• Misschien wist je het al, maar er zijn twee soorten mensen in de wereld. Mensen die niet tegen een grammaticale fout kunnen, en degene die een typefout of een versprekking eenvoudig kunnen accepteren.

    Uit een recent onderzoek is gekomen dat taalverbeteraars nogal onpretige mensen blijken te zijn.

    Zo constateerdde de onderzoekers dat de mensen die zich het meest irriteerden bij het zien van een grammaticale fout de meest introferte mensen waren, niet beschikbaar voor andere en altijd klaar om te oordelen. De meer extraferte deelnemers melde dat ze de foutjes niet echt als ‘hinderlijk’ beschouwen.

    Lees het hele artikel hier: Klik!

    Wanneer hebben jullie voor het laatst iemand verbetert op een taalvoutje?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Imelda schreef:
    (...)Nu kom ik wederom met een andere mening. Even de advocaat van de duivel spelen: werkwoorspelling is zo basaal, het is een van de eerste dingen die je leert. Waarom zou ik nu nog twintigjarigen uit moeten leggen waarom 'ik wordt' fout is terwijl ze dat al sinds hun achtste moeten kunnen? Om het kinderen goed aan te leren, ja, logisch, maar studiegenoten die het nog steeds niet kunnen? Dan is er iets misgegaan in het onderwijs, want werkwoordspelling hoeft niet moeilijk te zijn. Is het 'het word' of 'het wordt'? Vervang het werkwood door 'loop(t)' en het wijst zich vanzelf.


    Dan hebben we daar gewoon beide een andere mening over. No problem right? Maar je gaat hier wel blindelings vanuit dat de persoon in kwestie dezelfde educatieve achtergrond als jij heeft.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 0:17 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ok jongens, dan heb ik een vraag. Dt is er bij mij nooit echt lekker ingekomen en hoe meer ik erop ga letten, des te meer fouten ik eigenlijk maak. Ik schreef net de volgende zin in mijn verhaal:

    Het kwam er norser uit dan ik bedoeld had


    Dit moet dan dus eigenlijk met een t? En het wordt een d op het moment dat ik schrijf: 'Het was er norser uitgekomen dan ik bedoeld had.'? Is er een leuk ezelsbruggetje dat ik kan onthouden?
    Tbh, zijn twijfels altijd het punt waarop het fout gaat bij me. Ik weet nog nooit dat ik ooit in de tweede op de middelbare school een 1 haalde voor simpele woorden in de verleden tijd, omdat je toch denkt: 'ja, het is wel "ik liep" MAAR stel nou, dat het "ik loopte" was? (Toegegeven, de woorden waren wel iets moeilijker maar you get my point)

    Edit: om even terug in de discussie te vallen, want bovenstaand is lekker off-topic, vrijwel iedereen in Nederland heeft basisonderwijs gehad waarin werkwoordspelling naar voren komt, true. Ik weet alleen nog dat het op mijn basisschool geen prioriteit had, omdat mijn klasgenootje overleed. Dat was in januari groep 8 en wij hebben legit geen les meer gehad tot aan de zomervakantie. Ik weet nog dat ik in de brugklas kwam en echt een achterstand had op het gebied van spelling en dat niemand echt de moeite nam om me dit nog uit te leggen.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 0:25 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    @Elise: nee, de zin is zo goed. 'bedoeld' hier is een voltooid deeldwoord. Dus het klopt!

    @Rick: nee, ik weet heel goed dat niet iedereen hetzelfde niveau heeft, maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat iets als werkwoorspelling op elke basisschool goed en vaak wordt behandeld? Dat is de basis voor de rest van je leven.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Imelda schreef:
    @Elise: nee, de zin is zo goed. 'bedoeld' hier is een voltooid deeldwoord. Dus het klopt!


    JA MOTHA#@$$^$%*$^, dit bedoel ik dus :')

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 0:27 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Rozenthee schreef:
    (...)

    JA MOTHA#@$$^$%*$^, dit bedoel ik dus :')
    Sexy fokschaap. :Y)


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Imelda schreef:
    @Elise: nee, de zin is zo goed. 'bedoeld' hier is een voltooid deeldwoord. Dus het klopt!

    @Rick: nee, ik weet heel goed dat niet iedereen hetzelfde niveau heeft, maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat iets als werkwoorspelling op elke basisschool goed en vaak wordt behandeld? Dat is de basis voor de rest van je leven.


    Ook als het goed en vaak wordt behandeld geeft het geen garantie dat een kind dit ook begrijpt. En het maakt ook niet uit dat je hier een andere mening over hebt. Het is alleen wel zo dat er in de praktijk toch veel gevallen voorkomen waarin onderwijs veel te wensen overlaat. Zo hebben ze bij mij op de basisschool een aantal docenten wegbezuinigd in het midden van het jaar. In het begin van de middelbare school precies hetzelfde verhaal. En dan kom je langzaam op een leeftijd waar je ook te maken krijgt met andere invloeden die je leerproces mogelijk negatief beïnvloeden. Kinderen die op jonge leeftijd uit huis geplaatst worden, of in een slechte thuissituatie zitten. Die hebben geen veillige leeromgeving gehad. Het kan zo goed en zo vaak behandeld worden op school, maar een kind moet het ook kunnen ontvangen en begrijpen. En dat is lang niet overal zo.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Mag ik zeggen dat het best wel triggerend is als iemand zegt dat voor dyslectici grammatical regels makkelijker te leren zijn? Pardon? Wat? Bullshit tot op het bot en dat kunnen alle mede dyslexten bevestigen. Bijles week in week uit, onthoud het een dag en dag erna kun je het me opnieuw leren. Sorry hoor maar als regels makkelijk te leren waren had ik geen probleem.


    You were born original, don't die as a copy.

    Ik kan alleen maar zeggen wat ik kort heb geleerd. Ik vroeg me namelijk af hoe het kwam dat bij de taaltestjes niets zat met werkwoordvervoeging, omdat dat me juist een struikelblok leek. Mijn docent vertelde me dat het, voor sommige dyslectici, makkelijker is om die werkwoordspelling te leren. Ze hebben namelijk vaak moeite met spraak-naar-spelling en klanktekenkoppeling, maar dat is weer heel technisch. Dat bedoelde ik te zeggen.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger wel een taalverbeteraar was (het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe geaccepteerd iemand zomaar verbeteren in je omgeving is, ik had op de middelbare school een vriendengroep waar iedereen daarin best kritisch op elkaar was, maar als ik weet dat iemand het vervelend vindt, zou ik zoiets echt niet zomaar doen), maar dat ik het best wel heb afgeleerd na drie jaar taalwetenschap te hebben gestudeerd, waarbij best wel wordt gezegd dat er niet echt zoiets is als 'foute taal' (als in: als mensen het gebruiken, is het prima) en dat spelling toch niet zo veel uitmaakt :'). En ik moet zeggen dat het eigenlijk best bevrijdend voelt om je niet druk te maken om taalfouten, haha.
    De laatste keer dat ik iemand verbeterd heb, was overigens wel gisteren, maar dat was omdat deze persoon me vroeg een email te controleren.

    Wat betreft wat hierboven wordt gezegd over werkwoordspelling: het klopt inderdaad dat de regels redelijk straight-forward zijn (en dat voor sommige dyslectici regels leren inderdaad wel prima te doen is), maar dt-spelling is toch wel een lastig geval, omdat dingen als 'word' en 'wordt' en 'bedoelt' en 'bedoeld' allebei gewoon bestaande woorden in het Nederlands zijn en je er dus waarschijnlijk sneller overheen zult lezen dan een spelfout die tot een niet-bestaand woord leidt (je hebt eigenlijk gewoon meerdere manieren om iets wat je hetzelfde uitspreekt te spellen). Ik merk zelf dat ik zeker in whapsappberichten e.d. nog weleens dt-fouten maak, omdat je er dan gewoon niet echt bij stilstaat wat nou de juiste spelling is, ondanks dat ik de regels prima ken.

    Ik moet trouwens ook zeggen dat ik het artikel waaruit deze claim komt behoorlijk krom vind? Het komt nu net over alsof mensen die taalfouten verbeteren onprettig zijn omdat ze introverter zijn. Dus introverte mensen zijn onprettig??

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 10:57 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Peppermint schreef:
    Ik vind het eerlijk gezegd soms best irritant. Vooral in discussies onder nieuwsberichten op Facebook bijvoorbeeld. Dan zijn sommige mensen alleen maar bezig met klagen over de spelfouten in het artikel of het corrigeren van foutjes die anderen maken. Dat vind ik geen aangename mensen. Sorry not sorry.

    Same. Hoewel ik soms wel iemand verbeter, maar dat is echt af en toe. Naar mijn mening word er ook gewoon te veel op gefocust, in plaats van het (hoog)nodige.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 20:06 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.