• Eurovision 2024

    Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada da da!
    I KNOW! Veel te laat! Dit jaar veel later dan normaal dat ik een topic open, maar ik ben er al wel sinds november mee bezig.

    Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. (En ook dit jaar waren er weer geweldige nummers die het jammer genoeg niet gehaald hebben, maar wel goed voor mijn spotify-lijst.

    Wat is ESC?
    Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 68 jaar.
    ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e W.O. en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Deze editie zijn dit er wederom maar 37, net zoals vorig jaar. Landen komen erbij en gaan ook weer weg vanwege financiële, politieke en culturele redenen.

    Of zoals Petra Mede en Måns Zelmerlöw het uitleggen:

    Het thema is niets veranderd met dat van vorig jaar, de EBU heeft ook een officiële statement naar buiten gebracht dat 'United by Music' het vaste slogan word van ESC.

    Wat wel veranderd is dit jaar is de puntentelling. In de halve finales gaat het alleen op televoting, dus zonder een vakjury. Bij de finale kunnen mensen ook direct al beginnen met stemmen zodra het eerste nummer begonnen is.
    Ook nieuw dit jaar is dat de Big 5 "6", in de halve finales ook al in diens geheel de nummers optreden.
    Semi 1: 7 mei (Yes, I know. This already happened.)

    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Poland
    • Croatia
    • Iceland
    • Slovenia
    • Finland
    • Moldova
    • Azerbaijan
    • Australia
    • Portugal
    • Luxembourg

    Semi 2: 9 mei

    • Malta
    • Albania
    • Greece
    • Switzerland
    • Czechia
    • Austria
    • Denmark
    • Armenia
    • Latvia
    • San Marino
    • Georgia
    • Belgium
    • Estonia
    • Israel
    • Norway
    • Netherlands

    Finale: 11 mei -running order komt nog

    • Sweden
    • France
    • Italy
    • United Kingdom
    • Spain
    • Germany
    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Croatia
    • Slovenia
    • Finland
    • Portugal
    • Luxembourg

    Landen
    Albania
    Armenia
    Australia
    Austria
    Azerbaijan
    Belgium
    Croatia
    Cyprus
    Czechia
    Denmark
    Estonia
    Finland
    France
    Georgia
    Germany
    Greece
    Iceland
    Ireland
    Israel
    Italy
    Latvia
    Lithuania
    Luxembourg
    Malta
    Moldova
    Netherlands
    Norway
    Poland
    Portugal
    San Marino
    Serbia
    Slovenia
    Spain
    Sweden
    Switzerland
    Ukraine
    United Kingdom
    Artiesten
    Besa
    Ladaniva
    Electric Fields
    Kaleen
    Fahree feat. Ilkin Dovlatov
    Mustii
    Baby Lasagna
    Silia Kapsis
    Aiko
    Saba
    5miinust & Puuluup
    Windows95man
    Slimane
    Nutsa Buzaladze
    Isaak
    Marina Satti
    Hera Björk
    Bambie Thug
    Eden Golan
    Angelina Mango
    Dons
    Silvester Belt
    Tali
    Sarah Bonnici
    Natalia Barbu
    Joost Klein
    Gåte
    Luna
    Iolanda
    Megara
    Teya Dora
    Raiven
    Nebulossa
    Marcus & Martinus
    Nemo
    Alyona Alyona & Jerry Heil
    Olly Alexander
    Song titels
    Titan
    Jako
    One Milkali (One Blood)
    We Will Rave
    Özünle Apar
    Before the Party's Over
    Rim Tim Tagi Dim
    Liar
    Pedestal
    Sand
    (nendest) Narkootikumidest ei tea me (Küll) midagi
    No Rules
    Mon Amour
    Firefighter
    Always on the Run
    Zari
    Scared of Heights
    Doomsday Blue
    Hurricane
    La Noia
    Hollow
    Luktelk
    Fighter
    LOOP
    In the Middle
    Europapa
    Ulveham
    The Tower
    Grito
    11:11.
    Ramonda
    Veronika
    Zorra
    Unforgettable
    The Code
    Teresa & Maria
    Dizzy

    [ bericht aangepast op 9 mei 2024 - 13:44 ]


    Credendo Vides

    Hype! En het is nice dat de 6 landen nu niet alleen tijdens de repetitie hun lied laten horen aan het publiek maar ook bij de live shows!

    Mijn recap van dinsdag:

    Chanel zien wat het beste van de aflevering!! Ik volg het niet super erg op de voet dus weet niet welke gastartiesten bij de shows zijn, maar Slomo staat nog steeds in mijn autoplaylist, dus dit was een leuke verrassing,

    Cyprus en Kroatië: best fun!
    Servië, Ijsland en Australië: een leuk begin, maar wat saaier en minder later in de acts.
    Lithouwen: a bit crazy and I like it.
    Ierland: niet een nummer wat ik op mijn playlist zou zetten, maar het decor en de vibe zijn wel tof. Ik had een beetje hetzelfde met Finland en Azerbajian met dat de acts wel nice waren maar het nummer zelf wat minder. Al wordt Finlands nummer wel leuker na het vaker luisteren.
    Andere landen waarvan het decor cool was, maar het nummer me niet zo aansprak: Polen, Slovenië, Moldavië, Duitsland.
    En ik vond Zweden stiekem leuker dan ik Tattoo vond, al verwacht ik niet dat ze gaan winnen dit jaar. (Niet dat mijn track record met o.a. Blood and Glitter en Do it for your lover goed is xD )
    All in all, mijn top 4 van deze aflevering is denk ik: Kroatië, Finland, Lithouwen en Cyprus.

    En ik heb misschien wel mijn mening over sommige dingen van ESC dit jaar, meerdere landen zouden niet horen mee te doen imo, maar het blijft toch wel nostalgisch en fun voor mij om ESC te kijken en het is leuk om het er met anderen over te kunnen hebben hier.

    [ bericht aangepast op 9 mei 2024 - 15:21 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Zo trots op Joost. <3


    it's not you, it's me. i have standards.

    Ancunin schreef:
    Zo trots op Joost. <3

    hij deed het oprecht goed! Ik was om eerlijk te zijn geen fan van het nummer voor de uitzending, maar ik vond het wel een van de betere performances gisteren!
    Alleen jammer dat EBU nu moeilijk aan het doen is..




    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    WTF... Mogelijk word Joost gediskwalificeerd. Niemand weet wat er precies aan de hand was, maar de geruchten gaan dat de Nederlandse delegatie mot heeft gehad met de Israëlische en dat daarna een onderzoek is gestart naar Joost, maar niet naar Israël, ondanks dat ik ook geruchten heb gehoord dat er vanuit de Israëlische kant grappen zijn gemaakt over Joost zijn overleden ouders en dat Joost daarom iemand heeft geslagen. (Dit zijn geruchten dus heb geen idee of dit de waarheid is.)


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    WTF... Mogelijk word Joost gediskwalificeerd. Niemand weet wat er precies aan de hand was, maar de geruchten gaan dat de Nederlandse delegatie mot heeft gehad met de Israëlische en dat daarna een onderzoek is gestart naar Joost, maar niet naar Israël, ondanks dat ik ook geruchten heb gehoord dat er vanuit de Israëlische kant grappen zijn gemaakt over Joost zijn overleden ouders en dat Joost daarom iemand heeft geslagen. (Dit zijn geruchten dus heb geen idee of dit de waarheid is.)

    het is zo gek.. en ESC/EBU/AVROTROS kan beter vertellen wat er gebeurt is dan wachten, want de geruchten worden er niet beter op. Wat een chaos.
    Geweld is natuurlijk niet goed, maar als het (zo is en) uit self-defense oid is, moeten beide partijen repercussies krijgen. Niet maar een kant van het verhaal. Al weten we nu inderdaad nog niet wat er gebeurt is.
    Joost heeft ESC etc wel al ontvolgd op social media geloof ik. Dus dat belooft hoe dan ook weinig goeds denk ik..


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Maar er is schijnbaar nog veel meer aan de hand. Persconferenties zijn afgelast, repetities zijn ingekort / afgekapt... Organisatie rent rond als een kip zonder kop en niemand weet maar wat er aan de hand is... Angelina Mango (Artiest Italië) kwam eerder opeens de persroom in om iets te zeggen en om 'Imagine" te zingen, waarna ze ook weer verdween.. Het lijkt erop alsof ook steeds meer landen zich stiekem uitspreken tegen de EBU / Israël.


    Credendo Vides

    En nu is zelfs de officiële site van de EBU uit de lucht... Echt, wat is er allemaal aan de hand?


    Credendo Vides

    Ik moet toegeven dat ik werkelijk niks heb met het ESC, maar ik de drama eromheen dan weer stiekem wel interessant vind om een beetje te volgen so I keep lurking here for if you guys share more info ^^

    [ bericht aangepast op 10 mei 2024 - 19:39 ]

    DreamerN schreef:
    Maar er is schijnbaar nog veel meer aan de hand. Persconferenties zijn afgelast, repetities zijn ingekort / afgekapt... Organisatie rent rond als een kip zonder kop en niemand weet maar wat er aan de hand is... Angelina Mango (Artiest Italië) kwam eerder opeens de persroom in om iets te zeggen en om 'Imagine" te zingen, waarna ze ook weer verdween.. Het lijkt erop alsof ook steeds meer landen zich stiekem uitspreken tegen de EBU / Israël.

    Ik las dat persconferenties wel vaker uit de lucht zijn gehaald. Al is het met alles bij elkaar wel opvallend ja...
    Maar dat de website zelfs uit de lucht is? Ik ben benieuwd met welk nieuws ze voor 9 uur vanavond komen. (Jury show starttijd)


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    het schijnt ook dat spanje misschien zich terug wil trekken? idk ik heb dit jaar verder niets gezien omdat ik het onzin vind dat israel uberhaupt mee mag doen (maar wat verwacht je, met moroccanoil als sponsor), maar al deze chaos vind ik stiekem best grappig


    because i knew you, i have been changed for good

    Ik heb liever ESC's met minder drama, voor het nostalgie gevoel. Maar het is een interessante vrijdagavond zo.. tbf, Israel zou ook niet moeten meedoen en is niet eens Europa. Al is het geen wonder dat ze dat misschien juist wel meedoen vanwege de sponsor. Wat voor chaos gaat zorgen mochten ze morgen winnen..

    Verdere info: Dat van Spanje is blijbaar omdat ze vinden dat er vrijheid van pers en meningsuiting moet zijn. Geen idee waar dat verder over gaat en of het een link met Joost heeft of niet.
    Verder noemt NOS dat er rumours zijn en dat er nog weinig bekend is van wat er echt gebeurt is, want EBU laat niets weten. AVROTROS heeft net wel laten weten dat we nog niet gediskwalificeerd zijn, maar de Nederlandse vlag is weggehaald uit de oefenruimte en vanavond komen we niet in actie. Dus ik weet niet hoe dit gaat werken met de jury-votes dan. Edit: blijkbaar gebruiken ze de semi finale uitvoering vanavond.

    [ bericht aangepast op 10 mei 2024 - 20:47 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Oml, normaal gesproken ben ik niet echt iemand die dit kijkt, maar dit jaar ziet het er naar uit dat het echt veel drama is. Ik probeerde het in dit topic bij te lezen en het is amper bij te houden (en zelfs dan begrijp ik er weinig iets van tbh 😆) What the heck is happening. Hahah.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Voor de mensen die even een handiger overzicht willen hebben over wat er allemaal gebeurd, hier zijn twee live-blogs. Het programma Renze heeft ook constant polshoogte gehaald bij hun correspondent die daar is.

    1. Omroep Fryslan
    2. Trouw.nl

    Ook is de Zweedse politie nu ter plekke om zich te mengen in het onderzoek.


    Credendo Vides

    En er is nog steeds geen nieuws.. Alleen dat de politie betrokken is. Hoe bizar is dat?! Ik heb nog nooit zo’n messy esc meegemaakt.


    Every scrap of you would be taken from me, watched as you signed your name Marjorie

    Vulgrim schreef:
    Oml, normaal gesproken ben ik niet echt iemand die dit kijkt, maar dit jaar ziet het er naar uit dat het echt veel drama is. Ik probeerde het in dit topic bij te lezen en het is amper bij te houden (en zelfs dan begrijp ik er weinig iets van tbh 😆) What the heck is happening. Hahah.

    Het helpt ook niet mee dat wij er zelf ook nog zo eeinig van weten en het ook nog niet helemaal snappen. Maar dit is wat NOS tot nu toe weet/ deelt
    Ik heb het ook nog nooit zo messy meegemaakt. En politie is er wel bij betrokken maar ze zeggrn dat er geen aanklacht jngediend is. Dus veel zegt dat ook niet.

    Edit: en nu is er dus wel een aanklacht ingediend gisteren over iets dat donderdag gebeurd is. Maar het is nog onduidelijk wie van de twee kanten gelijk heeft.
    Er is in elk geval nu spoedoverleg over wat ze vanavond gaan doen. (Imo zou het toch iets van onschuld tot schuldig bevonden moeten zijn, zeker als het zo onduidelijk is welke kant de waarheid spreekt.)

    [ bericht aangepast op 11 mei 2024 - 10:25 ]


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn