• De stelling van deze week luidt:
    Scholen geven te veel huiswerk.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    @Treason — Ik heb op zich wel een oké cv, denk ik, gelukkig, maar toch is het best heftig. Zeker met rechtenstudenten lijkt het anders te gaan, want zij hebben connecties nodig. Niet per se de hoogste cijfers, maar wel een bestuursjaar en heel veel netwerken.

    @Teba — Ik ben het daar niet mee eens. Ik woon op kamers en ik zit in het nieuwe systeem. Op het moment heb ik al vrij veel studieschuld opgebouwd, maar in principe leef ik van mijn lening. Alles wat ik per maand overhoud, stort ik op mijn spaarrekening en ik heb pinsparen aangezet, waardoor er elke keer als ik in een winkel met mijn pinpas betaal, 10% van dat bedrag extra van mijn rekening af wordt geschreven en naar mijn spaarrekening gaat. Ik leef van mijn lening, ik doe er leuke dingen van en eens in de zoveel tijd ga ik uit eten. Het is prima te doen, dus dat vind ik persoonlijk geen goed argument.

    Als docenten van een vijfpuntsvak meer verwachten, moet je dat melden bij je studieadviseur. Dan moeten ze de werkdruk verlagen of er meer punten voor geven, vind ik.

    En over die deadlines: nee. Dat vind ik niet. Op de middelbare school werd hier ook al door medeleerlingen over gezeurd, maar ik vind niet dat dat nodig is. Docenten hebben van tevoren namelijk al vastgelegd wat ze in die enkele weken willen en moeten doen en niet alles kan op elkaar afgesteld worden. Bij mij is het zo dat ik gewoon elke zeven weken een tentamenweek heb, met tussendoor essays en papers en presentaties. Dit is op zich prima te doen. Af en toe is het hard werken, maar dat hoort erbij.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Het hangt er echt heel erg van af? Ik heb door mijn 'school-leven' heen niet te veel huiswerk gehad, denk ik? Geen idee wat er normaal is en wat er te veel is xD Maar ik hoor er nooit iets over, dus oneens denk ik.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Plunkett schreef:

    @Teba — Ik ben het daar niet mee eens. Ik woon op kamers en ik zit in het nieuwe systeem. Op het moment heb ik al vrij veel studieschuld opgebouwd, maar in principe leef ik van mijn lening. Alles wat ik per maand overhoud, stort ik op mijn spaarrekening en ik heb pinsparen aangezet, waardoor er elke keer als ik in een winkel met mijn pinpas betaal, 10% van dat bedrag extra van mijn rekening af wordt geschreven en naar mijn spaarrekening gaat. Ik leef van mijn lening, ik doe er leuke dingen van en eens in de zoveel tijd ga ik uit eten. Het is prima te doen, dus dat vind ik persoonlijk geen goed argument.

    Als docenten van een vijfpuntsvak meer verwachten, moet je dat melden bij je studieadviseur. Dan moeten ze de werkdruk verlagen of er meer punten voor geven, vind ik.

    En over die deadlines: nee. Dat vind ik niet. Op de middelbare school werd hier ook al door medeleerlingen over gezeurd, maar ik vind niet dat dat nodig is. Docenten hebben van tevoren namelijk al vastgelegd wat ze in die enkele weken willen en moeten doen en niet alles kan op elkaar afgesteld worden. Bij mij is het zo dat ik gewoon elke zeven weken een tentamenweek heb, met tussendoor essays en papers en presentaties. Dit is op zich prima te doen. Af en toe is het hard werken, maar dat hoort erbij.


    Niet iedereen kan toe met een lening. Ik wel; ik ben niets kwijt aan mijn studie en ik woon thuis. Mijn ouders betalen mijn collegegeld, reiskosten die ik maak ivm studie en boeken heb ik inmiddels niet meer, dus dat is geen kostenpost. Andere studies hebben wel qua boeken een torenhoge kostenpost, voornamelijk in de beta-kanten naar mijn idee, om nog te zwijgen over het andere materiaal dat je voor sommige studies nodig hebt. Of excursies naar het buitenland. Niet iedereen is ook bereid om opgezadeld te zitten met een enorme studieschuld aan het einde van hun studie. Dat is een keuze, ja, maar wel een die meespeelt. Iedere maand op de centen letten en kijken of je wel uitkomt, is stressvol. Het is super dat het jou wel allemaal lukt en dat je erbij nog spaart ook. Mijn petje gaat af voor je.

    Het is gemeld; bij de docent, bij de studieadviseur en bij andere figuren. Ik vind hetzelfde, maar afgezien van klagen en argumenteren kan ik er weinig aan doen.

    Ik vind de opmerking 'het hoort erbij' een vrij makkelijke. Ik doe een master, en natuurlijk is het zo dat er dan meer van ons verwacht mag worden, maar hoe vaak hoor ik niet 'het hoort erbij' als ik vertel over medestudenten die in tranen zitten of wanneer ik zelf het even gehad heb? Of; misschien moet je er meer uren in steken. Of nog leuker, 'wacht maar tot je werkt'. (ik weet dat jij dit niet hebt gezegd, ik redeneer door. Mijn irritatie over 'het hoort erbij' en de andere uitspraken komt niet van jou.) Bij een studie doen hoort hard werken, moeite doen voor je cijfers, maar er zitten grenzen aan. Wanneer de hele groep met gallow's humor over de kerstvakantie praat, is die grens naar mijn idee overschreden. En er is meer mogelijk met het op elkaar afstellen van deadlines dan ik in eerste instantie ook dacht, maar een aantal docenten weet het toch voor elkaar te krijgen om essay-deadlines zo op elkaar af te stemmen dat ze niet allemaal op 15 januari zitten (als voorbeeld). Een week tussen deadlines kan sowieso al een groot verschil maken. Het helpt ook bij een planning maken, je weet meteen wat het eerst af moet.
    Het is heel makkelijk om me neer te leggen bij dingen en zeggen het kan niet anders of het hoort erbij, maar waarom is dit zo? Waarom is dit normaal? Waarom wordt het normaal gevonden of ligt het aan mij als ik in tranen in mijn kamer zit omdat ik de druk niet aankan? Waarom is het normaal dat we er met zwarte humor over praten?


    Time to tip the scales!

    In de eerste van HAVO had ik echt mega veel huiswerk.

    Maar nu in het 2e krijg ik gelukkig minder.

    Mijn zusje daar in tegen doet nu mavo 1e en krijg zo vreselijk veel huiswerk. 2x zoveel als ik in de 1e had.


    Het probleem wat ik met huiswerk heb als er net te veel word opgegeven is en ik mega veel stress krijg. Mijn hoofd kan het niet handelen. En als gevolg lig ik dan te janken op mijn bed en maak ik het huiswerk niet.

    En ik weet dat ik niet de enige ben.

    Dus in dat opzicht mag er minder huiswerk worden opgegeven. Aangezien ik ook zie dat mijn zusje er mega veel stress van krijgt.

    En door die stress zijn de eind cijfers lager dan we eigenlijk zouden kunnen doen.


    Treat People With Kindness

    Paardenvriend schreef:
    In de eerste van HAVO had ik echt mega veel huiswerk.

    Maar nu in het 2e krijg ik gelukkig minder.

    Mijn zusje daar in tegen doet nu mavo 1e en krijg zo vreselijk veel huiswerk. 2x zoveel als ik in de 1e had.


    Het probleem wat ik met huiswerk heb als er net te veel word opgegeven is en ik mega veel stress krijg. Mijn hoofd kan het niet handelen. En als gevolg lig ik dan te janken op mijn bed en maak ik het huiswerk niet.

    En ik weet dat ik niet de enige ben.

    Dus in dat opzicht mag er minder huiswerk worden opgegeven. Aangezien ik ook zie dat mijn zusje er mega veel stress van krijgt.

    En door die stress zijn de eind cijfers lager dan we eigenlijk zouden kunnen doen.


    Hoelang ben jij/je zusje dan bezig met huiswerk? Want ik zit op het gymnasium, maar had maar 1 uur per weekdag nodig. Dat vond ik best meevallen.


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    Toen ik in drie gymnasium zat, zat ik elke dag de hele middag aan mijn huiswerk en had het aan het eind van de dag nog niet af...


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik vind vooral dat de lessen niet nuttig genoeg zijn (hier op het vwo tenminste). Een half uur lang luisteren naar de docent die de klas rustig probeert te kalmeren en vervolgens met een bult huiswerk zitten omdat we daar in de les niet aan toegekomen zijn.

    Wij kunnen de taken prima plannen.. De docenten want minder..

    Conclusie: niet genoeg goede docenten.


    What worries you, masters you.

    stonec0ld schreef:
    Ik vind vooral dat de lessen niet nuttig genoeg zijn (hier op het vwo tenminste). Een half uur lang luisteren naar de docent die de klas rustig probeert te kalmeren en vervolgens met een bult huiswerk zitten omdat we daar in de les niet aan toegekomen zijn.

    Wij kunnen de taken prima plannen.. De docenten want minder..

    Conclusie: niet genoeg goede docenten.


    Of jouw klas moet respect hebben voor de docent? (; Ik bedoel, niet alles ligt aan de docenten. Maar dat is mijn mening, lol.

    Sorry als ik nogal gemeen overkom, maar dit is een onderwerp dat mij erg aan 't hart gaat, haha.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Eens. Onder scholen versta ik dan de basisschool en de middelbare school. Op de basisschool vind ik het gewoon belachelijk om huiswerk mee te geven aan kinderen, klaar. Een kind zit gemiddeld zo'n vijf of zes uur op school op een doordeweekse dag en moet daar al de hele tijd stilzitten en zich concentreren en zo, dus dan vind ik het niet meer dan normaal dat de rest van de tijd hij of zij gewoon mag spelen en kind mag zijn. In Engeland zijn ze nogal fan van huiswerk geven aan basisschoolleerlingen, met als resultaat dat twee van mijn hostkids inmiddels ieder semester de laatste paar weken zo gestrest zijn dat ze een semi-permanente slechte bui hebben omdat ze niet alle namen van alle platonische lichamen kennen (ze zijn 7 en 9). Dat maakt me echt gewoon kwaad, want wat voor nut heeft het om dat in hun hoofd te stampen? Laat ze in bomen klimmen en piraatje spelen en leren hoe ze respectvolle mensen kunnen zijn, dat lijkt me dan veel belangrijker.

    Op de middelbare school is het allemaal wat dubieuzer, want ik snap dat het lastig is om het hele schoolsysteem zomaar om te gooien en ik snap dat huiswerk er een beetje deel van is, maar persoonlijk vind ik het allemaal wel een hoop. Het lastige is vooral dat je hier te maken hebt met mensen die zich heel snel en heel radicaal anders aan het ontwikkelen zijn; sommige mensen lukken het vanaf het begin om netjes hun huiswerk te plannen en het dan zonder stress te doen, terwijl veel andere kids daar voor lange tijd gewoon het inzicht niet voor hebben en daarmee de stress tien keer hoger voor ze ligt. Dit kan dan wel een beetje verholpen worden met extra hulp, maar ook met alle extra hulp in de wereld weet ik nu dat het me in de afgelopen jaren niet beter af was gegaan. Inmiddels ben ik op een punt waarop ik prima kan plannen en best productief kan zijn als ik dat wil, maar twee jaar geleden toen ik bleef zitten was ik daar gewoon nog niet ontwikkeld genoeg voor. En ik denk dat dat geldt voor een hoop mensen (vooral jongens), waardoor er eigenlijk onnodig veel kids afzakken naar een lager niveau en ik vind het doodzonde. Dan had ik liever iedere dag tot vijf uur op school gezeten zodat ik al het werk, behalve een verslagje hier en daar, gewoon in de les met de docent erbij had kunnen doen. Ik denk oprecht dat ik dan veel beter gescoord had, maar ja. Het schoolsysteem zuigt. Helaas.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Oneens. Mensen klagen gewoon te veel tegenwoordig. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Plunkett schreef:
    (...)

    Of jouw klas moet respect hebben voor de docent? (; Ik bedoel, niet alles ligt aan de docenten. Maar dat is mijn mening, lol.

    Sorry als ik nogal gemeen overkom, maar dit is een onderwerp dat mij erg aan 't hart gaat, haha.


    Sorry als ik het te hard heb gezegd! Ik zit in de stad op school met veel verschillende middelbare scholen. Ook op de havo is er altijd veel gerommel tijdens de lessen, en ik heb maar een paar goede leraren gehad. Ook zit mijn klas niet vaak mee hoor, maar volgens mij heb je in elke klas wel een paar onruststokertjes :)


    What worries you, masters you.

    Ik was in de onderbouw zo'n kwartier of nog niet eens met huiswerk bezig per dag. Was erg fijn. Verslagen komen nu m'n neus uit


    What worries you, masters you.

    Eens. Alles draait om resultaten en presteren en ik word er echt ongelukkig van. Ik wil leren over mezelf en het leven en daar houd je gewoon geen tijd meer voor over.


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    Ik denk dat het heel erg per school verschilt, maar in mijn ervaring was het in de bovenbouw van de middelbare school (vwo) wel veel te veel. Ik had eigenlijk het gevoel dat ik nooit klaar was en ik denk dat een van de problemen daarin was dat ik gewoon te veel verslagen/projecten/werkstukken e.d. moest maken, die heel veel tijd kostten, waarbij kwam dat ik haast nooit tijd had om huiswerk te maken tijdens de les. Het lijkt me redelijk normaal als je op de middelbare school nog 1-2 uur per dag buiten school aan je huiswerk moet zitten, maar als je als leerling vijf dagen per week zeven uur op school zit en daarnaast elke dag nog zo'n drie uur aan je huiswerk moet besteden, dan vraag je eigenlijk aan scholieren om een werkweek van vijftig uur te maken. In dat geval, en ik weet niet of dit op andere scholen ook zo is, is er wel zeker iets mis met de hoeveelheid huiswerk, zou ik zeggen. Het feit dat ik daarnaast echt het gevoel had dat ik toen ik van de middelbare school naar de universiteit ging een stapje terug kon doen wat betreft inspanningen, zegt ook al genoeg, denk ik.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    School is wel leuk maar ik hou niet van huiswerk want ik krijg gewoon alleen voor huiswerk nieuwsbericht als je niet weet wat het betekent dan zoek het op:@:@:@:@:@


    Op blockstarplanet kan je bijna alle talen zijn