• Eurovision 2024

    Ta da tadadada daaaaaa da tada dada dadada da dada da da!
    I KNOW! Veel te laat! Dit jaar veel later dan normaal dat ik een topic open, maar ik ben er al wel sinds november mee bezig.

    Het Eurovision Song Contest. Elk jaar weer ben ik er obsessed mee. Ik volg zo goed als alle voorrondes van alle landen. (En ook dit jaar waren er weer geweldige nummers die het jammer genoeg niet gehaald hebben, maar wel goed voor mijn spotify-lijst.

    Wat is ESC?
    Oké, voor de mensen die onder een steen heeft geleefd de afgelopen 68 jaar.
    ESC is sinds 24 mei 1956 een jaarlijks terugkerend muziekfestijn waarbij deelnemende landen een door hun gekozen liedje in stuurt die het opneemt tegen de rest. Het begon ooit met 7 landen (Waaronder NL) om de wereld te verbroederen na de 2e W.O. en is inmiddels uitgegroeid tot een heus wereldwijd fenomeen waar normaal meer dan 40 landen aan mee doen. Deze editie zijn dit er wederom maar 37, net zoals vorig jaar. Landen komen erbij en gaan ook weer weg vanwege financiële, politieke en culturele redenen.

    Of zoals Petra Mede en Måns Zelmerlöw het uitleggen:

    Het thema is niets veranderd met dat van vorig jaar, de EBU heeft ook een officiële statement naar buiten gebracht dat 'United by Music' het vaste slogan word van ESC.

    Wat wel veranderd is dit jaar is de puntentelling. In de halve finales gaat het alleen op televoting, dus zonder een vakjury. Bij de finale kunnen mensen ook direct al beginnen met stemmen zodra het eerste nummer begonnen is.
    Ook nieuw dit jaar is dat de Big 5 "6", in de halve finales ook al in diens geheel de nummers optreden.
    Semi 1: 7 mei (Yes, I know. This already happened.)

    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Poland
    • Croatia
    • Iceland
    • Slovenia
    • Finland
    • Moldova
    • Azerbaijan
    • Australia
    • Portugal
    • Luxembourg

    Semi 2: 9 mei

    • Malta
    • Albania
    • Greece
    • Switzerland
    • Czechia
    • Austria
    • Denmark
    • Armenia
    • Latvia
    • San Marino
    • Georgia
    • Belgium
    • Estonia
    • Israel
    • Norway
    • Netherlands

    Finale: 11 mei -running order komt nog

    • Sweden
    • France
    • Italy
    • United Kingdom
    • Spain
    • Germany
    • Cyprus
    • Serbia
    • Lithuania
    • Ireland
    • Ukraine
    • Croatia
    • Slovenia
    • Finland
    • Portugal
    • Luxembourg
    •
    Landen
    Albania
    Armenia
    Australia
    Austria
    Azerbaijan
    Belgium
    Croatia
    Cyprus
    Czechia
    Denmark
    Estonia
    Finland
    France
    Georgia
    Germany
    Greece
    Iceland
    Ireland
    Israel
    Italy
    Latvia
    Lithuania
    Luxembourg
    Malta
    Moldova
    Netherlands
    Norway
    Poland
    Portugal
    San Marino
    Serbia
    Slovenia
    Spain
    Sweden
    Switzerland
    Ukraine
    United Kingdom
    Artiesten
    Besa
    Ladaniva
    Electric Fields
    Kaleen
    Fahree feat. Ilkin Dovlatov
    Mustii
    Baby Lasagna
    Silia Kapsis
    Aiko
    Saba
    5miinust & Puuluup
    Windows95man
    Slimane
    Nutsa Buzaladze
    Isaak
    Marina Satti
    Hera Björk
    Bambie Thug
    Eden Golan
    Angelina Mango
    Dons
    Silvester Belt
    Tali
    Sarah Bonnici
    Natalia Barbu
    Joost Klein
    Gåte
    Luna
    Iolanda
    Megara
    Teya Dora
    Raiven
    Nebulossa
    Marcus & Martinus
    Nemo
    Alyona Alyona & Jerry Heil
    Olly Alexander
    Song titels
    Titan
    Jako
    One Milkali (One Blood)
    We Will Rave
    Özünle Apar
    Before the Party's Over
    Rim Tim Tagi Dim
    Liar
    Pedestal
    Sand
    (nendest) Narkootikumidest ei tea me (Küll) midagi
    No Rules
    Mon Amour
    Firefighter
    Always on the Run
    Zari
    Scared of Heights
    Doomsday Blue
    Hurricane
    La Noia
    Hollow
    Luktelk
    Fighter
    LOOP
    In the Middle
    Europapa
    Ulveham
    The Tower
    Grito
    11:11.
    Ramonda
    Veronika
    Zorra
    Unforgettable
    The Code
    Teresa & Maria
    Dizzy

    [ bericht aangepast op 9 mei 2024 - 13:44 ]


    Credendo Vides

    Cue struggelende reporters met they/them pronouns.:'D


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Bambie Thug deelde in diens story ook een statement iets over dat de Israëlische commentator (oid) in de eerste halve finale ook de code of conduct had gebroken en dat dat vanochtend tegenover haar delegatie was bevestigd door de EBU…

    Ondertussen zie ik ook filmpjes van een treiterende Israëlische delegatie voorbij komen overal… EBU meet écht met twee maten.

    Zou het mooi vinden dat als Joost daadwerkelijk onschuldig blijkt te zijn, hij volgend jaar een gegarandeerde finaleplaats heeft en alsnog Europapa mag performen.

    Ik vind het echt zo sneu voor hem, dit gun je niemand en zeker iemand als Joost niet, met zo'n verleden en zo'n droom…


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Zie net deze tweets van Aran Bade:


    Zojuist bekend! Nederland had meer televote punten in de halve finale dan winnaar Zwitserland! Joost werd tweede, achter Israel met 182 punten. Dit had heel mooi kunnen zijn. #eurovision #joostklein

    Zojuist bekend! Nederland was tweede in de halve finale! Dit was de top 10: Israel: 194 Netherlands: 182 Armenia: 137 Switzerland: 132 Greece: 86 Estonia: 79 Latvia: 72 Georgia: 54 Austria: 46 Norway: 43 #eurovision #joostklein



    Dit maakt het allemaal extra pijnlijk… arme Joost, heb het echt met hem te doen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Derks schreef:
    Zie net deze tweets van Aran Bade:

    (...)


    Dit maakt het allemaal extra pijnlijk… arme Joost, heb het echt met hem te doen.

    De EBU lijkt inderdaad niet echt eerlijk te handelen.. en dit maakt het inderdaad enkel pijnlijker, Zeker en vooral ook voor Joost, ik heb met hem te doen.
    En ik hoop echt op tenminste een schadevergoeding na afloop van het onderzoek, mocht blijken dat Joost onschudlig is. (Wat ik wel verwacht.)


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik snap echt nog steeds niet hoe dit zo heeft kunnen gaan. Vooral ook omdat het nog nooit eerder voorgekomen is dat een artiest is gediskwalificeerd; dan wil je toch wel écht een goede reden hebben??

    Daarnaast vind ik het ook wel een beetje eng dat er geen enkel moment bij stilgestaan is tijdens het songfestival. Al het boe-geroep is weg gefilterd, alles is positief en leuk, en het was net alsof Joost niet bestond...


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    Maar echt, er was een complete censuur op vrijheid van meningsuiting. De artiesten werden blijkbaar gefouilleerd vlak voor ze het podium op gingen om te kijken of ze geen statement, boodschap of vlag bij zich droegen.

    En de haat richting Zwitserland nu... Echt schandalig.


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    Maar echt, er was een complete censuur op vrijheid van meningsuiting. De artiesten werden blijkbaar gefouilleerd vlak voor ze het podium op gingen om te kijken of ze geen statement, boodschap of vlag bij zich droegen.

    En de haat richting Zwitserland nu... Echt schandalig.


    😔

    Gekke tijd is het, zeg, in de wereld. Ik vind het nog steeds moeilijk te begrijpen waarom er zoveel haat is, het voelt zo onnodig...


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    DreamerN schreef:
    Maar echt, er was een complete censuur op vrijheid van meningsuiting. De artiesten werden blijkbaar gefouilleerd vlak voor ze het podium op gingen om te kijken of ze geen statement, boodschap of vlag bij zich droegen.

    En de haat richting Zwitserland nu... Echt schandalig.


    En tóch heeft Nemo wel de non-binary flag naar binnen kunnen smokkelen... ondanks dat fouilleren.

    Portugal/Iolanda is ook flink gecensureerd... ze had nagellak op wat je aan de vlag van Palestina zou kunnen linken en de foto's/filmpjes die op de socials van Eurovision gedeeld werden, waren van de halve finale en niet van de finale. Plus haar optreden werd pas NA het sluiten van de stemmen geüpload en niet zoals de rest direct na het optreden in de juiste volgorde...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Heb even met kopjes gewerkt, want merk dat ik een aantal dingen door elkaar uittyp. xD
    Klachten EBU
    Oké, het word er maar niet beter op. De EBU graaft zichzelf alleen maar erger in. Het is naar buiten gekomen dat Nederland ook al een aantal meldingen gedaan had van een onveilige omgeving voor heel het Joost gedoe, maar daar is natuurlijk niet naar geluisterd. Zoals bij zoveel andere landen gebeurd is. Pas achteraf gaan ze nu dingen reviewen en in bespreken met de delegaties over hoe het de volgende keer beter kan.

    Whilst appearing dismissive at first read, the EBU statement asks for time to reflect on events and consider how to learn from what took place.

    “The EBU’s governing bodies will, together with the heads of delegations, review the events surrounding the ESC in Malmö to move forward in a positive way and to ensure the values of the event are respected by everyone.”

    It added that individual cases will be discussed at a later date, leaving many feeling that immediate concerns are being sidelined.

    De EBU legt ook de schuld van de onveilige omgeving bij de deelnemers zelf neer.

    EBU puts blame on delegations for Eurovision ‘chaos’
    Yesterday, an EBU statement to the Daily Mirror newspaper read: “We regret that some delegations at the ‘Eurovision Song Contest’ in Malmö didn’t respect the spirit of the rules and the competition both on-site and during their broadcasts. We spoke to a number of delegations during the event regarding various issues that were brought to our attention.”

    Vlaggen
    Schijnbaar was er dus ook een ban op de EU vlag. De EU heeft hier ook druk naar antwoorden onder gezet bij de EBU.
    En ik had gehoord dat ook de Nederlandse vlag niet mocht, aangezien de regels is 'Je mag geen vlag meenemen van een niet deelnemend land.' (Ook al doen we wel mee, alleen niet de finale...) Al heb ik wel NL vlaggen gezien in de menigte, dus weet niet of dit echt klopt. Maar wat ik dan al helemaal vreemd vind is dat ik wel Braziliaanse en Ecuadoraanse vlaggen / landen-naamsjaals daar heb gezien. Wat doen die daar dan? Heb die meerdere keren voorbij zien komen tijdens de live show.

    Zwiterland
    Ik ben nog steeds zo blij voor Nemo, They deserve so much! Alleen snap ik een bepaald punt van kritiek ook wel, met betrekking tot het land wat heeft gewonnen.
    Er zijn veel geruchten over dat het weer gerigged is, aangezien het volgens jaar dus in Zwitserland georganiseerd word. De thuisbasis van de EBU. En de thuiss stad van de EBU heeft zichzelf als eerste naar boven geschoven als Host.


    Credendo Vides

    Pfoeee nog steeds zoveel rotzooi dus, jeetje. Benieuwd of ze dit nog opgeruimd krijgen. Thanks voor de update!

    & helemaal mee eens, zo blij voor Nemo als winnaar! Hun blije hoofd toen de uitslag kwam was echt zo cute hahahahah. Maar damn, als de EBU dat heeft gerigged is dat echt bizar. Zijn er sources die dat zeggen of is het vooral een rumour ontstaan uit EBU-haat en van het ergste uitgaan 🤔


    Dramatic

    TBH kan ik me geen enkele editie herinneren waarin er niet werd gezegd dat de uitslag gerigged is.:')

    Vorig jaar had je het verhaal dat Loreen moest winnen zodat dit jaar ABBA gevierd kon worden, het jaar daarvoor omwille van de oorlog in Oekraïne...
    Dat de thuisstad van de EBU zich naar voren heeft geschoven is helemaal niet vreemd gezien het de op een na grootste stad van Zwitserland is.
    Op die manier kan je alles in vraag beginnen stellen.

    De EBU wint er ook helemaal niets bij als het in Zwitserland is, behalve dan dat ze minder voor reiskosten moeten begroten. Maar in verhouding lijkt me dat niet de kostenpost waar ze het meeste op verliezen.

    Also, die vlaggenkwestie is wel echt te belachelijk voor woorden.

    [ bericht aangepast op 16 mei 2024 - 20:07 ]


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Tja, het zijn inderdaad meer geruchten en de meeste vocale haat naar de winst van Zwitserland blijven nog de Kroatië aanhangers. Die willen dat de jury in diens geheel opgeheven worden en enkel de tele-voting overblijft omdat de jury teveel macht heeft. Wat ergens ook wel zo is.
    Ong. 200 mensen hebben evenveel te zeggen als miljoenen thuiskijkers.
    Maar er zijn ook genoeg mensen die daarmee niet door lijken te hebben dat 1+1=2. Zo gaat het altijd. Als we alleen de tele-vote hadden, had Duncan ook niet gewonnen in 2019, hij was toen bij geen van beide favoriet, maar omdat hij bij beide genoeg punten kreeg, werd hij 1e. Zo gaat dat jammer genoeg nou eenmaal. Maar velen vinden het 'rigging' als 20+ landen echt een duidelijke favoriet lijken te hebben.


    Credendo Vides

    DreamerN schreef:
    Tja, het zijn inderdaad meer geruchten en de meeste vocale haat naar de winst van Zwitserland blijven nog de Kroatië aanhangers. Die willen dat de jury in diens geheel opgeheven worden en enkel de tele-voting overblijft omdat de jury teveel macht heeft. Wat ergens ook wel zo is.
    Ong. 200 mensen hebben evenveel te zeggen als miljoenen thuiskijkers.
    Maar er zijn ook genoeg mensen die daarmee niet door lijken te hebben dat 1+1=2. Zo gaat het altijd. Als we alleen de tele-vote hadden, had Duncan ook niet gewonnen in 2019, hij was toen bij geen van beide favoriet, maar omdat hij bij beide genoeg punten kreeg, werd hij 1e. Zo gaat dat jammer genoeg nou eenmaal. Maar velen vinden het 'rigging' als 20+ landen echt een duidelijke favoriet lijken te hebben.


    Nochtans als je puur naar techniek kijkt was Zwitserland gewoon de beste en dat zou hetgeen moeten zijn waar een jury naar kijkt. (Al weet ik dat dit niet 100% altijd zo is, ik zeg niet dat het systeem perfect is.:p) Ik begrijp nog steeds niet hoe hen op een draaiende schijf zuivere noten die hoger lagen dan de mount everest heeft gehaald zonder er ofwel af te vallen ofwel los live on stage te kotsen.

    Publiekstemmen worden evengoed beïnvloedt, daar is Israël dit jaar het mooiste bewijs van.

    Nogmaals, het systeem is niet perfect, maar ik heb wel het gevoel dat beide aspecten elkaar over het algemeen in evenwicht houden waardoor we de laatste jaren over het algemeen genomen best kwalitatieve winnaars hebben.


    We will not be quiet, Stonewall was a riot!

    Zonder jury zou de winnaar nog meer politiek gekleurd zijn :')


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain