• Hoi!

    Een vriendin van mij, die in Duitsland woont, heeft gisteren te horen gekregen dat ze geslaagd is. Ik heb zelf anderhalve week geleden te horen gekregen dat ik geslaagd ben, en hier ging als eerste de vlag uit met m'n tas eraan. Toen vroeg ik aan haar of dat bij haar ook de vlag uithing met haar tas eraan, en toen zat zij van: "Whatthefuck?"

    En ze vroeg waarom wij de vlag uithangen na het slagen.
    Dat probeerde ik uit te leggen, maar eh ik heb serieus geen idee waarom, dus ik kan dat niet uitleggen.

    Google helpt me ook niet echt verder, op wat artikelen met foto's van geslaagden en fora na dan. Ik ben er inmiddels achter dat het sinds 1949 ongeveer in Zuid-Holland gebeurt, dat het in de jaren '70 niet gebeurde en dat er toen tegen geprotesteerd werd. Maar waarom, hoe of wat? Geen idee!

    Weet iemand hier dat toevallig? 🤓


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik dacht er ook aan om een keer een lijstje te maken met iets zoals: ''10 traditionele Nederlandse dingen waar niemand echt over praat''
    Duitsland is ook wel raar hoor, ik heb gehoord dat als een kindje voor het eerst naar school gaat, hij een enorme toeter met snoep en speelgoed mee krijgt.

    Ik weet ook nog dat ik raar opkeek toen ik voor het eerst ontdekte dat jullie in Nederland een vlag uithangen na het slagen haha

    Ben ook wel benieuwd naar de reden/oorsprong^^


    The soul needs autumn.

    Goede vraag, op het internet maak ik uit dat het eigenlijk niet respectvol is lmao


    We were the forever that didn't last

    Whet, doen jullie dat? :'D da's best leuk eigenlijk!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Geen flauw idee waarom we het eigenlijk doen maar ik vind het altijd wel leuk om al die vlaggen met tassen te zien na de uitslag ^^ en het hoort er ook wel bij als je zelf slaagt natuurlijk inmiddels.


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik weet wel dat ze in Duitsland sowieso een beetje iffy zijn over het nonchalant uithangen van de vlag, door hun geschiedenis enzo, maar ergens is het hangen van je schooltas aan een vlag ook wel erg raar. Lijkt bijna een cult :')


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Necessity schreef:
    Geen flauw idee waarom we het eigenlijk doen maar ik vind het altijd wel leuk om al die vlaggen met tassen te zien na de uitslag ^^ en het hoort er ook wel bij als je zelf slaagt natuurlijk inmiddels.


    “She was another broken doll dreaming of a boy with glue.” - Atticus

    Ik legde het ook uit aan de Amerikanen, maar zij snapten het ook niet. :') Ik weet de reden ook niet, maar ik vind het altijd een superleuke traditie, haha.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Bij een vriendin van mij is d'r tas van de vlag gejat


    Spinning around, I'm weightless.

    Eilandpiraat schreef:
    Bij een vriendin van mij is d'r tas van de vlag gejat


    Meen je die?
    Dat is echt kinderachtig. dan moet je helemaal de vlaggenstok opklimmen


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Aedion schreef:
    (...)

    Meen je die?
    Dat is echt kinderachtig. dan moet je helemaal de vlaggenstok opklimmen


    Yep, echt zuur


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik heb geen idee. Maar de vlag uithangen (en dus niet halfstok. Echt goed uithangen bedoel ik) word met koningsdag ook gedaan en bevrijdingsdag. Dus met een heel groot feest.
    Kan me voorstellen dat hierdoor het er ook ingeslopen is om de vlag uit te hangen als je kind geslaagd is. Tis toch een groot iets voor t kind en diens gezin.
    Dat de tas erbij is komen te hangen zodat het voor mensen duidelijk is waaróm de vlag uithangt op een niet-officiele feestdag. ^^

    [ bericht aangepast op 22 juni 2018 - 12:51 ]


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Ik dacht legit altijd dat er gewoon ooit iemand heel enthousiast zei 'ik ben geslaagd voor mijn examen' en iemand anders sarcastisch reageerde met 'knap hoor, hang de vlag uit' en dat die persoon het gewoon heel serieus nam en dat het gewoon escaleerde :')


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Fielding schreef:
    Ik heb geen idee. Maar de vlag uithangen (en dus niet halfstok. Echt goed uithangen bedoel ik) word met koningsdag ook gedaan en bevrijdingsdag. Dus met een heel groot feest.
    Kan me voorstellen dat hierdoor het er ook ingeslopen is om de vlag uit te hangen als je kind geslaagd is. Tis toch een groot iets voor t kind en diens gezin.
    Dat de tas erbij is komen te hangen zodat het voor mensen duidelijk is waaróm de vlag uithangt op een niet-officiele feestdag. ^^

    +ik denk dat het ook vanuit trots is van ‘kijk ik/mn kind/whatever is/ben geslaagd!’


    i wanna die with you once or twice.

    Volgens mij zit er niet specifiek een reden aan vast, behalve voor herkenning en feest van het slagen.


    [ heaven knows ]