• Hallo, ik ben op zoek naar mensen van 12-14j oud voor wat schrijfadvies.
    Ik zou een verhaal willen schrijven voor die leeftijdsklasse, maar het is een griezelverhaal en ik vrees dat een paar dingen die erin zitten te heftig gaan zijn.
    Dus, het zou gaan over een meisje dat samen met haar broer in een soort demonenwereld terecht komt. Daar sterft haar broertje, maar een demon helpt haar om hem terug tot leven te wekken en waarschuwt alleen dat de prijs heel hoog zal zijn, maar zij zegt dan dat iedere prijs oké is. Maar de prijs is dus het leven van haar vader, die vlak daarna sterft (wat dus eigenlijk onrechtstreeks haar schuld is). Dus, kunnen kinderen van die leeftijd dat aan? Of trek ik de leeftijdsgrens op? En als ik dat doe, zou ik mijn hoofdpersonage dan ook beter ouder maken? (Want in mijn hoofd is ze wel 12)

    Edit: zijn er toevallig mensen van 12-14j die even het eerste hoofdstuk (1K woorden ongeveer) willen lezen om te kijken of mijn schrijfstijl een beetje oké is voor de leeftijdscategorie? (Of mensen die toevallig heel veel kinderboeken lezen XD)

    [ bericht aangepast op 19 feb 2019 - 22:26 ]

    Kunnen kinderen van 12 dit aan?

    58.3% (7 stemmen)
     
    Kinderen van 12 kunnen dit aan.

    41.7% (5 stemmen)
     
    Nee, ik zou de leeftijdsgrens omhoog trekken.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Persoonlijk last ik Harry Potter's en the hunger games, ect rond die leeftijd (denk ik?) en twilight. Daar komen opzich dit 'soort' topics ook aan te pas, dus ik denk niet dat dit te heftig is persoonlijk. Maar goed ik ben die leeftijd wel echt al een tijdje voorbij en het ligt natuurlijk ook altijd aan de manier waarop je dingen beschrijft. Je zult je bewust moeten blijven dat je niet de meest gruwelijke details kunt uitschrijven etc.


    You were born original, don't die as a copy.

    You know what, ik zal mijn zusje van 13 even vragen om weer in te loggen op haar uitgestorven account. Ik hoop dat ze je verder kan helpen (:


    look at the stars, look how they shine for you;

    Iucifer schreef:
    You know what, ik zal mijn zusje van 13 even vragen om weer in te loggen op haar uitgestorven account. Ik hoop dat ze je verder kan helpen (:

    Thanks, haha :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben 13 en ik denk dat ze het wel kunnen hebben. Zelf ben ik niet echt een held in enge dingen lezen en kijken, maar ik krijg er geen nachtmerries van of zo.

    Als twaalfjarige las ik ook boeken met dit soort thema's, dus als ik voor mezelf zou spreken zou ik zeggen: go for it. Ik denk dat het per kind verschilt of hij/zij het aankan, maar je kunt altijd een waarschuwing aan het begin van het verhaal zetten en aangeven dat er heftige onderwerpen aan bod komen.

    Edit: Typo

    [ bericht aangepast op 29 jan 2019 - 18:15 ]


    ars moriendi

    Ik denk dat dat best wel kan. Ik werk met twaalfjarigen en die kijken ook allemaal series tegenwoordig waar meer dan genoeg heftige thema's in voor komen. De Gebroeders Leeuwenhart was op mijn achtste mijn favoriete boek en dat gaat bijna alleen maar over de dood, dictatorschap en systematische onderdrukking. :x

    Houd er wel rekening mee dat 12-14 op een punt in hun ontwikkeling zitten waarin ze zich bijzonder goed in een hoofdpersoon kunnen inleven. Als een hoofdpersoon dus iets fouts doet - of erger, de hoofdpersoon wordt iets slechts aangedaan - zal dat bij een jonge tiener niet altijd automatisch registreren als fout als de hoofdpersoon het zelf ook niet inziet als fout. (Denk aan Bella in Twilight die het niet fout vond dat Edward haar stalkte terwijl ze sliep, dus werd het door jonge tieners geromantiseerd.) Heel veel heftige thema's kunnen dus best wel, maar houd wel in je achterhoofd dat een tiener het zelden tot nooit oneens gaat zijn met een hoofdpersoon wanneer het om dingen gaat waar de lezer zelf (nog) geen ervaring mee heeft.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik ben zelf 14 en ik kan zoiets zelf prima lezen. Misschien dat het voor sommige kinderen van 12 nog een beetje heftig is, maar ik denk dat het over het algemeen prima gaat.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Even een bumpje, maar zijn er toevallig mensen van 12-14j die even het eerste hoofdstuk (1K woorden ongeveer) willen lezen om te kijken of mijn schrijfstijl een beetje oké is voor de leeftijdscategorie? (Of mensen die toevallig heel veel kinderboeken lezen XD)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben 14 en zou het graag voor je lezen ^^


    ~ When you fall asleep tonight, just remember that we lay under the same stars ~

    DeEilandGodin schreef:
    Ik ben 14 en zou het graag voor je lezen ^^

    Ik stuur het na 12u door (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.