Derks schreef:
(...)
Yep, en ME/CVS, Ehlers-Danlos etc.
En mensen vergeten ook altijd de invloed van de samenstelling van je darmflora… daar wist ik zelf tot 3/4 weken geleden ook niets over tot ik een boek las, 'De bacterie en het brein'.
Wat dat betreft zouden bijv. ook MDL-artsen meer betrokken moeten worden bij ggz etc.
Of gewoon überhaupt meer in het geheel naar zorg gekeken worden, en niet psyche en lichaam loskoppelen.
Ik heb zelf geen galblaas waardoor constant gal (zuur!) in m'n darmen loopt en daar veel bacteriën vernietigt. En de aanwezigheid van bepaalde bacteriën bepaalt blijkbaar of medicatie aanslaat of niet. Plus het heeft invloed op de (zenuw)verbindingen naar je hersenen en zo de stemming.
7 fucking jaar in de ggz gelopen.
NIEMAND die ooit over voeding/darmen gesproken heeft.
Geen enkele medicatie sloeg aan op de bijwerkingen na - en dan boos worden omdat ik toevallig gevoelig op medicatie reageer en er soms echt doodziek van werd.
Uiteindelijk gestopt nadat ik door mijn hoofdbehandelaar een hufter werd genoemd, die 24/7 zorg opeist en van alle cliënten in de instelling de meeste zorg kreeg en het nog steeds niet genoeg vond.
Gaat het nu goed? Niet bepaald, maar een stuk beter dan toen ik in de ggz liep en niet gehoord of gezien werd en op m'n flikker kreeg als ik zelf iets aandroeg.
Psychische problematiek neemt alleen maar toe, overgewicht en allergieën ook, mensen wijten alles aan schermpjes, maar de winkels liggen vol met suiker en vet en ongezonde shit die over het algemeen in de aanbieding is. Dat zorgt voor een andere samenstelling in de darmen (invloed op alles). Makkelijk om de telefoon dan als zondebok te zien, want dan hoeven de winkels en producenten zich niet te verantwoorden over hun aanbod/assortiment.
Pfff wat een gedoe zeg, en wat triest hoe er met jou omgesprongen is... Niet oké...
Ben het helemaal eens. Er wordt gewoon te weinig gekeken naar hoe systemen op elkaar reageren en hoe alles in elkaar steekt. Ik ben helemaal fan van het wetenschappelijke, hoor, maar daardoor gaan stappen naar een holistische kijk heel traag. Nu word je van zorgverlener naar zorgverlener gestuurd, en wordt er alleen gekeken naar datgene waar je klachten zijn - terwijl dat helemaal niet de plek hoeft te zijn waar het probleem zit.
Heel simpel voorbeeld: suiker en cafeïne zorgen voor een verhoging van je cortisol niveau. Cortisol is een stresshormoon, en als je daar al gevoelig voor bent en (onbewust) veel suiker binnen krijgt, kan dat ervoor zorgen dat je meer stress pieken krijgt - en daarmee ook mentale gevolgen hebt. Vervolgens wordt er alleen naar je mentale gezondheid gekeken en krijg je het labeltje "angststoornis"... En ja, dit is heel erg versimpeld, maar het laat wel zien hoe we echt iets missen.
En ik heb zelf Burn-Out en nu ook diagnose long covid, maar in principe heb ik vooral een ontregeld zenuwstelsel. En met mij vele anderen, wat betekent dat je lichaam constant "aan staat" en het niet meer lukt om in rust te komen. De oplossing zit 'm in je lichaam zich weer veilig laten voelen, controle leren loslaten - psychisch - en tegelijk heel rustig actief afwisselen met rust - fysiek. Die combinatie is essentieel om te herstellen, maar nergens krijg ik dat te horen. Dat heb ik allemaal maar zelf moeten uitzoeken.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain