• Hoi hoi!

    Ik kreeg de afgelopen week van drie mensen een privéberichtje met vragen omtrent het uitgeven van een boek. Superleuk natuurlijk, ik help graag, maar ik bedacht dat een topic hierover openen handiger is, zodat ik niet steeds dezelfde vragen hoef te beantwoorden. Dus bij dezen: mijn tips voor het uitgeven van een boek. Heb jij vragen die er niet tussen staan? Je kunt ze in het topic plaatsen of mij een pb sturen. Mochten hier gepubliceerde schrijvers zitten tussen zitten die een totaal andere kijk op de vraag hebben als ik (ongetwijfeld) dan kan ik hun antwoorden ook altijd bij de vraag zetten. ^^

    Wat voor soorten uitgevers zijn er?

    Het is goed om te weten dat er drie soorten uitgevers bestaan. Aan de ene kant heb je de grote reguliere uitgevers die bijna alleen maar vertaald werk uitgeven. Heel af en toe lukt het een debutant om er toch tussen te komen, maar die kans is niet groot. Maar hij is er zeker, dus het is altijd een poging waard.

    Dan heb je de iets kleinere uitgevers waar je soms een eigen bijdrage moet leveren. Soms betaal je een bedrag voor de redactie, soms neem je een aantal boeken af. Zodra je die verkoopt, ben je uit de kosten. Dat heb ik zelf bij Zilverbron gedaan en ik was bij mijn eerste boek eigenlijk al direct na het uitgeven uit de kosten. Dat zijn vaak uitgeverijen die wel potentie in je werk zien, maar waar stevig geredigeerd moet worden en voor die extra tijd betaal je dus. Maar het is echt onwijs leerzaam en je hebt er de rest van je schrijfcarrière iets aan.

    Tot slot heb je nog POD-uitgeverijen zoals Boekscout en Brave New Books. Dat zijn uitgeverijen die alles uitgeven, ongeacht kwaliteit, en die ik je dus niet heel erg aanraad als je serieus genomen wilt worden.

    Naar welke uitgever kan ik mijn manuscript sturen?
    Het belangrijkst is dat het genre van je manuscript binnen het fonds van de uitgeverij past. Een fantasyboek hoef je niet naar een uitgever te sturen die alleen feelgood-verhalen uitgeeft. Op hun website vind je altijd welke genres ze uitgeven en op internet bestaan verschillende (incomplete) overzichten. Je kunt ook kijken waar boeken die binnen jouw genre vallen zijn uitgegeven.

    Ik wil graag een manuscript naar een uitgever sturen. Stuur ik dan gewoon een mailtje, via de gegevens bij 'contact'? Stuur je dan al meteen je verhaal in de bijlage of moet je je eerst voorstellen en zeggen wat je wilt?
    Bijna alle uitgevers hebben ergens op hun website een kopje 'manuscripten' en daar geven ze precies aan hoe ze je manuscript willen ontvangen. Allemaal zullen ze om een synopsis vragen, de samenvatting van je verhaal (van A tot Z, dus geen flaptekst) en een begeleidende e-mail. In die begeleidende e-mail stel je jezelf voor en kun je vertellen waarom je vindt dat je boek bij hun uitgeverij past.

    Moet ik als Belg per se naar een Belgische uitgeverij of moet dat niet?
    Nee, dat hoeft niet. Je kunt je manuscript gewoon bij een Nederlandse uitgeverij aanbieden. Wel is het verstandig om ervoor te zorgen dat er niet te veel Vlaamse uitdrukkingen in staan.

    Hoe kom je aan je inspiratie? Zoals nu ben ik op de helft van het eerste hoofdstuk en ik merk dat ik nu eigenlijk al vastloop.
    Wat mij erg heeft geholpen, is eerst een rode lijn bedenken. De belangrijkste scènes op een rijtje zetten, zodat ik altijd een bepaald punt heb om naartoe te werken. Luister naar muziek die erbij past, zoek plaatjes op Pinterest, lees boeken of kijk films in dezelfde sfeer… je zult merken dat je daar inspiratie van krijgt. En ga plotten. Sommige auteurs kunnen ook heel goed organisch schrijven en dat is prima, maar het klinkt alsof dat voor jou niet werkt.

    Ik ben onzeker dat het verhaal niet boeiend genoeg is waardoor ik geneigd ben te stoppen, heb je daar toevallig tips voor?
    Zoek proeflezers! Die kunnen heel goed aangeven waar het verhaal verslapt en hoe je dat kunt oplossen. Hoewel familie en vrienden soms zeker nuttige feedback kunnen geven, is het ook fijn als een onbekende je werk leest. Je hebt talloze boekengroepen op Facebook en ook een groep speciaal voor proeflezers, vraag daar eens rond of er mensen zijn die het leuk vinden om jouw verhaal te proeflezen.

    Bij een uitgever komt je manuscript op een grote hoop terecht. Hoe zorg je ervoor dat jouw manuscript eruit springt?
    Dat is natuurlijk een lastige. Zorg voor een verzorgde brief waarin geen spelfouten staan en houd je aan de richtlijnen van de uitgeverij. Neem goed de tijd voor het schrijven een synopsis: die is misschien nog wel belangrijker dan je manuscript. Als de synopsis de redacteur niet aanspreekt, wordt er niet eens naar je manuscript gekeken.

    Hoe schrijf je een goede synopsis?
    Richt je echt tot de kern van het verhaal en noem alleen details die echt van belang zijn. Soms helpt het om de hoofdstukken samen te vatten en die dan tot een logisch geheel te schrijven. Vermijd te lange of te veel korte zinnen, zoek daarin een goede balans. De synopsis laat ook meteen je kwaliteiten als schrijver zien. Laat het aan iemand lezen die kan aangeven welke stukken onduidelijk zijn of er te weinig toe lijken te doen.

    Heb jij je boek naar één uitgever gestuurd of naar meerdere? En in het laatste geval, heb je ze toen allemaal tegelijk aangeschreven of ben je pas naar de volgende gegaan toen je werd afgewezen?
    De eerste keer heb ik mijn boek naar zeven uitgeverijen gestuurd, de laatste keer naar twee. Maar mijn tip: ga ze echt niet allemaal een voor een af. Dat lijkt misschien netjes, maar dan duurt het jaren. Ik zou er een paar uitzoeken bij wie je in het fonds past en dan opsturen.

    Toen je verhaal werd geaccepteerd, heb je dan ook social media ingezet om het boek te promoten?
    Zeker. Social media is een van de belangrijkste verkoopkanalen en is eigenlijk onontbeerlijk.

    En hoe zet je dan je sociale media in?
    Ik gebruik vooral Facebook. Sowieso om te netwerken, met andere auteurs en met lezers. Daarnaast kun je een eigen Facebookpagina aanmaken om al je nieuwtjes te delen en zijn er heel wat boekengroepen waar je dingen kunt delen. Ook zijn er tientallen boekenblogs waar je een recensie-exemplaar naartoe zou kunnen sturen.

    [ bericht aangepast op 7 mei 2018 - 17:38 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Mt


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Amazing! Echt superhandig


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Dit topic is echt supernuttig als ik geen vragen beantwoord. :')

    Heb jij je boek naar één uitgever gestuurd of naar meerdere? En in het laatste geval, heb je ze toen allemaal tegelijk aangeschreven of ben je pas naar de volgende gegaan toen je werd afgewezen?
    De eerste keer heb ik mijn boek naar zeven uitgeverijen gestuurd, de laatste keer naar twee. Maar mijn tip: ga ze echt niet allemaal een voor een af. Dat lijkt misschien netjes, maar dan duurt het jaren. Ik zou er een paar uitzoeken bij wie je in het fonds past en dan opsturen.

    En hoe zet je dan je sociale media in?
    Ik gebruik vooral Facebook. Sowieso om te netwerken, met andere auteurs en met lezers. Daarnaast kun je een eigen Facebookpagina aanmaken om al je nieuwtjes te delen en zijn er heel wat boekengroepen waar je dingen kunt delen. Ook zijn er tientallen boekenblogs waar je een recensie-exemplaar naartoe zou kunnen sturen.

    [ bericht aangepast op 7 mei 2018 - 17:39 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Nog steeds tof, Natas? Ik heb nog twee vraagjes, denk ik:
    1. Op welk punt is een verhaal ‘goed genoeg’ om uitgegeven te worden? Ik weet dat het natuurlijk per persoon verschilt wanneer het goed voelt, maar had jij een concreet punt waarop je dacht van ‘ja, dit verhaal is klaar om naar een volgend level gebracht te worden.’?
    2. Hoe vind je het beste uit welke uitgeverij er bij jouw verhaal past?


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik heb wel een aantal vragen!
    - Hoe lang duurt het ongeveer om een boek uit te geven en hoeveel is dat vergeleken het schrijfproces?
    - Helpt het om een schrijversopleiding te volgen? Of kijken uitgeverijen daar totaal niet naar?
    - Ik zie heel veel online boek uitgevers, die dan boeken printen naar de vraag. Mijn droom is eigenlijk echt om bij een boekhandel terecht te komen (standaard boekhandel, fnac, bol.com, ...). Hoe lang is de weg daarheen eigenlijk? Welke uitgeverijen moet je daarvoor aanspreken?


    A to the Z

    MT


    [ heaven knows ]

    Ik heb twee vragen hihi hoop dat je ze kunt beantwoorden? (Of wie dan ook die iets weet hehe ) Dat zou fantastisch zijn!

    Hoe zorg je voor een zo groot mogelijk publiek en zoveel mogelijk aandacht voor je boek?

    Hoe weet je wanneer je boek klaar is om te sturen naar uitgevers? Ben zelf bezig om elke keer te editen en aan te passen, maar wanneer is dat genoeg?

    X


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Mt


    Look deep into nature and then you will understand everything better

    Ik ga even negeren dat er 124 dagen niet hier gepost is en het topic omhoogschoppen met een vraag.
    Heb je nog tips hoe je uitgevers kan vinden waarvan het fonds goed bij je verhaal past? Hier struggle ik wel een beetje mee atm


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Waarom zie ik dit nu pas?

    Dit is wrs de meest onbeleefde vraag die je ooit gaat krijgen, maar ik snap eigenlijk niet waarom mensen er niet naar durven vragen :') Geld is altijd en overal een taboe, zo lijkt het XD
    Hoeveel exemplaren verkoopt de gemiddelde debutant en hoeveel verdient hij/zij aan zijn/haar boek?


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Jomny schreef:
    Waarom zie ik dit nu pas?

    Dit is wrs de meest onbeleefde vraag die je ooit gaat krijgen, maar ik snap eigenlijk niet waarom mensen er niet naar durven vragen :') Geld is altijd en overal een taboe, zo lijkt het XD
    Hoeveel exemplaren verkoopt de gemiddelde debutant en hoeveel verdient hij/zij aan zijn/haar boek?


    Dit is de enige vraag die ik kan beantwoorden, lolz :')
    Vraag 1: Ik zit bij Clavis uitgeverij en krijg 10% voor ieder verkocht boek. Mijn boek wordt waarschijnlijk 16.95 euro, dus daar krijg ik dan 1.7 euro voor. De uitgeverij krijgt ook 10%, de boekenhandel 40% (!) en de rest gaat naar het drukken, het distribueren,...
    Je krijgt ook geld als je boek uitgeleend wordt bij de bib, maar da's ook niet bijzonder veel.
    Vraag 2: Voor mijn eerste boek worden 30.000 exemplaren gedrukt, waarvan ik er minimaal 300 moet verkopen. Je weet pas op het einde van het jaar hoeveel je verkoopt en daar zit ik nog niet (: dat kan Natas normaal wel beantwoorden.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Frodo schreef:
    (...)

    Dit is de enige vraag die ik kan beantwoorden, lolz :')
    Vraag 1: Ik zit bij Clavis uitgeverij en krijg 10% voor ieder verkocht boek. Mijn boek wordt waarschijnlijk 16.95 euro, dus daar krijg ik dan 1.7 euro voor. De uitgeverij krijgt ook 10%, de boekenhandel 40% (!) en de rest gaat naar het drukken, het distribueren,...
    Je krijgt ook geld als je boek uitgeleend wordt bij de bib, maar da's ook niet bijzonder veel.
    Vraag 2: Voor mijn eerste boek worden 30.000 exemplaren gedrukt, waarvan ik er minimaal 300 moet verkopen. Je weet pas op het einde van het jaar hoeveel je verkoopt en daar zit ik nog niet (: dat kan Natas normaal wel beantwoorden.


    Deze cijfers begrijp ik niet zo goed. Dat is toch heel weinig vergeleken het aantal gedrukte exemplaren? Heb je daar meer uitleg rond die cijfers die uitleggen waarom dat zo is? ;o


    A to the Z

    Ben ik de enige die het ergens apart vind dat de schrijver, die er letterlijk uren aan werk in heeft gestopt en z'n halve hart en ziel en alles, 10% krijgt en de boekhandel 40?
    Ik snap kosten van de uitgeverij, drukkerij enz, maar zo op het eerste gezicht ziet het er heel oneerlijk uit :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MaFlodder schreef:
    Ben ik de enige die het ergens apart vind dat de schrijver, die er letterlijk uren aan werk in heeft gestopt en z'n halve hart en ziel en alles, 10% krijgt en de boekhandel 40?
    Ik snap kosten van de uitgeverij, drukkerij enz, maar zo op het eerste gezicht ziet het er heel oneerlijk uit :')


    Nee, ik zit dit ook met een ‘wtf’-gezicht te lezen, maar what the fuck? Waarom krijgt de boekhandel meer geld dan degene waardoor het boek bestaat?


    look at the stars, look how they shine for you;

    MaFlodder schreef:
    Ben ik de enige die het ergens apart vind dat de schrijver, die er letterlijk uren aan werk in heeft gestopt en z'n halve hart en ziel en alles, 10% krijgt en de boekhandel 40?
    Ik snap kosten van de uitgeverij, drukkerij enz, maar zo op het eerste gezicht ziet het er heel oneerlijk uit :')

    Ik wist dit al, maar ik vind het ook niet heel logisch. Maar ja, de boekhandel moet zijn werknemers ook betalen :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.