• De stelling van deze week luidt:
    Stemplicht (opkomstplicht) bij verkiezingen is een beter systeem dan stemrecht

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Alsjeblieft niet.. ik ben van mening dat als je iets verplicht, je ook valse uitslagen gaat krijgen. Dan kruizen mensen naar wat aan zogezegd en krijg je geen eerlijke winnaar in mijn ogen.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Ik vind niet dat de overheid het moet verplichten. Wel vind ik dat mensen zelf meer de plicht moeten voelen om te stemmen. Er vielen (en in sommige delen van de wereld vallen er nog steeds) letterlijk doden voor het recht om te mogen stemmen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik geloof dat ze het willen afschaffen in België… alleszins wordt je er niet voor gestraft.

    Ik denk dat beide systemen voor en nadelen hebben: met stemplicht zijn er meer mensen mee bezig, ook zij met een matige mening. Aan de andere kant heb je inderdaad veel mensen die zich niet informeren en zo iets kiezen dat eigenlijk niet bij hun mening aansluit.

    Met stemrecht maak je dat mensen die willen stemmen, gaan stemmen. In een ideale wereld zijn dat mensen die zich geïnformeerd hebben en dus een bewustere keuze maken. In de realiteit zijn dat vaak de mensen die een extremere mening hebben en wint de mening van een kleine groep, niet van de meerderheid.

    Persoonlijk weet ik niet zo goed wat ik het beste zou vinden… een systeem met eerlijke en goed verspreide informatie over alle keuze opties, mild en extreem, dat zou ideaal zijn. Of het dan verplicht is of niet lijkt me in vergelijking dan minder belangrijk, of pas iets om daarna over na te denken.


    Mhm?

    Oh ja, absoluut. Niet in het minst omdat het je verdomde plicht is als burger van een land om één keer om de vijf jaar je bed uit te komen om een bolletje aan te kruisen, zo veel tijd en energie kost dat niet (zeker niet in België en Nederland, waar je je al niet moet registreren). Volksparticipatie is de kern van elk verdedigbaar (liberaal-)democratisch systeem, en enkel stemmen is daar sowieso al wat te weinig voor om het degelijk te laten draaien. En als je je dan écht in geen enkele partij kan vinden, of particratie maar kut vindt (fair), kan je nog altijd blanco stemmen. Er mankt al genoeg aan het Belgisch politiek systeem zonder dat we nog eens 50% opkomst krijgen (met wat geluk). Het dwingt mensen ertoe toch even na te denken over hun maatschappelijke voorkeuren/begaan te zijn met de samenleving en hoe die er voor staat. Als die mensen tot de conclusie komen dat "het allemaal toch maar een hoop gezever is", best, stem dan blanco. Dat is een optie. Maar een hogere opkomst geeft sowieso een representatiever beeld.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik neig naar 'eens'. Ik denk dat stemplicht meer voordelen heeft dan stemrecht. Als iedereen moet stemmen, zal ook iedereens mening gehoord worden. Maw: het betekent ook dat je mensen niet kunt ontmoedigen om te gaan stemmen en zo bepaalde groepen kunt uitsluiten. Zoals hierboven gezegd: je kunt ook altijd nog blanco stemmen als je echt geen mening hebt. Maar ik denk dat het enorm belangrijk is een zo goed mogelijke representatie van de bevolking te krijgen, zodat er geen groepen zijn die uitvallen en wel gehoord moeten worden.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben tegen stemplicht, ik ben voor meer educatie over het stemmen.

    Ik ken mensen die op Mark Rutte hebben gestemd omdat ze hem tijdens de coronacrisis op TV zagen 'dus dan zal hij wel goed zijn'. Er zijn dus mensen (ik gok vaak laagopgeleid, zoals in deze casus) die op Mark Rutte stemmen omdat ze hem op TV hebben gezien en als je op TV komt ben je vast goed. Terwijl zij juist enorm geraakt worden door het beleid van de afgelopen jaren en het niet eens zijn met de regering.

    Als je stemplicht invoert, heb je dus de kans dat heel veel mensen domweg gaan stemmen op de bekendste naam, zonder dat ze weten wat het voor hen inhoudt. Ik ben voor laagdrempelige politieke informatie (zoals NOS Nieuws van de Week) dat dan kort uitgezonden wordt aan het eind van een reclameblok voor een programma dat veelbekeken wordt, bijvoorbeeld. Iets van 5 minuten een partij toelichten, ofzoiets, Van der Laan en Woe kunnen ook een heleboel uitleggen in een simpel liedje van een minuut dus moet dit ook wel lukken. Wat houdt de partij in, wie zijn verkiesbaar, wat zijn de belangrijkste partijpunten, wat hebben ze al waargemaakt?

    Misschien dat het een enorme flop wordt, maar als je al één persoon extra daarmee kan informeren en aan het stemmen kan laten gaan.
    Een stemplicht gaat in ieder geval niet helpen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik denk dat het goed is om mensen meer aan te sporen om gebruik te maken van hun recht om te stemmen, maar ik geloof niet dat er iets goeds kan komen uit verplichtingen. Dan gaan mensen misschien zomaar wat aankruisen, of voelen ze zich zo bezwaard en geforceerd dat ze daarna aan niets soortgelijks mee willen doen dat wel vrijwilligs is. Ik denk dat burgers ook meer gemotiveerd zijn om zich met politiek bezig te houden als het als een keuze en een recht voelt en niets als een verplichting. But again, wat meer aanmoediging mag er van mij wel zijn.


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    ik ben het eens met klaar.


    [ heaven knows ]

    Ik ben niet zo'n fan van dwang. Zelf heb ik helemaal niks met politiek en weet ik ook nooit waar ik op moet stemmen en ik vind de keuze om níét te stemmen ook onderdeel van je vrijheid. Ik heb ook niet alle gemeentelijke en regionale verkiezingen bijgewoond en ik zou het idioot vinden als je opeens boetes krijgt omdat je niet stemt.

    [ bericht aangepast op 8 maart 2023 - 12:57 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    Ik ben niet zo'n fan van dwang. Zelf heb ik helemaal niks met politiek en weet ik ook nooit waar ik op moet stemmen en ik vind de keuze om níét te stemmen ook onderdeel van je vrijheid. Ik heb ook niet alle gemeentelijke en regionale verkiezingen bijgewoond en ik zou het idioot vinden als je opeens boetes krijgt omdat je niet stemt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik vind stemplicht niet eens een slecht plan. Democratie is een groot goed en ik vind best dat daar een bepaalde plicht in mag zijn.

    Ik denk dat veel mensen die het er niet mee eens zijn, dat vinden omdat ze niet willen stemmen op de bestaande partijen of het niet eens zijn met het systeem. Maar dan kan je alsnog ongeldig stemmen. Wil je uitdrukken dat geen positie in het huidige politieke landschap je aanspreekt, kan je altijd je stembrief ongeldig maken door bijvoorbeeld meerdere partijen aan te kruisen, of ergens iets op te schrijven. Je hoeft nog steeds geen geldige stem in te leveren, je hoeft in principe alleen maar op te komen dagen.

    Ik had het er ooit met iemand over in een land waar democratie pas net ingezet was en met veel moeite onderhouden werd. Hij vond het compleet bizar dat er geen enkele plicht was, aangezien het zo'n groot goed is. Nu is de situatie hier natuurlijk anders, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid zat in wat hij zei.

    Daarnaast denk ik ook dat op moeten komen dagen mensen stimuleert om meer geëngageerd te zijn met de politiek. In deze tijd waar disinformatie zo'n grote rol is gaan spelen, denk ik dat het belangrijk is.

    Hier zit voor mij wel een grote voorwaarde aan - en dat is dat ik vind dat stemdagen nationale vrije dagen moeten zijn. Ik vind dat we het hebben van een stem zouden moeten vieren, op meer manieren dan alleen het uitvoeren ervan. Ik denk ook dat de stimulans om te gaan stemmen sowieso groter is als je er daadwerkelijk iets voor terugkrijgt, en dat zo ook automatisch enthousiasmeert om naar de stembus te gaan.

    Dus, alhoewel ik ook vind dat er iets te zeggen is voor geen plicht, vind ik het een plicht maken best een prima idee. Wel met de voorwaarde dat stemdagen vrije dagen worden, zodat iedereen de tijd en ruimte heeft om daadwerkelijk ook naar de stembus te gaan, en dus ook om bewuster de democratie te vieren die we hier bewerkstelligt hebben.


    Tijd voor koffie.