• De titel verklapt het al wel. :Y) Voor de mensen/gelukkigen die niet weten wat met de pechgeneratie bedoeld wordt - de pechgeneratie beslaat de mensen die studeerden van 2015 tot 2022 en daarmee dus niet in aanmerking zijn gekomen voor de basisbeurs. Er werd verteld dat je kon lenen voor je studie, zonder dat dit je hypotheek (of het verkrijgen daarvan) zou beïnvloeden. Daarnaast zou er ook geen rente over gehefd mogen worden. Wat denk je dat er in oktober aangekondigd werd?

    Juist, rente. (blush)

    (Hier een artikel over de rente, mochten jullie dat interessant vinden: https://nos.nl/artikel/2448853-studenten-moeten-weer-rente-betalen-over-studielening-studentenbonden-ontevreden)

    Nu wordt de basisbeurs weer ingevoerd en komt deze pechgeneratie dus ten einde. Niet dat de basisbeurs een hoop gaat zijn. (cat)

    Afijn, ik geloof dat de gemiddelde leeftijd hier wel zo rond die tijd gestudeerd heeft, dus ik vroeg me af: nog meer pechgeneratiemensen?


    Tijd voor koffie.

    ik ben zelf gelukkig in 2014 begonnen met studeren, dus heb de pechgeneratie net ontlopen :$ mijn zusje en heel wat vrienden zijn wel pechgeneratie-ers, dus ik voel wel heel erg met iedereen mee (H)
    mijn zusje heeft laatst bijvoorbeeld gekeken, en met hoe het er nu voor staat moet zij zo meer rente betalen dan ze af kan lossen (want geneeskunde is een superlange studie), dus zij is nu ook helemaal extra over de zeik.

    ik vind het trouwens ook bullshit dat de overheid ook heeft besloten dat studieschuld per ongeluk nu ook toch meetelt met het aanvragen van een hypotheek. het is crisis op crisis, maar uit eindelijk is onze generatie het kind van de rekening :S
    volgens mij wil den haag te graag washington dc worden, terwijl de hele wereld ziet dat dat een slecht idee is.


    because i knew you, i have been changed for good

    Jepp, c'est moi🥲


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ja hallo :')


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Jep haha. En ik zat ook nog in het jaar dat in aanmerking zou komen voor een terugbetaling door de corona, maar doordat ik (door de corona) vertraging op liep, studeerde ik te laat af en kwam ik er alsnog niet voor in aanmerking :')


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Yup. Precies ook waarom ik zo graag mijn studie afgerond wil hebben. Dan hoef ik DUO/de overheid in elk geval niet terug te betalen voor deze onzin😅


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik ben ook onderdeel van de pechgeneratie (doeg)

    Maar goed, ik ben door mentale problemen (en een opleiding die geen rekening houdt met studenten met een functiebeperking) uitgevallen en heb nu dus wel 4 jaar aan lening/aanvullende beurs/studentenreisproduct wat ik allemaal moet terugbetalen :(
    Met rente :(


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Yepp, it me 🙃

    Al heb ik volgens mij het geluk dat ik vorig jaar mijn bachelor heb gehaald en toen heb besloten een tussenjaar te doen voor therapie, waardoor mijn terugbetalingsperiode begin dit jaar is gestart en mijn rente voor de komende vijf jaar vaststaat op 0%. Dus dat scheelt iets. Veel motivatie om aan een master te beginnen heb ik nu natuurlijk niet :'D


    Dramatic

    Renna schreef:
    Yepp, it me 🙃

    Al heb ik volgens mij het geluk dat ik vorig jaar mijn bachelor heb gehaald en toen heb besloten een tussenjaar te doen voor therapie, waardoor mijn terugbetalingsperiode begin dit jaar is gestart en mijn rente voor de komende vijf jaar vaststaat op 0%. Dus dat scheelt iets. Veel motivatie om aan een master te beginnen heb ik nu natuurlijk niet :'D


    Omg, geluksvogel!

    Ik zou willen dat ik me in 2021 al had uitgeschreven en niet gewacht had tot de mogelijkheid om een paar vakken te herkansen die alsnog mislukt zijn en waardoor ik straks wel aan dat rentepercentage vast zit :( nu ben ik door psychische problemen alsnog uitgevallen en mag ik alles met rente terug gaan betalen. Boehoe. Ik vind dit niet leuk. Is toch zo'n 2000 euro extra...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb nooit veel gesnapt van het Nederlandse systeem en ik denk dat ik het nog steeds niet snap na het lezen van dit topic haha. Jullie kunnen geld lenen van de overheid om je studiekosten te betalen, klopt dat?


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Ik heb nooit veel gesnapt van het Nederlandse systeem en ik denk dat ik het nog steeds niet snap na het lezen van dit topic haha. Jullie kunnen geld lenen van de overheid om je studiekosten te betalen, klopt dat?


    Dat klopt.
    In feite is het eigenlijk dat je geld moet lenen van de overheid om te studeren - tenzij je hele rijke ouders hebt of jezelf krom werkt naast je studie. Maar vanaf 2023 komt de basisbeurs weer terug. Dan is er een bepaald bedrag per maand wat kwijtgescholden wordt als je je diploma behaalt.

    Maar ja, als je je studie niet afrondt (of niet binnen 10 jaar) dan moet je ook je studentenreisproduct en aanvullende beurs terugbetalen.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2022 - 18:42 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Dit is vanaf nu een pechgeneratiesupportgroep, hahaha. Het is echt flink shit.

    @Derks, ah, jij hebt ook wel echt een raw end van de deal gekregen dan. Die leningen terugbetalen is echt meedogenloos - er is helemaal geen aandacht voor zulke omstandigheden. Al zou dit systeem überhaupt niet zo moeten werken, met of zonder bijkomende moeilijkheden.


    Tijd voor koffie.

    Derks schreef:
    (...)

    Omg, geluksvogel!

    Ik zou willen dat ik me in 2021 al had uitgeschreven en niet gewacht had tot de mogelijkheid om een paar vakken te herkansen die alsnog mislukt zijn en waardoor ik straks wel aan dat rentepercentage vast zit :( nu ben ik door psychische problemen alsnog uitgevallen en mag ik alles met rente terug gaan betalen. Boehoe. Ik vind dit niet leuk. Is toch zo'n 2000 euro extra...


    god--i feel this in my soul :') Nog hele gesprekken gehad met mensen in drie verschillende levels of ik niet half collegegeld kon betalen of iets dergelijks, omdat ik door m'n mentale klachten gewoon niet goed kan functioneren en hoe sneller ik het weer probeer hoe harder het straks weer fout gaat, maar kreeg toch mooi wel drie keer hele sympatieke gezichten en keiharde "nee" 's
    sadge

    vond de aflevering van Pak De Macht van Tim Hofman erover wel mooi. Die had zelfs nog een petitie gestart om dit tegen te houden.


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Ledecky schreef:
    Ik heb nooit veel gesnapt van het Nederlandse systeem en ik denk dat ik het nog steeds niet snap na het lezen van dit topic haha. Jullie kunnen geld lenen van de overheid om je studiekosten te betalen, klopt dat?


    De eerste Bachelor die je volgt kost hier ongeveer 2000 euro per jaar (als je daarna nog een bachelor gaat doen, moet je de volle studiekosten betalen, en is het veel duurder), wat je per jaar of in termijnen kan betalen. Voor 2015 kreeg iedere student een vast bedrag genaamd de basisbeurs, waarmee je studie- en leefkosten mee kon betalen. Tussen 2015 en 2022 is die basisbeurs afgeschaft en moesten studenten die binnen die zeven jaar begonnen met studeren een lening openen om extra geld te krijgen voor tijdens het studeren. Dit werd aangeprezen als een soort voordelige troostprijs; vanaf 2016 werd er geen rente meer overgeheven, met het idee dat die vanaf nu 0% zou blijven, en het zou ook niet je toekomstige hypotheken beïnvloeden.

    Nu zijn dus alle starters in de huizenmarkt belemmerd in het kunnen kopen van een huis. Ze hebben een (meetellende) studieschuld en hebben door bijv. afbetalingen geen geld om aan de extreem hoge eisen van de Nederlandse huizenmarkt te voldoen (zoals al bestaand kapitaal).

    Daarnaast is ook afgelopen oktober aangekondigd dat er wél rente geheven gaat worden over de studieschuld.

    Aangezien er dus niemand meer huizen koopt en het nu toch wel een iets te desastreus grapje wordt voor ons gezellige neoliberale kabinet, gaan ze het leenstelsel afschaffen en de basisbeurs herinvoeren. Maar: er is nauwelijks tot niets aan compensatie voor de studenten die dus hebben moeten lenen. Er is voor sommigen €500,- korting gekomen op hun studieschuld, maar daar is veel onduidelijkheid over, en 500 euro is voor veel mensen een druppel op een gloeiende plaat.

    Daar komt ook bij dat de aankomende basisbeurs veel minder gaat zijn dan die van voorheen, terwijl de inflatie in Nederland erg hoog is en bijvoorbeeld kamerprijzen extreem gestegen zijn. Dat is alleen weer een ander verhaal.

    De pechgeneratie zijn dus de mensen die binnen die jaren aan lenen vallen en geen compensatie daarvoor krijgen en met schulden blijven zitten. De basisbeurs is een vast bedrag wat studenten kregen of gaan krijgen tijdens het studeren.


    Tijd voor koffie.

    Yep, hai.
    En dan heb ik nog het geluk gehad dat ik niet heel veel heb hoeven lenen. Maarja, dat is dus ook zodanig weinig dat ik met basisbeurs dus helemaal niet had hoeven lenen 🥲
    Dan is het momenteel ook nog even afwachten of DUO gaat accepteren dat ik pas vanaf oktober m'n lening heb stopgezet, omdat ik pas in september m'n scriptie heb ingeleverd. Ik zie het nog gebeuren dat ik straks paniekerig naar m'n oude studieadviseur moet met: "help, teken alsjeblieft dit formulier, anders heb ik problemen." Zucht.


    Stenenlikker

    Derks schreef:
    (...)

    Dat klopt.
    In feite is het eigenlijk dat je geld moet lenen van de overheid om te studeren - tenzij je hele rijke ouders hebt of jezelf krom werkt naast je studie. Maar vanaf 2023 komt de basisbeurs weer terug. Dan is er een bepaald bedrag per maand wat kwijtgescholden wordt als je je diploma behaalt.

    Maar ja, als je je studie niet afrondt (of niet binnen 10 jaar) dan moet je ook je studentenreisproduct en aanvullende beurs terugbetalen.


    Sisyphus schreef:
    (...)

    De eerste Bachelor die je volgt kost hier ongeveer 2000 euro per jaar (als je daarna nog een bachelor gaat doen, moet je de volle studiekosten betalen, en is het veel duurder), wat je per jaar of in termijnen kan betalen. Voor 2015 kreeg iedere student een vast bedrag genaamd de basisbeurs, waarmee je studie- en leefkosten mee kon betalen. Tussen 2015 en 2022 is die basisbeurs afgeschaft en moesten studenten die binnen die zeven jaar begonnen met studeren een lening openen om extra geld te krijgen voor tijdens het studeren. Dit werd aangeprezen als een soort voordelige troostprijs; vanaf 2016 werd er geen rente meer overgeheven, met het idee dat die vanaf nu 0% zou blijven, en het zou ook niet je toekomstige hypotheken beïnvloeden.

    Nu zijn dus alle starters in de huizenmarkt belemmerd in het kunnen kopen van een huis. Ze hebben een (meetellende) studieschuld en hebben door bijv. afbetalingen geen geld om aan de extreem hoge eisen van de Nederlandse huizenmarkt te voldoen (zoals al bestaand kapitaal).

    Daarnaast is ook afgelopen oktober aangekondigd dat er wél rente geheven gaat worden over de studieschuld.

    Aangezien er dus niemand meer huizen koopt en het nu toch wel een iets te desastreus grapje wordt voor ons gezellige neoliberale kabinet, gaan ze het leenstelsel afschaffen en de basisbeurs herinvoeren. Maar: er is nauwelijks tot niets aan compensatie voor de studenten die dus hebben moeten lenen. Er is voor sommigen €500,- korting gekomen op hun studieschuld, maar daar is veel onduidelijkheid over, en 500 euro is voor veel mensen een druppel op een gloeiende plaat.

    Daar komt ook bij dat de aankomende basisbeurs veel minder gaat zijn dan die van voorheen, terwijl de inflatie in Nederland erg hoog is en bijvoorbeeld kamerprijzen extreem gestegen zijn. Dat is alleen weer een ander verhaal.

    De pechgeneratie zijn dus de mensen die binnen die jaren aan lenen vallen en geen compensatie daarvoor krijgen en met schulden blijven zitten. De basisbeurs is een vast bedrag wat studenten kregen of gaan krijgen tijdens het studeren.


    Bedankt voor de uitleg allebei. ^^
    Nederland lijkt op zoveel gebieden altijd de betere optie in vergelijking met België, maar ik ben toch blij dat ik in België gestudeerd heb (en mijn ouders die kosten volledig betaald hebben). :W

    [ bericht aangepast op 14 nov 2022 - 19:51 ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.