• Hey there,

    Ik zit met iets en ik kom er zelf niet helemaal uit, ik heb al veel online gelezen maar veel dingen zijn echt van jaren geleden dus misschien dat dat nu niet meer op gaat. Ik zit nu op het HBO en studeer verpleegkunde. Het is mij echter duidelijk geworden dat dit toch echt niet mijn ding is en mijn cijfers vinden dat ook. :') Ik wil dus stoppen en ik hoor heel veel mensen zeggen dat je dit dan voor 1 februari moet doen omdat het je heel veel kan schelen, maar als ik het op zoek kom ik er niet echt uit. Volgens mij zou het betekenen dat je OV en aanvullende beurs omgezet worden in een gift, maar ik heb ook gehoord dat het met je collegegeld te maken heeft. Een vriend van me zegt echter dat je stufi en OV gewoon door kan laten lopen als je je niet uitschrijft en dat je dan 'gewoon' de student bent die niet meer op komt dagen en dat je je ondertussen gewoon voor een andere studie in kan schrijven want je wordt aan het einde toch uitgeschreven. Maar ik dacht ook weer dat je OV en beurs omgezet werden in een gift als je maar één diploma hebt na 10 jaar.

    Goed, ik snap het momenteel echt niet meer dus kan iemand het aan me uitleggen? Because I feel very stupid :'D Stufi, OV en niet werken (Ik denk trouwens dat ik het financieel niet eens zou redden met een baantje maar goed) is natuurlijk leuk en aardig, maar als je erdoor in de problemen komt is het minder.

    Sorry als het allemaal heel onduidelijk is, maar ik hoop echt dat iemand me kan helpen.

    x Dani


    El Diablo.

    Ik weet alleen dat je als je op tijd stopt het collegegeld voor het betreffende jaar terug krijgt. Over studie etc. Heb ik geen idee.


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Zou sowieso je OV stop zetten want je krijgt maar vijf jaar gratis OV in totaal, stufi weet ik niet want daar maak ik geen gebruik van. Je kunt natuurlijk je OV door laten lopen, maar stel dat je je tweede opleiding ook niks vind en dan aan een derde opleiding begint of dat je langer over je tweede studie doet dan 4 jaar.....dan kan het zomaar zijn dat je je dagelijkse OV naar school zelf moet gaan betalen. Let me tell you, that stuff is expensive :')


    You were born original, don't die as a copy.

    SPECS schreef:
    Zou sowieso je OV stop zetten want je krijgt maar vijf jaar gratis OV in totaal, stufi weet ik niet want daar maak ik geen gebruik van. Je kunt natuurlijk je OV door laten lopen, maar stel dat je je tweede opleiding ook niks vind en dan aan een derde opleiding begint of dat je langer over je tweede studie doet dan 4 jaar.....dan kan het zomaar zijn dat je je dagelijkse OV naar school zelf moet gaan betalen. Let me tell you, that stuff is expensive :')


    Het OV zou geen enorm probleem zijn (behalve als ik een boete erdoor krijg natuurlijk). Ik wil hierna een MBO opleiding gaan doen en de school is te bereiken binnen 15 minuten vanaf mijn huis


    El Diablo.

    Vergeet niet, als je je niet uitschrijft, dan heb je wel je stufi en OV nog, maar dan moet je ook collegegeld betalen. Dus of dat dat het waard is, is maar de vraag.
    Volgens mij, als je je per 1 februari uitschrijft, dan hoef je het collegegeld van het laatste halfjaar niet meer te betalen obviously, maar volgens mij kan je je daarna ook nog gewoon uitschrijven en hoef je voor die latere maanden ook niet te betalen, maar ik ben niet zeker.
    Als je het echt zeker wilt weten, dan kan je het best DUO even bellen hoe het precies zit.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    februari stop heeft te maken met je collegegeld. Als je na februari stopt, moet je gewoon heel het jaar betalen, en voor februari is dit niet het geval.
    Ov moet je sowieso stop zetten. Doe je dit niet op tijd, krijg je een boete.
    Kwa stufie licht het eraan of het nog echt een financiering is of een lening. Maar dit heeft sowieso niks met het stoppen voor februari te maken.
    Ik bijvoorbeeld leen en ben vorige jaar ook gestopt met de opleiding, voor februari. Ook deze moet je stopzetten. Zodra je hierna gewoon weer een opleiding gaat doen, kan je hem net als je Ov weer aanvragen en zodra je dan bent afgestudeerd, begint het terugbetalen pas.


    ''yOu aLreaDy kNoW wHaT'S uP''

    AdoreDelano schreef:
    februari stop heeft te maken met je collegegeld. Als je na februari stopt, moet je gewoon heel het jaar betalen, en voor februari is dit niet het geval.
    Ov moet je sowieso stop zetten. Doe je dit niet op tijd, krijg je een boete.
    Kwa stufie licht het eraan of het nog echt een financiering is of een lening. Maar dit heeft sowieso niks met het stoppen voor februari te maken.
    Ik bijvoorbeeld leen en ben vorige jaar ook gestopt met de opleiding, voor februari. Ook deze moet je stopzetten. Zodra je hierna gewoon weer een opleiding gaat doen, kan je hem net als je Ov weer aanvragen en zodra je dan bent afgestudeerd, begint het terugbetalen pas.


    Met het collegegeld zit ik niet echt, als ik dan nog gewoon OV en stufi heb. Maar kan je voor OV ook een boete krijgen als je in feite nog steeds ingeschreven bent? Mijn stufi is trouwens deels (maximale) aanvullende beurs en een lening.


    El Diablo.

    Maluma schreef:
    (...)

    Met het collegegeld zit ik niet echt, als ik dan nog gewoon OV en stufi heb. Maar kan je voor OV ook een boete krijgen als je in feite nog steeds ingeschreven bent? Mijn stufi is trouwens deels (maximale) aanvullende beurs en een lening.

    Volgens mij kan dat gewoon =)
    Maar het is wel zonde van je OV indd en je bouwt wel een studieschuld op. Je kan wel een jaar extra OV/aanvullende beurs krijgen als je uitvalt door ziekte of specifieke omstandigheden, maar anders geloof ik niet dat dat kan.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Zo lang je officieel ingeschreven staat kun je OV en stufi door laten lopen, daar krijg je geen boete voor. Je bent immers gewoon student, ook als je niet meer komt opdagen. Maar zoals de mensen hier boven mij al hebben gezegd: je moet jezelf wel even afvragen of dat inderdaad het handigste is, of dat je liever het collegegeld bespaart (:


    Perpetual ~ continuing or enduring forever; everlasting.

    Perpetual schreef:
    Zo lang je officieel ingeschreven staat kun je OV en stufi door laten lopen, daar krijg je geen boete voor. Je bent immers gewoon student, ook als je niet meer komt opdagen. Maar zoals de mensen hier boven mij al hebben gezegd: je moet jezelf wel even afvragen of dat inderdaad het handigste is, of dat je liever het collegegeld bespaart (:


    Nou ja, met het collegegeld kan ik nog wel leven haha.


    Ik vraag me trouwens ook af of ik automatisch wordt uitgeschreven aan het einde van het jaar en of ik me ondertussen kan inschrijven bij het mbo, want dat moet voor april :'D


    El Diablo.

    Maluma schreef:
    (...)

    Nou ja, met het collegegeld kan ik nog wel leven haha.


    Ik vraag me trouwens ook af of ik automatisch wordt uitgeschreven aan het einde van het jaar en of ik me ondertussen kan inschrijven bij het mbo, want dat moet voor april :'D


    Dit hangt van de opleiding/school af, denk ik. Bij mij is het namelijk zo dat ik me ieder jaar opnieuw moet inschrijven voor het nieuwe jaar. Al weet ik dan niet zeker of ik ook automatisch word uitgeschreven al zou ik het niet doen. Dat kun je denk ik beter informeren bij je school.
    Daarbij, is het mogelijk om meerdere opleidingen tegelijkertijd te doen en dus zou het mogelijk moeten zijn om je al in te schrijven bij een MBO opleiding.

    [ bericht aangepast op 2 jan 2018 - 23:39 ]


    'I don't want to leave her just because she makes me a better person.'

    Maluma schreef:
    (...)

    Nou ja, met het collegegeld kan ik nog wel leven haha.


    Ik vraag me trouwens ook af of ik automatisch wordt uitgeschreven aan het einde van het jaar en of ik me ondertussen kan inschrijven bij het mbo, want dat moet voor april :'D


    Ik weet dat je je op de universiteit elk jaar opnieuw moet 'inschrijven', of eigenlijk je inschrijving verlengen. Als je dat niet doet, word je dus uitgeschreven. Ik denk dat dat voor hbo ook wel zo werkt? Inschrijven voor het mbo kan in ieder geval wel al gewoon, die inschrijvingen kunnen gewoon naast elkaar lopen.


    Perpetual ~ continuing or enduring forever; everlasting.

    Hmh, ik zal even op de HU site rondkijken of ik er wat over kan vinden. Bedankt! (:


    El Diablo.