• De stelling van deze week luidt:
    Mensen in ontwikkelingslanden mogen geen geld toegestuurd krijgen. Enkel materialen om bijvoorbeeld de landbouw en hun boeren, en educatie te stimuleren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Varekai schreef:
    (...)

    Maar (en misschien is dit een beetje offtopic) hoeveel tijd geef je een land om zich te ontwikkelen? Als je kijkt naar Afrika, die krijgen al 50 jaar of zo een heleboel geld en die boeken niet veel vooruitgang. In bepaalde punten zelfs achteruitgang. Het geld werkt, in dat geval, dus niet.


    Het probleem is dat er in het verleden al modernisering en zo is opgezet geweest, maar dat Afrikaanse landen dat eigenlijk niet altijd zo dankbaar in acht nemen. Ik heb ooit de gelegenheid gehad om hun stemmen te horen in plaats van het westerse standpunt. Er heerst in Afrika veel wrok vanwege onze nood hen "te ontwikkelen". Hetgeen zij willen is dat ook hun oude cultuur gerespecteerd en behouden blijft. Het is niet zo dat zij die verwestering altijd wel zo hard willen. Daarom lijkt het me belangrijk als je ze wilt moderniseren, je hen zoveel mogelijk zelf hun projecten vorm laat geven.
    Niet moeilijk dat het op weinig enthousiasme rekent als wij hun eeuwenoude levensstijl van de kaart willen vegen en ineens onze vreemde, andere cultuur van bovenaf aan hen komen opleggen. Ik heb gehoord van Afrikanen zelf dat ze het opdringerig vinden, maar hun standpunt komt hier nooit aanbod. Als ze dan toch perse gemoderniseerd moeten worden, geef hen dan de mogelijkheid om het in hun eigen jasje te steken. Anders gaat het inderdaad nog minder effect hebben dan nu al het geval is.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 17:48 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Het probleem is dat er in het verleden al modernisering en zo is opgezet geweest, maar dat Afrikaanse landen dat eigenlijk niet altijd zo dankbaar in acht nemen. Ik heb ooit de gelegenheid gehad om hun stemmen te horen in plaats van het westerse standpunt. Er heerst in Afrika veel wrok vanwege onze nood hen "te ontwikkelen". Hetgeen zij willen is dat ook hun oude cultuur gerespecteerd en behouden blijft. Het is niet zo dat zij die verwestering altijd wel zo hard willen. Daarom lijkt het me belangrijk als je ze wilt moderniseren, hen zoveel mogelijk zelf hun projecten vorm laat geven. Niet moeilijk dat het op weinig enthousiasme rekent als wij het als een vreemde andere cultuur in hun plaats allemaal willen regelen. Ik heb gehoord van Afrikanen zelf dat ze het opdringerig vinden, maar hun standpunt komt hier nooit aanbod.


    Hm, ja, dat kan ik me wel voorstellen. Zo had ik het nog niet bekeken. (Wat dus heel typisch is dus hè :') )


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Varekai schreef:
    (...)

    Hm, ja, dat kan ik me wel voorstellen. Zo had ik het nog niet bekeken. (Wat dus heel typisch is dus hè :') )


    Dat is normaal denk ik. Als ik niet via via met Afrikaanse mensen in aanraking was gekomen, had ik het ook nooit vanuit hun standpunt gezien. (:
    Hier kijkt iedereen er anders naar. (;


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    (...)

    Dat is normaal denk ik. Als ik niet via via met Afrikaanse mensen in aanraking was gekomen, had ik het ook nooit vanuit hun standpunt gezien. (:
    Hier kijkt iedereen er anders naar. (;


    Ja en je groeit er mee op. Net als mijn ouders. Je ziet zoveel reclames over die zieke Afrikaanse kindjes en 'doneer, doneer, doneer' en wat al niet meer. Het grootste gedeelte van het continent wordt al decennia lang neergezet als een soort zielig kindje wat je aan de hand moet houden en direct hulp nodig heeft. Well, this got me thinking :/


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Varekai schreef:
    (...)

    Ja en je groeit er mee op. Net als mijn ouders. Je ziet zoveel reclames over die zieke Afrikaanse kindjes en 'doneer, doneer, doneer' en wat al niet meer. Het grootste gedeelte van het continent wordt al decennia lang neergezet als een soort zielig kindje wat je aan de hand moet houden en direct hulp nodig heeft. Well, this got me thinking :/


    Ja dat is echt al decennia zo, zij zijn de achterlijke, arme stakkers en wij zijn de beschaafde westerlingen die hen eens gaan redden. Terwijl ze in feite evenveel zelfrespect en trots hebben als wij en ik er ook niet altijd mee gediend zou zijn om telkens zo te worden aanschouwd en behandeld. Natuurlijk is het nodig om in gezondheidszorg te investeren en hongersnood de wereld uit te helpen. Niemand wilt zijn dochtertje zien creperen maar we mogen ook niet overdrijven, die beeldvorming is verkeerd. Ik vind echt dat we ze als achterlijk en hulpeloos zien soms en de meeste mensen kunnen daar meestal niet tegen. Ze hebben ook hun trots en eeuwenoude tradities die belangrijk zijn voor hen. Je mag niet alles willen veranderen omdat je dan denkt dat je ze gaat "beschaving gaat bijbrengen". Ik vind dat we onszelf nogal superieur voelen en dat botst. Mensen kunnen daar nooit tegen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    IngridBirdy schreef:
    Mee eens. De meeste mensen kunnen daar niet goed met geld om gaan. We moeten ze helpen en zelf het geld goed besteden aan die mensen zodat het niet verkeerd wordt gebruikt.


    Blauw: Welke mensen kunnen niet goed met geld omgaan precies? Als je hiermee het de individuelen van het volk zelf bedoelt, is dat wel heel erg discriminerende aanname (ik hoop dat ik je verkeerd heb geïnterpreteerd)? Ik vraag me echt af waarom je denkt dat de meeste mensen die toevallig geboren zijn in ontwikkelingslanden slecht omgaan met hun geld door het niet uit te geven aan de dingen die ze nodig hebben. Mensen in ontwikkelingslanden zijn net als jij en ik: ze hebben net zo veel verstand, zijn net zo intelligent en hebben dus gewoon precies dezelfde breincapaciteit van een Europeaan.

    Daarbij is materiaal zoals landbouwmachines etc. zijn hartstikke leuk bedacht, maar aangezien die mensen vaak niet de capaciteit hebben om die dingen te onderhouden en/of te gebruiken (denk aan brandstof), hebben ze er niks aan en roest het daar toch alleen maar weg.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Semiramis schreef:
    (...)

    Blauw: Welke mensen kunnen niet goed met geld omgaan precies? Als je hiermee het de individuelen van het volk zelf bedoelt, is dat wel heel erg discriminerende aanname (ik hoop dat ik je verkeerd heb geïnterpreteerd)? Ik vraag me echt af waarom je denkt dat de meeste mensen die toevallig geboren zijn in ontwikkelingslanden slecht omgaan met hun geld door het niet uit te geven aan de dingen die ze nodig hebben. Mensen in ontwikkelingslanden zijn net als jij en ik: ze hebben net zo veel verstand, zijn net zo intelligent en hebben dus gewoon precies dezelfde breincapaciteit van een Europeaan.

    Daarbij is materiaal zoals landbouwmachines etc. zijn hartstikke leuk bedacht, maar aangezien die mensen vaak niet de capaciteit hebben om die dingen te onderhouden en/of te gebruiken (denk aan brandstof), hebben ze er niks aan en roest het daar toch alleen maar weg.




    Ik denk dat ze bedoelt dat ze hun geld minder goed kunnen investeren daar. Er zijn minder banken of geen idk. Maar het omgaan met geld wordt er ook minder onderwezen.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Ik geloof dat mensen in ontwikkelingslanden zelf wel weten wat ze nodig hebben, eigenlijk.

    Ik zag laatst ook een filmpje over bijvoorbeeld van die acties waarin als je een paar schoenen koopt, er eenzelfde paar schoenen wordt gedoneerd aan een ontwikkelingsland. Vet leuk, vet goed, vonden de westerlingen, maar de mensen in de ontwikkelingslanden waren er totaal niet blij mee, want het betekende dat de lokale schoenmaker geen werk meer had en de afhankelijkheidspositie van het ontwikkelingsland naar de westerse landen (Amerika, in dit geval) alleen maar werd versterkt. In plaats daarvan had de expert het erover dat het juist beter is om geld naar dit soort landen te sturen om de economie te stimuleren.

    Ontwikkelingslanden weten zelf vaak het best hoe ze de landbouw moeten aanpakken en wat ze hun jeugd willen onderwijzen. Ze hebben ook echt wel genoeg spullen om dat te doen, en anders kunnen ze ze zelf maken - met het neokolonialisme hebben wij (westerlingen) hun economie alleen om zeep geholpen en daar is nu hulp bij nodig. (De specifics van hoe zo'n economie weer opkrabbelt weet ik overigens dan weer niet erg goed, want eco was altijd mijn slechtste vak, maar volgens mij komt het hier ongeveer op neer.)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Snapple schreef:
    (...)



    Ik denk dat ze bedoelt dat ze hun geld minder goed kunnen investeren daar. Er zijn minder banken of geen idk. Maar het omgaan met geld wordt er ook minder onderwezen.


    Over de hoeveelheid banken heb ik geen idee? Maar dat weet jij dus zelf ook niet eens zeker, gezien de idk. Investeren in het algemeen lijkt me geen probleem. En ik weet niet of jij een cursus omgaan met geld op school heb gehad, maar ik zeker niet hoor. Volgens mij wordt dat hier dus ook helemaal niet onderwezen? (Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord)


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Wiarda schreef:
    Ik geloof dat mensen in ontwikkelingslanden zelf wel weten wat ze nodig hebben, eigenlijk.

    Ik zag laatst ook een filmpje over bijvoorbeeld van die acties waarin als je een paar schoenen koopt, er eenzelfde paar schoenen wordt gedoneerd aan een ontwikkelingsland. Vet leuk, vet goed, vonden de westerlingen, maar de mensen in de ontwikkelingslanden waren er totaal niet blij mee, want het betekende dat de lokale schoenmaker geen werk meer had en de afhankelijkheidspositie van het ontwikkelingsland naar de westerse landen (Amerika, in dit geval) alleen maar werd versterkt. In plaats daarvan had de expert het erover dat het juist beter is om geld naar dit soort landen te sturen om de economie te stimuleren.

    Ontwikkelingslanden weten zelf vaak het best hoe ze de landbouw moeten aanpakken en wat ze hun jeugd willen onderwijzen. Ze hebben ook echt wel genoeg spullen om dat te doen, en anders kunnen ze ze zelf maken - met het neokolonialisme hebben wij (westerlingen) hun economie alleen om zeep geholpen en daar is nu hulp bij nodig. (De specifics van hoe zo'n economie weer opkrabbelt weet ik overigens dan weer niet erg goed, want eco was altijd mijn slechtste vak, maar volgens mij komt het hier ongeveer op neer.)

    Preach!
    Hoewel ik uiteindelijk ook niet denk dat geld de heilige graal is. We moeten idd dat laatste beter aanpakken.
    Overigens; Als je in een natuurrijk land op reis gaat zie je dat mono-cultuur er enkel is voor de multinationals. De bevolking kan makkelijk rondkomen van alles wat er groeit. Maar doordat bos wordt geclaimd moeten sommigen werken voor geld en verstoren we de hele economie daar. En daar krijgen ze een paar krotten en een voetbalveld voor terug. Vooruitgang heet dat.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Semiramis schreef:
    (...)

    Over de hoeveelheid banken heb ik geen idee? Maar dat weet jij dus zelf ook niet eens zeker, gezien de idk. Investeren in het algemeen lijkt me geen probleem. En ik weet niet of jij een cursus omgaan met geld op school heb gehad, maar ik zeker niet hoor. Volgens mij wordt dat hier dus ook helemaal niet onderwezen? (Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord)


    Ja de idk want dat weet ik ook niet XD. Het word hier niet onderwezen maar je krijgt wel zeker voorlichting op school en weleens gastlessen afhankelijk van de school

    [ bericht aangepast op 29 jan 2018 - 20:02 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Snapple schreef:
    (...)

    Ja de idk want dat weet ik ook niet XD. Het word hier niet onderwezen maar je krijgt wel zeker voorlichting op school en weleens gastlessen afhankelijk van de school

    TBH, ik heb 3 weken economie gehad. En nooit kooklessen of verzorging. Maar het lukt me toch redelijk om mezelf te voeden zonder mezelf te vergiftigen.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Snapple schreef:
    (...)

    Ja de idk want dat weet ik ook niet XD. Het word hier niet onderwezen maar je krijgt wel zeker voorlichting op school en weleens gastlessen afhankelijk van de school


    Ok, maar waarom begin je er dan over. En nee tbh nooit iets van voorlichting over geld gehad, maar misschien is dat nieuw? Daarbij lijkt het me zeker niet nodig om dat voorlichting over te krijgen als je een beetje verstand hebt en een redelijke opvoeding, daarom denk ik dat het echt onzin is om te zeggen dat mensen uit ontwikkelingslanden het niet kunnen of snappen.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Semiramis schreef:
    (...)

    Ok, maar waarom begin je er dan over. En nee tbh nooit iets van voorlichting over geld gehad, maar misschien is dat nieuw? Daarbij lijkt het me zeker niet nodig om dat voorlichting over te krijgen als je een beetje verstand hebt en een redelijke opvoeding, daarom denk ik dat het echt onzin is om te zeggen dat mensen uit ontwikkelingslanden het niet kunnen of snappen.


    Ho, dat heb ik nooit gezegd. Ik heb nooit gezegd dat mensen uit ontwikkelingslanden het niet kunnen of niet snappen etc. En ik begin erover omdat ik wel een gastlessen op school heb gekregen. En ik me kan voorstellen dat ze daar andere prioriteiten hebben. En eerlijk waar je hebt me ook overtuigd hoor :')

    [ bericht aangepast op 29 jan 2018 - 22:28 ]


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    @hierboven:

    Maar het omgaan met geld wordt er ook minder onderwezen.

    Daarmee insinueer je wel dat men er niet of minder goed mee om kan gaan. Ik denk niet dat dat een oneerlijke aanname is. Ik zou namelijk niet weten wat het anders voor extra informatie aan je punt zou toevoegen.

    [ bericht aangepast op 29 jan 2018 - 22:34 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried