•       Ik heb een probleem.

          Ik ben nu een tweedejaars biologiestudent en heb hiervoor twee jaar geneeskunde gedaan. Maar na bijna vier jaar studeren in totaal is het me nog steeds niet gelukt om uit te vinden hoe ik het beste kan studeren.

          Ik maak samenvattingen van de lesstof in het boek, maar dat kost veel te veel tijd. Colleges van docenten bieden een mooi handvat om hoofdzaken van bijzaken te scheiden (wat in een boek niet gebeurt), maar de uitleg van een docent is lang niet altijd duidelijk en dan pak ik toch maar weer het boek erbij. Samenvattingen maak ik overigens met kleurtjes en pijltjes en zo, dus het is voldoende schematisch, maar dan is er weer geen ruimte voor details die wellicht wel worden gevraagd op een tentamen.
          Opdrachten worden lang niet bij elk vak gegeven, dus oefenen kan niet altijd. Zelfde geldt voor proeftentamens. En als er al proeftentamens zijn, zijn er geen antwoorden te vinden.
          Filmpjes op Youtube helpen wel om de lesstof beter te begrijpen, maar die filmpjes gaan vaak over een zeer specifiek biologisch onderwerp en ik kan niet alleen maar op filmpjes vertrouwen. Dan verlies ik weer the big picture uit het oog.

          Aan alle studenten onder ons: hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen? Hoe zien jouw samenvattingen eruit? Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege? Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom? Hoe deel jij je schrift in?

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 15:28 ]


    oi, suzy

    Je wilt mijn schriften niet zien. :'D Het is een grote rotzooi, maar gek genoeg haal ik vak meestal toch wel, haha. Ik ben een derdejaarsstudent Nederlands (dus het is héél anders dan biologie), maar ik weet zelf niet eens hoe ik het doe, haha. Ik leer voornamelijk van collegeaantekeningen, omdat er bij ons wordt gezegd dat dit de leidraad is. Nu ik een semester in de VS zit, is het toch weer heel erg anders, dus om eerlijk te zijn, weet ik het niet. :'D


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Goh, ik heb echt een heel andere richting dan jou gestudeerd (Geschiedenis en nu Culturele Studies) dus het is zo moeilijk te vergelijken.
    Wat ik deed was: het boek samenvatten, maar dan onder mijn eigen lesnotities. Ik denk dat ongeveer 90% van mijn colleges powerpoints waren met dan de uitleg van de professor erbij. Het boek was dan aanvullend of kwam overeen met de les en afhankelijk van het vak moest je dat ook goed kennen of niet.

    Ik heb nooit schematische samenvattingen gemaakt of mijn eigen notities nog eens samengevat. Ik noteerde eerst met de hand en na twee jaar met een laptop. Mijn notities zijn altijd redelijk uitgebreid geweest, tijdens het leren duidde ik dan in een kleurcode de belangrijke data, namen en concepten/redeneringen/... aan.

    Mijn notities zelf waren in een soort van opsomwijze, maar dan wel met volzinnen. (idk if dit duidelijk is zo haha) Ze waren dus allemaal getypt onder de slides van die les, een schriftje ofzo heb ik dus nooit gehad.

    Ik vertrouwde altijd meer op de docent dan op het handboek, zeker omdat docenten het soms niet helemaal eens zijn met een handboek.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 15:36 ]


    The soul needs autumn.

    Oeps

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 15:36 ]


    The soul needs autumn.

    Ik studeer Duitse Taal en Cultuur, dus er zit natuurlijk wel een flink verschil tussen onze opleidingen qua leerstof. Plus: ik ben eerstejaars en ben dus nog maar pas bezig met die shit haha. Maar goed. :')

    Dit is mijn methode:
    * Ik maak tijdens het college altijd aantekeningen. Dan schrijf ik de dingen op die de docenten extra aanstippen of extra uitleggen + alles wat in de powerpoints staat (ja, I know, dat is bijna niet bij te houden lol, maar I'm trying). Dan begrijp ik meestal bijna alles wel.
    * Mijn huiswerk doe ik (dat zijn meestal leesopdrachten/maakopdrachten). Bij leesopdrachten vat ik meestal de tekst samen. Als we dan tijdens het college het huiswerk bespreken verbeter ik het en maak ik eventueel aantekeningen wanneer er nog extra uitleg gegeven wordt.
    * Wanneer ik ga leren voor een tentamen maak ik altijd een samenvatting. Hiervoor houd ik vooral vast aan de presentaties van de docenten, die op Blackboard komen. Als ik dan aan het samenvatten ben, neem ik eigenlijk alles over wat in de powerpoint staat. Dingen die niet duidelijk zijn zoek ik op in het boek. En ik voeg natuurlijk dingen toe die ik genoteerd heb tijdens de college's. Dat is dan mijn samenvatting.

    Als het echt niet duidelijk is, kijk ik een filmpje. Maar dat is wel echt mijn laatste redmiddel. Ik vertrouw filmpjes niet helemaal.

    Om je vragen te beantwoorden:
    * Mijn samenvattingen zijn kort en krachtig. Ik hou van werken met bullet points, pijltjes en korte stukjes uitleg. Lange stukken tekst blijven niet zo goed hangen.
    * Meestal kan ik vrij goed inschatten wat wel en niet belangrijk is. Op een of andere manier is dat te merken aan de docent. Zaken die docenten uitgebreid bespreken zijn belangrijk, korte voorbeeldjes zijn enkel ter illustratie en dus niet belangrijk. Mijn advies: hou het vooral algemeen, tenzij een docent iets extra aanstipt.
    * Ik vertrouw liever op mijn docent. Hij/zij maakt tenslotte het tentamen. Plus: we behandelen lang niet alles uit het boek. Ik hou daarom vooral vast aan mijn aantekeningen, uitspraken van de docent en powerpoints van de colleges.

    Bedankt voor jullie reacties! Grappig om te zien dat iedereen echt op een andere manier leert.

    @ Plunkett
    Je zegt dat je je voornamelijk op colleges baseert. Maar als je dan iets niet begrijpt, wat doe je dan? Ga je dan naar Google, of pak je een tekstboek erbij?

    @ Wervelwind
    Ik vind met een laptop samenvatten heel vervelend. Met Word kun je eigenlijk alleen lappen tekst maken, en dat is juist wat niet werkt voor mij. En als je dan met pijltjes wil werken, moet je toch naar Paint en zo, en dat kost een hoop moeite. Bovendien heb ik het idee dat ik dingen beter onthoud als ik ze opschrijf ipv typ.
    En worden je aantekeningen dan niet heel chaotisch, als je ze onder de slides van een powerpoint schrijft?
    Ik ben het trouwens met je eens dat de docent betrouwbaarder is dan het boek (i.v.m. ontkrachte hypotheses in boeken etc.) maar soms heeft de docent nu eenmaal geen talent om dingen uit te leggen. Wat doe jij dan, als je iets niet begrijpt? Als je een secundaire bron raadpleegt, maak je daar dan ook notities van?

    @ Chilton
    Je maakt aantekeningen tijdens de colleges, begrijp ik. Maar als je dan gaat leren voor de tentamens, maak je dan een compleet nieuwe samenvatting met behulp van pdf's van colleges en een boek? Of vul je je huidige collegenotities aan? En hoe zorg jij dan dat de notities van het college duidelijk en leesbaar blijven, aangezien een docent niet altijd langzaam spreekt en je soms dingen mist? Houd je bewust ruimte over zodat je later nog dingen kunt aanvullen?

    Aan iedereen: Zou ik foto's mogen zien van jullie schriften of samenvattingen? If not, prima, voel je niet verplicht! Ik merk dat ik moeite heb met mijn schriften indelen; dus waar zet ik mijn samenvatting neer, wat doe ik met oude samenvattingen die incorrecte of vage stukken bevatten, wat doe ik met oefenopgaves (als die er zijn voor het vak), etc.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 16:29 ]


    oi, suzy

    Roach schreef:
    Bedankt voor jullie reacties! Grappig om te zien dat iedereen echt op een andere manier leert.

    @ Plunkett
    Je zegt dat je je voornamelijk op colleges baseert. Maar als je dan iets niet begrijpt, wat doe je dan? Ga je dan naar Google, of pak je een tekstboek erbij?


    De studie Nederlands is heel anders dan bijvoorbeeld biologie. Bij mij is het zo ongeveer meer weten dan snappen, denk ik. Behalve bij taalkundige colleges kregen we vooral dingen die we moeten weten, zoals jaartallen, schrijvers, dat soort dingen. Ik heb ook niet heel erg veel tekstboeken gekregen in de tijd dat ik studeer, voor Syntaxis bijvoorbeeld wel, maar voor de rest kregen we informatie over bepaalde momenten in de Nederlandse geschiedenis via colleges en lazen we boeken uit die tijd. Als ik iets niet wist, zocht ik het gewoon op met behulp van Google.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Mt. Ik heb het ultieme leermiddel nog niet gevonden ):


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Roach schreef:

    @ Wervelwind
    Ik vind met een laptop samenvatten heel vervelend. Met Word kun je eigenlijk alleen lappen tekst maken, en dat is juist wat niet werkt voor mij. En als je dan met pijltjes wil werken, moet je toch naar Paint en zo, en dat kost een hoop moeite. Bovendien heb ik het idee dat ik dingen beter onthoud als ik ze opschrijf ipv typ.
    En worden je aantekeningen dan niet heel chaotisch, als je ze onder de slides van een powerpoint schrijft?
    Ik ben het trouwens met je eens dat de docent betrouwbaarder is dan het boek (i.v.m. ontkrachte hypotheses in boeken etc.) maar soms heeft de docent nu eenmaal geen talent om dingen uit te leggen. Wat doe jij dan, als je iets niet begrijpt? Als je een secundaire bron raadpleegt, maak je daar dan ook notities van?


    Ik gebruik nooit schema's of dergelijke dus ik werk echt enkel met tekst.
    Of je dingen beter onthoudt als je ze schrijft of typt is natuurlijk persoonlijk. Tijdens de les typ ik alles wat de professor zegt en dan na elke les ben ik ongeveer 2 uur bezig om alles te herschrijven en meer georganiseerd neer te schrijven. Ik heb de eerste twee jaar van mijn studies ongeveer geschreven, maar dat was echt onmogelijk vol te houden omdat het tempo van de lessen veel te hoog was en ik anders dingen begon te missen.
    Veel van mijn lessen hebben met samenhang en 'langere verhalen' te maken. Het is dus net super handig voor mij dat alles bij elkaar staat want op de slides staan meestal enkel enkele kernwoorden, data en die worden dan daaronder allemaal uitgelegd. Ik vind het verschrikkelijk om uit én een boek én slides én notities te moeten leren. Ik zet veel liever alles bij elkaar.

    *screenshot van mijn vak Film & Literature*

    Ik heb voor de meeste vakken echt goede docenten gehad. Als ik een mindere docent had, had ik wel altijd een handboek om op terug te vallen. Zo veel andere literatuur heb ik nooit geraadpleegd, maar als die er was was het eerder om dus een concept dat ik niet volledig begreep te verduidelijk. Ik heb dus nooit op andere literatuur moeten terugvallen om bij wijze van spreke grote delen van een cursus te leren. Want ik in die andere boeken/websites vond, zette ik dan natuurlijk wel bij mijn notities.


    The soul needs autumn.

    Ikzelf kan niet van doorlopende tekst leren. Alles moet in opsommingen staan of schematisch. Het boek leerde ik eigenlijk nooit, tenzij het specifiek werd aangegeven dat we het moesten kennen of tenzij ik iets niet duidelijk had vanuit de les. Ik heb hetzelfde gestudeerd als Lindsey (wervelwind) trouwens, dus daarom dat er gelijkenissen inzitten. Ik weet niet of dat voor biologie ook gaat.
    Ik noteerde ook met mijn laptop,in opsommingen. De docenten gaan zo snel dat mijn notities anders onvolledig of onduidelijk waren en ook heel erg slordig. Soms is het inderdaad wel chaotisch op die manier, maar thuis paste ik dat dan aan en bracht ik dan structuur aan in de leerstof. Zo verwerkte ik het ook. In de examens verwerkte ik niet meer, want dat verwerken is erg tijdrovend en in de examenperiode probeerde ik gewoon te memoriseren. Eerst alles grondig lezen en doornemen en dan opnieuw en telkens meer aandacht besteden aan details. Herhaling werkt veel beter dan traag doorheen de cursus gaan en alle details in je hoofd proberen te proppen en er dan nooit meer op terugkomen. Probeer alles eerst in grote lijn te kennen en dan pas steeds meer en meer detail te absorberen. Ik heb ondervonden dat je hoger scoort op een examen als je van alles iets kan zeggen dan dat je sommige delen super goed en in detail kan en anderen amper. Je kent het beter iets minder diepgaand maar wel volledig/globaal in grote lijn. Dan heb je al een minimum/voldoende, met de rest van je tijd kun je dan in de diepgang werken maar details zijn niet iets waar je als je start met je boek open te doen aandacht aan moet besteden want als ze daar niet naar vragen dan, dan is de kans groter dat je gaat buizen. Terwijl als je zorgt dat je alles in grote lijn kent, dan kan je sowieso op elke vraag iets schrijven.
    Ook eerst met de powerpoints/lesnotities beginnen, niet met dat handboek. Dat handboek heb je echt niet nodig om te slagen. Als je nog meer tijd over hebt kun je voor de details uit dat handboek gaan om je cijfer op te krikken, maar als je de lessen kent dan is dat meer dan voldoende. Je kunt echt ook een hoog cijfer halen zonder dat handboek. Ik gebruikte het vooral als hulpinstrument. Uiteraard ga je als je alle vreemde details uit die handboeken kent die nooit in de les besproken zijn en de doorsnee studenten niet gaan kennen, een hoger cijfer ontvangen. Ik denk wel dat ze je zouden belonen/onderscheiden/een hoger cijfer gaan geven maar dan moet jij voor jezelf kiezen of je er wel uren en uren en uren in wilt stoppen om dat handboek van buiten te leren. Als je die tijd met al je vakken samen over hebt en als je die motivatie hebt, waarom ook niet. Maar het is zeker niet nodig. Meestal kun je hoog scoren zonder dat boek zelfs nog maar eens te bekijken. Dus ik zou het niet als prioriteit nemen.

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 17:18 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Oh extra tip: als je iets niet begrijpt probeer dan eerst bij klasgenoten te vragen of zij het wel begrepen hebben/opgeschreven hebben. 9/10 krijg je zo altijd je antwoord!


    The soul needs autumn.

    Toen ik studeerde was schrijven schrijvrn en nog meer schrijven en daarnaast overhoren door mn ouders de beste manier.

    Ik leer het beste met muziek maar om afleiding te voorkomen koos ik dan piano muziek


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Histoire schreef:
    Probeer alles eerst in grote lijn te kennen en dan pas steeds meer en meer detail te absorberen. Ik heb ondervonden dat je hoger scoort op een examen als je van alles iets kan zeggen dan dat je sommige delen super goed en in detail kan en anderen amper. Je kent het beter iets minder diepgaand maar wel volledig/globaal in grote lijn. Dan heb je al een minimum/voldoende, met de rest van je tijd kun je dan in de diepgang werken maar details zijn niet iets waar je als je start met je boek open te doen aandacht aan moet besteden want als ze daar niet naar vragen dan, dan is de kans groter dat je gaat buizen. Terwijl als je zorgt dat je alles in grote lijn kent, dan kan je sowieso op elke vraag iets schrijven.


    Dat is zeker een goede tip. Mijn biologieleraar had een goede metafoor hierover. De big picture is de Nachtwacht. Maar het schilderij heeft ook een heleboel details, kleurovergangen en verbindingen - precies wat de biologie ook heeft - alles heeft verband met elkaar. Je moet eerst het schilderij in z'n geheel zien: links staan een paar mannen met vlaggen, rechts een trommel, in het midden twee belichte personen. Daarna kun je pas gaan kijken hoe de kleuren zijn aangebracht (de details dus), hoe mensen gepositioneerd zijn, welke kleding ze aan hebben, hoe de vloer eruit ziet, hoe hun gezichtsuitdrukkingen zijn, etc. Ik heb deze metafoor altijd onthouden, maar het lukt me nooit om hem toe te passen ;p

    Histoire schreef:Ook eerst met de powerpoints/lesnotities beginnen, niet met dat handboek. Dat handboek heb je echt niet nodig om te slagen. Als je nog meer tijd over hebt kun je voor de details uit dat handboek gaan om je cijfer op te krikken, maar als je de lessen kent dan is dat meer dan voldoende. Je kunt echt ook een hoog cijfer halen zonder dat handboek. Ik gebruikte het vooral als hulpinstrument. Uiteraard ga je als je alle vreemde details uit die handboeken kent die nooit in de les besproken zijn en de doorsnee studenten niet gaan kennen, een hoger cijfer ontvangen. Ik denk wel dat ze je zouden belonen/onderscheiden/een hoger cijfer gaan geven maar dan moet jij voor jezelf kiezen of je er wel uren en uren en uren in wilt stoppen om dat handboek van buiten te leren. Als je die tijd met al je vakken samen over hebt en als je die motivatie hebt, waarom ook niet. Maar het is zeker niet nodig. Meestal kun je hoog scoren zonder dat boek zelfs nog maar eens te bekijken. Dus ik zou het niet als prioriteit nemen.

    Dat is ook waar. Maar ik ben vaak bang dat ik dingen vergeet, dat ik dingen niet leer waarvan de docent wel wil dat ik ze had geleerd en die dus terugkomen in de tentamens.


    oi, suzy

    Dat is echt een hele mooie metafoor! Bedankt om hem te delen! (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik studeer biologie in de richting biomedische wetenschappen. Voor gewone biologische onderwerpen/vakken heb Ik zelf altijd aantekeningen gemaakt met pen en papier bij de colleges. Vervolgens maakte ik een uitwerking (geen samenvatting) van de dia's plus aantekeningen ook weer met pen en papier. Wat voor mij voor het leren van signaal transducties en pathways altijd er hielp is om ze in stappen in tekst op te schrijven en zelf een schema van te maken.
    Met het boek deed ik helemaal niks aangezien vragen van het tentamen alleen uit de colleges kwamen. Als ik iets niet snapte stelde ik vragen of zocht het op op internet.

    Voor chemische en natuurkundige vakken maakte ik vaak een formule blad/blad met hoe soorten reacties verlopen en verder vooral veel oefenen.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt! :)


    "There he is! It's my favorite superhero, The Retractor." Barry Kripke

    Ik had ook heel wat last daarmee, bij ons op school is er studiecoaching.. Ik studeer Logistiek Management, ook weer heel wat anders haha. Ze heeft enkele tips gegeven die mij echt hebben geholpen de laatste tijd, dus zal hier gewoon wat noteren, misschien heb je er ook wat aan.. ze zullen ook wel aansluiten/overeenkomen met wat hierboven al is gezegd^^

    Hoe deel jij je schrift in?
    Er staat welke les het is, over welk hoofdstuk het gaat/tussentitels.
    Heel vaak tijdens lessen ben je meteen mee, en noteer je ook volgens die gedachtegang. Later kom je thuis en begrijp je er weer geen snars van, waardoor die notities heel handig zijn.. je komt immers terug in die gedachtegang van toen je het nog wél volledig begreep en mee met de leerstof was. Ik gebruik het dus meer als ‘begrijpend lezen’, om naar terug te grijpen maar niet echt om uit te studeren.
    Ik had vroeger wel de gewoonte om letterlijk alles op te schrijven dat de docent vertelde: wat uiteraard niet hoeft. Heel wat ervan staat gewoon mooi in de powerpoint, cursus of boek genoteerd. Hou je powerpoint ernaast en vul inderdaad gewoon aan wat minder duidelijk is, of waarvan je denkt dat je misschien later niet meer zal begrijpen.

    Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom?
    De docent.. uiteindelijk is de docent diegene die je examen heeft opgesteld, niet iemand anders.

    Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege?
    Sommige powerpoints/lessen van docenten zijn daar eigenlijk best duidelijk in, als er een lange tijd over een onderwerp gaat, of dieper erop in, is dat meestal veel belangrijker dan iets dat op twee minuten voorbij komt, of maar 1 dia in beslag neemt.

    hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen?
    Als je op jezelf bent: vooral je tijd nemen - Momenteel begrijp ik deel a niet, het doel is om dit schema/theorie te begrijpen. Leg dat voor je: wat begrijp je er niet aan? Is het niet goed uitgelegd? Helpen de notities?
    Zelf schema’s natekenen, je lesnotities erbij nemen, aan je klasgenoten vragen of zij het kunnen uitleggen helpt ook, of gewoon de docent zelf.

    Hoe zien jouw samenvattingen eruit?
    Meestal begin ik met de powerpoint (als die duidelijk genoeg is uiteraard), daar volgen je notities op. Tijdens de les zijn dat dingen die jij belangrijk genoeg vond om te onthouden.. of waarvan de docent zelfs heeft gezegd dat je die zeker moet leren. dan lees je die door met een blanco mind, wat betekent: als je er op een avondje rust zou doorheen gaan, zonder de cursus enkele dagen te hebben gezien: wat begrijp je er nog van? Welke dingen zijn nog onduidelijk? Staat alles er voldoende in uitgelegd? Dan kan je er inderdaad het boek bij nemen voor verduidelijking, een mede-student of filmpjes.

    In het boek zelf zijn er heel vaak topics in uitgelegd (soms heel gedetailleerd), die jouw docent minder of helemaal niet belangrijk vindt.. het is meer een hulpstuk (tenzij de docent zegt dat het boek het handigste is om uit te leren ofcourse)
    Ook veel titeltjes, kleurtjes, schema’s overgenomen uit de powerpoints

    Hoe de hoofd van de bijzaken onderscheiden?
    Maak een inhoudstafel van je samenvatting (dit kan ook schematisch) met de grote lijnen. Die studeer je eerst, voor je je samenvatting gaat leren. Zo heb je de grote lijnen al mee, die je later door middel van je samenvatting kan gaan invullen, zeg maar.
    Naar jouw metafoor dus: je kan al vertellen dat er verschillende mannen op staan, de kleuren, achtergrond in het algemeen. Pas later ga je de delen apart bekijken om te zien wat het allemaal net inhoudt - de details van je schilderij. (leuke metafoor trouwens!)
    Dit houdt je bij het studeren steeds naast je, zodat je je details er steeds in kan plaatsen.
    Met die methode mag je samenvatting zo uitgebreid zijn als je wil. Wat ze ook vertelde is dat je tijdens het studeren er aan moet denken: wat wil de docent dat ik hierover kan vertellen?

    Verder zei ze ook nog dat het de bedoeling is dat je tegen de examenperiode alles al begrijpt, zodat je enkel nog moet memoriseren. De dag voor het examen is het de bedoeling dat je dan die inhoudstafel/ het schematisch overzicht erbij neemt en gewoon zo kan gaan vertellen/ uitleggen wat het allemaal inhoudt. Uiteraard is dat laatste de ‘ideale’ situatie, waar we als uitstellers vaak niet eens aan komen :’)
    Ik hoop dat je er iets aan hebt haha^^


    • you cant start a fire without a spark •