• De stelling van deze week luidt:
    De mens is een diersoort

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Oneens. De mens is gewoon mens, punt

    Biologisch gezien is dit gewoon een feit. Daarbuiten kan je misschien wel discussiëren of we de natuur ontstegen zijn of niet. Ik zou zeggen van niet, aangezien de planeet ons toch nog altijd op onze plaats kan zetten. Uiteindelijk zullen we uitsterven en zal de aarde zich herstellen, hoe lang dat ook zal duren.


    Mhm?

    Ik ben een boek aan het lezen over de evolutie van de mens. 'De derde chimpansee'. Genetisch wijkt de mens maar 1,6% af van de gewone chimpansee en de dwergchimpansee. Het gaat ook over hoeveel miljoen jaar geleden de homo sapien zich heeft afgesplitst van andere soorten etc etc.

    In een gesprek met iemand waarin ik hierover vertelde, bleek dat diegene ons geen dieren vind, omdat wij kunnen denken, kunnen praten en kunst kunnen maken.. Ik zie dat gewoon als variaties waardoor soorten evalueren en waardoor andere soorten dieren ontstaan, zo ook de mens. Door de mutaties, wat overigens altijd per ongeluk gebeurd en blijft bestaan als het handig is of niet veel kwaad kan, is de mens geworden zoals die nu is. En staan wij mensen bovenaan de voedsel keten doordat wij voorwerpen kunnen maken en gebruiken als bijv gereedschap of wapens. Dat is het unieke aan de mens, maar ja, er zijn wel meer soorten dieren die iets hebben wat geen enkele andere soort heeft.

    Er is maar één menssoort overgebleven. Of 'de mens' heeft door ziektes of geweld de neanderthaler uit laten sterven of bijvoorbeeld het klimaat was de boosdoener. De homo sapien is vanuit afrika naar europa gekomen, waar de neanderthaler al heel lang leefde.

    Ik denk eigenlijk niet dat er nu nog een deel van de homo sapiens zich zouden afsplitsen en een andere soort zouden worden, omdat tegenwoordig overal ter wereld homo sapiens leven en er dus niet een aparte groep is die er duizenden of miljoenen jaren over kan doen om te evolueren tot een andere soort. We leven tegenwoordig zo wereldwijd en de mens lijkt steeds sneller dingen uit te vinden die handig zijn voor mensen, waardoor de mensen over de hele wereld contact hebben met elkaar.

    Als er een tweede of een derde mensachtige zou leven op deze planeet, dan zouden sommige mensen denk ik heel ander aankijken tegen; wat is nou een mens en wat is een dier?

    Dus ik opperde deze stelling omdat ik heel benieuwd ben hoe anderen hier er over denken.

    Sapiens van Harrari gaat daar ook nog eens op in. Zouden wij bijvoorbeeld andere menssoorten verdringen? Misschien wel helpen? Zouden we andere menssoorten gelijk zien aan ons? Of minder vinden?
    Zouden we mensen anders behandelen als ze dreigen uit te sterven dan dieren?

    Los daarvan nog, de apen, die we toch echt wel dieren vinden, behoren samen met ons tot dezelfde groep zoogdieren, de primaten, dus ik denk dat er maar een dunne lijn is.

    Die dunne lijn zou misschien nog wel kunnen gaan over de "roddeltaal" zoals Harrari dat noemt.
    Dieren kunnen hele efficiente geluiden en signalen produceren om agressie te uiten, rouw, dat ze willen paren en zelfs jaloezie is aangetoond. Veel diersoorten zijn in staat om aan te geven dat er gevaar is of waar eten is.

    Maar communiceren over iets wat niet direct te maken heeft met overleven, samenleven of reproduceren kunnen maar weinig diersoorten. Dat onderscheidt misschien de mens wel? Wij kunnen zeggen "Goh, die Johan heeft nu alweer druiven. Maakt hem wel dik vind je niet? Ik hoor dat zijn partner dat maar niks vindt."

    [ bericht aangepast op 13 maart 2023 - 21:58 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA