• Er zijn zoveel manieren om dood te gaan dat de kans dat je op een natuurlijke wijze overlijdt bijna onwaarschijnlijk lijkt. Sommigen kiezen er bewust voor, maar meestal is dood overmacht. En dat is zoiets vreemds om naar te moeten kijken.

    Mijn tante had al een tijd lang last van haar hoofd. Ze was heel snel duizelig en ook haar zicht werd wazig. In eerste instantie dacht men dat het door haar medicijnen kwam. Toen de klachten bleven toenemen en ze ook verwarder begon te worden, werd ze naar het ziekenhuis doorverwezen. Na vele onderzoeken en mri´s, konden de artsen nog steeds geen diagnose geven.

    Mijn oom belde mijn moeder twee weken geleden in lichte paniek op. Ze begon nu echt verontrustend gedrag te vertonen. Er kwam bijna geen volledige zin meer uit haar mond. "Os," bleef ze zeggen. "Dus ja, os, hè, os." Dit was duidelijk niet zoiets onschuldig als een bijwerking van een medicijn. Met ons gezin lachten we er nog zenuwachtig om.

    In Hasselt namen ze haar op in het ziekenhuis. Vanaf dit punt ging ze als een speer achteruit. Ze kon al snel niet meer lopen, herkende haar eigen dochters niet meer. Zelfs eten werd een probleem. Het had wat weg van dementie, maar dementie ontwikkelt zich niet zo snel. Een hersentumor kon het ook niet zijn, dat was uit de mri's gebleken. Omdat de 'kortsluiting' in haar hersenen schade leek te veroorzaken, hielden de dokters haar in een kunstmatige slaap.

    De artsen overwogen wat ze nog niet eerder hadden gedurfd te overwegen: was het de ziekte van Creutzeldt-Jakob? Deze onbekende, zéér zeldzame hersenziekte is, wat ik ervan begrijp tenminste, een soort menselijke variant van de gekkekoeienziekte. Het ontstaat acuut en is ongeneesbaar. Nadat de eerste klachten zijn ontstaan, is het leven van de patiënt binnen een paar maanden voorbij.

    Vandaag is de officiële diagnose gekomen. Wat gevreesd werd is bevestigd. Waarschijnlijk komt ze niet meer uit haar coma en is er geen mogelijkheid meer om contact met haar te maken. Ik weet niet hoe lang ze nog heeft en durf ook geen schatting te maken, maar lang zal het niet meer zijn.

    [ bericht aangepast op 14 sep 2016 - 15:36 ]


    i put the fun in funeral

    Wat verschrikkelijk. Ontzettend veel sterkte, dit moet heel erg zwaar voor jullie zijn. Zoiets wens je niemand toe. Ook heel veel sterkte aan de rest van de familie.


    What would Emma do?

    Wat vreselijk! Het feit dat je dan te horen krijgt dat het een ongeneselijk iets is... té erg voor woorden. Echt ontzettend veel sterkte gewenst voor iedereen!

    Och, jeetje, wat ontzettend heftig en vreemd? D: Ik heb zojuist een duidelijke uitleg van mijn moeder en dat komt vaak alleen maar voor als je besmet vlees hebt gegeten...? Het klinkt in ieder geval best wel alarmerend

    Ik weet niet hoe close je was met je tante, maar ik neem aan dat het zeker wel hard aankomt bij jou in de familie. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en ik hoop dat jullie het met de familie samen op een mooie manier kunnen afsluiten. Héél véél sterkte in ieder geval!


    Deep inside, I've never felt alive

    Sauropoda schreef:
    Wat verschrikkelijk. Ontzettend veel sterkte, dit moet heel erg zwaar voor jullie zijn. Zoiets wens je niemand toe. Ook heel veel sterkte aan de rest van de familie.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sauropoda schreef:
    Wat verschrikkelijk. Ontzettend veel sterkte, dit moet heel erg zwaar voor jullie zijn. Zoiets wens je niemand toe. Ook heel veel sterkte aan de rest van de familie.


    Queer zijn is gewoon alles

    Wat erg!! Vreselijk en naar voor jullie! Echt heel veel sterkte aan jou en aan je familie!


    One Who Travels A Higher Path.

    Wat vreselijk zeg... Nog zo'n zeldzame ziekte ook.. Dat zal wel heel zwaar zijn. Ik wens je echt ontzettend veel sterkte, voor jou en je hele familie!


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Jeetje Saar wat ongelofelijk kut. Kan me voorstellen dat het heel oneerlijk voelt, dat het nauwelijks voorkomt en uitgerekend jouw familie treft. Heel veel sterkte aan jou en je familie. Hugs. <3


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wat is het leven toch ook hard. Wat rot voor jou en je familie ): . Heel erg veel sterkte in deze moeilijke tijd.


    I don't understand that reference. - Castiel

    Sauropoda schreef:
    Wat verschrikkelijk. Ontzettend veel sterkte, dit moet heel erg zwaar voor jullie zijn. Zoiets wens je niemand toe. Ook heel veel sterkte aan de rest van de familie.


    chaos makes the muse

    Oh wow, hier word je toch wel even stil van... Heel veel sterkte voor jou en jouw familie! Hopelijk kunnen jullie bij elkaar troost en steun vinden in deze moeilijke en zware tijd.


    The soul needs autumn.

    Heel heel heel erg veel sterkte aan jou en je familie. Ik vind het echt onbeschrijfelijk erg voor jullie. Hier zijn gewoon geen woorden voor.


    Happy Birthday my Potter!

    Jeetje, wat een verschrikkelijk en heftig nieuws zeg en wat bizar dat dat zo hard is gegaan. Ik wil jou en je familie heel erg veel sterkte wensen.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Wat vreselijk. Kan Astimizol(wat in Nederland niet gegeven mag worden) niet het proces vertragen of zelfs tegenhouden?


    Ravenclaw till my bones.

    Oh my god dat moet zo erg zijn voor jou en je famillie! En natuurlijk voor haar! Het feit dat je een ziekte hebt die niet meer kan genezen is echt een hele enge gedachte. Ik wens jou en je famillie heel veel sterkte!