• Nou ja, ik ben dus op zoek naar iets waarvan ik niet weet of het bestaat...

    Namelijk: een liedje van de 49 kenmerkende aspecten van geschiedenis.

    Ik heb maandag een geschiedenisproefwerk van alle 10 de tijdvakken + de historische contexten (well, het is basically exact dezelfde stof als die ik voor de examens moet kennen) en op zich kan ik prima geschiedenis, alleen die kenmerkende aspecten kan ik maar niet onthouden...
    Wat ik wel kan onthouden, zijn liedjes. Harry Potter in 99 seconds kende ik na 3x luisteren al helemaal uit m'n hoofd en kan ik tot op heden nog steeds compleet zingen zonder dat ik iets van muziek of tekst daarvoor hoef te horen/lezen/zien/whatsoever.
    Dus ik dacht: ik ga kijken of er een lied is van alle 49 kenmerkende aspecten. Dan ken ik die misschien ook een keer.
    Maar helaas, het lukt mij niet om zoiets te vinden... Misschien dat ik verkeerd zoek?

    En anders: heeft een knappe kop hierzo nog een goede tip om de kenmerkende aspecten te leren?

    Alvast bedankt :)
    x Vincie


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    KENMERKENDE ASPECTEN.

    Ik zal je even vertellen, ik heb ook zeven jaar over mijn vwo gedaan en tot drie weken voor mijn eindexamen wist ik deze fuckers nog steeds niet. Maar ze zijn te leren! Het is allemaal te leren! HET IS TE DOEN!!

    Wat voor mij heel erg hielp was eerst leren hoeveel KA's er in ieder tijdvak zaten. Of in ieder geval van de eerste vijf. Dus dat is dan 3-5-4-5-5. En daarna vaaaaaagjes invullen waar die kenmerkende aspecten voor staan.

    Dus dan heb je iets als

    levenswijze
    landbouw
    stedelijke gemeenschappen

    denken
    Romeins imperium
    vormentaal
    boem boem confrontatie met gERMANEN
    jodendom&christendom

    etc.

    En zodra je alle KA's zeg maar in de essentie weet, komt het citeren ervan daarna vrij makkelijk, dan is het net als franse woordjes doen of zo


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Wow, dit lijkt zo nutteloos. :') Veel succes ermee!


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Dat lijkt me zo stom om alles gewoon in puntjes te studeren. Ik heb geschiedenis gestudeerd en dit soort dingen moet je echt niet in je hoofd stampen. Je moet het gewoon verstaan. Het Romeinse imperium viel in elkaar door interne problemen en door externe druk van de Germanen. Omdat de Romeinse cultuur verdween, ontstond er een gat en kwam er een nieuwe cultuur in de plaats: een christelijke cultuur. Je moet echt alles zien als één vloeiend verhaal. Probeer de samenhang vanbuiten te leren want eigenlijk is het echt niet moeilijk en super logisch. Het is zo stapsgewijs, je onthoudt het zo. Ze hakken het gewoon te veel in stukken. Ik raad je aan om alles in een verhaal van oorzaak en vervolg te zien. Bij geschiedenis moet je wat inzicht hebben. Niet gewoon blokken als een papegaai. Als je iets wilt weten over de samenhang, mag je het altijd vragen. (: Dit is echt niet moeilijk, maar mensen 49 puntjes in hun hoofd laten proppen is de foute manier om het te onthouden.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2018 - 10:22 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Wow, wat een nutteloos ding om te leren, inderdaad. Jezus. Op je vraag: onze einddoelen zijn gewoon een bende dingen die je moet kunnen en kennen. Die staan hier.
    Ik raad je aan om er gewoon zelf wat ritme in te steken. Ik doe dat altijd op het ritme van de peperbollen-intro, maar dat is moeilijker als het langere woorden zijn. Probeer er gewoon wat ritme in te steken en doe eerst, bijvoorbeeld, de eerste vijf. En doe dan de tweede vijf en herhaal die tezamen met de eerste, enzoverder enzovoort. Dat is toch hoe ik het zou doen. Succes!

    [ bericht aangepast op 25 maart 2018 - 11:44 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Of misschien kun je een cover maken op een bekend liedje... voor jezelf. Lyrics maken en op die manier blijven opzeggen/zingen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oh, ik heb daar vorig jaar over geleerd en ook het Nederlands canon, maar dan eigenlijk wel wat nu net de incorrecties/problemen met die dingen zijn oeps haha (vanuit het standpunt van historici dan natuurlijk)

    Horrible histories heeft leuke liedjes, maar ik weet niet of je daar iets aan gaat hebben.

    Ik denk dat je ze best gewoon vanbuiten leert of voor jezelf (zoals anderen als gesuggereerd hebben) een rijmpje ofzo maakt.


    The soul needs autumn.

    Histoire schreef:
    Dat lijkt me zo stom om alles gewoon in puntjes te studeren. Ik heb geschiedenis gestudeerd en dit soort dingen moet je echt niet in je hoofd stampen. Je moet het gewoon verstaan. Het Romeinse imperium viel in elkaar door interne problemen en door externe druk van de Germanen. Omdat de Romeinse cultuur verdween, ontstond er een gat en kwam er een nieuwe cultuur in de plaats: een christelijke cultuur. Je moet echt alles zien als één vloeiend verhaal. Probeer de samenhang vanbuiten te leren want eigenlijk is het echt niet moeilijk en super logisch. Het is zo stapsgewijs, je onthoudt het zo. Ze hakken het gewoon te veel in stukken. Ik raad je aan om alles in een verhaal van oorzaak en vervolg te zien. Bij geschiedenis moet je wat inzicht hebben. Niet gewoon blokken als een papegaai. Als je iets wilt weten over de samenhang, mag je het altijd vragen. (: Dit is echt niet moeilijk, maar mensen 49 puntjes in hun hoofd laten proppen is de foute manier om het te onthouden.


    Nee maar begrijp wel dat het hele eindexamen hierop is ingericht, hè, dus zelfs al ben ik het op een Ultiem Niveau echt wel met je eens (dat je geschiedenis als één grote flow moet zien), dan kom je er geen steek verder mee op een huidig Nederlands eindexamen geschiedenis. Het duurde echt vreselijk lang voordat ik dat doorkreeg, want ik dacht voor vet lang dus ook dat het stokpaardjes waren (en onhandige stokpaardjes ook nog) maar letterlijk iedere vraag in het examen vraagt op een indirecte manier naar één of meerdere KA's. De flow erom heen begrijpen helpt zeker, maar als je die KA's niet weet heb je dan nog steeds een drie, want met alleen De Geschiedenis kom je er niet meer. Omdat je anders inhoudelijk de vraag niet aan kan pakken. Het is echt best wel focked op allemaal maar in dit geval moet ze spijtig genoeg dus wel gewoon puntjes in haar hoofd stampen, want zonder de puntjes versta je de geschiedenis misschien beter, maar het examen dan weer niet.

    Tl;dr het nederlandse eindexamen geschiedenis is totale bullshit en zodra je het achter de rug hebt weet je niks meer over je eigen geschiedenis behalve dat "de verdeling van de wereld in twee ideologische machtsblokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog" echt een heel uitgebreide beschrijving van "koude oorlog" is, bedacht om met leerlingen te fucken

    school sux maar hou het nog even vol vincie ik geloof in je


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Als je letterlijk een liedje zoekt over recentere geschiedenis: Billy Joel - We didn't start the fire!
    Voor derest zou ik zeggen bedenk zelf een tekstje op een bekend deuntje met alles wat je moet kennen.
    Zo onthoud je het sneller en stel je het nog eens zelf op ook, dus dan leer je echt!
    Verder kan ik je ook aanraden om gewoon mindmaps te maken en het te proberen vertellen als een verhaal!
    Dat doe ik vaak (ik ben leerkracht geschiedenis in spe) en dat blijft echt wel hangen bij mij als ik het in eigen woorden vertel. Als je het vertelt vanuit een verhaal heb je ook meer oog voor motieven bij elke partij, bijvoorbeeld.
    Als je wat moet leren omtrent boeren en jagers-verzamelaars is het miss ook wel makkelijker om visueel te werken.
    Verder vind ik schema's ook heel goede zaken om mee te werken.
    Zet twee periodes naast elkaar en kijk naar de continuïteit en discontinuïteit (maw: welke dingen blijven het zelfde, welke dingen veranderen?) en stel zo tabelletjes op. Doe dit voor de vier domeinen van de samenleving: politiek, sociaal, cultureel, economisch.
    Zorg voor een structuur in de te kennen leerstof en ga aan de hand daarvan aan de slag om het in je eigen woorden uit te leggen. Als je daarmee moeite hebt moet je het misschien eens voorstellen als volgt: Stel je komt een aliën tegen van een andere planeet en die vraagt aan jou als mens wat jouw geschiedenis is. Probeer het uit te leggen!


    A to the Z

    De intro van the big bang theory! Die zal wel niet alles omvatten maar je kan er hier en daar mss wel iets bijvoegen.


    You can't keep dancing with the devil and ask why you're still in hell

    Wiarda schreef:
    (...)

    Nee maar begrijp wel dat het hele eindexamen hierop is ingericht, hè, dus zelfs al ben ik het op een Ultiem Niveau echt wel met je eens (dat je geschiedenis als één grote flow moet zien), dan kom je er geen steek verder mee op een huidig Nederlands eindexamen geschiedenis. Het duurde echt vreselijk lang voordat ik dat doorkreeg, want ik dacht voor vet lang dus ook dat het stokpaardjes waren (en onhandige stokpaardjes ook nog) maar letterlijk iedere vraag in het examen vraagt op een indirecte manier naar één of meerdere KA's. De flow erom heen begrijpen helpt zeker, maar als je die KA's niet weet heb je dan nog steeds een drie, want met alleen De Geschiedenis kom je er niet meer. Omdat je anders inhoudelijk de vraag niet aan kan pakken. Het is echt best wel focked op allemaal maar in dit geval moet ze spijtig genoeg dus wel gewoon puntjes in haar hoofd stampen, want zonder de puntjes versta je de geschiedenis misschien beter, maar het examen dan weer niet.

    Tl;dr het nederlandse eindexamen geschiedenis is totale bullshit en zodra je het achter de rug hebt weet je niks meer over je eigen geschiedenis behalve dat "de verdeling van de wereld in twee ideologische machtsblokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog" echt een heel uitgebreide beschrijving van "koude oorlog" is, bedacht om met leerlingen te fucken



    school sux maar hou het nog even vol vincie ik geloof in je


    Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat je die puntjes gemakkelijker in je hoofd kan proppen als je ziet hoe ze samenhangen. En er een logica inziet. Natuurlijk moet je ze ook van buiten leren, anders kom je nergens, maar het kan gemakkelijker zijn om ze te onthouden als je alles ziet als een kettingreactie en niet alleen als opsommingsbolletjes. 49 opsommingspunten zomaar in je hoofd proppen is echt zwaar werk. Als je ze in een verhaal plaatst kan je het veel gemakkelijker onthouden want stappen onthoud je beter.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Nou jongens, het is me gelukt om bij de bronnen die ik op de toets kreeg de juiste kenmerkende aspecten op te schrijven. Was een kenmerk uit het tijdvak Grieken & Romeinen, twee uit de tijd van regenten en vorsten en twee uit de tijd van wereldoorlogen.

    Geloof me, ik ken globaal de geschiedenis wel, mag ook wel na 7 jaar. Op basically alle vragen kan ik een logisch antwoord bedenken.
    Alleen het kutonderwijssysteem in Nederland heeft bedacht dat je die 49 kenmerkende aspecten letterlijk moet kennen, precies zoals Jip zegt.
    En ja, "de verdeling van de wereld in twee ideologische machtsblokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog" is echt een van de kutste :'D want Koude Oorlog opschrijven is dan weer niet goed, terwijl het basically de Koude Oorlog is.

    Het globale verhaal van de geschiedenis, lukt. Alleen die kenmerkende aspecten die letterlijk gevraagd worden, dat is een struikelblok. Ik weet niet hoe ik moet leren, ik kan bijvoorbeeld ook geen woordjes stampen (tbh ik heb echt geluk met Duits als vreemde taal want doordat ik daar familie heb, is m'n woordenschat al zo groot dat ik eigenlijk nooit heb hoeven leren).
    Als ik iets in een logisch verhaaltje lees, dan onthoud ik de belangrijkste dingen. Dat is prima. Maar die fucking fucking fucking fucking 49 kloteaspecten die lukken me gewoon niet. Daarom dacht ik: als iemand een liedje weet (zoals bijv. Harry Potter in 99 seconds, dat zijn gewoon zinnen op een melodie, prima, ik kende dat facking snel uit m'n hoofd en nog steeds), dan zou dat heel tof zijn.

    Die Quizletlink met die kenmerkende aspecten heeft trouwens wel erg geholpen, ik ga dat vanaf nu gewoon elke dag doen in de hoop dat het met het eindexamen goed komt. En misschien zelf wel een liedje maken met die rotdingen erop. Maar daar moet ik nog even naar kijken.

    In ieder geval bedankt voor al jullie tips!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Nou jongens, het is me gelukt om bij de bronnen die ik op de toets kreeg de juiste kenmerkende aspecten op te schrijven. Was een kenmerk uit het tijdvak Grieken & Romeinen, twee uit de tijd van regenten en vorsten en twee uit de tijd van wereldoorlogen.

    Geloof me, ik ken globaal de geschiedenis wel, mag ook wel na 7 jaar. Op basically alle vragen kan ik een logisch antwoord bedenken.
    Alleen het kutonderwijssysteem in Nederland heeft bedacht dat je die 49 kenmerkende aspecten letterlijk moet kennen, precies zoals Jip zegt.
    En ja, "de verdeling van de wereld in twee ideologische machtsblokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog" is echt een van de kutste :'D want Koude Oorlog opschrijven is dan weer niet goed, terwijl het basically de Koude Oorlog is.

    Het globale verhaal van de geschiedenis, lukt. Alleen die kenmerkende aspecten die letterlijk gevraagd worden, dat is een struikelblok. Ik weet niet hoe ik moet leren, ik kan bijvoorbeeld ook geen woordjes stampen (tbh ik heb echt geluk met Duits als vreemde taal want doordat ik daar familie heb, is m'n woordenschat al zo groot dat ik eigenlijk nooit heb hoeven leren).
    Als ik iets in een logisch verhaaltje lees, dan onthoud ik de belangrijkste dingen. Dat is prima. Maar die fucking fucking fucking fucking 49 kloteaspecten die lukken me gewoon niet. Daarom dacht ik: als iemand een liedje weet (zoals bijv. Harry Potter in 99 seconds, dat zijn gewoon zinnen op een melodie, prima, ik kende dat facking snel uit m'n hoofd en nog steeds), dan zou dat heel tof zijn.

    Die Quizletlink met die kenmerkende aspecten heeft trouwens wel erg geholpen, ik ga dat vanaf nu gewoon elke dag doen in de hoop dat het met het eindexamen goed komt. En misschien zelf wel een liedje maken met die rotdingen erop. Maar daar moet ik nog even naar kijken.

    In ieder geval bedankt voor al jullie tips!


    Nu snap ik wel eindelijk de algemene afkeer voor geschiedenis in jullie land, wow. Dit is echt de basishandleiding voor: Hoe kan je een vak verkloten voor je leerlingen?
    Veel succes!


    Mhm?