• De titel verklapt het al wel. :Y) Voor de mensen/gelukkigen die niet weten wat met de pechgeneratie bedoeld wordt - de pechgeneratie beslaat de mensen die studeerden van 2015 tot 2022 en daarmee dus niet in aanmerking zijn gekomen voor de basisbeurs. Er werd verteld dat je kon lenen voor je studie, zonder dat dit je hypotheek (of het verkrijgen daarvan) zou beïnvloeden. Daarnaast zou er ook geen rente over gehefd mogen worden. Wat denk je dat er in oktober aangekondigd werd?

    Juist, rente. (blush)

    (Hier een artikel over de rente, mochten jullie dat interessant vinden: https://nos.nl/artikel/2448853-studenten-moeten-weer-rente-betalen-over-studielening-studentenbonden-ontevreden)

    Nu wordt de basisbeurs weer ingevoerd en komt deze pechgeneratie dus ten einde. Niet dat de basisbeurs een hoop gaat zijn. (cat)

    Afijn, ik geloof dat de gemiddelde leeftijd hier wel zo rond die tijd gestudeerd heeft, dus ik vroeg me af: nog meer pechgeneratiemensen?


    Tijd voor koffie.

    Ledecky schreef:
    (...)

    Bedankt voor de uitleg allebei. ^^
    Nederland lijkt op zoveel gebieden altijd de betere optie in vergelijking met België, maar ik ben toch blij dat ik in België gestudeerd heb (en mijn ouders die kosten volledig betaald hebben). :W


    Ik heb eens een Belgische Quizletter geïnterviewd tijdens het eerste jaar van m'n studie (en ook een meisje uit Duitsland, een meisje uit Engeland en een meisje uit Zweden) en het enige waar iedereen jaloers op was, was het Nederlandse Studentenreisproduct. Zweden had echt de meeste voordelen qua studeren, daar kostte het het minst, Engeland was juist NOG duurder. Ik hoorde toen dat je in België per studiepunt betaalt en dat je vooraf een soort pakket koopt ofzoiets? Daar was studie-vertraging ik wel echt jaloers op.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ledecky schreef:
    (...)

    Bedankt voor de uitleg allebei. ^^
    Nederland lijkt op zoveel gebieden altijd de betere optie in vergelijking met België, maar ik ben toch blij dat ik in België gestudeerd heb (en mijn ouders die kosten volledig betaald hebben). :W


    Best veel van mijn vrienden gaan in België studeren omdat het systeem gewoon beter is, hierin is Nederland gewoon echt niet oké


    Tijd voor koffie.

    Sisyphus schreef:
    (...)

    Best veel van mijn vrienden gaan in België studeren omdat het systeem gewoon beter is, hierin is Nederland gewoon echt niet oké


    Je hebt nog 5 studiepunten nodig om de minimale 50 van de 60 voor het volgende jaar te behalen? Betaal maar wel 2200 euro aan collegegeld!!!

    In België ben je dan met betalen per studiepunt zoveel beter/goedkoper uit...

    Tevens was er beloofd om het onderwijs te verbeteren.
    Ik noem geen les en online les zo ongeveer twee jaar lang geen verbetering van onderwijs tbh.

    De huidige leenstelselgeneratie is echt zo hard genaaid, ik kan me er echt boos om maken.

    [ bericht aangepast op 14 nov 2022 - 23:05 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    (...)

    Je hebt nog 5 studiepunten nodig om de minimale 50 van de 60 voor het volgende jaar te behalen? Betaal maar wel 2200 euro aan collegegeld!!!

    In België ben je dan met betalen per studiepunt zoveel beter/goedkoper uit...

    Tevens was er beloofd om het onderwijs te verbeteren.
    Ik noem geen les en online les zo ongeveer twee jaar lang geen verbetering van onderwijs tbh.

    De huidige leenstelselgeneratie is echt zo hard genaaid, ik kan me er echt boos om maken.


    Ik heb zelf idd ook vaak het tegenovergestelde van verbetering gezien. Zo'n 4 jaar terug deed ik een minor en mijn jaar was het eerste waarin het aantal lesuren voor de minor was gehalveerd, enkele jaren na invoering van het leenstelsel. Dus zelfs corona niet meegerekend, ging het voor mij achteruit ipv vooruit...


    Stenenlikker

    Derks schreef:
    (...)

    Ik heb eens een Belgische Quizletter geïnterviewd tijdens het eerste jaar van m'n studie (en ook een meisje uit Duitsland, een meisje uit Engeland en een meisje uit Zweden) en het enige waar iedereen jaloers op was, was het Nederlandse Studentenreisproduct. Zweden had echt de meeste voordelen qua studeren, daar kostte het het minst, Engeland was juist NOG duurder. Ik hoorde toen dat je in België per studiepunt betaalt en dat je vooraf een soort pakket koopt ofzoiets? Daar was studie-vertraging ik wel echt jaloers op.


    Je hebt hier een vast bedrag dat je moet betalen (ik geloof dat het minder dan 300 euro is) en dan betaal je inderdaad per studiepunt extra. Voor een 'normaal' jaar betaal je dan 980 euro in totaal.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Merigold schreef:
    (...)

    Ik heb zelf idd ook vaak het tegenovergestelde van verbetering gezien. Zo'n 4 jaar terug deed ik een minor en mijn jaar was het eerste waarin het aantal lesuren voor de minor was gehalveerd, enkele jaren na invoering van het leenstelsel. Dus zelfs corona niet meegerekend, ging het voor mij achteruit ipv vooruit...


    Ik vind het echt schofterig. Maar ja, bij mijn opleiding vielen ook deels de geplande uren uit. Of van die onzinlessen. En nooit dat de volledige lesduur volgemaakt werd, altijd wel een half uur eerder weg (bij m'n minor soms zelfs 1,5 uur eerder weg...

    Eigenlijk een beetje: zet je rode neus maar op, want dat is clownerij regering.


    Ledecky schreef:
    (...)

    Je hebt hier een vast bedrag dat je moet betalen (ik geloof dat het minder dan 300 euro is) en dan betaal je inderdaad per studiepunt extra. Voor een 'normaal' jaar betaal je dan 980 euro in totaal.


    Ah, ja, zoiets was het inderdaad. Echt gewoon minder dan de helft van het collegegeld in Nederland 🥲🥲🥲🥲


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly