• Naarmate ik wat ouder word en steeds verder uit mijn puberale luiheid begin te groeien, merk ik dat ik steeds meer het levenspatroon van een oma begin over te nemen. (Ik kijk sinds kort trouwens de serie Hendrik Groen: Pogingen iets van het leven te maken, echt een aanrader! Zeker als je eerst de boeken hebt gelezen.) Ik slaap vroeg, heb op bizarre momenten ineens zin om iets te bakken of te puzzelen en nu voel ik ook verbondenheid met de natuur en de drang om naar buiten te gaan. Allemaal een gekke gewaarwording voor mij, maar ook een gezonde, als ik eerlijk ben. Als ik dit zo zou lezen, zou ik denken: Ga toch lekker naar buiten, joh!
    Echter, ik moet een drempel over. Ik ga niet zomaar naar buiten en ik heb ook geen idee waar naartoe. Ik woon sinds twee jaar in een dorp zonder centrum en ik ken eigenlijk alleen de weg naar de bushalte en weer terug. Nu ga ik over een week op mezelf wonen en dan ben ik ook vaak alleen. Ik heb tips nodig om mezelf de deur uit te krijgen zonder dat ik er specifiek een doel achter heb, zoals naar de winkel of iets afspreken. Ik wil mezelf de deur uit krijgen om te leven in het moment en naar buiten gaan om het naar buiten gaan. Het is zo simpel, eigenlijk, maar hoe krijg ik mezelf uit de comfortabele warmte, achter mijn laptop weg, mijn pyjama uit en de buitenlucht in?

    Verder zoek ik andere activiteiten die ik zonder scherm kan uitvoeren en het liefst ook niet iets als lezen of schilderen. Ik hou ervan, maar ik zoek ook andere dingen die ik kan doen, zonder dat ik naar iets dicht bij me hoef te turen; ik merk dat ik daar gauw last van mijn ogen van krijg. En ook zitten is niet goed. Heeft iemand een activiteit of nieuwe hobby voor me?

    Nu ik dit zo typ, lijk ik wel een hulpeloos wezen, maar misschien heeft iemand iets voor me en misschien weten we op deze manier anderen ook te motiveren wat vaker naar buiten te gaan.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Hey, ik heb hetzelfde!
    Ik ben dol geraakt op kaarten maken, mijn insignes op mijn scouting blouse maken, buiten zijn en puzzelen.

    Wat ik zelf doe en merk is dat ik de drang naar buiten zijn te groot maakte. Een wandeling buiten moest perse buiten, een uur duren en in een bos ver weg. Hierdoor bleef ik binnen omdat het lichamelijk niet haalbaar was waardoor ik mij simpel gezegd kut voelde omdat ik niet deed wat ik wilde.

    Inmiddels heb ik genoeg geleerd. Zo hebben wij op 3 minuten lopen een heel fijn klein kapelletje. Daar wandel ik heen soms voor een kaarsje of even stil staan bij mijn leven en in het nu.

    Als je accepteerde dat een blokje om ook genoeg is zul je sneller tevreden zijn. Soms pak ik de fiets voor een mini bosje bij ons te wandelen en soms met de auto naar het bos maar dan moet ik vrij zijn.

    Ik neem dan een boek mee of wat lekkers. Accepteer dat het niet groots hoef te zijn.

    Wat ik heel fijn vind op een vrije dag is puzzelen en bakken. Puzzelen het liefst met op tv een show. Dus vrienden van Amstel of toppers om mee te zingen. Ik doe soms yoga op mijn kamer en daar houdt het wel bij op :)


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Zelf ga ik vaak fietsen. Soms een klein rondje (3 tot 10 km) soms groter (10-60 km). Wat ook helpt is natuurlijk als er verschillende landschappen te vinden zijn in je buurt. Fiets zelf vaak via knooppunten. Zijn makkelijk te volgen. Neem altijd wat te eten en drinken mee en een notitieboek en mijn bullet journal. Tijdens pauzes gewoon een mooi bankje uitzoeken, genieten van wat er gebeurd en desnoods iets tekenen of schrijven wat er op dat moment bij je opkomt.
    Het nadeel is jammer genoeg wel dat het een beetje mooi weer moet zijn.

    Of sluit je misschien aan bij een sportclub. Je krijgt er beweging mee en nieuwe sociale contacten.


    Credendo Vides