• De stelling van deze week luidt:
    Mensen in ontwikkelingslanden mogen geen geld toegestuurd krijgen. Enkel materialen om bijvoorbeeld de landbouw en hun boeren, en educatie te stimuleren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Mee eens. Geld is een verleiding die veel mensen niet kunnen weerstaan. Als je dit vervangt met spullen die echt noodzakelijk zijn, weet je tenminste zeker dat het over komt en niet ergens blijft hangen op bankrekeningen waar het niet thuis hoort.

    Eens. Met geld los je namelijk niets op in zulk soort gevallen. Zij hebben kennis en materialen nodig.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Nee. Dat is zo'n catchphrase van bepaalde politieke partijen en het is verkeerd. Ik ben het er helemaal mee eens regeringen in deze landen te veel misbruik maken van het geld dat ze krijgen, maar het vervangen door "middelen" is belachelijk. Ik heb het ooit eens zo verwoord zien staan, en ik ben het er eigenlijk wel mee eens: "Men zegt dat je hen geen vissen moet geven. Men zegt dat je hen moet leren vissen. Ik vind dat je hen vishengels moet leren maken."

    Nu, die vissen zijn een stom voorbeeld en over het algemeen weet men in ontwikkelingslanden beter hoe je vishengels moet maken dan de gemiddelde mens hier, maar mijn punt is dat je moet investeren in het zélf laten ontwikkelen van een goed werkende economie. Je moet geen economie voor hen ontwikkelen, want dat werkt niet. We hebben de kennis van het gebied, de geschiedenis, de cultuur en allerlei andere factoren gewoon niet goed genoeg. Dat is een fout die we vaak maken: omdat iets hier werkt, betekent nog niet dat het elders werkt.

    Dus ja, we moeten geld geven. Want als je daar zelf structuren gaat zetten, stuiken die inéén op het moment dat je er weer wegtrekt. Men is veel meer met geld dan met materiaal, al ga je me niet horen ontkennen dat er problemen zijn met de manier van besteden van dat geld. Maar dat geldt voor alles. Dat is niet alleen een probleem in ontwikkelingslanden.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 14:13 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    KyloRen schreef:
    Mee eens. Geld is een verleiding die veel mensen niet kunnen weerstaan. Als je dit vervangt met spullen die echt noodzakelijk zijn, weet je tenminste zeker dat het over komt en niet ergens blijft hangen op bankrekeningen waar het niet thuis hoort.


    26 - 02 - '16

    Klaar schreef:
    Nee. Dat is zo'n catchphrase van bepaalde politieke partijen en het is verkeerd. Ik ben het er helemaal mee eens regeringen in deze landen te veel misbruik maken van het geld dat ze krijgen, maar het vervangen door "middelen" is belachelijk. Ik heb het ooit eens zo verwoord zien staan, en ik ben het er eigenlijk wel mee eens: "Men zegt dat je hen geen vissen moet geven. Men zegt dat je hen moet leren vissen. Ik vind dat je hen vishengels moet leren maken."

    Nu, die vissen zijn een stom voorbeeld en over het algemeen weet men in ontwikkelingslanden beter hoe je vishengels moet maken dan de gemiddelde mens hier, maar mijn punt is dat je moet investeren in het zélf laten ontwikkelen van een goed werkende economie. Je moet geen economie voor hen ontwikkelen, want dat werkt niet. We hebben de kennis van het gebied, de geschiedenis, de cultuur en allerlei andere factoren gewoon niet goed genoeg. Dat is een fout die we vaak maken: omdat iets hier werkt, betekent nog niet dat het elders werkt.

    Dus ja, we moeten geld geven. Want als je daar zelf structuren gaat zetten, stuiken die inéén op het moment dat je er weer wegtrekt. Men is veel meer met geld dan met materiaal, al ga je me niet horen ontkennen dat er problemen zijn met de manier van besteden van dat geld. Maar dat geldt voor alles. Dat is niet alleen een probleem in ontwikkelingslanden.

    Precies dit (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik denk dat het het beste is om ze eerlijk te behandelen. Dus niet die mensen afknijpen door middel van super lage lonen, of chemische troep in hun drinkwater dumpen. Nee investeer in hun economie, laat ze hun eigen land opbouwen naar een goed werkend systeem. Ik denk dat dat een goede eerste stap is, in plaats van enkel materialen opsturen.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 15:37 ]


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Klaar schreef:
    Nee. Dat is zo'n catchphrase van bepaalde politieke partijen en het is verkeerd. Ik ben het er helemaal mee eens regeringen in deze landen te veel misbruik maken van het geld dat ze krijgen, maar het vervangen door "middelen" is belachelijk. Ik heb het ooit eens zo verwoord zien staan, en ik ben het er eigenlijk wel mee eens: "Men zegt dat je hen geen vissen moet geven. Men zegt dat je hen moet leren vissen. Ik vind dat je hen vishengels moet leren maken."

    Nu, die vissen zijn een stom voorbeeld en over het algemeen weet men in ontwikkelingslanden beter hoe je vishengels moet maken dan de gemiddelde mens hier, maar mijn punt is dat je moet investeren in het zélf laten ontwikkelen van een goed werkende economie. Je moet geen economie voor hen ontwikkelen, want dat werkt niet. We hebben de kennis van het gebied, de geschiedenis, de cultuur en allerlei andere factoren gewoon niet goed genoeg. Dat is een fout die we vaak maken: omdat iets hier werkt, betekent nog niet dat het elders werkt.

    Dus ja, we moeten geld geven. Want als je daar zelf structuren gaat zetten, stuiken die inéén op het moment dat je er weer wegtrekt. Men is veel meer met geld dan met materiaal, al ga je me niet horen ontkennen dat er problemen zijn met de manier van besteden van dat geld. Maar dat geldt voor alles. Dat is niet alleen een probleem in ontwikkelingslanden.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Mee eens. De meeste mensen kunnen daar niet goed met geld om gaan. We moeten ze helpen en zelf het geld goed besteden aan die mensen zodat het niet verkeerd wordt gebruikt.


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    Klaar schreef:
    Nee. Dat is zo'n catchphrase van bepaalde politieke partijen en het is verkeerd. Ik ben het er helemaal mee eens regeringen in deze landen te veel misbruik maken van het geld dat ze krijgen, maar het vervangen door "middelen" is belachelijk. Ik heb het ooit eens zo verwoord zien staan, en ik ben het er eigenlijk wel mee eens: "Men zegt dat je hen geen vissen moet geven. Men zegt dat je hen moet leren vissen. Ik vind dat je hen vishengels moet leren maken."

    Nu, die vissen zijn een stom voorbeeld en over het algemeen weet men in ontwikkelingslanden beter hoe je vishengels moet maken dan de gemiddelde mens hier, maar mijn punt is dat je moet investeren in het zélf laten ontwikkelen van een goed werkende economie. Je moet geen economie voor hen ontwikkelen, want dat werkt niet. We hebben de kennis van het gebied, de geschiedenis, de cultuur en allerlei andere factoren gewoon niet goed genoeg. Dat is een fout die we vaak maken: omdat iets hier werkt, betekent nog niet dat het elders werkt.

    Dus ja, we moeten geld geven. Want als je daar zelf structuren gaat zetten, stuiken die inéén op het moment dat je er weer wegtrekt. Men is veel meer met geld dan met materiaal, al ga je me niet horen ontkennen dat er problemen zijn met de manier van besteden van dat geld. Maar dat geldt voor alles. Dat is niet alleen een probleem in ontwikkelingslanden.


    Met het dikgedrukte gedeelte ben ik het helemaal eens. Ik ben er echter van overtuigd dat geld die mensen niet gaat helpen. Wat wel weet ik ook niet echt, maar daar zullen hele slimme experts vast wel een oplossing voor weten.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Mee eens. Meeste geld gaat naar de staat. Producten niet zoveel.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Flugzeug schreef:
    Mee eens. Meeste geld gaat naar de staat. Producten niet zoveel.

    Dit dus. Geld opsturen heeft toch geen zin als het niet bij de mensen in die ontwikkelingslanden terecht komt.


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."

    Oneens. Ik vind dit nog steeds zo'n koloniaal standpunt van wij bepalen alles voor hun en geven het vorm voor hen. Niet dat je geen materialen mag opsturen maar geld is ook belangrijk.
    Als je geen geld opstuurt dan geef je mensen het idee dat jij de baas bent en het beter weet dan hen wat goed voor hen ze. Iets wat alleen maar zorgt voor wrok. Ik bedoel ze zijn daar niet achterlijk en wij zijn niet de superieure, slimme blanke. Je moet de mensen ook een kans geven om te investeren in wat VOOR HENZELF prioritair is. Wij staan niet in het leven daar en soms voelen zij het beter aan, wat nodig is voor henzelf.

    [ bericht aangepast op 28 jan 2018 - 17:37 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Oneens. Ik vind dit nog steeds zo'n koloniaal standpunt van wij bepalen alles voor hun en geven het vorm voor hen. Niet dat je geen materialen mag opsturen maar geld is ook belangrijk.
    Als je geen geld opstuurt dan geef je mensen het idee dat jij de baas bent en geef je ze zelf geen kans in te investeren in wat VOOR HEN belangrijk is.


    Maar (en misschien is dit een beetje offtopic) hoeveel tijd geef je een land om zich te ontwikkelen? Als je kijkt naar Afrika, die krijgen al 50 jaar of zo een heleboel geld en die boeken niet veel vooruitgang. In bepaalde punten zelfs achteruitgang. Het geld werkt, in dat geval, dus niet.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ja maar, mensen, geld dat gegeven wordt wordt niet enkel aan regeringen gegeven uit een naïve instelling dat ze er wel goed mee om zouden gaan, hé? "Liefste Kabila, hier heb je een miljardje, gebruik je het zeker goed? Ja toch hé? Veel liefs, Alexander (of in jullie geval Sigrid) xxx" (Sorry voor het onozele berichtje, het is gewoon maar ter illustratie.)

    Ik weet niet precies hoevel geld naar wat gaat, maar heel veel geld wordt aan ngo's gegeven. Nou zeg ik niet dat dàt de oplossing is en dat daar geen corruptie is, want dat is wel het geval, maar het is niet zo zwart-wit.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    oneens, het is niet verstandig maar om het te verbieden vind ik ook onzin, ik bedoel je mag toch best wat geld sturen naar familie daar ofzo


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)