• Hoi,
    ik ben zo een van die personen die vrij goed is in self care, met dat ik goed let op mijn mentale gezondheid, en toch ook wel lichamelijke gezondheid. Op een vreemde manier slaat dit echt ook helemaal door soms naar de andere kant. Ik zal je een voorbeeld noemen. Gister voelde het alsof ik zou beginnen met mijn ongesteldheid en ik had krampen de hele dag al gehad. In de namiddag had ik wel een ibuprofen genomen, maar die was 's avonds al weer uitgewerkt. Daarnaast was opeens stress als een bom ingeslagen bij mij. Ik ben toen na het kerstfeestje met mijn vrienden niet naar bed gegaan, maar ik ben opgebleven tot 2u 's nachts, want ik voelde mij mentaal shit. Toen ik vanochtend wakker werd -niet al te vroeg uiteraard want, haha- toen ben ik direct naar de winkel gegaan zonder te ontbijten, zelfs nu heb ik nog niet gegeten vandaag.
    Vandaag viel nog wel mee, ik zal dadelijk wel mijn manderijntje gaan eten, maar ik heb een hele blokperiode gehad waarin ik vrij weinig at omdat ik daar gewoon geen zin in had (door stress bijvoorbeeld). Dat is mij echt niet goed bekomen (ongeveer 4 kilo afgevallen, en dat is veel als je normaal 0,5 tot 1 kilo fluctueert). Dus nu is mijn probleem eigenlijk dat ik beter voor mezelf moet zorgen als ik mij mentaal niet 100% voel. Enkel weet ik niet zo goed hoe.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb ondervonden dat mijn crisisplan daar een grote hulp bij is. Ik heb dat gemaakt tijdens mijn opname, maar je kan dat ook heel gemakkelijk op je eentje doen, en nu zo vlak voor de blok, is misschien het ideal moment. Er zijn 2 manieren: eentje waar je dingen opzet die je kunnen helpen per plek waar je zou kunnen zijn, bv. school, thuis, bij tante, onderweg... De andere manier is dat je het doet met gradaties: nl. in welke zone je je bv. bevindt: geel is nog te doen, en eerder preventief werken, bij oranje heb je een mindere dag, bij rood is het een beetje crisis.

    Dingen die je kunnen helpen voor op z'n crisisplan zijn bv: ik lees wat op Quizlet, ik doe een kort dutje als je je erna echt beter zou voelen, ik leef me uit op een bepaalde afspeellijst, ik doe die goed geurende handcreme aan m'n handen, ik drink een warme chocomelk. Je mag al die dingen ook zeker combineren. Schrijf dingen op die jou beter doen voelen. Bij code rood zijn de dingen wat intensiever, dan is het eerder ik bel m'n therapeut, ik vraag een ziektebriefje aan de dokter, ... Ertussen kan je ook nog bellen naar je ouders of een vriend(in), kan je evt ook gewoon op Quizlet je verhaal doen. Waar jij je goed en geholpen bij voelt!

    Ook een belangrijke is "tegengesteld handelen". Dat wil zeggen dat als je geen zin hebt om iets te doen waarvan je weet dat je het toch wel zou moeten doen (bv. niet eten), of als je iets wil doen waarvan je weet dat het eigenlijk niet zo mogen doen want dat het ontwijking is (bv. heel de middag slapen om van alles af te zijn), dan doe je net het tegenovergestelde. je eet dan dus toch bv. al is het maar een minuutsoepje met 1 boterham, of dan ga je net iets actief doen. Geloof me, het werkt echt! 't Is niet gemakkelijk, maar wel eentje die het zeker waard is om in te geloven!

    Als je wilt kan ik je via PB mijn crisisplan even doorsturen? Dan heb je een voorbeeldje ;)

    Wat je ook kan doen is een ICE-box maken. Een in case of emergency doos waarin je spullen steekt die je kunnen helpen als je je minder voelt. Bij mij zitten er bv. lieve briefjes en compimentjes van vrienden in, een CD van Tokio Hotel, een van mijn favoriete kortverhalen, heel veel thee en een leuke tas erbij, papier om kapot te scheuren, een kleurboekje, foto's van leuke herinneringen... je kan er vanalles insteken. Als je het bovendien in een leuke mooi doos doet, kan je die gemakkelijk in je interieur plaatsen, waardoor je ze niet moet gaan zoeken als je ze nodig hebt, maar gewoon onmiddellijk bij je kan nemen.

    Veel succes! Ik geloof in jou!


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed

    Oh, nog wat, de app DGT onderweg kan je helpen bij het maken van een crisisplan. DGT staat voor Dialectische Gedragstherapie, en biedt heel veel handvaten voor hervalpreventie en zelfzorg. De dingen die ik hierboven opnoemde leerde ik daar allemaal uit. Het is ook de soort therapie die Selena Gomez toevallig volgde.

    En wat je vooral niet mag vergeten: respecteer je grenzen! Jouw (mentale) gezondheid is erg belangrijk. Desnoods stel je dat ene examen maar alvast uit naar tweede zit als het studeren je door een dip niet meezit. Soms heeft je eigen welzijn voorrang en heb je even wat rust nodig. Dat is niet erg, dat is wat ons menselijk maakt. Als we steeds maar konden blijven gaan, zouden we robots zijn, emotieloos en grijs en niet meer uniek. Dus als je voelt dat je rust nodig hebt om er daarna terug stevig of zelfs steviger tegenaan te kunnen gaan, dan doe je dat! Als je dan een examen bv. mist, ben je er mss wel op 2 extra door ;)


    "if the ocean can calm itself, so can you .we are both salt water mixed with air." - Nayyirah Waheed