• (Zoals altijd wist ik niet in welk subforum ik dit moest zetten, dus heb ik het maar in Stamcafé gepleurd. Mijn excuses als dit verkeerd staat.)

    Ik ben opeens erg aan het nadenken over passieve suïcidaliteit en zelfdestructief gedrag (ik voel een hyperfixatie opkomen ha ha).
    Ik vraag me af: is zelfdestructief gedrag een gevolg van passieve suïcidale gedachten? Zijn er overlappingen? Wat zijn de precieze overlappingen, als ze er zijn?
    Vloeien deze fenomenen voort uit (meestal) dezelfde soort oorzaken? Wat kunnen deze oorzaken zijn? Of zijn alleen de resultaten van passieve suïcidale gedachten en zelfdestructieve gedragingen gelijksoortig?
    Wat denken jullie? Let's discuss.

    [ bericht aangepast op 8 feb 2017 - 18:25 ]


    He cannot pass by without touching and moving and shaping and changing every thing, every boy-city, in his path.

    Zelfdestructief gedrag is een manier van met psychische pijn om te gaan en heeft niet per sé iets te maken met jezelf van kant willen maken, al kunnen de twee volgens mij wel gelijkaardige oorzaken hebben.

    [ bericht aangepast op 8 feb 2017 - 18:38 ]


    Ex astris, sciencia

    Wat een pittig onderwerp, vanwaar de interesse?
    Ik doe zelf vrijwilligerswerk en kom daar dit soort thema's en vragen daar ook vrij vaak tegen. Als je wilt kan ik er wel het één en ander over vertellen, maar doe dit liever via pb. (:

    [ bericht aangepast op 8 feb 2017 - 19:30 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik heb hier gelukkig geen persoonlijke ervaring mee en ben daardoor ook niet echt bepaald een expert, maar volgens mij hebben alle gevoelens van waardeloosheid te maken met een trauma tijdens de jeugd. Trauma in brede zin, te weinig aandacht van een ouder, buitengesloten op school, nooit gezien geweest zijn... Ik denk dat het van karaktereigenschappen en omgeving samenhangt hoe iets tot uiting komt. Ik denk dat dit bij de ene persoon er overlappingen kunnen zijn en dat ze allebei aanwezig zijn en bij andere niet? Het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn maar het kan wel veel samen voorkomen?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.