• Hoi hoi,

    Voor school moet ik acht literaire boeken lezen, waarvan drie met hetzelfde thema/onderwerp en een poëziealbum. Laat ik eerlijk zijn, veel ervaring met literatuur heb ik niet. Ik heb vast onbewust wel eens literatuur gelezen, maar ik zal het niet weten. Wel heb ik een aantal boeken van Tommy Wieringa gelezen, maar dat is ook zo eenzijdig van een schrijver maar.

    Dus om tot het punt te komen, weten jullie een paar goeie literaire boeken? I mean, quizlet is de perfecte plek om zoiets te vragen (nerd)

    thankss joe in advance


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    De engelenmaker door Stefan Brijs. Dit boek heb ik destijds voor mijn lijst gelezen en het is nu nog steeds mijn favoriete Nederlandse boek. ^^

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 15:44 ]


    Caution first, always.

    Ik vond De Aanslag wel leuk om te lezen, wel echt zo'n klassieker haha :^)


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Het gouden ei van Tim Krabbe!

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 15:51 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik vond Het Diner van Herman Koch wel fijn lezen, en qua poëzie vond ik De Gedichten van Simon Carmiggelt erg leuk haha


    chaos makes the muse

    Heel erg bedankt voor de reacties, het zijn inderdaad wel allemaal klassiekers, dus ken ze wel al. De engelenmaker zit ik nog over te twijfelen, maar de rest qua verhaal trekt me eerlijk gezegd niet zo


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    De Engelenmaker was inderdaad erg cool, al weet ik niet zeker of ik het echt leuk vond om te lezen, per se, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij en wat dingen die ik extra creepy vind die in dat boek gebeurden. Het was wel spannend en iets waar een hele hoop over te zeggen viel tijdens mij literatuurgesprek in de zesde, en ik gok dat dat heeft bijgedragen aan mijn tien daarvoor, dus ik zou het desondanks aanraden, haha. :Y)

    Verder is Het Diner van Herman Koch volgens mij een vrij standaard titel en op zich nog wel goed leesbaar en De Aanslag van Harry Mulisch is inderdaad een enorme klassieker, al kan ik Mulisch (en zijn schrijfstijl) persoonlijk niet zo goed uitstaan. Maar dat is een beetje mijn probleem met veel Nederlandse literatuur in het algemeen, vrees ik. Heel veel ervan gaat over blanke mannen met een doodgewoon leven waar ze heel ontevreden over zijn en wiens vader meestal in de Tweede Wereldoorlog vocht en/of om het leven kwam, waardoor zij daar nog issues mee hebben. Daar is niets mis mee, en ik snap waarom dat een Groot Ding was en is, maar idk man, misschien koos ik op de middelbare gewoon alleen maar de verkeerde boeken, maar een beetje variatie zou best leuk zijn.

    Oh, Hart van Steen van Renate Dorrestein is er eentje met een vrouw als hoofdpersoon die niets met WOII te maken heeft, voor zover ik me herinner. Spijkerschrift van Kader Abdolah was interessant omdat het zich voor grote delen in Perzië afspeelde en dus eens een verhaal vertelde dat heel anders voelde. En als laatste zou ik graag nog even Karakter van Bordewijk (en zijn werk in het algemeen, geloof ik) heel sterk willen afraden, want holy shit, ik heb nooit een droger boek gelezen. Als je graag iets wilt hebben om over te kunnen klagen, is dat een goed idee, maar anders zou ik er een bochtje omheen maken. (nerd)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik vond Tirza van Arnon Grunberg geweldig, maar dat is een redelijk onpopulaire mening. Het is een beetje love it or hate it, maar ik vind het echt een aanrader.


    I was an angel living in the garden of evil

    Ik heb hier een story over! Neem hier een kijkje. Ik had ooit een topic, maar dat is door de jaren heen gesloten en ik heb het ook niet echt actief meer onderhouden, oeps :x


    Deep inside, I've never felt alive

    Barnum schreef:
    Ik heb hier een story over! Neem hier een kijkje. Ik had ooit een topic, maar dat is door de jaren heen gesloten en ik heb het ook niet echt actief meer onderhouden, oeps :x

    ah, geweldig!
    ik zal eens een kijkje nemen.
    desondanks zou ik het nog steeds fijn vinden om persoonlijke aanraders te horen :Y)


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Cami schreef:
    Ik vond Tirza van Arnon Grunberg geweldig, maar dat is een redelijk onpopulaire mening. Het is een beetje love it or hate it, maar ik vind het echt een aanrader.

    Oh damn, ja. Die zou ik ook nog aanraden. :3


    Caution first, always.

    De Engelenmaker, Knielen op een bed violen, Zomerhuis met zwembad en De tweeling vond ik hele fijne en interessante/leuke boeken om te lezen. (:

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 17:33 ]


    ~ It's impossible to forget someone who gave you so much to remember ~

    Moet het van Nederlandse auteurs zijn? (En zo ja; van Nederlandse of van Nederlandstalige auteurs?)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    op welk leesniveau moeten de boeken zijn of speelt dat geen rol, want Kaas van Willem Elschot is wel echt een klassieker, maar het heeft een vrij hoog leesniveau waardoor het snel kan gaan vervelen :')


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    @peperbol
    Nederlandstalig ^^

    @Copenhagen
    Dat maakt niet uit, het ligt per persoon. Over het algemeen snap ik literaire taal wel, terwijl er genoeg klasgenoten zijn die er veel moeite ermee hebben. Ligt per persoon ;-)


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Villa des Roses van Willem Elsschot is ook een klassieker. Of all-time-classic Max Havelaar van Multatuli, al is dat wel een heel dik boek met oud taalgebruik waar ik persoonlijk niet zo'n grote fan van ben, maar qua Nederlandstalige literatuur kan het wel tellen, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried