• Ik zit hier jaren mee.
    Ik had vroeger de laagste niveau van het vmno gedaan vmbo basis/basiskader, terwijl ik hoger kon. Volgens een IQ test of ander soort test kon ik mavo aan. Met sommige vakken op havo niveau. Op de lagere school had ik in de klas een ander soort toets gedaan dan het citotoets. Ik scoorde volgerns de leraren goed, maar paar vonden dat ik vmno niet aankon. Vader had letterlijk gezegd tegen een maatschappelijke werker dst k niet heel veel wist. Zei k vaak ik dom doe en een debiel gedroeg.

    Zelf zei ondrschatten mensen vooral leraren me toen. En dachten dat ik hoger nooit aan kon. Ze hadden zelfs het excuus dat het komt omdat ik een beperking heb. Dat ik daarom die niveau deed, terwijl een vrouw met dde test zei dat ik hoger kan doen als ik hoger cijfers haalde. En dat haakde ik in de derde. Veel 9 en 8 gemiddeld, maar omdat mijn taal heel laag was, zeiden ze van dat is de niveau die je aan kon hoger kon je niet aan.

    Verder vonden leraren dat ik zeikerig overkwam en dat het voor mij onmogelijk was hoger op te komen, omdat ik door ze onderschat en vond dat ik die niveau nooit aankon.

    Ik wordt nphier niet gelukkig op. Jaren kater zie ik mensendie veel hoger niveau doen en deden terwijl ik die niveau ook allang kon doen. Ik voel me ergmminderwaardig en te dom. Kk wilde graag havo! Ik zie geen toekomst in een laagste niveau van het vmno. Het enige beroep dat ik dan kan uitoefenen is vuilinsman. Heb mijn diploma oo mijn 18de gehaald. Ik ben laat leerling geweest. En nu jaren heb ik nog steeds bet gevoel dst ik te dom en waardeloos ben.


    Let's drink Jasmin tea!

    Misschien komt dit heel lullig over, maar er zijn soms ook van die testen die ze voor een opleiding doen waar ze ook kijken naar je weerbaarheid. Toen ik op de middelbare zat deed ik VMBO K, gelijk begin 1e jaar werd ik zo erg gepest dat mijn cijfers er onder leden en dat is zo doorgegaan tot het einde 2e jaar. Helaas was de oplossing van mijn school mij een niveau lager laten doen omdat ze vonden dat ik Kader niet aankon met mijn situatie op school. Toen heb ik drastische maatregelen genomen ook voor mijn veiligheid en ben ik van school gewisseld en daar kwam gewoon uit dat ik kader kon doen en zij wilden die stap nemen. Ik zat toen dus in een gemengde klas. Ik heb ook examen gedaan op kaderniveau en ruim gehaald.

    Toen kwam de keuze voor de vervolgopleiding, ik wilde niveau 3 doen, alles goed en wel ik had mij ingeschreven op niveau 3 en aangenomen, ik moest alleen nog een test doen en nog een keer langskomen voor een extra gesprek. Tijdens het doen van die intake/toets hebben ze besloten om mij een niveau terug te zetten, Niet omdat ik het aankon maar omdat uit de test kwam dat ik wat onzeker was, toen hebben zij mij op niveau 2 gezet want ze dachten nou dat moet maar net lukken. Uitslag? Met twee vingers in mijn neus gehaald het was zelfs te makkelijk voor me.

    Nu wil ik niet zeggen omdat jij het gewenste niveau niet kan doen dat je juist minder bent, nee dat is niet zo. Maar er komt denk ik wel wat meer bij kijken dan alleen of je het niveau aankan maar ook of je weerbaarheid goed is, en of je niet onzeker bent. Want dat soort factoren kunnen er ook in meespelen dat een school denkt dat alle stress van zo'n opleiding teveel voor je is en dat je het uiteindelijk niet red. En natuurlijk is het makkelijker te oordelen vanuit de buitenkant omdat het lijkt alsof ze jou niet goed kennen.

    Niveau zegt ook niet alles, want iedereen is evengoed nodig in onze maatschappij van vuilnisman tot ICT''er, van automonteur tot stratenmaker. Niet iedereen is weggelegd voor theoretische vakken en stof, er zijn genoeg mensen die met hun handen willen werken in de groen voorziening. En een ICT'er kan dan heel goed zijn in computers maar die heeft geen verstand van een auto. Ieder vak heeft zijn eigen specialiteit en het maakt echt niet uit of je nou VMBO doet of Universitair gebied. We zijn allemaal nodig, en van het een komt een ander.

    Laat jezelf nou niet gek maken omdat je VMBO hebt gedaan en geen HAVO, want het maakt uiteindelijk echt niet zoveel uit, je kan altijd van VMBO naar MBO/HBO doorstromen. Het duurt alleen een beetje langer maar het kan wel. Kleine stapjes werken heus zijn vruchten wel af. Maak je geen zorgen je bent niet minder omdat je een ander niveau heb gedaan dan de rest. Je komt er wel, echt waar. Het duurt misschien wat langer maar het kan wel.


    Take me with you my dark prince, the last dance belongs to you.

    Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je zo gefocust bent op havo? Als ze jou op kader neer hebben gezet is dat volgens mij best een eind daarvandaan. Heb je nooit gevraagd of je op z'n minst naar tl kon?
    Net zoals het bericht hierboven staat een kader diploma natuurlijk niet gelijk aan dom. Je kunt nogsteeds mbo gaan doen en jezelf op die manier richting het HBO brengen (want ik neem aan dat je dat wilt?). Het duurt alleen iets langer. Vmbo is niet het einde van de wereld...


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Fenrys schreef:
    Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je zo gefocust bent op havo? Als ze jou op kader neer hebben gezet is dat volgens mij best een eind daarvandaan. Heb je nooit gevraagd of je op z'n minst naar tl kon?
    Net zoals het bericht hierboven staat een kader diploma natuurlijk niet gelijk aan dom. Je kunt nogsteeds mbo gaan doen en jezelf op die manier richting het HBO brengen (want ik neem aan dat je dat wilt?). Het duurt alleen iets langer. Vmbo is niet het einde van de wereld...


    Het was vmbo basis!


    Let's drink Jasmin tea!

    Morseljongen schreef:
    (...)

    Het was vmbo basis!


    VMBO Basis is ook niet het ergste van de wereld hoor, echt niet, zelfs als je op speciaal onderwijs zit is het nog niet erg. Er is helemaal niks met VMBO basis,kader of zelfs speciaal onderwijs.


    Take me with you my dark prince, the last dance belongs to you.

    Ik ga even advocaat van de duivel spelen: waarom wil je per se naar de havo? Heb je je zinnen gezet op een bepaalde opleiding of een bepaald beroep waar je een specifieke opleiding voor nodig hebt? Jouw school heeft jou echt niet expres op een lager niveau gezet. Het gaat er ook om of je het niveau niet alleen intellectueel aankan, maar ook mentaal. Je hebt in ieder geval een diploma, en als je verder wilt, zou ik gewoon je eigen ding blijven doen. Als taal jouw grootste struikelblok is, zou ik daar hulp voor zoeken: bijles, bijscholing, wat dan ook. Want, hoe lullig het ook klinkt, je moet wel een redelijk niveau Nederlands hebben om een opleiding op het hbo af te ronden.

    Maar ik zou je echt niet slecht voelen over jezelf en je opleidingsniveau. Iedereen verschilt. Sommige mensen werken met hun handen, anderen doen een compleet theoretische studie.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Mijn zusje heeft tevens op het 'laagste' niveau van VMBO gezeten (mét LWOO) en heeft tevens op haar achttiende haar diploma behaald. Daarna is ze MBO gaan doen en momenteel is ze al twee jaar hard aan het werk, en niet als vuilnisman. :W Geloof me: met MBO kan je zó veel meer worden dan vuilnisman. Nee, geen advocaat of dokter. Maar dat kan met havo / HBO ook niet.


    Ik vind over het algemeen een vervelend iets dat een groot deel van de mensen een verband maken tussen het daadwerkelijk slim zijn en een hoog niveau doen. Daar is in mijn opinie helemaal niets van waar. Het hele gegeven met welk niveau je hebt wordt vaker over één kam geschoren en die denkwijze zou veranderd moeten worden.
          Nu zeg ik niet dat de mensen met een hoog niveau dom zijn, maar er hangen zoveel dingen aan samen met het niveau dat je wordt "aanbevolen". Ikzelf kon ook véél hoger doen destijds, maar vanwege de omstandigheden en situatie waar ik mij in bevond verliep alles anders.
          Dus waarom zou je een hoger niveau willen? Is het simpelweg om te bewijzen dat je slim bent? Want dat is, in mijn opinie, een breed begrip.

    [ bericht aangepast op 21 maart 2019 - 16:35 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Vind het altijd een beetje apart dat mensen zeggen dat ze echt wel hoger hadden gekund als ze zich ertoe hadden gezet. :') Hoe weet je uberhaupt of je dat had kunnen halen? Je hebt dat niveau niet gevolgd. Nogal makkelijk gezegd en een beetje arrogant omdat je daarmee mensen die wel een niveau hoger hebben gedaan tekort doet.

    Ikzelf haalde op de middelbare school altijd erg hoge cijfers voor vakken als Engels, Duits, Frans, Nederlands en geschiedenis (HAVO niveau). Ik was daarentegen helemaal niet goed in wiskunde en economie en kon om die reden VWO niet volgen. Dan ga ik toch ook niet verkondigen dat ik dat echt wel had kunnen doen op basis van die vakken? Blijkbaar kon ik het algehele niveau niet aan. En dat is prima.


    ars moriendi

    Ik vind het een beetje overkomen dat je jezelf naar beneden duwt. Vmbo kun je hartstikke veel mee en veel kanten op.

    Zelf had ik als advies vmbo en havo. School adviseerde Havo maar ik wilde de kinderopvang in en had dus Havo niet nodig.

    Ik verwachtte de schooltijd zonder teveel moeite te doen. Echter mede doordat ik erg onzeker was en gepest ben. Heb ik het zelfs bijna niet behaald.

    Zoals meer mensen aangeven. Je advies hangt niet alleen af of je 'slim' bent. Je stampt jezelf naar beneden en andere vmbo en mbo'ers.

    Ik ben dolblij dat ik 'lager' heb gekozen. Delen heb ik makkelijker behaald, MBO tijd was geweldig en ik heb de baan waarvan ik droomde.

    Ik denk niet eens dat zozeer je ouders of leraren het 'probleem' zijn maar je eigen denkwijze en denkpatroon.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik vind ons schoolsysteem sowieso een beetje verknipt in elkaar zitten. VMBO wil niet zeggen dat je dom bent namelijk. Het is geen 'lager' niveau.
    Echter is het VMBO vaak praktisch ingericht en het VWO heel erg theoretisch. En dat is het grootste verschil tussen de 'niveau's.'
    Met VMBO kan je veel meer dan 'vuilnisman' worden, er zijn zoveel richtingen! Als jij graag wil opklimmen in 'niveau', heb je daar echt de havo niet voor nodig. Maar als jij dat dolgraag wil, begin dan op het MBO en op die manier kan je altijd nog een niveau stijgen. Maar daar gaat het er al specifiek om wat je wilt worden. Kijk voor sommige beroepen heb je HBO nodig, maar meeste beroepen kan je perfect naar toe met een MBO opleiding. Dat is nu de grote vraag: Wat wil je worden en hoe kan je daar komen met een opleiding?

    Ik heb een vriend, die heeft ook VMBO gevolgd. Maar die heeft nu een vet succesvol timmerbedrijf, zelf opgestart. Aan de andere kant heb je ook mensen van de universiteit die een opleiding hebben gevolgd en nog niet in een baan rollen. Ze kunnen er eigenlijk niets mee.


    It's never gonna happen, Guys.

    Morseljongen schreef:
    (...)

    Het was vmbo basis!
    Waarom enkel deze reactie? Na alles wat er daarvoor is gezegd? Ik krijg hierdoor het gevoel dat jij zelf erg neerkijkt op VMBO (basis) en daardoor het niet kan verkroppen dat jij afgestudeerd bent geweest op dat niveau. Volgens mij focus je je daar te veel op.

    Praat je jezelf niet een beetje dat minderwaardig gevoel aan? Klinkt misschien hard, maar ik bedoel dat jij jezelf al veel gelukkiger zou maken door dat niveau niet als laag te beschouwen. Ik ga in herhaling vallen met de mede-Quizletters hierboven: de richting betekent echt niet of je dom bent of niet. En dat zeggen we niet om jou te doen sussen, dat is gewoon zo.

    Ik weet niet wat er allemaal wordt gepeild bij een CITO toets, maar je moet ook leerstof op een bepaald tempo kunnen verwerken.
    Ik heb ooit voor een sollicitatie een test gedaan en qua antwoorden zat ik zeer hoog boven het gemiddelde, maar was mijn snelheid onder het gemiddelde. Voor die job was het wel belangrijk dat ik snel beslissingen nam, dus dan zou ik mijn snelheid om tot een oplossing te komen moeten aanpassen.
    In bepaalde richtingen zal je veel leerstof op een korte periode allemaal moeten verwerken voor verschillende vakken. (Ik ga ervan uit dat dit bij HAVO zo is.) Ook al kan je op zich al die vakken, je moet het wel allemaal "snel" kunnen verwerken en je examens binnen de beperkte tijd afmaken.
    Voel ik mij minderwaardig nadat ik te horen kreeg dat ik het moeilijk kon hebben bij die job vanwege mijn tragere snelheid, ondanks ik hoge resultaten had? Absoluut niet. Moet jij je minderwaardig voelen omdat zij zich zorgen maakte dat je het niet zou aankunnen, ondanks jij goede punten scoorde? Absoluut niet.

    En als ik hoor dat een van de redenen is dat je taal niet heel goed was, dan vind ik dat ook vrij logisch dat ze het risico niet wilden nemen dat je een richting doet met veel leerstof. Want hoe worden theoretische vakken je aangeleerd? Via de taal. Ik denk dat je taal zag als maar 1 "tekortkoming", maar taal heeft invloed op alle vakken behalve de praktische.
    Ben je daarom dom? Nee. Ze wilden gewoon voorkomen dat je een jaar zou verliezen.

    Weet je wat wel dom is? Uitspraken als "Je bent debiel", dat noem ik dom. ;) Betekent niet dat die persoon dom is, maar zulke uitspraken wel en daarom moet je je daar ook niets van aantrekken. Je weet toch van jezelf dat je mooie cijfers haalde? En dat je dat weet van jezelf is het enige dat telt. Want iemand die al oordeelt zonder je te (echt) kennen, waarom zou je die persoon iets willen bewijzen? Ook aan jezelf hoef je je niets te bewijzen, je weet het al van jezelf. Ik denk alleen dat je een beetje te veel waarde hecht aan de benaming HAVO en en neerkijkt op VMBO.

    Ik woon in België dus onze benamingen voor het onderwijs zijn anders. Mijn vriend is afgestudeerd in BuSO, wat hetzelfde zou moeten zijn als VSO of IVBO volgens deze bron. Dus zogezegd "lager" dan jouw richting zelfs. Er zitten mensen met een verstandelijke handicap in die richting. Zelf heeft hij dat niet, maar hij had toendertijd een concentratieprobleem. De leerkrachten waren daardoor gewoon bang dat hij de hoeveelheid leerstof niet zou aankunnen in de richting die hij daarvoor deed. Was hij dom? Nee. Voelde hij zich slecht erdoor? Nope. Als je hem ontmoet, merk je zeker wel dat het geen "domme" is. En hij kan heus wel nog andere beroepen dan "vuilnisman" worden. Hij is nu operator steller waarvoor je in vacatures ziet dat ze een diploma TSO voor vragen. Vroeger toen de richtingen nog in trapjes werden geplaatst, stond TSO als tweede hoogste. Maar daar zijn ze ondertussen van af gestapt, want elke richting is evenveel waard. Zo zie je toch maar dat je diploma enkel een papiertje is. Hij heeft goede kennis van hoe machines werken en als hij erover praat, denk eh wat? Ik heb mijn bachelor gehaald in het hoger onderwijs behaald, maar hij verdient meer dan mij. (Oké, aantal jaar ervaring heeft er ook mee te maken.) Dus je kan heus wel een toekomst hebben met jouw richting.
    Hij doet iets dat hij graag doet en heeft nooit spijt gehad dat hij een "lagere" richting deed wetende dat hij qua intellect wel hoger aan had gekund. Hij heeft op praktisch vlak veel bijgeleerd waar ik echt wel wat van bij kan leren. Daar is ie blij mee. Kijk eens naar de positieve dingen die jij hebt meegemaakt in jouw richting? :)

    Iemand anders die ik ken werd ook naar BuSO verwezen vanwege zijn dyslectie. Dat ervaarde hij ook als een domper en voelde zich zoals jou ook onderschat. Maar hij zei uiteindelijk wel dat hij blij was dat hij daardoor zijn beste vriend had leren kennen. Achteraf is hij voor een ASO diploma gegaan en heeft het gehaald. Ik was trots op hem, maar vroeg me tegelijk ook wel af of het wel veel nut had. Ik raad je wel niet aan hem na te doen en nee, niet omdat ik denk dat het te moeilijk voor je zal zijn, maar om meer redenen die ik in het nadeel bij hem zag. (Dit wil ik je gerust uitleggen eventueel in pb, maar anders wordt mijn bericht veel te lang, haha.)

    Geen van hen beide kijkt naar "hoger afgestudeerden" van "dit had ik kunnen zijn". Waarom jij wel?

    Samenvatting:
    - Stop met neerkijken op jouw eigen richting en start met de gedachten dat alle richtingen evenveel waard zijn.
    - Kijk naar de positieve dingen die jij in jouw leven hebt geleerd en meegemaakt dankzij die richting.
    - Je bent niet dom of minderwaardig. Je bekijkt de dingen gewoon negatief, maar dat kan je veranderen.
    - Je gaat heus wel een toekomst hebben. Maar eerst goed in je vel zitten, zodat je daarna ook gewoon geniet van wat er op je pad komt. Dan ga je vanzelf je best doen en kan je doorgroeien.


    Ik wil een tuin vol egels

    Als ik eerlijk ben, vind ik je bericht behoorlijk kort door de bocht en neerbuigend geformuleerd.
    Zelf ben ik gestart op TL, het advies was TL/HAVO, en ben ik afgezakt naar kader. Dat was niets voor mij. De leerlingen die bij mij in de klas zaten daar, hadden hun prioriteiten totaal anders. Een aantal waren vooral bezig met hoe ze eruit zagen in zowel het echte leven als hyves/facebook en school stond bij hen op een lager pitje, terwijl ik het belangrijker vond om zo hoog mogelijke cijfers te halen en wat minder tijd besteedde aan mijn uiterlijk. Enkelen hadden er moeite mee het tempo bij te benen en doordat ik er minder moeite mee had ontstond er een kloof.
    Op een gegeven moment ben ik van school gewisseld omdat het daar de spuigaten uit liep. Op die nieuwe school heb ik HAVO gedaan, een niveau wat ik volgens het advies goed zou moeten kunnen, maar vanaf het vierde leerjaar begon het gigantisch tegen te vallen. Het niveau, tempo en de druk werden steeds harder opgevoerd en uiteindelijk ben ik bezweken onder de druk. Toen ben ik naar MBO gegaan, want ik had het derde leerjaar voltooid wat mijn overgangsbewijs betekende, en dat heb ik afgerond.
    Na flink zoeken heb ik hopelijk de baan in zicht die goed bij me past. Op mijn huidige werkplek zit ik niet op mijn plek. Enkele collega's van mij, die ook op zoek zijn naar ander werk, hebben hier moeite mee doordat hun niveau te hoog is (universitair) en ze hun leeftijd niet mee hebben waardoor ze te duur zijn. Niveau zegt echt niet alles!

    EDIT/TOEVOEGING:

    Ik wil ook graag even toevoegen dat het niet het einde van de wereld is als je geen universitair of zoiets hebt gedaan. MBO is prima. Sommige bedrijven hebben daar zelfs de voorkeur aan, omdat ze liever mensen hebben met meer praktijkervaring dan ervaring uit boeken.

    Het ligt er dus echt aan wat je wil worden. Verder; waar een wil is, is een weg! ;-)
    Wil je graag een hoger niveau, dan kan je proberen nadat je - je diploma hebt een niveau hoger in te stromen. Soms kan het ook als je hele goede cijfers haalt en leerkrachten aan dat, en meerdere punten, kunnen zien dat je op een ander niveau beter op je plek bent.
    Maar haal jezelf alsjeblieft niet omlaag op deze manier wanneer dat niet lukt. Een "lager" niveau, is echt niet slechter!

    [ bericht aangepast op 24 maart 2019 - 18:29 ]


    26 - 02 - '16

    ''Het enige beroep dat ik dan kan uitoefenen is vuilinsman.''

    No offense, maar; bullshit. Mijn nichtje heeft praktijkonderwijs gedaan en een Niveau 1 opleiding op het mbo en doet nu een niveau 2 opleiding, waarna ze nog door wil met 3 en zelfs met 4. Je moet een richting hebben die jij leuk/tof/interessant vindt en kijken hoe je op het mbo kunt doorstromen, want je kunt er zoveel mee doen en mensen met hbo of universiteit diploma hebben bijvoorbeeld kennis over/zijn slim in economie of marketing. Maar met dat hbo of uni diploma kunnen ze jou niet uitleggen hoe je van alles in een auto repareert en verwisselt; dit kan iemand met de goede mbo studie wel.

    Het advies van mijn oma was altijd: 'Jij kunt alleen maar hoger opstromen als je lager begint.' en dat advies wil ik jou ook geven. Momenteel leer ik zelf voor doktersassistent (mbo niv 4) en al mijn klasgenoten zijn intelligente dames, ook al doen ze mbo.

    De havo is niet alles. Nederland draait veel op mensen die mbo hebben gedaan, zo nemen doktersassistentes de telefoon op bij de HA als iemand pijn op de borst heeft, zo worden onze auto's gerepareerd als die kapot is, zo worden onze haren geknipt en gekruld door de kapper, zo krijgen wij reisadvies bij bijvoorbeeld de D-reizen en zo kunnen leraren even rustig ademhalen omdat de onderwijsassistent op de leerlingen let.

    Je komt er wel.


    Tommi, ich glaub, ich hab' Heimweh. Ich will mal wieder am Rhein stehen.

    Ik kon het niveau ook mentaal aan. Een jaar erop zeiden ze dat ik kader aankon zelf de vrouw van die test zei dat ik kader kon doen als ik hoger cijfers haalde. En dat deed ik in de derde. Maar sommige lullen daar echt dat ik dat niet aankon door mijn vervloekte taal. Terwijl er daar autochtone zitten de weinig motivatie hebben en een hoog niveau mogen doen! Weet je hoe oneerlijk dat is? Ik deed mijn best haalde hoger dan 8 en 9. Ben van die school af. Maar ik vervloekte mezelf omdat ik mezelf dom vind veel.mensen doen een hogere niveau. Mensen in mijn omgeving weten dat ik mavo aan kan.

    Ik heb geen mbo gedaan meteen naar andere niveau waar ze 'teminste havo hebben. Heb mijn diploma wel.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2019 - 10:29 ]


    Let's drink Jasmin tea!

    Oké, dus wat is eigenlijk het punt van dit topic nu? Is het een klaagtopic over dat je een diploma hebt, of wat? Je moet juist blij zijn dat je een diploma in de pocket hebt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.