• De hele dag. Niks. En ik wil ook niks anders dan niks doen.

    Voor het eerst sinds ik als vierjarige naar de basisschool moest, heb ik gewoon geen verplichtingen meer. In januari dit jaar ben ik met mijn studie filosofie gestopt, aangezien ik door problemen in mijn privéleven en chronisch uitstelgedrag mijn BSA waarschijnlijk niet ging halen. Ik ben een maand later aan het werk gegaan bij een drogisterij, waar ik gemiddeld zo'n vier dagen per week te vinden was. Een mooie manier om wat geld te verdienen, voor ik in september weer aan een nieuwe studie zou beginnen.
    Ik vond echter geen nieuwe studie. Ik zat er een tijdje aan te denken om naar een kunstacademie te gaan, maar na een mislukte toelating bij het Rietveld, liet ik dat plan varen. Het was ook eigenlijk niet zo'n gek idee om gewoon een tussenjaar te nemen, bedacht ik me. Een jaar lang om geld te verdienen en gewoon, nou ja, 'aan mezelf te kunnen werken'. Want het ging niet goed met me toen, en ik was ervan overtuigd dat een jaar zonder studiestress me veel over mezelf zou kunnen leren. Als ik genoeg geld zou verdienen, zou ik zelfs een tijdje in het buitenland kunnen wonen. Nieuw-Zeeland. Ik had mijn eerste reisboek al gekocht.

    "En, wanneer ga je weg?" vroeg mijn baas af en toe. Ik dacht dat ze gewoon geïnteresseerd was in mijn persoonlijke leven, betrokken. Tot ze me eind deze zomer vertelde dat ze mijn contract niet kon verlengen omdat ze niet wist of ze op me kon rekenen tijdens de feestdagen. Ik zag het niet aankomen. Waarom had ze dat niet gewoon eerder gezegd? Om eerlijk te zijn verliep het de laatste tijd wel vaker stroef tussen mij en mijn werkgever, dus ik had ook een beetje iets van 'best, ik zoek wel wat leukers.' In september was ik werkloos.
    Mijn vrienden stuurden me gelijk allerlei lokale vacatures op. "Dankje, ik zal ernaar kijken," maar ik wist al dat ik dat niet zou doen. Ik zag er erg op tegen om me opnieuw ergens in te moeten werken en de stress die een stomme stresskip als ik daaraan beleeft. Stress: daar hou ik me steeds meer mee bezig. Sinds ik te horen kreeg dat ik mijn baan zou verliezen, heb ik last van haaruitval. Ook stond ik een maand lang bijna iedere nacht onder de douche, omdat ik soms meerdere malen per nacht zwetend wakker werd. Ik associeerde het niet met stress, want waar zou ik me precies druk om moeten maken? Dat is juist wat ik wilde voorkomen door een tussenjaar te nemen.
    Het idee van een nieuwe baan zoeken begon me zo tegen te staan, dat ik het uit mijn hoofd ben gaan zetten. Ik zou wel een nieuwe manier vinden om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Vrijwilligers werk of zo. En ik zou veel gaan sporten. En schrijven. En koken en schoonmaken.

    Inmiddels zit ik een maand thuis en iedere dag wordt mijn motivatie om één van deze dingen te doen minder. Op veel dagen ga ik mijn huis niet eens uit. Meestal kleed ik me wel aan en doe ik mijn make-up, omdat ik anders niet de deur open durf te doen. Ik hecht zorgwekkend veel waarde aan mijn aan vertoning. Als ik niet dagelijks een uur of twee met mijn uiterlijk bezig ben, voel ik me zo lelijk dat ik me gewoon niet waardig voel om in het bijzijn van anderen te zijn. Ik wou dat ik overdreef haha.
    Om me iets minder tot last te voelen voor mijn ouders, doe ik vaak de boodschappen. Ik stel het meestal uren uit omdat ik er nerveus van word. Daar heb ik altijd wel een klein beetje last van gehad, maar het wordt nu wel hinderlijk. Verder breng ik de dag door met games, internet en tv-programma's. Er gebeurt zo weinig op mijn dag dat wanneer 'hoogtepunten' als het avondeten waar ik naar uitkeek of het programma dat ik samen met moeder zou kijken niet doorgaan, me dat oprecht heel verdrietig maakt. Omdat ik het grootste deel van mijn dag stil zit, eet ik ook bijna niks overdag. Wel drink ik veel koffie.
    In het weekend ga ik zoveel mogelijk uit, want iedere kans om met vrienden en/of alcohol te zijn grijp ik. Als ik met mijn vrienden ben, voel ik me weer een persoon. Alcohol is ook een erg makkelijke manier om me van mijn sneue bestaan af te leiden en drink ik niet uitsluitend tijdens het uitgaan, zoals jullie misschien al wel eens is opgevallen.

    Ik ben me er erg van bewust dat het tijd is om deze levensstijl te veranderen, maar ik wil het niet? Ik ben nog nooit zo diep in mijn comfort-zone gezonken. Ik heb echt geen flauw idee hoe je hier weer uit moet komen.

    /end of self-loathing


    i put the fun in funeral

    Ah, wat vreselijk naar dat je dit nu allemaal ervaart, zeg. ):

    Is het mogelijk dat je door al deze dingen in een depressie bent geraakt, of een kleine burnout hebt opgelopen door alle stress? Ik herken dit enigszins ook wel, omdat ik vorig jaar een beetje hetzelfde heb gehad als jij. Ondanks dat het deprimerend is om thuis te zitten, is het ergens ook wel goed dat je nu wat rust hebt.

    Wat zeggen je ouders over je situatie? Vinden zij het lastig dat je nu vaak thuis bent? Kun je openlijk je gevoelens bespreken met hen?

    Mijn reactie is een beetje een rommeltje, maar ik wil je heel veel sterkte en succes toewensen.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Zo zagen vooral de laatste maanden van mijn tussenjaar eruit en geloof me, dat komt wel goed zodra je weer gaat studeren.^^


    You were born original, don't die as a copy.

    Wow interessant dit ...

    Ik denk dat ik bepaalde dingen herken. Vorig jaar heeft mn leven een andere wending genomen in negatieve zin. Haaruitval, witte dingen (geen roos) uit mn haar? Veel stress, paniek, angst en onzekerheid, nergens zin in enz. Ik ben oprecht blij dat ik mn school haalde want dat ik voor liep is mn redding geweest.

    Ik ben bezig met een therapie ACT zoek het maar eens op. Het is erg duur maar het helpt zo goed. Je word je bewust van het denken. Het denken nam mijn hele leven over in negatieve zin.

    Inmiddels doe ik waar ik zin in heb voor mijzelf, niet voor een ander, ik ben vol energie en laat het toe om niet altijd de beste te zijn en soms verdriet te mogen hebben.

    Is het voor joubdus misschien slim om er eens met iemand over te praten. Dat je soms een periode van rust nodig hebt is logusch maar je klinkt wel heel ver weg zo


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wat een rottige situatie zeg...
    Even over het Rietveld: die staat er wel om bekend als heeeeeel lastig toelaatbaar. (als voorbeeld: iemand die was afgestudeerd aan een kunstacademie deed daarna nog toelating bij het rietveld voor dezelfde soort studie en mocht in het 2e (!!) jaar instromen) Dus wat betreft je hoop op een kunstacademie zijn er nog ontiegelijk veel mogelijkheden.
    Dat wilde ik even noemen...

    Verder, het lijkt me zo lastig dat je zo slecht motivatie nog kan opbrengen voor dingen, met allemaal tegenslagen etc. die je de laatste tijd voor je kiezen hebt gehad.
    Heb je overwogen om samen met iemand te gaan kijken hoe je toch weer wat richting kan geven aan je leven? Dat er nu heel veel spanning uitkomt na zo'n drukke periode is niet raar, maar ik denk dat het wel goed is dat je besluit iets te gaan doen nog, zodat je niet in een depressie bijvoorbeeld raakt...
    Ik hoop heel erg dat het je lukt om iets te verzinnen, het hoeft denk ik ook niet perse iets "groots" te zijn, maar vanuit daar kan je wel verder opbouwen naar meer.
    Heb je hier misschien iets aan?

    Je mag me altijd een pbtje sturen trouwens, als je zou willen. Take care!


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Tbh heb ik niet het idee dat ik je kan helpen, maar ik ben er wel voor je saar, mocht je daar behoefte aan hebben


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Thanks voor de lieve reacties. 't Is altijd fijn om ergens je verhaal kwijt te kunnen. Ik ben niet zo'n prater, al helemaal niet met mijn ouders. Niet omdat ik ze niet kan vertrouwen, maar ze zijn gewoon, erg empathisch? Idk, ik vind het gewoon super ongemakkelijk om gevoelens tegenover ze te uiten.
    Ik heb begin dit jaar bij een psycholoog gelopen, drie keer om precies te zijn, toen werd het duidelijk dat zij me geen geschikte hulp kon bieden en heb ik een doorverwijzing gekregen naar een psychiater. Daar heb ik echter nooit wat mee gedaan, al zou het er nu een geschikt moment voor zijn. Ik heb er alleen echt geen zin in haha maansmiley.
    En over de kunstacademie: het plan om een kunstopleiding te doen was misschien meer een opwelling dan een goed doordacht plan. Ik doe wel veel met kunst in mijn vrije tijd en heb wel eens leuke exposities mogen houden, maar ik weet niet of ik er echt een opleiding van kan maken. Kunst en school mengen voor mij niet zo lekker.


    i put the fun in funeral

    Ik wou dat ik je hiermee kan helpen. Zelf worstel ik hier ook mee, ook werkloos en geen motivatie. Hopelijk zal je situatie snel verbeteren. Ik zag je berichten in het ljh topic en ik vind het erg om je zo verdrietig te zien


    26 - 02 - '16

    Ik heb dit vorig jaar gehad, ik vond het vreselijk en zat in een vreselijke dip waardoor ik me erg in kan leven met je verhaal; het stilzitten lijkt een droom op momenten dat je het vreselijk druk hebt maar op het moment zelf wordt het alleen maar erger. Iets wat ik niet heb gedaan is hou jezelf echt bezig, ik zei ook dat ik wel een cursusje zou starten maar niet gedaan en daar heb ik vreselijk veel spijt van. Hoe moeilijk het ook is, zoek iets om je mee bezig te houden en solliciteer, ik weet zeker dat als je toen een baantje had gevonden het nu ook kan en alleen jij kan deze situatie veranderen. Het komt wel goed en zorg dat je niet met de pakken neer gaat zitten!!!! (flower)


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Aah wat rot, meid!



    Mocht je eens zin hebben om met een kind of stranger af te spreken, ik woon vlak bij je in de buurt geloof ik. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.