• Ja, we kennen het allemaal: de enorme momenten van vreugde wanneer je een reactie krijgt op jouw verhaal. Zeker wanneer deze feedback bevat en je weer aan de slag kunt! Helaas komt dit niet altijd voor (en dat is geen shade want ik geef ook lang niet altijd reacties terwijl ik het hoofdstuk wel heel goed geschreven vind), dus ik zat vandaag wat te brainstormen en kwam met het volgende idee:

    Voorgeschreven reactie layouts.

    Bij mijn volgende story ga ik aan het begin van elk hoofdstuk een schema maken waarin lezers feedback op een snelle manier kunnen geven.
    Denk hierbij aan iets als dit:

    (Maak dikgedrukt wat voor jou van toepassing is, of laat de vraag open als je geen antwoord hebt)
    Wie was je favoriete personage uit dit hoofdstuk: Jan - Pietje - Willemina
    Vond je het geschreven hoofdstuk: spannend - verdrietig - mooi - saai - grappig
    Las het hoofdstuk voor jouw gevoel vlot?: ja- nee
    Hoe voelde de schrijfstijl aan?: goed - waanzinnig - normaal - redelijk - kan verbeterd worden
    Prikkelt dit hoofdstuk je nieuwsgierigheid voor het volgende?: ja, ik wil direct verder lezen! - ja, maar ik zou ook eerst nog even een nieuwe episode van orange is the new black kunnen kijken - nee
    Zou je nog iets willen toevoegen?:


    Dit is dus even een snel voorbeeldje. Ik denk persoonlijk dat er voordelen zijn, want ik kan zelf opstellen waar ik feedback in wil krijgen en lezers kunnen dit snel geven. Dus ik ga binnenkort uittesten of het ook in de praktijk werkt.
    'Maar Moeder Flodder, waarom deel je dit met ons?'
    Ik dacht dat er misschien mensen zijn die dit ook bij hun eigen story willen uittesten. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! *O* (Plus, we kunnen wel wat nieuwe topics gebruiken.)

    Anyway, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en welke nadelen jullie zien!

    [ bericht aangepast op 10 aug 2018 - 23:56 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik vind het qua feedback wel handig, maar ik denk dat je zo wel de spontaniteit van reacties er af haalt. En als iemand niet een reactie wou achter laten ziet dit er ook uit als meer werk.

    Maar wat ik zei qua feedback is dit wel een hele goede en dus de mensen die je verhaal serieus lezen en ook feedback willen geven zou dit een goede manier zijn :)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik vind alles wat bijdraagt aan meer reacties een goed idee :Y)

    Maar persoonlijk zou ik liever zoiets zien over een heel verhaal, in een soort reviewvorm (waar al suggesties voor gedaan zijn en waar ik met smart op wacht). Ik heb het gevoel dat reacties namelijk vaak wel echt over de inhoud gaan en dit gaat meer over de schrijfstijl, ofzo? Ik kan het niet zo goed uitleggen haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik heb ook wel gemerkt dat er amper reacties geplaatst worden lately :(
    Maar ja, kan je dat wel echt forceren?


    A to the Z

    *voelt zich direct schuldig omdat ze nooit een reactie kan verzinnen*
    Nee Joke ik wil best meer reacties plaatsen (en ontvangen ofc) maar ik denk dat het toch het initiatief van de lezer blijft


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Nouja, het is niet zozeer dat ik iets wil veranderen aan het initiatief van de lezer of mensen wil dwingen om meer reacties te geven. Ik zat meer te denken dat ik zelf vaker iets nuttigs zou zeggen over een hoofdstuk, maar zelf ook niet zo goed weet wat. Vaak kom ik echt niet verder dan 'wat goed geschreven' of iets dergelijks. Dus ik dacht dat het misschien kon helpen om van te voren aan te geven waar je graag feedback over wil per hoofdstuk en wanneer een lezer dan besluit te reageren, een betere richtlijn heeft.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Misschien zou het mooi zijn als je een poll of kleine enquête zou kunnen toevoegen aan je story, dat je gewoon zoals bij een poll een paar knoppen hebt met opties.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    KnopfIer schreef:
    Misschien zou het mooi zijn als je een poll of kleine enquête zou kunnen toevoegen aan je story, dat je gewoon zoals bij een poll een paar knoppen hebt met opties.
    dit is wel een goeie


    There are poems inside of you that paper can't handle