• De stelling van deze week luidt:
    Buschauffeurs zouden, ter verdediging, een wapenstok moeten hebben.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Hmmm persoonlijk zou ik het beter vinden als ze een soort raam hebben van drie dubbel kogelvrij glas. Daar kun je niet doorheen slaan of schieten, dus dan zitten ze veilig, maar kan er ook geen misverstand ontstaan zoals je in Amerika vaak ziet.


    You were born original, don't die as a copy.

    Nee, oneens. Zo roep je ook dingen op jezelf af, en bovendien maak je mensen bang.
    Een buschauffeur is geen politie-agent en dit lijkt me een heel onprettig idee. Je weet nooit waarvoor die persoon dat ding gaat gebruiken...

    [ bericht aangepast op 17 dec 2017 - 14:09 ]


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    HA. Wow. Nee. Een resolute nee. Volgens die logica zou je iedereen een wapenstok moeten geven, want er kan naar iedereen agressief gedaan worden en dan krijg je Amerika-toestanden. Plus: sommige buschauffeurs zou ik er gewoon ook niet mee vertrouwen. Dat zijn mensen zonder enige agressietraining, of de-escalatietraining of dergelijke meer, zonder echt goede proeven op zelfcontrole (waarmee ik niet wil zeggen dat buschauffeurs geen zelfcontrole hebben, maar als je iemand een wapen geven, vind ik toch dat je er een heel goed idee van moet hebben wie die persoon is). Het zijn buschauffeurs. Geen politieagenten. Of gaan we dokters, verplegers, leerkrachten en conducteurs ook wapenstokken geven?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mendes1998 schreef:
    Nee, oneens. Zo roep je ook dingen op jezelf af, en bovendien maak je mensen bang.
    Een buschauffeur is geen politie-agent en dit lijkt me een heel onprettig idee. Je weet nooit waarvoor die persoon dat ding gaat gebruiken...

    dit


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Dan zou je bijna iedereen die een beroep heeft wat in aanraking komt met mensen wel een wapen kunnen geven. Mee oneens dus.
    Ik ben van mening dat ze dan inderdaad beter achter kogelwerend glas kunnen zitten - wat al genoemd is. Volgens mij hebben heel veel bussen dat ook al wel. Toen ik in Londen was, had bijna elke buschauffeur zijn eigen hokje.

    Nee, maar ik ben ook wel echt zwaar tegen kogelvrij glas. Moet je je voorstellen hoe dat voor een buschauffeur moet voelen. In een hokje achter glas terwijl iedereen voorbij loopt. Ik ben wel voor iets kleins ter verdediging, misschien een alarmknop? Zoiets?


    Tijd voor koffie.

    Klaar schreef:
    HA. Wow. Nee. Een resolute nee. Volgens die logica zou je iedereen een wapenstok moeten geven, want er kan naar iedereen agressief gedaan worden en dan krijg je Amerika-toestanden. Plus: sommige buschauffeurs zou ik er gewoon ook niet mee vertrouwen. Dat zijn mensen zonder enige agressietraining, of de-escalatietraining of dergelijke meer, zonder echt goede proeven op zelfcontrole (waarmee ik niet wil zeggen dat buschauffeurs geen zelfcontrole hebben, maar als je iemand een wapen geven, vind ik toch dat je er een heel goed idee van moet hebben wie die persoon is). Het zijn buschauffeurs. Geen politieagenten. Of gaan we dokters, verplegers, leerkrachten en conducteurs ook wapenstokken geven?


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Nee, wapens meegeven lijkt me geen goed idee. Wat ik wel een goed idee vindt, het is al sinds een paar maanden ingevoerd bij de GVB in Amsterdam en ik zie het steeds vaker, is dat het niet meer mogelijk is om contant te betalen in de bus. Dat neemt meteen de voornaamste reden weg om een buschauffeur met geweld te overvallen.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Oneens. Ik denk dat ze buschauffeurs beter een soort van verdedigingscursus kunnen geven zodat ze gepast op de situatie kunnen reageren op een manier die veiliger is voor iedereen. Want ook al worden buschauffeurs soms aangevallen (ik weet dat er in België hier enkele jaren geleden echt wat problemen mee waren), dan kan een wapenstok echt zware gevolgen hebben als de buschauffeur niet goed weet hoe deze te gebruiken of verblindt is door angst/agressie.


    The soul needs autumn.

    wat schreef:
    Nee, maar ik ben ook wel echt zwaar tegen kogelvrij glas. Moet je je voorstellen hoe dat voor een buschauffeur moet voelen. In een hokje achter glas terwijl iedereen voorbij loopt. Ik ben wel voor iets kleins ter verdediging, misschien een alarmknop? Zoiets?


    Dit + misschien weerbaarheid verhogen door cursussen aan te bieden of iets dergelijks, lijkt me een goed idee.


    26 - 02 - '16

    SPECS schreef:
    Hmmm persoonlijk zou ik het beter vinden als ze een soort raam hebben van drie dubbel kogelvrij glas. Daar kun je niet doorheen slaan of schieten, dus dan zitten ze veilig, maar kan er ook geen misverstand ontstaan zoals je in Amerika vaak ziet.

    Ik denk ook dat dit een beter idee is. Wat ik soms zie als oplossing in de praktijk is dat er 's avonds naast de buschaffeur iemand meerijdt die de passagiers in de gaten houdt.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Of mensen in het algemeen moeten niet agressief of in een dronken bui zijn.
    Ergens begrijp ik deze stelling wel maar aan de andere kant is en blijft het een wapen.
    Daarmee moet je maar ook overweg kunnen en goed inzien in welke situatie het nodig is.

    Ja doei, straks loopt half werkend Nederland met een knuppel. Dat vind ik juist helemaal geen veilig idee.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Nee, zeker niet. Wat voor signaal geeft dat af als je buschauffeur met een wapen achter het stuur zit? Ik voel me dan absoluut niet veilig. Wel vind ik dat de chauffeur iets zou moeten hebben om zichzelf en de passagiers te verdedigen, mocht dat nodig zijn. Of dat nu een alarmknop is of pepperspray of een oude stinksok.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ja goed idee, geef die mensen een power rush, zal zeker veillig zijn! Dan laten we ook kassa jongens met pepperspray rondlopen, obers met messen en geef loodgieters een pistool!(cat)