• Nu Quizlet volwassen is, en wij ook ouder zijn geworden, dacht ik: laat ik even een topic maken over iets waar ik in m'n "volwassen" leven heel erg tegenaanloop.

    Sowieso heeft iedereen last van de inflatie en de (soms belachelijke) prijsstijgingen, dus bespaartips zijn daarin altijd welkom. Ik heb soms ook dat ik gewoon niet meer weet wát ik moet kopen, als een kip zonder kop in de supermarkt rondloop en dan uiteindelijk met halve recepten thuiskom, er van alles ontbreekt en ik de energie niet meer heb om terug te gaan naar de website.

    Ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft, dus bij dezen: welkom bij het boodschappen-en-recepten-lifehack topic!



    Hieronder wat vragen die je theoretisch gezien zou kunnen beantwoorden, als hulpje als je niet weet waar je het over moet hebben, maar voel je vrij om je eigen ervaringen, tips, trucs en hacks te delen!
    - Welke boodschappenproducten heb jij standaard in huis?
    - Wat zijn je favoriete recepten om te maken?
    - Wat is jouw truc om met alle nodige boodschappen thuis te komen en niet de helft te vergeten?
    - Hoe bespaar jij op je boodschappen?

    Ik ben benieuwd naar alle tips en hacks die gaan komen! Misschien dat ik dan daardoor mijn leven ook nog eens op orde ga krijgen :Y)


    Alle tips en tricks die handig zijn, zal ik hieronder verzamelen
    MUST-HAVE BOODSCHAPPENLIJST

    * Pasta
    * Rijst
    * Pak wraps
    * Kruiden (zoals peper, zout, kaneel, kerrie enzovoorts)
    * Olie (olijf/zonnebloemolie)
    * Eieren
    * Bouillonblokjes


    LEKKERE EN MAKKELIJKE RECEPTEN

    Tip van Slughorn, op projectgezond.nl kun je veel makkelijke en heerlijke recepten vinden.

    Spinaziepasta (Necessity)
    - Spinazie á la crème;
    - Crème fraîche;
    - Pasta (bijvoorbeeld volkoren spaghetti);
    - Spekjes/shoarma (kan ook vega(n));
    - Tomaatjes.

    Pasta koken, vleesjes bakken, spinazie opwarmen, crème fraîche door de spinazie roeren, alles bij elkaar gooien en tomaatjes toevoegen.

    Pasta carbonara (Iotte
    - Spaghetti;
    - Spekjes;
    - Eieren;
    - Parmezaanse kaas.

    Gevulde courgettes
    - 4 courgettes;
    - 1 zoete puntpaprika;
    - 2 bosuitjes;
    - 2 tenen knoflook;
    - 15 g koriander;
    - 2 avocados;
    - 150 g mais in blik;
    - 200 g zwarte bonen in blik;
    - 3 el olijfolie;
    - 300 g gehakt;
    - 3 el picadillokruiden;
    - 1 limoen;
    - 100 g zuivelspread;
    - 2 el water.

    Voor recept, klik de link aan, die leidt je naar het AH recept.

    Bananenpannenkoeken (Cayline)
    - Bananen;
    - 1 of 2 eieren;
    - 1 theelepel kaneel;
    - Havermout, appel of suiker naar wens;
    - Klontje boter.

    1. Prak de bananen helemaal fijn, ideaal is om geen harde stukken meer te hebben.
    2. Voeg een 1 of 2 eieren toe
    3. 1 theelepel kaneel
    4. Havermout, appel ( wel heel fijn snijden en even droogdeppen) of suiker toevoegen als je dat wilt
    5. Klontje boter in een hete pan, en bakken maar:)

    Broccoli-courgettesoep
    - 1 (rode) ui;
    - 1 courgette;
    - 500 g broccoli (die uit de diepvries is echt ideaal);
    - 2 el olijfolie;
    - 750 ml kraanwater;
    - 2 blokjes bouillon.
    - STAAFMIXER en een pan waar alles in past.

    Snipper de ui, snijd de courgette in blokjes en de broccoli in roosjes (of pak die uit de diepvries, die zijn al in roosjes MUHAHAHA:Y)). Verhit de olie, fruit de ui 3 minuten, voeg de courgette toe, bak 5 minuten en daarna de broccoli, water en bouillonblokjes erbij knallen. Aan de kook brengen, vuur laag zetten en 8 minuten laten koken. Pureer alles en je hebt SOEP. Voeg naar wens zout en/of peper toe.

    Voel je vrij om de soep op te leuken met alles waar je gelukkig van wordt. You do you: Soepbolletjes? Croutons? Vermicelli? Broodjes of soepstengels erbij? Als jij maar gelukkig bent.

    Penne met spinazie
    - 300 gram pasta (iets van penne/fusili/spaghetti/farfalle, volkoren als je dat wilt);
    - 1 ui;
    - 4 el olijfolie;
    - 3 teentjes knoflook (ik knal er altijd een paar eetlepels knoflookpoeder in uit zo'n cheap kruidenpotje van AH huismerk o.i.d.);
    - 500 gram cherrytomaten (kan ook grotere tomaten, is soms goedkoper);
    - 1 el suiker;
    - 400 gram spinazie (mag vers zijn, mag ook uit de diepvries);
    - 250 gram mozzarella.

    Kook de pasta zoals je pasta kookt. Snipper de ui en fruit deze met olie in een pan, 2 minuutjes. Pers de knoflook erover uit. Halveer de cherrytomaten (of maak de gewone tomaten wat kleiner) en voeg toe. Bak in 10 minuten zacht, schep regelmatig om. Voeg de suiker toe en voeg daarna de spinazie toe. Giet de pasta af en meng met de saus. Scheur de mozzarella eroverheen.

    Gevulde pitabroodjes (Toreador)
    - olie
    - zout
    - 1 ui
    - 1 blik kikkererwten (uitgelekt en geprakt met een vork)
    - 1 rode paprika (in kleine blokjes gesneden)
    - 150gr champignons (in kleine blokjes gesneden)
    - 15gr tomatenpasta
    - een scheutje sojasaus
    - kruiden naar smaak (ik gebruikte komijnpoeder, chilivlokken, en garam marsala kruiden)

    als je afbakpita's hebt, bak deze af volgens de instructies op de verpakking. snijd de groenten en ui in stukjes, prak de kikkererwten. gooi de paprika-, ui-, champignonstukjes met een scheutje olie in een koekenpan, laat dit zo'n 2-3 minuten staan. voeg wat zout toe, wacht nog even tot het geslonken is. voeg de kikkererwten, tomatenpasta, sojasaus, en kruiden toe, bak dit zo'n 2-3 minuten aan. duw je resultaat in je pitabroodjes, eventueel kan je je broodjes nog kort aanbakken zodat ze warm en knapperig zijn. enjoy <3



    KOOKHACKS

    * Heb je tijd vrij, koop groenten die je lekker vindt maar veel tijd kosten om te snijden. Dit kun je dan in je vrije tijd doen, in porties verdelen en invriezen voor een later moment.
    * Rijst in de magnetron klaarmaken om kookpitten te sparen/er geen omkijken naar te hebben.

    Voor 1 persoon - 75 gram droge rijst - 200 ml water - 10 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 2/3 personen - 150 gram droge rijst - 325 ml water - 13 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 3/4 personen - 225 gram droge rijst - 475 ml water - 17 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)




    TIPS VOOR BETAALBARE BOODSCHAPPEN

    * AH Overblijvers
    * Too Good To Go
    * Producten (tandpasta, (af)wasmiddel enz.) nooit voor de volledige prijs kopen, want deze zijn regelmatig in de aanbieding
    * Productenbak met kortingsproducten met een naderende houdbaarheidsdatum
    * Vriezer voor het invriezen van producten die je met korting of in bulk kunt kopen
    * Apps van supermarkten waar je persoonlijke aanbiedingen kunt activeren
    * Scoupy voor gratis producten, Scoupy+ voor cashback in de winkelstraat
    * Kortingsacties voor nieuwe gebruikers (bijvoorbeeld voor HelloFresh, maar ook bij Picnic of Flink of andere bezorgdiensten)
    * SocialDeal (voor bijv. goedkope maaltijdboxen of uit eten)
    * Antiverspillingssites zoals Foodello of Antiduur
    * Grote porties koken (en bijvoorbeeld invriezen)
    * Eigen kruiden/fruit/groente kweken
    * Folders in de gaten houden
    * Weekgeld pinnen en maximaal 2x per week naar de supermarkt gaan voor boodschappen, pinpas dan thuislaten
    * Plan je boodschappen vooruit met behulp van supermarkt apps/de AlleFolders-app zodat je nooit een product te duur koopt
    * Winkels als Die Grenze, Pieters Koopjeshoek
    * Beste tip van Salaryman: Haat de supermarkt zodat je er zo min mogelijk komt en minder geld uitgeeft




    [ bericht aangepast op 3 dec 2022 - 16:56 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    MT, haha ik heb dit topic nodig in mijn leven. Waar ik nog wel het meeste tegenaanloop is motivatie om boodschappen te doen en nieuwe dingen verzinnen om te koken.


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Pasta's en vega-vlees in de koelkast heb ik standaard in huis. Zo'n voorgesneden groentepakket in de vriezer bewaren is ook errug handig als je geen zin hebt in boodschappen doen 😎

    Een van mijn go to maaltijden is trouwens spinaziepasta:
    Spinazie a la crème
    Crème fraiche
    Pasta naar keuze (ik gebruik vaak volkoren spaghetti)
    Iets van spekjes/shoarma (ik gebruik de vega variant)
    Tomaatjes

    Je kookt de pasta, bakt de vleesjes, je warmt de spinazie op. Roert de crème fraiche door de spinazie. Gooi alles door elkaar en voeg de tomaatjes toe.
    Het is zo simpel en zo lekker


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    mt (:
    op basis van tips voor goedkope boodschappen: albert heijn heeft nu overblijvers, dus een soort too good to go box met 15+ euro aan artikelen voor 5. die heb ik nu twee keer gehaald, en is twee keer echt 't geld waard geweest ^^


    because i knew you, i have been changed for good

    Handig topic!

    Iets wat ik eigenlijk altijd al deed om te besparen:
    - koop tandpasta, afwas/vaatwasmiddelen, handzeep, waspoeder/pods nóóit aan volledige prijs. Er zijn supervaak acties waarbij ze 1 + 1 verkocht worden en dan bespaar je toch al gauw 20 à 30 euro per keer.
    - de meeste warenhuizen hebben een kleine selectie aan producten die bijna over datum gaan, waardoor ze tot soms wel voor de helft van de prijs verkocht worden. Meestal zijn het ook nog eens merkproducten.

    Ooh, MT, ik moet echt meer variatie in mijn recepten gaan aanbrengen. De laatste tijd eet ik een beetje te veel van hetzelfde 😅

    Alvast een kooktip: als je een keer alle tijd hebt, koop wat groenten die je lekker vind, maar veel tijd kosten om te snijden. Dan op je vrije moment snij je alles op, verdeel het in zakjes op portie en vries het in. Ik heb dit laatst voor pompoen en zoete aardappel gedaan! Ideaal voor als je een curry oid wil maken, maar geen zin/tijd hebt om dingen op te snijden.


    Stenenlikker

    Omg I need this topic in my life 😍 wat handig dit!

    Mijn favoriete recept om te maken op dit moment is pasta carbonara (wellicht het enige recept wat ik op dit moment kan maken.. ✨signature dish enzo✨) en die is - al zeg ik het zelf - mega lekker en makkelijk te bereiden met maar 4 ingrediënten (spaghetti, spekjes, eieren en Parmezaanse kaas)


    someone out there feels better because you exist

    Okay, laat ik ook even mijn life-hacks gaan delen als skere niet-meer-student. Wel zo leuk.

    Rijst-lifehack
    Zelf heb ik maar twee trage keramische kookplaatjes (en mijn twee grootste pannen passen daar niet naast elkaar op) dus ik heb een goeie manier om dé perfecte rijst te maken (okay, rijstkenners mogen mij gaan haten).

    Ik maak mijn rijst altijd in een magnetronbestendige schaal met bijbehorende deksel (eventueel als je geen magnetrondeksel hebt, kun je er magnetronfolie overheen knallen). Duurt misschien iets langer dan als je het kookt, maar minder gedoe en dus minder pitten nodig.

    Voor 1 persoon - 75 gram droge rijst - 200 ml water - 10 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 2/3 personen - 150 gram droge rijst - 325 ml water - 13 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)
    Voor 3/4 personen - 225 gram droge rijst - 475 ml water - 17 minuten op 700 watt (afgedekte schaal)

    Hierdoor heb ik tot nu toe echt elke keer PERFECTE rijst die ik niet hoef af te gieten en ik heb er geen omkijken naar :Y)
    Alleen een beetje kut als ik ook de oven nodig heb, want ja, eh, ja. Ik heb een combimagnetron.



    Okay, dat was de rijst life-hack. Maar dat is niet de enige lifehack die ik heb.

    Goedkope boodschappen hacks
    Deze tips kosten je wel wat privacy (al kun je eventueel een fake naam gebruiken?), sommige meer dan andere.
    > APPS! Heel veel supermarkten hebben apps (Albert Heijn, Lidl, Jumbo etc) waar je soms extra (of 'persoonlijke') aanbiedingen kunt activeren of punten kunt sparen voor extra korting. Bij Lidl krijg je wel eens €1,- korting op de hele kassabon bijvoorbeeld, en bij Jumbo kun je punten sparen voor gratis boodschappen.
    > Scoupy. Hier kun je gratis producten of producten met bijvoorbeeld 50% korting of voor €0,50 of €1,- uitproberen. Je koopt het product en stuurt de kassabon in. Ik maak zelf ook gebruik van Scoupy+, wat beteken dat ik mijn bankrekening aan Scoupy gekoppeld heb (waar ik het niet heel erg mee eens ben... maar ja). Ik krijg dan bij sommige winkels, zoals de Hoogvliet 2% (en soms 5% of 10%) cashback op basis van wat ik betaald heb. Privacywise is het echt heel kut, maar ja, ik kan daardoor wel een keer extra ontbijten/lunchen of avondeten in de maand.
    > Maak gebruik van kortingsacties. Ik heb wel eens bij Hoogvliet besteld om het in de winkel af te halen (geen statiegeld, bij aan de deur leveren zit je wel met statiegeld van koeltassen enzovoorts), want dan kon ik een kortingsbon van €10,- inwisselen (en afhalen was €2,99 (gratis als je bepaalde producten bestelt) dus alsnog goedkoper dan in de winkel en je hebt precies wat je zoekt, in plaats van lege schappen). Picnic doet ook wel eens aan kortingscodes, Crisp (wat duurder) ook en wellicht wel alle supermarkten... Flitsbezorgers zoals Flink hebben dat ook (voor Flink: €20,- korting als je voor minimaal €40,- aan boodschappen bestelt met code KNAEKTHMJYM).

    Daarnaast heb ik laatst via Social Deal als nieuwe gebruiker een maaltijdbox voor HelloFresh besteld voor 21 euro of zoiets. En toen kwam ik er achter dat mensen die een account hebben dus gratis boxen weg kunnen geven. Had ik eerder willen weten, maar ik kan nu ook gratis boxen weggeven. Pro tip: als je je box besteld hebt, moet je meteen de drie eerstvolgende bezorgmomenten pauzeren! En dan als je je box binnen hebt, kun je je account opzeggen (doe je dat voordat hij bezorgd is, dan krijg je geen box).

    Bij MarleySpoon kun je ook van mensen die je kent gratis boxen krijgen (maar dan betaal je wel verzendkosten) en verder heb je ook nog dingen als Dinnerly, Greenchef enzovoorts waar ook (kennismakingskortingen) bij te vinden zijn.

    Die maaltijdboxen vond ik wel echt ideaal, nou ja, ik ken dan alleen HelloFresh van ervaring. Ik had ineens t*ringveel boodschappen in huis (serieus, nog nooit zoveel boodschappen in huis gehad) en daarvan kon ik dan 12 maaltijden koken (en er zijn 9 porties ingevroren voor op een later moment :Y)).

    En verder inderdaad Too Good To Go of AH Overblijvers, of websites als Foodello (die mijn adres niet kunnen vinden -_- en dus mijn orders steeds cancellen) of AntiDuur. Maar dan is het vaak toch ook gissen wat je krijgt (en ik ben bij TGTG/Overblijvers altijd bang voor vis of chocolade, want daar kan ik niks mee...)

    Okay, dit wordt een idioot lang bericht waar ik al een uur mee bezig ben of zoiets, dus ik ga m'n snelle/simpele/go-to-recepten wel later in een apart bericht bumpen :Y).

    [ bericht aangepast op 16 nov 2022 - 23:18 ]


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik heb altijd een pak witte rijst in huis. Gaat lang mee, makkelijk op te bergen, je kan er zoveel gerechten mee maken. Maak zelf vaak nasi met ei en ketjap manis. Je kan er dan nog alles aan toevoegen wat je wilt. Nasi, Madras, Kerrie, Curry's, Teriyaki, etc.
    Een pak wraps is vaak ook een vaste prik in mijn voedselkast. Ook makkelijk te combineren met verschillende dingen.
    Maar ik ben dan alsnog zo'n dodo die er constant gerookte zalm voor gaat kopen..

    Zelf kruidenboters maken. De roomboter is vaak wel even prijzig, maar je doet er zoveel langer mee dan van die kuipjes.
    Zelf soep maken. Kan wel prijzig oplopen, ligt eraan welke ingrediënten je allemaal gebruikt. Maar wij maken hier thuis een 10 literpan vol erwtensoep, gieten dat over en vriezen het in. We doen hetzelfde met stoofpeertjes.

    Als je de ruimte ervoor hebt zal ik mensen ook echt aanraden om je eigen kruiden/fruit/groente te kweken. Er zijn genoeg kruidenplanten die het hartstikke goed doen op klein formaat achter een kamerraam.
    Dan de most obvious ones... Altijd de acties/folders in de gaten houden en 1+1 is je grootste vriend.

    De app 'Too good to go' is ook altijd handig. Is een app om voedselverspilling tegen te gaan waar winkels en horeca hun overgebleven voedsel stock in kunnen aanbieden voor een hele scherpe prijs.

    Ehm... part 2 komt mogelijk later. :P


    Credendo Vides

    De Coop bij mij in de buurt stunt altijd gigantisch met Vivera vleesvervangers (3voor 5 euro), die gaan altijd mee en in de vriezer. Ik ben zelf fan van Pieter Pot omdat dat afvalvrij boodschappen doen is, en gewoon comfortabel werkt. Ook zorg ik zelf dat ik altijd eieren in huis heb, daar kun je zo veel mee. Impromptu bananenpannenkoekjes, gebakken ei, shakshuka.

    Shakshuka is sowieso geweldig want daar kun je altijd overgebleven groente en aardappels in kwijt, dat is het recept om te eten als je nog allerlei dingen 'over' hebt aan het einde van de week.

    Soep is snel, simpel en goedkoop om zelf te maken en is ook erg prettig als warme lunch op koude dagen.


    The truth is out there.

    Wow ja, boodschappen zijn echt duur tegenwoordig. Pfff...
    Handig topic dit!

    Voor afwisseling in de week ga ik naar projectgezond.nl. Daar kun je zoveel makkelijke en heerlijke recepten vinden ^^
    Maar dat zijn ook soms wel eens speciale dingen, die dus wat meer kosten (':

    [ bericht aangepast op 19 nov 2022 - 16:25 ]


    It's never gonna happen, Guys.

    Oh handig topic. :Y)

    Ik liet altijd mijn boodschappen door AH bezorgen (helaas geen goedkopere varianten hier meer in de buurt) maar als ik straks verhuis hoop ik wel wat anders te kunnen vinden. Al vind ik bezorgen wel echt enorm chill dus dat wil ik wel zo houden haha. De afgelopen twee maanden heb ik aardig wat AH recepten uitgeprobeerd bij gebrek aan inspiratie en de gevulde courgettes zijn echt mijn favoriet. :3


    Every villain is a hero in his own mind.

    - Welke boodschappenproducten heb jij standaard in huis?
    Bouillon om soep mee te maken, net als van die blokjes van Maggi. Pasta heb ik altijd in huis, net als rijst.

    - Wat zijn je favoriete recepten om te maken?
    Ik kook heel graag uitgebreid, maar iets simpels en lekkers zijn bananenpannenkoeken maken voor ontbijt of lunch.

    1. Prak de bananen helemaal fijn, ideaal is om geen harde stukken meer te hebben.
    2. Voeg een 1 of 2 eieren toe
    3. 1 theelepel kaneel
    4. Havermout, appel ( wel heel fijn snijden en even droogdeppen) of suiker toevoegen als je dat wilt
    5. Klontje boter in een hete pan, en bakken maar :)

    - Wat is jouw truc om met alle nodige boodschappen thuis te komen en niet de helft te vergeten?
    Boodschappenlijstje maken in mn telefoon. Maar Albert Heijn heeft nu ook een app waar je je boodschappen lijstje in kan zetten en dat daarna afvinkt zodra je je boodschappen in de Appie zelf met de zelfscanner scant.

    - Hoe bespaar jij op je boodschappen?
    Kijken naar producten met 35% korting, en als ik ze niet direct nodig heb, invriezen.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2022 - 17:05 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Ik wacht vaak tot dingen in de uitverkoop zijn of wanneer er handige aanbiedingen zijn en koop dat dan in. En veel kan je ook invriezen dus, zeker in mijn eentje, heb ik daar voor een maand of wat al genoeg aan. :Y)


    [ heaven knows ]

    Yojooo, inflatie zuigt kont :'(
    Komt ie (bat)

    Lifehack voor mensen die contant geld niet als water uitgeven zodra ze het in handen hebben (ik): 1 keer per week je weekgeld pinnen en max 2 keer per week naar de supermarkt gaan voor boodschappen. Ikzelf kook 3 porties. 1 Voor vandaag, 1 voor morgen en 1 voor in de vriezer. Ik moet dit weer oppakken, heb teveel de teugels laten vieren lol.

    Hardcore lifehack: laat je pinpas thuis en neem alleen je boodschappengeld portemonnee mee in riskante situaties (voor mij de binnenstad :')). En ja, ook dit moet ik weer oppakken. Werkt voor mij het beste want ik kan heel impulsief binnen minuten dingen kopen.

    Lifehack voor planners: download supermarkt apps (zoals de AH-app) en check wat er volgende week in de aanbieding is. Voor mij is het wel belangrijk dit pas te doen op het moment dat ik weer boodschappen moet halen, anders ben ik geneigd naar de supermarkt te rennen terwijl het niet nodig is.

    Lifehack voor haters: haat de supermarkt. Zeg tegen jezelf: 'Wat voor ongeorganiseerde veel te dure kloteplek is dit. Ze leggen de boel steeds ergens anders neer en de sperziebonen zijn niet te vreten voor de 2 euro die ze ervoor vragen.' Maak desnoods een lijstje met 25 redenen waarom jij de supermarkt haat. Het doel is een negatieve associatie te krijgen met de supermarkt waardoor je er echt zo min mogelijk komt en dus minder geld uitgeeft. Zelf bedacht :W

    Lifehack voor mensen in het oosten: de Bijstandsboetiek aka Die Grenze (banana)

    Lifehack voor snobs on a budget (en iedereen die een beetje mentaal gezond wil blijven): gun jezelf op z'n minst 1 (luxe)item waar jij echt gelukkig van wordt en waarop je niet bespaart. Spreek met jezelf af op welk moment in de week je dit mag hebben. Het meest strategische is te kiezen voor het moment waarop het vlees 't zwakst is, bij mij op vrijdagavond na een werkweek. Dan ga ik vaak naar de dönertent naast waar ik werk voor een zak gekruide aardappeltjes en soms zelfs een heel menu. Hou hier rekening mee bij je uitgaven.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2022 - 18:32 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    Wat een onwijs goede tips zie ik hier!
    Ik ga morgen eens alle tips even goed bijwerken in het begintopic, en zelf mijn simpele/goedkope/snelle recepten geven :Y)

    Nu zijn m'n vingers een beetje te koud om te typen (ik zit naast het raam wat open staat, ik heb het helemaal niet koud maar m'n vingers typen iets langzamer nu. Morgen zal ik ervoor zorgen dat ze iets opgewarmder zijn zodat ik de beginpost kan bijwerken en het topic aanvullen!)

    In de AlleFolder app zijn alle folders voor de komende week ook al te vinden. Veel supermarkten doen ook mee aan Black Friday!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly