• Hi peeps!

    Op mijn werk is een van mijn taken het begeleiden van stagiaires en ik ben altijd op zoek naar leuke manieren om mijn stagiaires te motiveren en gemotiveerd te houden. Nu had ik voor de zomervakantie allemaal Harry Potter fans, dus had ik een soort House Cup idee geïntroduceerd. Ze moesten op Pottermore de Sorting Hat test doen (als ze deze nog niet hadden gedaan) en de afdeling waarin ze waren gesorteerd was vanaf toen de afdeling waar ze punten voor moesten behalen. Dus, als je een werkopdracht goed had volbracht kreeg je punten erbij, als je iets vergeten was op te ruimen of iets niet goed had uitgevoerd kreeg je punten aftrek. Toevallig waren deze stagaires allemaal in dezelfde week klaar, dus aan het eind kregen de winnende 'afdeling' een kleine beloning (muffins).

    Nu zijn natuurlijk niet al mijn stagiaires harry potter fans, maar het leek mij wel leuk om dit principe in een algemeen jasje te steken. Dus een beloningssysteem waarbij goed werk de stagiaires dus iets extra oplevert (behalve een goed punt op het einde). Ik wil ze graag in teams laten werken (zoals de Hogwarts afdelingen) omdat ik merkte dat ze elkaar stimuleerde en aanspoorde om goed hun best te doen. Als je ze het individueel doet ben ik bang dat het een échte competitie (één tegen één) wordt en dat wil ik niet. 😕
    Ik heb al wat op internet rond gekeken maar de dingen die ik daar vind zijn met name gericht op jonge kinderen (zindelijkheidstraining etc.).

    Het punt waar ik een beetje tegenaan loop is dat we een non-profit organisatie zijn, waardoor ik niet in de gelegenheid ben om de stagiaires een grote beloning te geven. Maar ik wil natuurlijk wel een beloning hebben waar ze graag voor willen werken en niet dat ze niet zoiets hebben van; het levert me toch niks degelijks op, dus ik doe niet mee (even los van het eindpunt). Daarnaast hebben de stagiaires vaak verschillende start- en einddatums, waardoor je niet echt een einddatum kunt maken (zoals bv. het einde van het schooljaar). 🤔

    Iets wat ik ook vaker hoor is dat men werkt met 'stagiaire van de maand,' maar dat vind ik weer net iets te "simpel". Wellicht niet helemaal de juiste verwoording, maar ik maar er graag een spel van. Ik wil dat de stagiaires uitgedaagd en geprikkeld worden en niet zoiets simpels te horen krijgen als; doe goed je best en je bent stagiaire van de maand....

    Dus als jullie leuke aanvullingen of andere ideeën hebben hoor ik deze graag! 😁


    I'll lick the poison from right off your kiss