• Hoi hoi,

    Voor school moet ik acht literaire boeken lezen, waarvan drie met hetzelfde thema/onderwerp en een poëziealbum. Laat ik eerlijk zijn, veel ervaring met literatuur heb ik niet. Ik heb vast onbewust wel eens literatuur gelezen, maar ik zal het niet weten. Wel heb ik een aantal boeken van Tommy Wieringa gelezen, maar dat is ook zo eenzijdig van een schrijver maar.

    Dus om tot het punt te komen, weten jullie een paar goeie literaire boeken? I mean, quizlet is de perfecte plek om zoiets te vragen (nerd)

    thankss joe in advance


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    Jeroen Brouwers heeft ook altijd goede boeken. Geheime Kamers vond ik echt wauw, echt een aanrader, goed geschreven en de verhaallijn is ook spannend.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik vond Tonio van A.F.Th. van der Heijden ontzettend indrukwekkend, maar dat is volgens mij wel een beetje een 'love it or hate it'-geval, want velen vinden het ook één lange klaagzang, haha. Verder vond ik Isabelle van Tessa de Loo, Een schitterend gebrek van Arthur Japin, De kleine blonde dood van Boudewijn Büch ook goed leesbaar.


    She's imperfect but she tries

    ontzettend bedankt!
    ik zal nu even kijken naar de verhaallijnen!


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    oke, ik heb even gekeken maar wat mij erg trok.
    Ik herinnerde me ineens weer dat ik een stukje van Marga Minco had gelezen wat me erg trok, dus heb ik voor “Het bittere kruid” gekozen.
    Alle boeken (verhaallijnen) van Jeroen Brouwers trok mij wel, maar aangezien je van elke schrijver maar 1 mag, koos ik voor “Bezonken rood”.

    De rest trok me iets minder, en dat klinkt een nogal lullig sorry cri,i know haha, maar nu is mijn smaak ook een beetje duidelijk ^^ Maar het is moeilijk om door een boek te komen met een thema wat me minder trekt.


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    oh jaa bezonken rood lijkt me echt heel leuk. ik weet nog toen ik de biografie van jeroen brouwers moest leren dat ik dat echt interessant vond; hij had echt een interessante start van zijn leven (niet erg fijn voor hem tho hahhaha)

    als je meer voor oorlogsverhalen/kampen bent kan je eventueel de boekendief lezen van markus zusak - australisch - (wel een kanjer maar dan wel een kanjer van een parel) en de jongen in de gestreepte pyjama van john boyne - ierse schrijver ik weet niet of dat een probleem is? - is een boek over de tweede wereldoorlog, ook mooi (er is ook een verfilming van)

    ik denk nog wel even verder voor je ^^

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 20:34 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    oh jaa bezonken rood lijkt me echt heel leuk. ik weet nog toen ik de biografie van jeroen brouwers moest leren dat ik dat echt interessant vond; hij had echt een interessante start van zijn leven (niet erg fijn voor hem tho hahhaha)

    als je meer voor oorlogsverhalen/kampen bent kan je eventueel de boekendief lezen van markus zusak - australisch - (wel een kanjer maar dan wel een kanjer van een parel) en de jongen in de gestreepte pyjama van john boyne - ierse schrijver ik weet niet of dat een probleem is? - is een boek over de tweede wereldoorlog, ook mooi (er is ook een verfilming van)

    ik denk nog wel even verder voor je ^^

    Ik zal eens kijken, want ik ben meestal van een bepaalde/vaste schrijver, dus ja deze moet erbij haha. Het is echt niks voor mij om constant van schrijfstijl te switchen. Dus eerst ff “afkicken” van tommy wieringa :’D.

    Helaas helaas, buitenlandse boeken mogen niet :-(


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    En bedankt iedereen, ik waardeer het heel erg!


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    vorig jaar had ik zo een lijst met allemaal boeken waaruit we konden kiezen, ik som even enkelen op die mijn vriendinnen hebben gelezen dat ik me nog herinner. ik weet dus zelf niet of ze 'goed' zijn haha maar uiteindelijk beslis je zelf of het je aanspreekt

    ik had Wilde Zwanen: drie dochters van China van Jung Chang gelezen, een biografie over het china van de twintigste eeuw maar echt geen aanrader

    De Vliegeraar en Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini
    De eenzaamheid van de priemgetallen van Paolo Gordano
    De aanslag van Harry Mulisch (maar ik geloof dat iemand dat al eens had geopperd)
    Kartonnen Dozen van Tom Lanoye
    De Helaasheid der Dingen van Dimitri Verhulst (maar ik geloof dat degene die dat had gelezen het nogal vulgair en boertig vond geschreven)
    De kleine prins van A de Saint-Exupery (altijd leuk!)
    Animal Farm en 1984 van George Orwell
    Los van Tom Nagels
    Oliver Twist van Charles Dickens (vond ik zelf echt heel zwaar)
    Norwegian Wood van Haruki Murakami (daar was degene die het had gelezen wel positief over)


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ah, shit, dat is echt klote dat het enkel van oorspronkelijk Nederlandstalige auteurs mag. Hierboven heb ik wel nog enkele vertaalde werken opgesomd. Ik denk dat je wel kan afleiden welke niet Vlaams/Nederlands is hahaha :'D


    - ik heb nog ergens een lijst van bij mijn examen van enkele klassiekers, lemme look

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 20:47 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Oke, hier komt het (volgens mij allemaal Nederlandse/Vlaamse auteurs. Ik moest drie boeken lezen, eentje geschreven voor WO I, eentje uit het Interbellum en eentje na WO II. Ik raad je aan om niet voor WO I te gaan, want hell yeah die zijn damn zwaar geschreven, tho heb ik wel echt genoten van de Leeuw Van Vlaanderen maar ik raad het je niet aan, omdat het nogal Vlaams Vlaams is, snap je :'D dit is ook gewoon mijn lijst, so idk whether it's gooood.

    PERIODE 1 - VÓÓR WO I
    Buysse Cyriel - Tantes
    Conscience Hendrik - De Leeuw van Vlaanderen (ik heb dit gekozen maar geen aanrader voor jou als Nederlander)
    Couperus Louis - Stille kracht
    Douwes Dekker Eduard - Max Havelaar
    Streuvels Stijn - De Vlasschaard
    Van Eeden Frederik - De kleine Johannes

    PERIODE 2 - INTERBELLUM
    Bordewijk Ferdinand - Karakter
    Elsschot Willem - Kaas (deze heb ik ook gekozen, maar daar was ik niet zot van. Het boek is gewoon zo dun (100p), daarom dat ik het had gekozen oops)
    Gilliams Maurice - Elias of het gevecht met de nachtegalen
    Timmermans Felix - Boerenpsalm
    Van Schendel Arthur - Een Zwerver verliefd (iemand had deze gelezen maar het boek bestaat dus uit drie delen en het is een vrij complex boek met oud-vlaamse woorden dus ik raad het je niet aan)
    Walschap Gerard - Houtekiet

    PERIODE 3 - NA WO II
    Bernlef J. - Hersenschimmen
    Boon Louis Paul - De Kapellekensbaan
    Brouwers Jeroen - Geheime Kamer (jep dat was mijn laatste boek)
    Claus Hugo - De Geruchten
    Daisne Johan - De trein der traagheid
    Giphart Ronald - Phileine zegt sorry
    Grunberg Arnon - Fantoompijn
    Hermans Willen Frederik - De donkere kamer van Damocles
    Japin Arthur - De zwarte met het witte hart
    Krabbé Tom - Vertraging
    Lamp Hubert - De komt van Joachim Stiller
    Lanoye Tom - Het goddelijk monster
    Lebeau Paul - Xanthippe
    Minco Marga - Het bittere kruid (maar dat heb je al gekozen)
    Mulisch Harry - De aanslag (ha lol al de derde keer dat deze komt)
    Noteboom Cees - Rituelen
    Reve Gerard - De avonden
    Van Dis Adriaan - Indische duinen

    hehe dat is een mond vol. je weet wat je te doen staat deze avond xp sorry voor de spam mensen

    [ bericht aangepast op 11 jan 2018 - 21:00 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Copenhagen schreef:
    Oke, hier komt het (volgens mij allemaal Nederlandse/Vlaamse auteurs. Ik moest drie boeken lezen, eentje geschreven voor WO I, eentje uit het Interbellum en eentje na WO II. Ik raad je aan om niet voor WO I te gaan, want hell yeah die zijn damn zwaar geschreven, tho heb ik wel echt genoten van de Leeuw Van Vlaanderen maar ik raad het je niet aan, omdat het nogal Vlaams Vlaams is, snap je :'D dit is ook gewoon mijn lijst, so idk whether it's gooood.

    PERIODE 1 - VÓÓR WO I
    Buysse Cyriel - Tantes
    Conscience Hendrik - De Leeuw van Vlaanderen (ik heb dit gekozen maar geen aanrader voor jou als Nederlander)
    Couperus Louis - Stille kracht
    Douwes Dekker Eduard - Max Havelaar
    Streuvels Stijn - De Vlasschaard
    Van Eeden Frederik - De kleine Johannes

    PERIODE 2 - INTERBELLUM
    Bordewijk Ferdinand - Karakter
    Elsschot Willem - Kaas (deze heb ik ook gekozen, maar daar was ik niet zot van. Het boek is gewoon zo dun (100p), daarom dat ik het had gekozen oops)
    Gilliams Maurice - Elias of het gevecht met de nachtegalen
    Timmermans Felix - Boerenpsalm
    Van Schendel Arthur - Een Zwerver verliefd (iemand had deze gelezen maar het boek bestaat dus uit drie delen en het is een vrij complex boek met oud-vlaamse woorden dus ik raad het je niet aan)
    Walschap Gerard - Houtekiet

    PERIODE 3 - NA WO II
    Bernlef J. - Hersenschimmen
    Boon Louis Paul - De Kapellekensbaan
    Brouwers Jeroen - Geheime Kamer (jep dat was mijn laatste boek)
    Claus Hugo - De Geruchten
    Daisne Johan - De trein der traagheid
    Giphart Ronald - Phileine zegt sorry
    Grunberg Arnon - Fantoompijn
    Hermans Willen Frederik - De donkere kamer van Damocles
    Japin Arthur - De zwarte met het witte hart
    Krabbé Tom - Vertraging
    Lamp Hubert - De komt van Joachim Stiller
    Lanoye Tom - Het goddelijk monster
    Lebeau Paul - Xanthippe
    Minco Marga - Het bittere kruid (maar dat heb je al gekozen)
    Mulisch Harry - De aanslag (ha lol al de derde keer dat deze komt)
    Noteboom Cees - Rituelen
    Reve Gerard - De avonden
    Van Dis Adriaan - Indische duinen

    hehe dat is een mond vol. je weet wat je te doen staat deze avond xp sorry voor de spam mensen

    Hier kijk ik morgen na, maar damn thanks for all the help! (nerd)


    LaAt ZiEn WiE jE bENt

    De engelenmaker staat hier al in het lijstje, evenals Hersenschimmen, maar die vond ik zo mooi! Verder heb ik de laatste jaren een heleboel gelezen qua Nederlandse literatuur, dus als je een complete lijst wilt, moet je maar even pb'en of zo. c: Ik vond Kom hier dat ik u kus ook mooi, evenals Oorlog en Terpentijn. Verder kan ik me weinig herinneren (oeps), maar roep maar als je informatie wit. ^^


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik vind De Kleine Blonde Dood van Boudewijn Büch echt práchtig! Maar goed, zo ongeveer niemand deelt die mening met mij :c Net als Een Vlucht Regenwulpen van Maarten 't Hart maar ook weinig mensen delen die mening met mij. Zijn wel echt klassiekers, haha. De Tweeling van Tessa de Loo vond ik ook mooi, maar qua taalgebruik wel wat lastig. Wel echt een aanrader, maar niet als een van je eerste literaire boeken :')


    Als je ooit wereldliteratuur moet lezen, lees dan zeker De Eenzaamheid Van De Priemgetallen van Paolo Giordano. Zo'n. Mooi. Boek.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Copenhagen schreef:
    vorig jaar had ik zo een lijst met allemaal boeken waaruit we konden kiezen, ik som even enkelen op die mijn vriendinnen hebben gelezen dat ik me nog herinner. ik weet dus zelf niet of ze 'goed' zijn haha maar uiteindelijk beslis je zelf of het je aanspreekt

    ik had Wilde Zwanen: drie dochters van China van Jung Chang gelezen, een biografie over het china van de twintigste eeuw maar echt geen aanrader

    De Vliegeraar en Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini
    De eenzaamheid van de priemgetallen van Paolo Gordano
    De aanslag van Harry Mulisch (maar ik geloof dat iemand dat al eens had geopperd)
    Kartonnen Dozen van Tom Lanoye
    De Helaasheid der Dingen van Dimitri Verhulst (maar ik geloof dat degene die dat had gelezen het nogal vulgair en boertig vond geschreven)
    De kleine prins van A de Saint-Exupery (altijd leuk!)
    Animal Farm en 1984 van George Orwell
    Los van Tom Nagels
    Oliver Twist van Charles Dickens (vond ik zelf echt heel zwaar)
    Norwegian Wood van Haruki Murakami (daar was degene die het had gelezen wel positief over)


    Ik heb 4 boeken van Dimitri Verhulst moeten lezen voor een project (Godverdomse dagen op een godverdomse bol, De intrede van Christus in Brussel, De helaasheid der dingen en Problemski hotel) en ik vond ze allemaal VER-SCHRIK-KE-LIJK.

    Dus lees geen Verhulst als je je leven liefhebt


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb toen Hersenschimmen van Bernlef gelezen en daar ben ik heel positief over. Ook heb ik nog een ander boek gelezen, maar ik weet niet of dat acht onder literatuur valt. Dagen van Gras van Philip Huff. Dit is mijn favorieten Nederlandse boek geworden. I love it.


    look at the stars, look how they shine for you;