die zwarte pieten discussie die al weet-ik-niet-hoe-lang gaande is. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar zoals ik het altijd heb begrepen werd zwarte piet op een slavenmarkt in Myra bevrijd door Sinterklaas en uit dank besloot hij vrijwillig met Sinterklaas mee te reizen. Even los van hoe het verhaal nu exact is, het stoort mij enorm dat dit verhaal en de oorsprong van onze traditie nooit een "probleem" is geweest. Maar omdat ineens bepaalde mensen zich ermee gaan bemoeien, wordt het plotseling bestempeld als racisme en weten we niet hoe snel we er vanaf moeten komen. Natuurlijk zullen bepaalde mensen zich hier door aangevallen/onprettig voelen, dat begrijp ik best. Maar ik voel me ook door bepaalde dingen aangevallen of onprettig, wordt hier ook naar gekeken? Nee. Persoonlijk heb ik een grote moeite met offerfeesten, of hoe bepaalde culturen vrouwen behandelen. Maar vreemdgenoeg staat dat ver onder dingen als bijvoorbeeld de zwarte pieten discussie. En dát kinders, vindt ik jammer. Want waarom moet diegene met de grootste mond, met de grootste menigte achter zich of het media kanaal met het grootste aantal kijkers bepalen wat goed of fout is? Waarom mogen hun bepalen wat wel mag blijven en wat niet mag blijven? Ik ben voor een samenleving waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. Maar als je in de ene cultuur dingen wilt veranderen omdat dingen je vindt dat dingen niet door de beugel kunnen, vindt ik dat dit ook bij andere culturen moet kunnen. De weegschaal moet in balans zijn en eerlijk gezegt heb ik momenteel het idee dat ik alleen maar culturele dingen afgeef zonder er iets voor terug te krijgen waar ik me persoonlijk door aangevallen/onprettig voel.

    Dus, ja... Dat moest ik even kwijt.
    Ik ben het eens met de stelling - hoewel ik bij zulke dingen vindt dat veiligheid altijd bovenaan moet staan.
    Ik wil niet met vingers wijzen, maar ik kan weinig onopgemerkt meesmokkelen in een bikini of badpak.


    Okay, laten we even kijken hoe mensen zich voelen. Als jij je zo aangesproken voelt om jouw gedrag en cultuur te veranderen, waarom verwacht je dan van iemand om zich niet gediscrimineerd te voelen? Ik zeg niet dat dat het niet of wel discriminerend is, maar bedenk zelf wel dat nederlanders het zelf hebben toegestaan dat er verschillende buitenlanders naar nederland toekomen. Wat jullie doen in het buitenland kan ook niet altijd door de beugel. Iedereen wilt zijn eigen cultuur behouden omdat dat iemands passie is, maar als jij voelt dat jij je moet aanpassen is er wel wat mis. Laat ik het zo zeggen: Vele mensen leren nederlands, proberen aan de nederlandse normen en waarden te houden, en jij denkt dat een traditie die discrimineren voor een bevolkingsgroep erg is om aan te passen? Ik denk niet dat een paar gekleurde pieten een zo groot probleem moet zijn, laat staan hoofddoeken of andere talen horen. We leven met zijn allen op de wereld, niet alleen nederland is de wereld. Niet alle landen op de wereld behandelen genders of mensen in het algemeen hetzelfde.

    Of je een dier langzaam slacht en dood laat bloeden of een paar duizende mensen in de bloedhitte op een plantage laten werken omdat jij een chocoladeletter wilt, het is allemaal even slecht. Ik vind dat mensen naar alle kanten moeten kijken. Sommige dingen wat nederlanders doen vind ik ook plain rude.

    Wat ik hiermee wil zeggen is:
    Nederland is zelf een multicultireel land geworden door zichzelf, mensen kunnen zich altijd door verschillende normen en waarden gediscrimineerd voelen maar kijk altijd vanag alle kanten in plaats van één kant of de kant van jezelf. Immigranten en allochtonen gaan al door genoeg onzin in, en ik zeg niet dat dat meer recht geeft op spreken maar als die comunicatie er niet is van oorspronkelijke bewoners dat die groepen zich ook aangevallen voelen.


    Never forget who you are and where you come from

    Iedereen zegt altijd zo (en benadrukken vooral) op wat immigranten en allochtonen niet hebben of dat het zo slecht is hoe er over hen gepraat wordt, maar zeg nou eens eerlijk, er moet ook aan de andere kant gedacht worden — want hoe ik het zie, is het altijd de verkeerde kant als je een andere soort mening hierover hebt. Net zoals wat er in dit topic besproken wordt. Dreadful zegt niet dat het slecht is de religie, ze bedoeld alleen te benadrukken dat er ook mensen ernaast zijn waaraan gedacht moet worden.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Lolicia schreef:
    Iedereen zegt altijd zo (en benadrukken vooral) op wat immigranten en allochtonen niet hebben of dat het zo slecht is hoe er over hen gepraat wordt, maar zeg nou eens eerlijk, er moet ook aan de andere kant gedacht worden — want hoe ik het zie, is het altijd de verkeerde kant als je een andere soort mening hierover hebt. Net zoals wat er in dit topic besproken wordt. Dreadful zegt niet dat het slecht is de religie, ze bedoeld alleen te benadrukken dat er ook mensen ernaast zijn waaraan gedacht moet worden.


    Als er geen comunicatie is vanaf beide kanten dan is er gewoon een probleem. Ik zie nooit eens een Nederlander iets uitleggen aan een allochtoon of immigranten hoe het volgens hun normen en waarden gaat. Hoe ga je je dan ook aanpassen aan de nederlandse cultuur als er zo weinig informatie is? Sorry maar als je vanuit een andere cultuur informatie moet opzoeken over nederland is er gewoon simpelweg twee á hooguit vier a4tjes te vinden over de simpelse richtlijnen van normen en waarden. Dit is het probleem, mensen weten niet wat ze moeten verwachten dus waarom zouden ze zich aanpassen als ze niet weten hoe?

    Als je echt wilt dat verschillende culturen samen werken en overlopen moet je iets laten wegvallen, aanpassen, en iets accepteren. Hier zie ik vaak zowel van de nederlandse als de niet nederlandse kant niks of weinig.


    Never forget who you are and where you come from

    Dreadful schreef:
    Ik heb nogal moeite met zulke stellingen, of beter gezegt met zulke discussies in het algemeen.
    Ik zal proberen om het uit te leggen... Ik ben van mening dat we op een punt zijn aangekomen waarbij ik het gevoel heb dat ik me als Nederlander zijnde overal op moet aanpassen - ongeacht wat ik hier van vindt - terwijl anderen het recht lijken te hebben om onze cultuur en tradities overhoop te gooien en dingen zomaar te veranderen omdat ze zogenaamd niet door de beugel kunnen. Sterker nog, als je het mij vraagt zijn het de godsdiensten die de samenleving en de saamhoringheid kapot gaan maken.
    Neem bijvoorbeeld die zwarte pieten discussie die al weet-ik-niet-hoe-lang gaande is. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar zoals ik het altijd heb begrepen werd zwarte piet op een slavenmarkt in Myra bevrijd door Sinterklaas en uit dank besloot hij vrijwillig met Sinterklaas mee te reizen. Even los van hoe het verhaal nu exact is, het stoort mij enorm dat dit verhaal en de oorsprong van onze traditie nooit een "probleem" is geweest. Maar omdat ineens bepaalde mensen zich ermee gaan bemoeien, wordt het plotseling bestempeld als racisme en weten we niet hoe snel we er vanaf moeten komen. Natuurlijk zullen bepaalde mensen zich hier door aangevallen/onprettig voelen, dat begrijp ik best. Maar ik voel me ook door bepaalde dingen aangevallen of onprettig, wordt hier ook naar gekeken? Nee. Persoonlijk heb ik een grote moeite met offerfeesten, of hoe bepaalde culturen vrouwen behandelen. Maar vreemdgenoeg staat dat ver onder dingen als bijvoorbeeld de zwarte pieten discussie. En dát kinders, vindt ik jammer. Want waarom moet diegene met de grootste mond, met de grootste menigte achter zich of het media kanaal met het grootste aantal kijkers bepalen wat goed of fout is? Waarom mogen hun bepalen wat wel mag blijven en wat niet mag blijven? Ik ben voor een samenleving waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. Maar als je in de ene cultuur dingen wilt veranderen omdat dingen je vindt dat dingen niet door de beugel kunnen, vindt ik dat dit ook bij andere culturen moet kunnen. De weegschaal moet in balans zijn en eerlijk gezegt heb ik momenteel het idee dat ik alleen maar culturele dingen afgeef zonder er iets voor terug te krijgen waar ik me persoonlijk door aangevallen/onprettig voel.

    Dus, ja... Dat moest ik even kwijt.
    Ik ben het eens met de stelling - hoewel ik bij zulke dingen vindt dat veiligheid altijd bovenaan moet staan.
    Ik wil niet met vingers wijzen, maar ik kan weinig onopgemerkt meesmokkelen in een bikini of badpak.


    Ik ga volledig akkoord met je dat het niet de bedoeling is dat jij de een vreemdeling in eigen land hoeft te voelen. Ik vind echter dat de woorden "mijn land" te snel gebruikt worden. (Ik heb het nu over een algemeen, want jij hebt die woorden niet gebruikt, dat weet ik.) Ik ben een Belg. Mijn grootouders, overgrootouders en betovergrootouders waren ook Belgen. Verder in de tijd weet ik bij god niet meer waar die vandaan kwamen. Ik vind dat derde generatie Marokkanen, ook Belgen zijn. Als die de wet overtreden, moeten ze evenzeer als Belg gestraft worden als mij.
    Nu, ik moet toegeven, ik zou me ook niet lekker voelen om in een shortje door Borgerhout te stappen. Dat ik nooit in Borgerhout hoef de komen, helpt daar wel wat bij. Maar dan nog - als ik in het Rivierenhof in Antwerpen zit, zie ik ook soms mensen naar mij kijken. En dan niet om mijn beeldige vormen, want die heb ik niet, lol. Maar ik heb zoiets ontwikkeld van, weet je, als je er een probleem mee hebt, dan heb je er maar een probleem mee. Ik vind jilbabs ook niet de mooiste dingen, neen, ik heb er geen probleem mee, je draagt maar wat je wilt. En wat jij van mijn kledingstijl of gewoontes denkt, je m'en fous. Zoals je al zei: iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Punt. Ik, maar ook immigranten. Geen van beiden moet afkomen met het excuus "multiculturaliteit", omdat dat in mijn mening net het hele punt is. Multiculturaliteit betekent voor mij dat je de ander zijn of haar cultuur dan misschien niet tof vindt, maar het wel respecteert. En dat kritiek van beide kanten mag komen. In dat opzicht vind ik het dus je reinste zever om een boerkini te verbieden.

    Maar ik snap je punt en vat dit alsjeblieft niet op als een aanval, want het is zo niet bedoeld. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Augurey schreef:
    Mijn stelling! Dit maakt me veel te blij, haha.

    Ik vind inderdaad absoluut van wel. In zoverre mijn kennis over de islam rijkt, wordt in de Koran gezegd dat men zich vroom dient te kleden. De interpretaties daarvan verschillen heel erg (hoofddoeken en jilbabs of zelds boerka's/niqabs zijn totaal verschillende dingen en worden toch allemaal als vroom gerekend, over het algemeen, hoewel die laatste twee verboden zijn in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is.)

    Er is al jaren een hele discussie over dat het soort kledij dat door moslimvrouwen gedragen wordt tekenen van onderdrukking zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er vrouwen zijn die gedwongen worden (kijk maar naar Iran). Ik ben er evenzeer van overtuigd dat er vrouwen zijn, veel vrouwen, die het dragen uit geloof, omdat ze willen. Hetzelfde geldt voor een boerkini. Vroom kleden kan op vele manieren en ik begrijp dat er vele mensen zijn die bikini's niet vroom vinden en vandaar voor zichzelf een boerkini willen dragen. Is het uit vrije wil, dan is er geen probleem. Is het omdat men moet, dan is er wel een probleem.

    Maar zelfs als men verplicht wordt het te dragen, is het verbieden een zeer slechte oplossing. Als men verplicht wordt iets te dragen, is er een probleem. Een probleem moet je bij de oorzaak aanpakken (en voor alle mensen die nu met "Islam is het probleem!" aan komen zetten, neen, de mensen die andere mensen verplichten iets te doen wat ze niet willen, die zijn het probleem. Met generalisaties raken we nergens.), niet bij de gevolgen. Pak het gevolg aan en er komen twee nieuwe gevolgen bij.

    Je kan nooit weten of mensen het uit vrije wil dragen (al ben ik er persoonlijk van overtuigd dar het overgrote deel dat wel doet), dus het verbieden is een inbreuk op zowel vrijheid van godsdienst en het openbaar beoefenen daarvan, als op de vrijheid om zich tr kleden zoals men wenst (zolang het de openbare orde niet verstoord en de veiligheid in gevaar brengt, wat het beide niet doet). En zoals al vaak in de media gezegd is en waar ik het totaal mee eens ben: verbied wetsuits en andere verhullende kledij dan ook op het strand.

    Ik hoop dat ik niets vergeten ben, want ik heb er een vrij uitgebreide mening over en durf al eens wat te vergeten en ik ben dit op mijn gsm aan het typen, dus het is moeilijk om terug te lezen wat ik eerder schreef. En sorry voor de eventuele typfouten.


    Had het zelf niet beter kunnen omschrijven.


    The universal language of art.

    Dreadful schreef:
    Ik heb nogal moeite met zulke stellingen, of beter gezegt met zulke discussies in het algemeen.
    Ik zal proberen om het uit te leggen... Ik ben van mening dat we op een punt zijn aangekomen waarbij ik het gevoel heb dat ik me als Nederlander zijnde overal op moet aanpassen - ongeacht wat ik hier van vindt - terwijl anderen het recht lijken te hebben om onze cultuur en tradities overhoop te gooien en dingen zomaar te veranderen omdat ze zogenaamd niet door de beugel kunnen. Sterker nog, als je het mij vraagt zijn het de godsdiensten die de samenleving en de saamhoringheid kapot gaan maken.
    Neem bijvoorbeeld die zwarte pieten discussie die al weet-ik-niet-hoe-lang gaande is. Ik wil hier niet te ver op ingaan, maar zoals ik het altijd heb begrepen werd zwarte piet op een slavenmarkt in Myra bevrijd door Sinterklaas en uit dank besloot hij vrijwillig met Sinterklaas mee te reizen. Even los van hoe het verhaal nu exact is, het stoort mij enorm dat dit verhaal en de oorsprong van onze traditie nooit een "probleem" is geweest. Maar omdat ineens bepaalde mensen zich ermee gaan bemoeien, wordt het plotseling bestempeld als racisme en weten we niet hoe snel we er vanaf moeten komen. Natuurlijk zullen bepaalde mensen zich hier door aangevallen/onprettig voelen, dat begrijp ik best. Maar ik voel me ook door bepaalde dingen aangevallen of onprettig, wordt hier ook naar gekeken? Nee. Persoonlijk heb ik een grote moeite met offerfeesten, of hoe bepaalde culturen vrouwen behandelen. Maar vreemdgenoeg staat dat ver onder dingen als bijvoorbeeld de zwarte pieten discussie. En dát kinders, vindt ik jammer. Want waarom moet diegene met de grootste mond, met de grootste menigte achter zich of het media kanaal met het grootste aantal kijkers bepalen wat goed of fout is? Waarom mogen hun bepalen wat wel mag blijven en wat niet mag blijven? Ik ben voor een samenleving waar iedereen zichzelf mag en kan zijn. Maar als je in de ene cultuur dingen wilt veranderen omdat dingen je vindt dat dingen niet door de beugel kunnen, vindt ik dat dit ook bij andere culturen moet kunnen. De weegschaal moet in balans zijn en eerlijk gezegt heb ik momenteel het idee dat ik alleen maar culturele dingen afgeef zonder er iets voor terug te krijgen waar ik me persoonlijk door aangevallen/onprettig voel.

    Dus, ja... Dat moest ik even kwijt.
    Ik ben het eens met de stelling - hoewel ik bij zulke dingen vindt dat veiligheid altijd bovenaan moet staan.
    Ik wil niet met vingers wijzen, maar ik kan weinig onopgemerkt meesmokkelen in een bikini of badpak.



    dit dus^^

    kijk, ik heb geen problemen met het feit als je in Nederland, België of Duitsland ( ja sorry dat moet er nu bij xD ) komt wonen als buitenlander en je wilt je eigen tradities behouden. Hell, ik heb dat ook nu ik in Duitsland woon maar daarbij moet ik ook zeggen dat ik het unfair vind dat als je naar de landen verhuist waar de buitenlanders ( sorry voor mijn uitspraak) vandaan komt en je vraagt voor een kerk te bouwen dat je onderhand een derde wereldoorlog hebt... Sorry maar dat is dan een beetje scheef in mijn ogen.

    om terug te komen op het topic aangezien ik afdwaal, ik weet niet of ik het eens ben met te stelling aangezien ik alles prima vind zolang het gezicht maar zichtbaar is.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    HalfBloodPrince schreef:
    (...)


    dit dus^^

    kijk, ik heb geen problemen met het feit als je in Nederland, België of Duitsland ( ja sorry dat moet er nu bij xD ) komt wonen als buitenlander en je wilt je eigen tradities behouden. Hell, ik heb dat ook nu ik in Duitsland woon maar daarbij moet ik ook zeggen dat ik het unfair vind dat als je naar de landen verhuist waar de buitenlanders ( sorry voor mijn uitspraak) vandaan komt en je vraagt voor een kerk te bouwen dat je onderhand een derde wereldoorlog hebt... Sorry maar dat is dan een beetje scheef in mijn ogen.

    om terug te komen op het topic aangezien ik afdwaal, ik weet niet of ik het eens ben met te stelling aangezien ik alles prima vind zolang het gezicht maar zichtbaar is.


    Ja. Dat is iets wat ik ook scheef vind en waar ik best moeite mee heb. Wees welkom om jullie cultuur te delen, maar geef andere culturen dan ook de ruimte in jullie land. Samen spelen, samen delen tbh.


    26 - 02 - '16