• Hallo Q,

    Ik heb de laatste tijd veel zitten nadenken over nieuws en hoe dat wordt verspreid, want ik vind het niet alleen een erg interessante vraag, maar ook een beetje een enge, soms. Dat ligt wel meer aan de antwoorden dan aan de vraag, want daar is verder weinig mis mee. (nerd)

    Maar goed, ik vroeg me dus af: hoe komen jullie aan je nieuws? Via het NPO journaal, Hart van Nederland, een papieren krant, een website zoals nu.nl, Facebook, Tumblr, YouTube, de BBC, een podcast, je ouders, voorspellingen gebaseerd op theeblaadjes?

    Volg je het nieuws überhaupt bewust, of krijg je gewoon toevallig af en toe iets mee? En let jij op hoe onafhankelijk (of juist niet) de bronnen waar je je nieuws vandaan haalt zijn?


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik lees heel ouderwets nog de papieren krant (Trouw) haha, en dan sla ik alle ellendige artikelen over. Niet omdat het me niets aan gaat, maar omdat ik merk dat ik er ongelukkig van word als ik er te lang bij stil sta. En verder zoek ik eigenlijk geen nieuws op haha


    And then we'll see it.

    Via de app van VRT Nieuws en soms via het nieuws op VTM. Ik heb de VRT Nieuws app bewust geïnstalleerd om op de hoogte te blijven van nieuws dat niet op sensatie berust is :') Daarvoor las ik altijd via de website van HLN, maar die hebben vooral nieuws dat veel mensen zullen lezen, veel sensatie dus.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Het meeste nieuws hoor ik via de radio, omdat die vrijwel elke dag aan staat. Dat is nieuws van de NOS als ik het goed heb, soms zie ik ook stukjes van het NOS journaal. Soms vertellen mijn ouders ook een nieuwsding die ze hebben gehoord.

    Als ik een artiest opzoek lees ik ook wel eens nieuwsberichten over die artiest. Maar meestal lees ik die met een grove korrel zout, vooral als het om het liefdesleven gaat van die persoon. Vaak zijn nieuwsberichten omtrent artiesten vooral voor de sensatie.


    Physics is awesome

    Mijn ouders hebben altijd de radio aanstaan. Ik kijk ook vaak tv-show zoals de kwis (die nu helaas gestopt is) en Zondag met Lubach, die nieuws van de week bespreken. Soms krijg ik iets mee via klasgenoten, maar meestal is dat alleen in categorieën die zij interessant vinden en niet echt wereldnieuws. Vooral tv/radio programma’s en soms het nieuwsbericht van tv en radio dus (:


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    De nos-app vooral. En via Tumblr, maar dan probeer ik wel altijd te controleren of het daadwerkelijk klopt en niet alleen bangmakerij is/tegen een bepaalde groep. En via een ander forum waar mensen op een van de subfora nieuwsartikelen die ze aanspreken plaatsen om erover in discussie te gaan (en dan heb je dus soms net andere nieuwsbronnen dan de nos)


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Ik lees artikelen van AD.nl, RTL Nieuws en NOS via Facebook en daarnaast kijk ik 's ochtends altijd het RTL Ontbijtnieuws voordat ik naar school ga.


    We were the forever that didn't last

    Via het VRT-nieuws, het nieuws op de radio, de krant (de standaard) en dingen die ik zie op facebook en instagram (:


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    NOS Teletext en het Metro-krantje. Nieuws op Facebook neem ik met een grote korrel zout...

    Ik volg het niet bewust, want ik heb geen zin in het vaak negatieve gezeik en shit.Dat is iets waar ik mij voor afsluit.

    Soms als ik zin heb kijk ik op Google Nieuws, maar dat gaat vaak over series en shit wat ik ingesteld heb, dus vaak leuk nieuws.
    Bij een wereldramp of iets groots krijg ik dat vanzelf via facebook mee en als ik zin heb, bekijk ik vanzelf wel wat het is


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik volg nieuws via de zeven nieuwsapps op mijn telefoon (journalistiek student, oeps). Daarnaast kijk ik als ik thuishuis ben het nieuws en lees ik een papieren krant.


    It's hard to dance with a devil on your back. So shake him off.

    Via die nieuwswidget die je krijgt als je op een iPhone helemaal naar links swiped. Die wordt gevoerd door NOS tho.

    [ bericht aangepast op 22 juni 2018 - 20:21 ]


    look at the stars, look how they shine for you;

    Ik moet zeggen dat ik vrij onbewust het nieuws volg...

    Op tv via het NOS-journaal, NOS-Jeugdjournaal, RTL Nieuws, EditieNL, Hart van Nederland (grote korrel zout).
    Per krant: Volkskrant, AD en het plaatselijke krantje (erger me wel vaak aan spelfouten etc.)

    Via Facebook volg ik: NOS, NOS Jeugdjournaal, NOSop3, RTL Nieuws, EditieNL, VICE, Volkskrant, RTV Utrecht, Q-music (al staat daar niet echt wereldschokkend nieuws op natuurlijk), Houtens nieuws, Trefpunt Houten (voor uit de buurt), de Correspondent, Free Press Unlimited, METRO, De Nieuws BV, 7Days
    Voor sportnieuws VoetbalZone en voor musicalnieuws Musicaljournaal.
    Qua korreltjezout nieuws vind ik het ook wel grappig om De Speld te volgen, maar dat is echt geen relevante nieuwspagina hahahahaha.

    Via Instagram volg ik: NOSkort, NOSop3, NOS jeugdjournaal, RTL Nieuws, RTL Nieuws New York, EditieNL, RTV Utrecht

    Via Snapchat volg ik: NOS snaplines, RTL Nieuws New York, EditieNL

    En daarnaast staat de radio ook vrij veel aan, daar heb je ook elk uur een nieuwsbulletin.

    Damn, ik volg relatief veel nieuws. En dan heb ik nog niet eens nieuwsapps op m'n telefoon staan (m'n oude had geen geheugen en de nieuwe gebruik ik nu een week, haha, daar moet ik alles nog op zetten)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik volg nooit het nieuws. :W
    Ik hoor vaak dingen op school, of via m'n moeder.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Overal: papieren krant, radio, tv, nieuwsapps, social media, de man in de straat soms, persagentschappen een beetje (wbw)
    Ik haal overal nieuws uit, maar dat komt door mijn opleiding. Ik krijg dat er zowat ingedramd dat je overal moet kijken.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik heb de app van het AD. Verder pluk je natuurlijk overal en nergens wat vandaan


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen