• De stelling van deze week luidt:
    Een grote aandacht van drugs verhoogt het gebruik ervan.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Take me to wonderland

    Als je aandacht van drugs krijgt dan vrees ik inderdaad dat de kans groot is dat je nog iets neemt.

    Flauw, I know.


    Every villain is a hero in his own mind.

    "Aandacht van drugs" klinkt een beetje alsof de drugs jou aandacht geven. "Hoe ging je dag vandaag, Jantje?" (Sorry.) (krul)

    OT: Oneens, grotendeels. Ik denk dat het hierbij heel erg ligt aan wat voor soort aandacht je eraan besteedt. Voorlichting over gevaren (of juist veilig gebruik) van drugs zal er echt toe leiden dat er meer wordt gebruikt, vermoed ik; dat lijkt me juist het beste wat je kunt doen om te zorgen dat mensen die ze gebruiken, er in ieder geval zo goed mogelijk mee omgaan. Als "aandacht" wordt gezien als een soort halve reclamepraatjes of programma's over hoe spannend het allemaal wel niet is, kan ik de stelling wel begrijpen.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Dat hangt denk ik af van de manier waarop de aandacht erop gevestigd wordt, van hoe het gerepresenteerd wordt. Je kunt belichten dat het een goed gevoel heeft of je kunt ook vreselijke situaties en verhalen, waar je je als toeschouwer misselijk bij wordt, aankaarten.Het is een kwestie van focus, van de manier waarop.

    [ bericht aangepast op 8 feb 2017 - 16:12 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    -> Titel even aangepast ;)


    I am an idiot, I move.

    Ik denk het niet. Ik denk dat als kinderen goed worden ingelicht (de leuke en de minder leuke effecten ervan belicht) over drugs door scholen en ouders het gebruik ervan minder wordt. Ik denk dat als er totaal geen aandacht aan geschonken wordt kinderen juist nieuwsgierig er naar raken en gaan uitproberen omdat ze de effecten ervan niet weten. Met inlichting hebben ze wellicht de behoefte niet om te gaan uitproberen met drugs.


    The world is a book and I will read it

    Ik denk het niet. Ik denk dat als kinderen goed worden ingelicht (de leuke en de minder leuke effecten ervan belicht) over drugs door scholen en ouders het gebruik ervan minder wordt. Ik denk dat als er totaal geen aandacht aan geschonken wordt kinderen juist nieuwsgierig er naar raken en gaan uitproberen omdat ze de effecten ervan niet weten. Met inlichting hebben ze wellicht de behoefte niet om te gaan uitproberen met drugs.


    Begrijp je insteek helemaal en ben ergens wel mee eens... but.

    Ik ben zelf in mijn jaren goed onderwezen over drugs (daarmee benoem ik ook wiet, alcoholische drankjes). Ik heb zelfs werkstukken/ spreekbeurten over moeten houden en yet... I know lot of people used them of my old classes en ik zou liegen als ik zou beweren dat ik daar geen in was. Ik denk dat drank en drugs meer te maken heeft met emotionele sfeer en hoe makkelijk aan je iets komt. Drank kom je makkelijk aan; ondanks de leeftijd 18+ is. Ook aan drugs kan je zo komen als je de plekken weet en vaak equals emoties, drugs of drank.
    Het bespreekbaar maken heeft dus op dat punt geen nut. (sorry als je hier gevoelig voor bent, maar wil het toch aankaarten) iedereen weet dat jezelf snijden slecht voor je is. Toch doen mensen het. Ieder jaar zijn er weer vele slachtoffers hiervan, ondanks dat ze weten dat ze zichzelf aan het verminken zijn. Je moet (naar mijn mening) drugs dus hetzelfde zien. Je weet dat het slecht is. Je weet de consequenties (soms ook niet I don't judge) en toch gebruikt men het. Men is genijgd om naar dingen te grijpen die slecht voor ze zijn. Dus ook drugs en alcohol.


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ergens ben ik het hier wel mee eens. Als je jong bent, kan je je vaak geen veronderstelling maken van bepaalde dingen. Je hoort de positieve kanten en die zijn enorm aantrekkelijk. Dingen als hoe een drugsverslaving (of zelfs maar het eenmalig innemen) je leven om zeep kan helpen, lijken altijd zo ver weg. Je hoort verhalen over hoe het bij mensen fout is gegaan maar dan denk je: 'dat overkomt mij niet. Dat gebeurt alleen bij anderen.' Als ik het ergens mee moet vergelijken -hoewel het ver gezocht is- is het net als een achtbaan. We weten allemaal wel dat het karretje een keer los kan komen, of de beugels open schieten, maar we verwachten niet dat het gebeurd en omdat de achtbaan zo leuk is, gaan we er alsnog in. Ik zeg niet dat het niet belangrijk is om jongeren voor te lichten, maar het werkt vaak gewoon niet omdat je nooit met directe gevolgen geconfronteerd wordt.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Sorry maar tegenwoordig vind ik juist dat er echt meer aandacht aan drugs moet worden besteed. Ongeveer twee jaar geleden zat ik op een bankje in het bos samen met een vriend een sigaretje te roken (ik weet het, super slecht maar daar praten we nog niet over). Er kwam dus een groepje bassisschool leerlingen aan, dus om toch een beetje het idee van roken te verduisteren hield ik mijn sigaret buiten het zicht. Een half uur later merkten ik dat serieus weer dat groepje terug kwam met een paar joints in hun handen vastgeklemt. Nou... dat was een mislukte poging. Maar goed, wat moeten 11-jarige, ja ik zeg het nog een keer ELF-JARIGE met een paar joints? Soms vraag ik me echt af, wat doet het nederlandse schoolsysteem aan de drugs-voorlichting voor zelfs bassisschool-leerlingen ? Aandacht op een positieve manier van het uitleggen wat drugs met je kan doen, is zeer hard nodig om de nadelen en sommige jongeren van drugs te weerhouden.

    Begrijp me niet verkeerd, sommige drugs kunnen voor fysieke pijn als medicatie worden gebruikt. Bijvoorbeeld iemand die ik ken gebruikt soms een jointje tegen de pijn in zijn rug en de pijn in zijn ge-amputeerde been (ik ken het juiste woord niet voor de pijn). Maar als je het gebruikt alleen voor je verveling, dan vraag ik me toch af wat je doet met je mentale en fysieke gezondheid, vooral op een jonge leeftijd.

    Wat ik probeer te zeggen, is dat er veel meer aandacht over de nadelen van drugs moet worden verteld op de middelbare, bassischool en mbo. Ook al is het maar 1x per jaar.


    Never forget who you are and where you come from

    Triumph schreef:
    Als je aandacht van drugs krijgt dan vrees ik inderdaad dat de kans groot is dat je nog iets neemt.

    Flauw, I know.

    Of dat je al té heavily medicated bent. (krul)

    OT: Ik ben van mening dat zoiets altijd wel blijft gebeuren, het nemen van drugs, en dat wanneer er bijv. een presentatie op een school voor wordt gehouden dat een onbenoemd persoon (die drugs doet) niet zomaar gaat denken 'hey, laat ik vandaag eens stoppen met drugs'. Het is wel vaker bewezen dat men het tegenovergestelde doet dan van wat hun wordt opgelegd. Neem bijv kinderen die niet luisteren naar hun ouders als ze zeggen dat ze op tijd moeten gaan slapen of (wanneer tieners) ze zeggen dat ze maar eens een avondje binnenblijven. Het zit in de nature van de mens om toch er tegenin te gaan van wat je wordt opgelegd, stiekem of niet.

    [ bericht aangepast op 10 feb 2017 - 1:55 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Het hangt er vanaf wanneer er aandacht aan besteed wordt en op welke manier.
    Mensen die al drugs gebruiken, zullen vaker nog meer drugs gebruiken na het zien van een presentatie etc tegen het gebruik van die middelen.
    Toch is het wel noodzakelijk kinderen er op te wijzen dat drugs slecht zijn en zware gevolgen kunnen hebben. Al klinkt het misschien vreemd, dit soort presentaties zouden echt ruim op tijd gegeven moeten worden in de lagere school zodat je ervoor kan zorgen dat deze kinderen (de meerderheid dan toch) nooit naar drugs zullen grijpen. 'Voorkomen is beter dan genezen' lijkt me hier wel van toepassing.
    Ook moeten die presentaties wel relevant zijn en een indruk nalaten, nee we moeten die kinderen niet truamatiseren maar we moeten ervoor zorgen dat ze zich wel echt bewust worden van de gevolgen van drugs. In mijn lagere school was er iemand komen spreken die drugs gebruikte op regelmatige basis. Hij had zijn been verloren en zijn familie zag hij nooit meer. Dat heeft bij mij een grote indruk nagelaten.
    Verder op iets latere leeftijd (middelbare en volwassen leeftijd) vrees ik dat aandacht voor drugs net gaat leiden tot een groter drugsgebruik. Hetzelfde heb je met wapens. De aanwezigheid van wapens leidt tot geweld. Of het moet natuurlijk een campagne zijn die echt goed in elkaar zit en de mensen al bijna conditioneert om drugs slecht te vinden.


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Als we het met zijn allen normaler gaan vinden dat er drugs is, is het ook minder interessant om te gebruiken. Het grootste beeld dat mensen van drugs hebben, is dat het gevaarlijk is en dat er criminelen bij betrokken zijn. Als je mensen goed instrueert over hoe je het op de juiste manier kunnen gebruiken en waar je het veilig kunt kopen, komen mensen ook niet zo gauw in de problemen. Er zijn namelijk heel wat soorten drugs, sommige zijn schadelijk en sommigen niet. Als je dat weet, kan je daar een goede keuze in maken.
    Dus ik ben het een beetje eens en een beetje oneens. Het is eigenlijk net als alcohol en roken. Als je tegen jongeren zegt: "Nee Piet, jij mag dit niet" dan willen ze het juist. Als volwassene moet je dan ook geen wijn drinken op een kinderverjaardag, want dat lokt de wens om dat óók te mogen doen alleen maar uit.
    Het hangt dus af van wat voor soort aandacht.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Tbh, denk ik dat de aandacht voor drugs geen correlatie heeft met het gebruik. Vaak weten jongeren alle dingen te benoemen voor een voorlichting van school of dergelijke. Het is hedendaags onder jongeren dan ook enorm normaal om zo nu en dan een pilletje te pakken of een lijntje te snuiven. (Wat trouwens wel weer es bewezen dat het beter voor je hersenen/lichaam is als alcohol, waarom daar nooit iets over gezegd wordt in voorlichtingen vraag ik me ook af. Alcohol hoort namelijk echt in het rijtje verboden middelen thuis ook al gaan veel mensen dit wellicht niet met me eens zijn lmao.) Het minder aandacht geven aan, gaat niks veranderen aan de situatie die er nu al is ontstaan. Het probleem is dat mensen zelf dingen willen uittesten, dus ook al ga je ze vertellen wat alles inhoudt en wat alles doet; ze willen het zelf waargenomen hebben. En dan is het beter dat je vooraf gewaarschuwt hebt wat de gevaren zijn en wat er mis kan gaan en hoe je moet handelen dan dat daar geen aandacht aan geschonken is. Dat pilletje pakken ze hoe dan ook toch wel, dus dan maar zorgen dat ze niet omkomen door water vergiftiging of iets.


    We're all mad here.

    Het ligt eraan wat voor soort aandacht. Positief of negatief. Als er gezegd wordt "OMG! Drugs! Geweldig! Probeer het eens!" dan denk ik inderdaad dat er meer gebruikt zal worden, maar als er echt aandacht aan word besteed en er ook voorbeelden worden genoemd - dat werkt volgens mij het beste - dan denk ik dat het aantal (nieuwe) gebruikers wel daalt. Toch is het iets wat kan verschillen. Tegen de een zeg je "doe het niet" en dan doet hij het, maar heel veel luisteren er wel naar. Het ligt er ook aan hoeveel aandacht er eraan wordt besteed. Als er even tussen neus en lippen verteld wordt dat je van de drugs af moet blijven, dan lijkt mij dat niet heel erg nuttig.

    Mieczyslaw schreef:
    (...)

    Begrijp je insteek helemaal en ben ergens wel mee eens... but.

    Ik ben zelf in mijn jaren goed onderwezen over drugs (daarmee benoem ik ook wiet, alcoholische drankjes). Ik heb zelfs werkstukken/ spreekbeurten over moeten houden en yet... I know lot of people used them of my old classes en ik zou liegen als ik zou beweren dat ik daar geen in was. Ik denk dat drank en drugs meer te maken heeft met emotionele sfeer en hoe makkelijk aan je iets komt. Drank kom je makkelijk aan; ondanks de leeftijd 18+ is. Ook aan drugs kan je zo komen als je de plekken weet en vaak equals emoties, drugs of drank.
    Het bespreekbaar maken heeft dus op dat punt geen nut. (sorry als je hier gevoelig voor bent, maar wil het toch aankaarten) iedereen weet dat jezelf snijden slecht voor je is. Toch doen mensen het. Ieder jaar zijn er weer vele slachtoffers hiervan, ondanks dat ze weten dat ze zichzelf aan het verminken zijn. Je moet (naar mijn mening) drugs dus hetzelfde zien. Je weet dat het slecht is. Je weet de consequenties (soms ook niet I don't judge) en toch gebruikt men het. Men is genijgd om naar dingen te grijpen die slecht voor ze zijn. Dus ook drugs en alcohol.


    Daar zit ook wel wat in, ik heb ook genoeg presentaties en werkstukken moeten doen over drugs. Maar op het moment dat je in 5 havo (vorig jaar) voor het eerste in je leven echt voorlichting krijgt over drugs en meer dan de helft van de klas steekt zijn hand op bij de vraag of ze wel eens hard-drugs hebben gebruikt (inclusief mijzelf) denk ik toch van waar is het fout gegaan. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die schijt hebben aan de voorlichtingen. Maar ik denk dat op het moment dat het niet bespreekbaar is en dus meer in de taboesferen wordt geplaatst dat ook het gebruik ervan niet gaat verminderen. Jongeren zullen zonder toelichtingen ook de grenzen en consequenties van drugs niet weten en dus sneller te ver gaan omdat ze niet weten wat de maatstaf is. Plus de manier van het gebruik gaat dan veranderen. Ik denk dat op het moment dat het gebruik van drugs gewoon bespreekbaar is je minder snel de behoefte hebt om het te gebruiken. Dit zie ik in mijn omgeving ook. Ik heb nooit de behoefte gehad om mij helemaal klem te zuipen, ik heb altijd een hele open opvoeding gehad en bij ons thuis werd altijd over alles gepraat (nog steeds zo). Maar bij een vriendin van mij had dat niet en bij haar is het ook meerdere keren fout gegaan. Ik denk dat dat wel degelijk komt doordat haar ouders er nooit met haar over hebben gepraat en het haar ook verboden was om te drinken terwijl ze niet 'wist' waarom. Je gaat daardoor juist eraan beginnen.


    The world is a book and I will read it