•       Ik heb een probleem.

          Ik ben nu een tweedejaars biologiestudent en heb hiervoor twee jaar geneeskunde gedaan. Maar na bijna vier jaar studeren in totaal is het me nog steeds niet gelukt om uit te vinden hoe ik het beste kan studeren.

          Ik maak samenvattingen van de lesstof in het boek, maar dat kost veel te veel tijd. Colleges van docenten bieden een mooi handvat om hoofdzaken van bijzaken te scheiden (wat in een boek niet gebeurt), maar de uitleg van een docent is lang niet altijd duidelijk en dan pak ik toch maar weer het boek erbij. Samenvattingen maak ik overigens met kleurtjes en pijltjes en zo, dus het is voldoende schematisch, maar dan is er weer geen ruimte voor details die wellicht wel worden gevraagd op een tentamen.
          Opdrachten worden lang niet bij elk vak gegeven, dus oefenen kan niet altijd. Zelfde geldt voor proeftentamens. En als er al proeftentamens zijn, zijn er geen antwoorden te vinden.
          Filmpjes op Youtube helpen wel om de lesstof beter te begrijpen, maar die filmpjes gaan vaak over een zeer specifiek biologisch onderwerp en ik kan niet alleen maar op filmpjes vertrouwen. Dan verlies ik weer the big picture uit het oog.

          Aan alle studenten onder ons: hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen? Hoe zien jouw samenvattingen eruit? Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege? Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom? Hoe deel jij je schrift in?

    [ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 15:28 ]


    oi, suzy

    @ Chilton
    Je maakt aantekeningen tijdens de colleges, begrijp ik. Maar als je dan gaat leren voor de tentamens, maak je dan een compleet nieuwe samenvatting met behulp van pdf's van colleges en een boek? Of vul je je huidige collegenotities aan? En hoe zorg jij dan dat de notities van het college duidelijk en leesbaar blijven, aangezien een docent niet altijd langzaam spreekt en je soms dingen mist? Houd je bewust ruimte over zodat je later nog dingen kunt aanvullen?


    Ik maak van alle powerpoints, aantekeningen en eventuele andere belangrijke dingen één samenvatting. Dan heb ik alles bij elkaar.

    Inderdaad kan ik helaas niet altijd alles opschrijven wat er tijdens de colleges gezegd en getoond wordt. Daar is soms gewoon te weinig tijd voor. Als ik dan aan het schrijven ben en ik kan niet alles bijhouden, zet ik daar een streep neer, zodat ik weet dat ik daar wat heb gemist. Dan kan ik later, bij het maken van de samenvatting extra aandacht besteden aan dat wat ik gemist heb. Ik moet zeggen dat ik dit thuis daarna niet meer aanvul. Meestal weet ik nog wel ongeveer wat er gezegd is als ik de samenvatting ga maken voor de tentamens. Daarnaast is het bij mijn studie over het algemeen niet erg als je een klein stukje mist, omdat niet alles in elkaar steekt als een puzzel. En meestal zijn het gewoon de dingen die al op de powerpoint staan die ik dan mis. Niet zozeer de dingen die de docent zegt. Of als ik iets niet gehoord heb of niet bij kan houden tijdens een college, dan vraag ik aan een klasgenoot of hij/zij het wel gehoord en genoteerd heeft.




    Dit zijn delen van mijn aantekeningen van de colleges + een deel van mijn samenvatting. Alles is van hetzelfde vak.
    Ik moet zeggen dat dit wel mijn favoriete vak is en dat dit dus wel mijn netste schrift is. :')

    Gisteren was het forum niet mijn beste vriend (en ik denk dat dat voor velen geldt) dus ik ga hier straks even op reageren!


    oi, suzy

    > Pff, hoe ik studeer ligt een beetje van vak tot vak af, wat ik vaak doe:
    - Heel slordige notities maken in de les (bij voorkeur op de ppt) en die daarna aanvullen met de dingen die ik in de cursus lees. Daarna alles aandachtig samenvatten (als in: eigenlijk ook al een beetje leren terwijl je samenvat).
    - Direct vanuit het boek leren, me dingen visueel proberen voor te stellen (vooral anatomie/histologie). Proberen de dingen om te zetten in mensentaal en de dingen echt voor me te zien. Heel veel naar plaatjes staren.
    - Als mijn notities in de les voldoende zijn: de cursus negeren en die gewoon nog eens in het net maken en eens grondig leren.
    - Alle oefeningen die ik kan vinden ook effectief maken.
    - (Dit doe ik niet bij al mijn vakken, maar ik vind het wel goed om te zien of ik het ken.) Zodra ik een hoofdstuk heb geleerd, leg ik het aan mezelf (of aan een ander slachtoffer) uit in begrijpelijke taal. Als ik iets uit kan leggen, dan weet ik dat het wel redelijk goed zit.

    > Hoe mijn samenvattingen eruit zien, ligt aan het vak. Meestal zijn ze vrij uitgebreid (omdat ik er mega veel details wil instoppen). Ik doe er ook vrij lang over, maar als ik alles heb samengevat, is wel al meer dan de helft van het studeerwerk gedaan.

    > Ik vertrouw meer op de docent dan op het boek, tenzij de docent een eigen (fatsoenlijke) cursus heeft

    > Wat ik achterwege laat, zijn de dingen waar de docent niet al te veel aandacht aan besteedt. Dat betekent (meestal) dat hij het zelf ook niet zo belangrijk vindt.

    [ bericht aangepast op 2 april 2018 - 18:46 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    @ Chasing1D
    Merk jij dat je door middel van die samenvatting-‘schema’s’ ook al dingen onthoudt? Of moet je dan echt nog moeite doen om te stampen vlak voor het tentamen? Vaak begrijp ik dingen wel, maar blijven ze niet hangen. Kleurtjes helpen soms wel, maar soms ook niet, als het echt een shitload aan stof is. Heb je misschien nog tips voor het klassieke ‘stampwerk’?

    @ Chilton
    Jij studeert iets met Duitse taal, toch? Zoiets herinner ik me (terugklikken in het topic is me even te veel moeite, whoops). Bij biologie is het juist wel dat alles in elkaar past als een puzzel. En als je één stukje mist, kun je de rest ook niet meer plaatsen. Dus ik vind het best moeilijk om pathways die aanvankelijk niet bij elkaar lijken te passen, toch nog aan elkaar te verbinden als er één gemeenschappelijk molecuul is, bijvoorbeeld. Ik vind het lastig om bepaalde onderwerpen uit de cursus aan elkaar te linken en verbanden te leggen. Daarom vind ik het ook vervelend als ik dingen mis, omdat ik die gemiste stukjes nog in mijn samenvatting moet zetten. Vandaar dat ik ook vroeg naar eventuele opengelaten ruimtes als je iets uit het college mist.
    Bij het neurologievak dat ik nu volg springt de docent van de hak op de tak en alle topics en alle lectures lijken op zichzelf te staan, zonder connecties tussen elkaar. Zie dingen dan nog maar aan elkaar te koppelen voor een beter overzicht en een beter begrip van hoe alles werkt…

    @ Napels
    Als je dan een samenvatting maakt, moet je dan nog veel uit je hoofd leren? Moet je voor het tentamen nog vaak op die samenvatting teruggrijpen? Onthoud je al veel van die samenvatting terwijl je hem maakt?


    oi, suzy

    Roach schreef:
    @ Napels
    Als je dan een samenvatting maakt, moet je dan nog veel uit je hoofd leren? Moet je voor het tentamen nog vaak op die samenvatting teruggrijpen? Onthoud je al veel van die samenvatting terwijl je hem maakt?

    Ligt eraan, als het vaste waardes ofzo zijn, dan moet ik er natuurlijk wel nog even op leren. Op moeilijke namen zit ik ook nog even, maar voor het 'grote plaatje' is het meestal al genoeg om het een paar keer grondig door te lezen en zelf continu te herhalen wat ik al heb gelezen. Maar als ik samenvat en ik stuit op iets moeilijks, is dat meestal het moment waarop ik alles doorgrond en begin te begrijpen. Ik leer voor het examen (Belgische versie van tentamen) eigenlijk alleen nog maar mijn samenvattingen (maar zoals ik al zei: ze zijn vrij uitgebreid).

    [ bericht aangepast op 2 april 2018 - 19:38 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik zit nu in 'n eindexamenjaar van de middelbare school en ik moet zeggen dat ik de afgelopen jaren vrij weinig heb uitgevoerd en dat ik nu met het eindexamen in zicht toch wel een beetje zit van: "Fuck. Ik moet leren. Maar... hoe moet ik leren?"

    Dus een mt, misschien leer ik van de mensen die op het topic reageren wel hele handige dingen :"D


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    @ Chasing1D
    Merk jij dat je door middel van die samenvatting-‘schema’s’ ook al dingen onthoudt? Of moet je dan echt nog moeite doen om te stampen vlak voor het tentamen? Vaak begrijp ik dingen wel, maar blijven ze niet hangen. Kleurtjes helpen soms wel, maar soms ook niet, als het echt een shitload aan stof is. Heb je misschien nog tips voor het klassieke ‘stampwerk' ?


    Ja ik wel, tegen dan heb je ondertussen al de leerstof verschillende keren gezien voor je effectief begint te memoriseren. Zo is er veel herkenning, al kan je het nog niet volledig opzeggen. Je hebt een goed visueel beeld over welke leerstof er allemaal is en inhoudt. Voor mij werkt het alleszins wel (sommige delen kon ik echt gewoon al zo opzeggen na een tijd haha)
    Tips voor het klassieke stampwerk? Heel veel herhaling, ook tijdens het studeren zelf. (geen idee hoe jij studeert uiteraard, het kan dat je het zo al doet): dus niet enkel de leerstof studeren en daarna herhalen maar tijdens het studeren zelf al herhalen. Je doet bijvoorbeeld al topic 1,2,3,4,5 en dan ga je die al herhalen, dan verder naar 6,7,8,... en dan weer herhalen.
    Bij sommige vakken helpt het ook om de leerstof zeg maar stelselmatig te gaan herhalen/opbouwen:
    eerst 1 studeren, 1 herhalen, 2 studeren, 1+2 herhalen. dan 3 studeren, 1+2+3 herhalen, etc. (of per twee topics/hoofdstukken per keer ofzo)
    Dat werkt voor mij ook heel handig en het blijft echt heel goed zitten zonder echt te gaan stampen, je breidt steeds je kennis van de leerstof uit, en je hebt (hangt van de hoofdstukken af) meerdere kansen om te herhalen, of er weer terug op te komen^^
    het enige probleem dat ik ondervind bij dat systeem is dat je uiteindelijk de laatste topics/hoofdstukken minder hebt herhaalt, omdat je altijd vanaf 1 opnieuw begint, waardoor die er niet altijd even goed in zitten als de eersten :')
    Maar dat hangt natuurlijk ook meer van je tijd af, of hoe moeilijk de leerstof is. Ik vind dat systeem wel handig, omdat je elk onderwerp zoveel hebt gezien, dat je niet na één keer erdoor heen te gaan al denkt 'nu moet ik het al weten',
    Of je kan het verschuiven, zoiets dan: 1 studeren, 1 herhalen, 2 studeren, 2 herhalen, 1+2 herhalen. 3 studeren, 3 herhalen, 4 studeren, 4 herhalen, 3+4 herhalen
    Ik hoop dat dit antwoord iets is wat je zocht/helpt! Ik loop binnen enkele weken nog wel eens langs studiecoaching, dan kan ik er altijd nog vragen, als je wil (:


    • you cant start a fire without a spark •

    @ Chasing1D
    Dank je wel! Dat systeem van herhaling kom ik inderdaad regelmatig tegen op fora en op de universiteit, maar ik heb nooit de waarde ervan ingezien. Ik heb het eens geprobeerd met microbiologie (enkele weken geleden) en ik moet zeggen dat het me toen verbazingwekkend goed lukte. Ik heb toen ook dat tentamen gehaald, yay :9~ Wellicht moet ik dat systeem dan wat beter gaan integreren in mijn dagelijkse studiebezigheden. Het in stukken hakken van het stampwerk werkt dan toch misschien beter dan ik dacht.


    oi, suzy

    Ik begin altijd eerst met het maken van samenvattingen op de laptop en die print ik uit en dan ga ik ze overschrijven. Met schrijven onthoud je meer namelijk, maar mijn handschrift is zo terrible dat ik geen geschren samenvattingen kan gebruiken, dus doe ik het zo. En ik lees het ook tich vaak! Dan kom ik er meestal wel. Op school nog met klasgenootjes de stof bespreken, daar leer/onthoud je ook weer van en dan ben ik er wrl klaar voor!

    Meestal maak ik gebruik van het boek en de stof die in de les via powerpoints wordt gebruikt. Ik leer alles dat er belangrijk uit ziet; dikgedrukt, opsomrijtjes, betekenissen van woorden, ect.

    Mijn powerpoint zijn altijd heel erg georganisseerd. Ik gebruik dikgedrukt bij een moeilijk woord waarvan ik de betekenis erachter zet. Ik gebrukk onderstreept als daaronder een rijtje komt. Die begin ik altijd met de zwarte stip, uitleg daaronder met een streepje ofzo. En elk hoofdstuk op een nieuwe pagina beginnen.

    De lesstof begrijpen ligt meer aan jezelf denk ik. Als ik het niet snap overleg ik met klasgenoten. Of mijn ouders aangezien zij ook in de medische wereld zitten. Of filmpjes op youtube kijken en dergelijke haha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Eigenlijk simpelweg stampen. Spiekbriefjes maken met de dingen die je nog niet begrijpt (en niet gebruiken tijdens de toets uiteraard), en die binnenstebuiten leren


    And then we'll see it.

    Een vreemde tip misschien, maar dit hielp mij enorm bij het studeren:

    Maak tekeningen. Wanneer ik geschiedenis moest leren, maakte ik samenvattingen waarbij ik tekeningen maakte die uitbeeldden wat de tekst zei. Op die manier word je:
    - Gedwongen om heel gevat een tekening te maken over hetgeen wat er gaande is. Je denkt op een andere manier na over de kern van hetgeen wat je moet leren.
    - Onthoud je het in veel gevallen beter. Veel mensen onthouden beelden beter dan theorie/tekst. Ook maak je op die manier een snellere koppeling van de tekening naar de theorie.

    Natuurlijk is dit bij geschiedenis makkelijker te bewerkstelligen dan bij biologie, maar misschien kun je toch een manier vinden en heb je er wat aan. (:

    [ bericht aangepast op 3 april 2018 - 14:00 ]


    ars moriendi

    Oké, wat ik nu heb gedaan voor komend tentamen: samenvatting overschrijven en daarna vragen bedenken zodat je als het ware je eigen toets maakt. Dit helpt enigzins, maar ik kan me voorstellen dat het ook te veel werk is.


    There are poems inside of you that paper can't handle