• [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:30 ]

    Oh, ik vind je verhaal al heel goed!

    Het is nou niet dat ik zelf echt goed kan schrijven, maar ik heb misschien wel wat tips wat ik vind dat het fijner maakt om te lezen:

    Maar 'Ik slikte even', het komt zo uit het niets, lijkt het. Het maakt het gedetailleerder en duidelijker als je de zin vervormt naar iets als 'Ik voelde een brok van zenuwen die opwelde in mijn keel en ik slikte hem weg om mezelf een beetje te kalmeren.' Of welke gevoelens je personage kan voelen.
    Zo kun je 'zei ik op een boze toon' wat uitgebreider maken door 'Ik voelde plotselinge woeden opwellen in mijn borstkas en voor ik mezelf kon tegen houden, had ik de woorden al op een boze toon al uit mijn mond laten ontsnappen.'
    Echter is dit ook niet goed om te gebruiken bij elke zin, maar het maakt het verhaal gewoon wat aangenamer om te lezen, vind ik.

    Voor de rest vind ik dat je al heel goed schrijft, hoor. (:

    [ bericht aangepast op 20 dec 2016 - 19:06 ]


    i wanna die with you once or twice.

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:30 ]

    Als eerste tip zou ik je aanraden om te werken met alinea's als iemand iets zegt: Link naar het hoofdstuk in de betareader story. Dat maakt je verhaal al meteen heel wat leesbaarder/duidelijker. Hier en daar zitten je hoofdletters fout, vooral nadat iemand iets zegt. Daar staat ook een hoofdstuk over in de betareaders story.
    Mij spreekt je scene niet zo aan, maar ik lees al niet graag in eerste persoon enkelvoud.


    Ex astris, sciencia

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:30 ]

    Ik zou alleen wat schoonheidsfoutjes/interpunctiefoutjes kunnen verbeteren, maar daar blijft het ook bij. Goed geschreven!


    "Ik vind Sanne erg aardig, maar er mag wel 80 decibel af."

    Leuk idee!

    Ik raad je aan om de beta-readers story nog even door te lezen. Als je met het verhaal schrijven hulp nodig hebt is de story waarin tips en tricks staan ook wel handig. Link
    Je kan ook altijd een oproep op en beta-reader doen.

    Als ik het zo lees, lijkt je scene wat droogjes. Je vertelt heel simpel wat er gebeurt en zo wordt het moeilijk voor de lezer om zich in het verhaal te kunnen inleven.


    Heaven is a place that we all have

    Als ik de scenes zo lees, mis ik een paar dingen.

    1 Probeer meer emoties te gebruiken en beschrijf desnoods hoe jij het voelt. Want met 'onzeker' kan je alle kanten op.
    Je personage stottert wat maar als ze wat geïrriteerd raakt, gaat het prima en komt ze voor zichzelf op.
    Beeld je in, dat jij het bent en schrijf op wat je voelt, hoe zou jij reageren, hoe handel je dan, welke gebaren maak je.
    Zo kun je je personage meer dieptegang geven. (ik doe het wel zo)

    2 Elke keer als er gesproken wordt op een nieuwe regel. Ook als er eerst een handeling of gebaar aan vooraf gaat door een andere
    karakter. Zo is er beter onderscheidt in wie wat doet. Dat schrijft en leest prettiger en het maakt het wat overzichterlijk.
    En een wit regel als je van omgeving verandert of een kleine tijdsprong (van een uur of langer) maakt. De meeste hier maken zeker
    meerdere alinea's.

    Als je wilt, heb ik ook wat tips voor je. Het is mijn eigen lijst waar ik zelf regelmatig mee werk. Misschien heb je er wat aan.
    Tips om een verhaal te schrijven

    xxx


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    mijn mening is:

    POK POK POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOK


    POK POK POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOk

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:31 ]

    Meer gebruik maken van enter op het juiste moment, "donker groene" aan elkaar en in één tijd schrijven, want dat zie ik soms veranderen.

    [ bericht aangepast op 30 dec 2016 - 17:49 ]


    [ heaven knows ]

    Ik heb het hele stuk doorgelezen en geprobeerd de fouten eruit te halen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. (;


    ''Dus, wat uhh, wat voor muziek vind je leuk?'', stotterde ik op een onzekere toon.

    Nadat je personage wat zegt en de zin is nog niet afgelopen, hoort eigenlijk een komma. Ik heb dit in je hele stukje aangepast.

    Oh, ik was dit zó erg aan het verknallen met mijn geweldige sociale vaardigheden! Het liefst zou ik in een donker hoekje wegkruipen, ver van die David vandaan.

    Je schrijft in de vt dus de gedachten van je personage zou ik hier ook in de vt schrijven.

    David keek niet op van zijn menukaart en zei kortaf: ''Rolling stones.''
    Ik voelde een brok van zenuwen in mijn keel opkomen, slikte die gauw weg en zei: ''Oh ja, de Rolling stones! Ja, die ken ik wel ja! Ik vind vooral het liedje, uuh..''

    Na zei hoort geloof ik steeds een dubbele punt, ook dat heb ik veranderd.

    Ik klapte helemaal dicht toen hij mij aankeek. Ik was helemaal in de ban van zijn uiterlijk. Hij had zulke mooie donker groene ogen en zulk mooi, glanzend bruin haar. Hij maakte mij ontzettend nerveus en ik wist niet wat ik moest zeggen.
    Gelukkig kwam de ober langs om bestellingen op te nemen. Ik opende mijn mond maar David was mij al voor.
    ''Ja, doe mij maar de steak en voor haar pasta ."


    Dit stukje is volgensmij foutloos, alleen achter pasta carbonada hoort nog een punt. En denk aan de alinea's.

    De ober schreef alles netjes op en liep verder om bestellingen op te nemen. Ik was geschokt. Hoe wist hij dat mijn favoriete eten pasta carbonara was? En wilde hij nou de baas spelen?

    Hier schrijf je haar gedachten weer in de tegenwoordige tijd en ik zou na deze gedachten een enter doen.

    ''Zeg, ik kan zelf gewoon bestellen hoor", zei ik op een iets té boze toon. Ik schrok toen ik David zag.

    Die punt achter hoor moet weg. Achter de " hoort weer een komma. Het is gewoon boze, niet bozere toon. En je zegt geloof ik iets op een boze toon, niet met een boze toon.

    Hij keek met zijn donker groene ogen mij heel strak aan. Ik keek gauw weg en bloosde. Hij is zo itens.

    Ik weet eigenlijk niet of het echt fout is, maar ik had geschreven: Hij keek mij met zijn donker groene ogen heel strak aan.

    "Ik..'', bracht ik uit, maar kon niet verder omdat David sussend zijn vinger op mijn lippen legde.


    Ik weet niet zeker of ik alles goed heb verbeterd. Probeer vooral te werken aan alinea's en je interpunctie (: ^^
    Maar je schrijft verder heel prettig en het leest lekker vlot!

    [ bericht aangepast op 30 dec 2016 - 18:03 ]


    What's meant to be will find it's way

    [ bericht aangepast op 27 dec 2021 - 20:31 ]

    MrGrey schreef:
    (...)

    Bedankt! Dat maakt alles weer een beetje duidelijker voor mij. You see, Nederlands is niet mijn beste vak.


    Geen dank, je leert denk ik het snelste als je dingen voor je ziet. Trouwens, hij is zo intens moet dan ook hij was zo intens zijn (:

    Verder is het misschien leuk om ook de omgeving te beschrijven, zodat de lezer echt het gevoel krijg dat hij/zij echt aanwezig is in dat restaurant. Je zou bijvoorbeeld wat kunnen vertellen over de sfeervolle lichten, of over het bordeaux rode behang. Ik noem maar wat voorbeelden, dit is natuurlijk afhankelijk van hoe jij je het restaurant voorstelt.


    [ bericht aangepast op 30 dec 2016 - 18:54 ]


    What's meant to be will find it's way

    Eerst wil ik even kwijt dat je zelf moet kijken wat je het fijnst vindt om te schrijven.
    In de tegenwoordige tijd of in verleden tijd, dit is voor iedereen anders. Zelf schrijf ik (voor zover mogelijk) in de tegenwoordige tijd
    want als de lezer het leest, is het net alsof het allemaal op dat moment gebeurd. (mijn mening)
    Let wel op dat je het niet door elkaar gaat halen.

    Over de laatste stukje tekst van je:
    Je zou kunnen laten doorschemeren dat "pasta carbonara" juist niet haar favoriet is. Of dat ze zelfs allergisch is voor een bepaalde
    ingrediënt dat in de "carbonara" zit. Zo krijgt die vent tegenover haar niet alleen het idee dat ze voor zichzelf kan bestellen, maar ook
    dat ze dus niet overal tegen kan. Vaak zie ik geen allergische dingen in verhalen en dat geeft het net wat extra.

    Scene 1
    Restaurant

    ''Dus, wat uhh, wat voor muziek vindt (er staat "je" in de zin dus met "dt") je leuk,'' (met een werkwoord na het "gezegde" altijd een komma. Tenzij het volgende woord een zelfstandig woord/naam is. Geen twee leestekens vlak achter elkaar.) stotterde ik op een onzekere toon. Oh, ik was dit zó erg aan het verknallen met mijn geweldige sociale vaardigheden! Het liefst zou ik in een donker hoekje wegkruipen, ver van die David vandaan.
    (nieuwe regel) David keek niet op van de ("zijn" is niet echt accuraat want het is niet van hem maar van het restuarant) menukaart en zei kortaf: ''Rolling stones.''
    (nieuwe regel) Ik voelde een brok van zenuwen in mijn keel opkomen, slikte die gauw weg. (Eindig dat stukje. Wissel korte en lange zinnen met elkaar af) ''Oh ja, de Rolling stones! Ja, die ken ik wel ja! Ik vind vooral het liedje, uuh...'' Ik klapte helemaal dicht toen hij mij aankeek. Ik was helemaal in de ban van zijn uiterlijk (beter dat je hier "ogen" zegt, dat trekt vooral haar aandacht). Hij had zulke mooie donkergroene (aan elkaar) ogen en zulk mooi, glanzend bruin haar. Hij maakte mij ontzettend nerveus en ik wist niet wat ik moest zeggen.
    (nieuwe regel) Gelukkig kwam de ober langs om bestellingen op te nemen.
    (nieuwe regel) Ik opende mijn mond maar David was mij al voor.
    (nieuwe regel) ''Ja, doe mij maar de steak en voor haar pasta carbonara.''
    (nieuwe regel) De ober schreef alles netjes op en liep verder om bestellingen op te nemen.
    Ik was geschokt. Hoe wist hij dat mijn favoriete eten pasta carbonara was? En wilde hij nou de baas spelen? ''Zeg, ik kan zelf gewoon bestellen hoor,'' (eerst de leesteken en daarna het afsluitende aanhalingsteken) zei ik op een iets té boze toon. Ik schrok toen ik David zag. Hij keek mij met zijn donkergroene (aan elkaar) ogen heel strak aan. Ik keek gauw weg en bloosde. Hij is zo itens. ''Ik..'', bracht ik uit, maar kon niet verder omdat David sussend zijn vinger op mijn lippen legde.

    Tussen haakjes wat ik veranderd heb en waarom. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wat ik je vooral aanraad, is lees andere verhalen en kijk hoe anderen het doen. Afkijken voor een goede schrijfstijl doen we allemaal totdat je een schrijfstijl gevonden hebt, waar jij je goed bij voelt.


    Ik ben geen prof schrijver

    Lieve schat, de echte prof schrijvers/schrijfsters publiceren 2 tot 3 boeken per jaar.
    Je schrijft prima, dus haal jezelf niet zo omlaag.
    Zelf schrijf ik al 20 jaar maar zie ik mezelf als een prof schrijver? Nee. Ik heb hooguit wat meer ervaring maar zelfs ik leer er nog dingen bij.
    Tips en adviezen hebben we allemaal wel nodig, dus je bent niet de enige.

    xxx

    [ bericht aangepast op 3 jan 2017 - 16:33 ]


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~