• Nou ja, ik ben dus op zoek naar iets waarvan ik niet weet of het bestaat...

    Namelijk: een liedje van de 49 kenmerkende aspecten van geschiedenis.

    Ik heb maandag een geschiedenisproefwerk van alle 10 de tijdvakken + de historische contexten (well, het is basically exact dezelfde stof als die ik voor de examens moet kennen) en op zich kan ik prima geschiedenis, alleen die kenmerkende aspecten kan ik maar niet onthouden...
    Wat ik wel kan onthouden, zijn liedjes. Harry Potter in 99 seconds kende ik na 3x luisteren al helemaal uit m'n hoofd en kan ik tot op heden nog steeds compleet zingen zonder dat ik iets van muziek of tekst daarvoor hoef te horen/lezen/zien/whatsoever.
    Dus ik dacht: ik ga kijken of er een lied is van alle 49 kenmerkende aspecten. Dan ken ik die misschien ook een keer.
    Maar helaas, het lukt mij niet om zoiets te vinden... Misschien dat ik verkeerd zoek?

    En anders: heeft een knappe kop hierzo nog een goede tip om de kenmerkende aspecten te leren?

    Alvast bedankt :)
    x Vincie


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oh man, dit probeer ik mijn bijlesleerling nu te leren en het is best wel lastig. Ik oefen met hem heel veel met bronnen, dan kies ik er eentje uit en dan moet hij het kenmerkende aspect erbij zoeken. Dat blijven we herhalen, maar aangezien je proefwerk maandag is, heb je snellere methoden nodig. Daarom:

    - Maak zelf een liedje! Kan leuk zijn
    - Schrijf ze heel vaak op
    - Heeeel vaak
    - Laat je overhoren


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Ik weet niet of ze alle aspecten hebben, maar ik moet gelijk denken aan Epic Rap Battles of History (krul)


    26 - 02 - '16

    Ik vond zelf zon site heel erg handig, wrts.nl ofzo iets. Daarin kun je alles typen en je laten overhoren, dit hielp bij mij. Enig nadeel is als je muziek aan hebt staat zoals ik dat je het dan op de muziek leert en je met je proefwerk dan niets meer weet door de muziekXD


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    SonOfGondor schreef:
    Oh man, dit probeer ik mijn bijlesleerling nu te leren en het is best wel lastig. Ik oefen met hem heel veel met bronnen, dan kies ik er eentje uit en dan moet hij het kenmerkende aspect erbij zoeken. Dat blijven we herhalen, maar aangezien je proefwerk maandag is, heb je snellere methoden nodig. Daarom:

    - Maak zelf een liedje! Kan leuk zijn
    - Schrijf ze heel vaak op
    - Heeeel vaak
    - Laat je overhoren


    Haha, ja ik probeer het ook al 7 jaar... Maar dit is m'n allerlaatste kans om te testen of ik ze echt goed ken, aangezien in mei de examens zijn en dan moet ik ze natuurlijk wel kennen.
    Zelf een liedje maken heb ik wel aan gedacht, maar ik ben daar gewoon niet muzikaal genoeg voor haha.

    Overschrijven doe ik wel, maar dat blijft op de een of andere manier niet hangen bij me :c dus dat is heel vervelend. Hardop opzeggen en ze dan overschrijven werkt ook niet :/ vandaar dat ik dacht: "Ik ga een liedje zoeken."
    Hmm. Ik ga kijken of ik een karaokeversie van Harry Potter in 99 seconds kan vinden en kijken of ik daar wat aspecten op kan zetten. Ik kan het in ieder geval proberen :'D
    Die aspecten zijn echt kut, je moet ze stampen en ik heb geen talent voor stampen...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Abatutu schreef:
    Ik weet niet of ze alle aspecten hebben, maar ik moet gelijk denken aan Epic Rap Battles of History (krul)


    Hahaha, ja die zijn briljant, maar helaas niet wat ik zoek :/

    IrishNialler schreef:
    Ik vond zelf zon site heel erg handig, wrts.nl ofzo iets. Daarin kun je alles typen en je laten overhoren, dit hielp bij mij. Enig nadeel is als je muziek aan hebt staat zoals ik dat je het dan op de muziek leert en je met je proefwerk dan niets meer weet door de muziekXD


    WRTS is betaald geworden en eigenlijk sinds het begin loopt het bij mij constant vast. Maar ik heb wel een ander woordjesprogramma, alleen weet ik niet hoe ik die kenmerkende aspecten dan in zou moeten voeren, haha. Dankjewel voor het idee in ieder geval!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    WRTS is betaald geworden en eigenlijk sinds het begin loopt het bij mij constant vast. Maar ik heb wel een ander woordjesprogramma, alleen weet ik niet hoe ik die kenmerkende aspecten dan in zou moeten voeren, haha. Dankjewel voor het idee in ieder geval!


    Ohh das balen heb het al zes jaar niet meer nodig.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik studeer voor leerkracht geschiedenis en ik heb absoluut geen idee waarover je het hebt, help? Sinds wanneer zijn er tien tijdsvakken? Wat?
    Als je wil oefenen voor je toets, kan je altijd proberen om alles aan mij uit te leggen ^^


    Mhm?

    Compleet jip en janneke taal, misschien helpt dat?

    Klik op deze link hihi.

    Als je hem zelf nog niet gevonden had.


    - thank you for existing -

    Cipher schreef:
    Ik studeer voor leerkracht geschiedenis en ik heb absoluut geen idee waarover je het hebt, help? Sinds wanneer zijn er tien tijdsvakken? Wat?
    Als je wil oefenen voor je toets, kan je altijd proberen om alles aan mij uit te leggen ^^


    In Nederland hebben ze zo'n rare methode dat elk tijdvak bestaat uit kenmerkende aspecten. Dus het 1e tijdvak is Jagers en Boeren en dan is het eerste kenmerkende aspect: "de levenswijze van jagers en verzamelaars" en daarna "het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen." Het zijn kleine samenvattingen van de tijdvakken en tijdens de eindexamens ben je geacht ze allemaal woord voor woord te kennen. Heel irritant, want als je ze niet kent, kost je dat veel punten. Maar nu ben ik wel benieuwd hoe dat bij jullie is eigenlijk? (:

    Oh en nee, ik heb ook geen liedje ): ik keek altijd Jortgeschiedenis, maar dat helpt niet om ze uit je hoofd te leren

    [ bericht aangepast op 23 maart 2018 - 21:00 ]


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Er bestaat naast wrts ook een soortgelijk iets; Quizlet. (Naamgenootjes, leuk!)
    Dat is gratis en is er zowel als site als als app. Om te overhoren en te oefenen heb je volgens mij niet eens een account nodig, maar wel om ze te maken dacht ik. Er zijn daar meerdere manier van overhoren(schrijven, multiple choice, kaarten, luisterkaarten, etc.) In ieder geval ook geen spam-reclame mail, dat is ook prettig.

    Helaas is die Quizlet wel een stuk saaier als de onze :'D
    En ze jatten deze prachtige naam. De prutsers.



    Edit: hier een linkje met oefening.
    Ik zag dat deze met plaatjes is, en als dat niet helemaal is wat je zoekt kan je ook bovenin die balk 'kenmerkende aspecten' zoeken, voor meerdere resultaten.

    [ bericht aangepast op 23 maart 2018 - 22:00 ]


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Page394 schreef:
    (...)

    In Nederland hebben ze zo'n rare methode dat elk tijdvak bestaat uit kenmerkende aspecten. Dus het 1e tijdvak is Jagers en Boeren en dan is het eerste kenmerkende aspect: "de levenswijze van jagers en verzamelaars" en daarna "het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen." Het zijn kleine samenvattingen van de tijdvakken en tijdens de eindexamens ben je geacht ze allemaal woord voor woord te kennen. Heel irritant, want als je ze niet kent, kost je dat veel punten. Maar nu ben ik wel benieuwd hoe dat bij jullie is eigenlijk? (:

    Oh en nee, ik heb ook geen liedje ): ik keek altijd Jortgeschiedenis, maar dat helpt niet om ze uit je hoofd te leren


    Dat klinkt echt zo raar en tamelijk... nutteloos? Ik bedoel, je moet die dingen kennen, maar belangrijker zijn de verbanden.

    @TS: Misschien helpt het om er een verhaal in te zoeken? Tenslotte is geschiedenis best logisch, als je de verbanden kan leggen (: Ik kan namelijk echt niet goed vanbuiten leren, terwijl ik best deftige examens afleg voor dat vak, haha. Ik ken het systeem niet, maar moest je hulp nodig hebben, wil ik altijd helpen!

    Wij hebben zeven tijdsvakken, die je over de zes jaren middelbaar (in het ASO) heen ziet. We hebben geen kenmerkende aspecten of zo, maar gewoon einddoelen die je moet kunnen en kennen, en waarschijnlijk komen die op hetzelfde neer. Maar het is niet dat je in het zesde middelbaar even heel het HRK moet geven, lol.
    prehistorie (1ste middelbaar) tot ongeveer 3000 vC.
    oude nabije oosten (2de) 3000 vC - 800 vC.
    klassieke oudheid (2de) 800 vC. - 500 nC.
    middeleeuwen (3de) 500 - 1500
    nieuwe tijd (4de) 1500 - 1750
    nieuwste tijd (5de) 1750 - 1945
    eigen tijd (6de) 1945 - nu


    Mhm?

    Ja ehm, als je van metal houdt is sabaton een aanrader. Is alleen niet 1 nummer dat alles omvat, wel hebben ze veel eerste en tweede wereldoorlog in hun nummers. Maar om dat voor maandag nog te leren...


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik ken wel een kanaal met liedjes, over historische figuren en gebeurtenissen en het kan handig zijn om bepaalde zaken te memoriseren, maar het gaat niet echt om de tijdvakken zelf. Misschien dat je er toch nog iets aan heb of bepaalde liedjes kan gebruiken! Deze zijn speciaal gemaakt voor leerlingen om leerstof te studeren en het zijn allemaal covers van bekende nummers.

    https://www.youtube.com/user/historyteachers/videos

    Er stond wel één tussen van de prehistorie en de Romeinen (oudheid zonder Grieken,maar er staan ook enkele video's op over de Grieken apart). Misschien zijn er nog meerdere dat nuttig zijn. Ik weet om eerlijk te zijn ook niet waar je het precies over hebt met die 49 kenmerken. Ik heb geschiedenis gestudeerd zelfs maar ik heb er dus ook nog nooit van gehoord. Het zal gewoon een kunstmatige indeling zijn van onderwijzers in Nederland. (:



    [ bericht aangepast op 24 maart 2018 - 19:54 ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 24 maart 2018 - 22:18 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Cipher schreef:
    Ik studeer voor leerkracht geschiedenis en ik heb absoluut geen idee waarover je het hebt, help? Sinds wanneer zijn er tien tijdsvakken? Wat?
    Als je wil oefenen voor je toets, kan je altijd proberen om alles aan mij uit te leggen ^^


    Haha, ja de 10 tijdvakken, jagers & boeren, Grieken & Romeinen, monniken & ridders, steden & staten, ontdekkers & hervormers, regenten & vorsten, pruiken & revoluties, burgers & stoommachines, wereldoorlogen, televisie & computer.

    Op zich lukt het wel met alles plaatsen qua geschiedenis en uitleggen enzo, het enige wat niet lukt is die stomme 49 kenmerkende aspecten leren...

    Sombre schreef:
    Compleet jip en janneke taal, misschien helpt dat?

    Klik op deze link hihi.

    Als je hem zelf nog niet gevonden had.


    Nou ja, ik ken de uitleg van de kenmerkende aspecten wel aardig uit mijn hoofd, alleen die aspecten zelf lukken gewoon niet.
    Die site kende ik nog niet, maar ik vind 'm niet heel handig (ik heb de aspecten namelijk al wel ergens op een rijtje dus ik zie het nut niet van een soort van 'klik op mij en er verschijnt een aspect!'-kastje.
    Page394 schreef:
    (...)

    In Nederland hebben ze zo'n rare methode dat elk tijdvak bestaat uit kenmerkende aspecten. Dus het 1e tijdvak is Jagers en Boeren en dan is het eerste kenmerkende aspect: "de levenswijze van jagers en verzamelaars" en daarna "het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen." Het zijn kleine samenvattingen van de tijdvakken en tijdens de eindexamens ben je geacht ze allemaal woord voor woord te kennen. Heel irritant, want als je ze niet kent, kost je dat veel punten. Maar nu ben ik wel benieuwd hoe dat bij jullie is eigenlijk? (:

    Oh en nee, ik heb ook geen liedje ): ik keek altijd Jortgeschiedenis, maar dat helpt niet om ze uit je hoofd te leren


    Inderdaad, een hele nare methode :'D vooral die 49 stomme kenmerkende aspecten. JortGeschiedenis is wel handig qua uitleg (ben ik de enige die vindt dat hij echt een vervelende stem heeft? :'D)

    aarsvogel schreef:
    Er bestaat naast wrts ook een soortgelijk iets; Quizlet. (Naamgenootjes, leuk!)
    Dat is gratis en is er zowel als site als als app. Om te overhoren en te oefenen heb je volgens mij niet eens een account nodig, maar wel om ze te maken dacht ik. Er zijn daar meerdere manier van overhoren(schrijven, multiple choice, kaarten, luisterkaarten, etc.) In ieder geval ook geen spam-reclame mail, dat is ook prettig.

    Helaas is die Quizlet wel een stuk saaier als de onze :'D
    En ze jatten deze prachtige naam. De prutsers.



    Edit: hier een linkje met oefening.
    Ik zag dat deze met plaatjes is, en als dat niet helemaal is wat je zoekt kan je ook bovenin die balk 'kenmerkende aspecten' zoeken, voor meerdere resultaten.


    Haha jaaaa, een docent van ons is helemaal fan van Quizlet.com! je hebt ook een soort kahoot maar dan in teams ofzo die je via quizlet.com kan doen.

    Dankjewel voor de link! Ik ga kijken of dat misschien werkt :)

    Cipher schreef:
    (...)

    Dat klinkt echt zo raar en tamelijk... nutteloos? Ik bedoel, je moet die dingen kennen, maar belangrijker zijn de verbanden.

    @TS: Misschien helpt het om er een verhaal in te zoeken? Tenslotte is geschiedenis best logisch, als je de verbanden kan leggen (: Ik kan namelijk echt niet goed vanbuiten leren, terwijl ik best deftige examens afleg voor dat vak, haha. Ik ken het systeem niet, maar moest je hulp nodig hebben, wil ik altijd helpen!

    Wij hebben zeven tijdsvakken, die je over de zes jaren middelbaar (in het ASO) heen ziet. We hebben geen kenmerkende aspecten of zo, maar gewoon einddoelen die je moet kunnen en kennen, en waarschijnlijk komen die op hetzelfde neer. Maar het is niet dat je in het zesde middelbaar even heel het HRK moet geven, lol.
    prehistorie (1ste middelbaar) tot ongeveer 3000 vC.
    oude nabije oosten (2de) 3000 vC - 800 vC.
    klassieke oudheid (2de) 800 vC. - 500 nC.
    middeleeuwen (3de) 500 - 1500
    nieuwe tijd (4de) 1500 - 1750
    nieuwste tijd (5de) 1750 - 1945
    eigen tijd (6de) 1945 - nu


    Wat zijn de einddoelen dan? Jullie 'tijdvakken' lijken heel erg op de onze, bij ons is het:
    tijd van jagers & boeren tot ongeveer 3000 vC
    tijd van Grieken en Romeinen 3000vC - 500 nC
    tijd van monniken en ridders 500 - 1000
    tijd van steden en staten 1000 - 1500
    tijd van ontdekkers en hervormers 1500 - 1600
    tijd van regenten en vorsten 1600-1700
    tijd van pruiken en revoluties 1700 - 1800
    tijd van burgers en stoommachines 1800 - 1900
    tijd van wereldoorlogen 1900-1950
    tijd van televisie en computer 1950 - nu

    Catmint schreef:
    Ja ehm, als je van metal houdt is sabaton een aanrader. Is alleen niet 1 nummer dat alles omvat, wel hebben ze veel eerste en tweede wereldoorlog in hun nummers. Maar om dat voor maandag nog te leren...


    Haha, ik vind sabaton echt verschrikkelijk... en het gaat niet zozeer om gebeurtenissen ofzo, echt die kenmerkende aspecten...

    Histoire schreef:
    Ik ken wel een kanaal met liedjes, over historische figuren en gebeurtenissen en het kan handig zijn om bepaalde zaken te memoriseren, maar het gaat niet echt om de tijdvakken zelf. Misschien dat je er toch nog iets aan heb of bepaalde liedjes kan gebruiken! Deze zijn speciaal gemaakt voor leerlingen om leerstof te studeren en het zijn allemaal covers van bekende nummers.

    https://www.youtube.com/user/historyteachers/videos

    Er stond wel één tussen van de prehistorie en de Romeinen (oudheid zonder Grieken,maar er staan ook enkele video's op over de Grieken apart). Misschien zijn er nog meerdere dat nuttig zijn. Ik weet om eerlijk te zijn ook niet waar je het precies over hebt met die 49 kenmerken. Ik heb geschiedenis gestudeerd zelfs maar ik heb er dus ook nog nooit van gehoord. Het zal gewoon een kunstmatige indeling zijn van onderwijzers in Nederland. (:





    Ooooooh dankjewel! Geweldig, die ga ik luisteren :D niet per se voor de kenmerkende aspecten (die komen niet in die video's voor) maar misschien wel voor de historische contexten :) ik onthoud gewoon alles op muziek veel beter...
    Ja, ik weet niet waarom ze die kenmerkende aspecten verzonnen hebben. "om het makkelijker te maken" nou eh het maakt het echt niet makkelijker als er op het examen staat: "bekijk bron ... en schrijf op welk kenmerkend aspect hierbij past en leg uit waarom."
    bronnen interpreteren kan ik prima. Alleen die kenmerkende aspecten laat ik tot nu toe elke keer weer punten op liggen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Histoire schreef:
    Ik ken wel een kanaal met liedjes, over historische figuren en gebeurtenissen en het kan handig zijn om bepaalde zaken te memoriseren, maar het gaat niet echt om de tijdvakken zelf. Misschien dat je er toch nog iets aan heb of bepaalde liedjes kan gebruiken! Deze zijn speciaal gemaakt voor leerlingen om leerstof te studeren en het zijn allemaal covers van bekende nummers.

    https://www.youtube.com/user/historyteachers/videos

    Er stond wel één tussen van de prehistorie en de Romeinen (oudheid zonder Grieken,maar er staan ook enkele video's op over de Grieken apart). Misschien zijn er nog meerdere dat nuttig zijn. Ik weet om eerlijk te zijn ook niet waar je het precies over hebt met die 49 kenmerken. Ik heb geschiedenis gestudeerd zelfs maar ik heb er dus ook nog nooit van gehoord. Het zal gewoon een kunstmatige indeling zijn van onderwijzers in Nederland. (:

    (...)


    Video’s in het vervolg graag in een quote zetten. (:


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.