• Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie omgaan met iemand die autisme heeft, en gelieve eerlijk te zijn.
    Als jij er niet vriendelijk tegen doet, dat is jouw keuze, maar wil gewoon even weten hoe jullie er tegenover staan.

    Waarom ik dat wil weten? Mijn broer heeft het.. Hij wordt nu uit de voetbal gesmeten omdat er problemen rond hem zouden zijn ontstaan, maar waar ze hem van 'beschuldigen' past totaal niet bij mijn broer, en dat zou hij nooit doen.. Voor mijn broer is dat een hele grote schok maarjah...
    En nu zou ik gewoon willen weten wat jullie EERLIJK denken van mensen met autisme.

    Wat is autisme? Het is een ontwikkelingsstoornis. Het kind wordt geboren met een handicap die niet onmiddellijk zichtbaar is, maar pas langzamerhand duidelijk wordt. Mensen met autisme zien er op het eerste gezicht vaak zo normaal uit. Toch merk je al gauw dat ze anders zijn, als je met ze bezig bent, speelt of praat. Van echt samen iets doen is nauwelijks sprake. Liefst houden ze zich aan vaste gewoonten, wat nogal bizar kan overkomen. Veranderingen in hun leefwereld tasten hun vertrouwen aan en een gevoel van onveiligheid kan ze snel in paniek doen slaan.
    Door hun stoornis hebben mensen met autisme problemen met waarnemen, herkennen, met taal en verbeelding.
    ( ff gekopieerd van de Vlaamse vereniging autisten.)


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    misschien een stomme vraag ofzo.Maar wat is Autisme?[/voelt zich nu dom:$]

    xX

    er is niet echt een goede uitleg voor, ik denk dat je het beter op internet kunt zoeken, want het is nogal ingewikkeld, maar je moet in ieder geval niet denken dat het een ziekte is en dat je het kan genezen. (dat denkt een leraar van school)


    Als je maar een ananas hebt..

    Met achter haar ziekte verschuilen bedoel ik dat ze alles op haar ziekte afschuift. Bijv. als ze haar hw niet af had, of iemand belachelijk had gemaakt. Ze gaf haar autisme de schult! Het was gewoon niet eerlijk --"


    Tears are crashing out of my eyes

    (...)
    idd, en als 'broer en zus' is het normaal om ruzie enzo te hebben, maar ik denk wel dat hij geraakt word als je een opmerking maakt over zijn autisme, (maar ik denk niet dat je dat doet) maar wat voor vorm heeft hij dan?

    Doe ik nooit. Vroeger als klein kindje zei ik wel eens dat hij dom was, en daar heb ik echt serieus spijt van... =/ ik was toen misschien vier jaar toen ik dat zei en ik bedoelde het ook niet, maar 'k denk dat ik het toen nog niet echt begreep.
    Welke vorm hij heeft weet ik eigenlijk, thuis hebben we het daar niet zo over, en voor mij maakt dat ook niets uit. Eigenlijk weet ik het niet¨*o Maar hij is dan ook 3 jaartjes ouder dan mi en toen ze het wisten begreep ik dat allemaal niet.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik heb ff rond gekeken @ het internet.en het is dus een ziekte. Ik lach niet om mensen die ziek zijn of gehandicap zijn.Die mensen kunnen daar vaak zélf niks aan doen.Okéé vroeg kijk ik zo wel eens van wat heeft die? Maar vroeg was ik jonger. Ik wist niet beter. Nu ik ouder ben heb ik dat niet meer. Ik zie ieder mens gewoon als gelijken. En waarom zou je die mensen uitschelden? Ík weet hoe hard scheldwoorden kunnen aankomen. Dus dat doe ik niet.

    xX


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Met achter haar ziekte verschuilen bedoel ik dat ze alles op haar ziekte afschuift. Bijv. als ze haar hw niet af had, of iemand belachelijk had gemaakt. Ze gaf haar autisme de schult! Het was gewoon niet eerlijk --"

    Oke dat is ook niet eerlijk, want dat is niet altijd waar. En dat zou nogal misbryuk zijn van haar situatie eigenlijk =/


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    (...)
    er is niet echt een goede uitleg voor, ik denk dat je het beter op internet kunt zoeken, want het is nogal ingewikkeld, maar je moet in ieder geval niet denken dat het een ziekte is en dat je het kan genezen. (dat denkt een leraar van school)

    Inderdaad, er zijn zoveel soorten en vormen van eigenlijk =/ En jah het is inderdaad ongeneselijk en niet een ziekte, je word er mee geboren.
    De oorzaak van autisme is nog steeds niet bekend trouwens.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Ik had er vorig jaar eentje in de klas zitten. Ze had een ligte vorm, maar ze verschool zich altijd achter haar ziekte. Gewoon ziekelijk! Ik had een hekel aan haar, echt waar. Zij was een van de vele die mij peste omdat ik TH fan was. Ik, ging altijd met haar in duscussie, dat was wel grappig. Maar ze maakte me gek! Dus ik was niet nice, en zij ook niet dus... :P

    het klinkt misschien als gezeik, maar autisme is geen ziekte. ik zag ook al iemand anders die het zo noemde, en ik had ook zo een jongen in m'n klas, (gaat nu naar andere school) maar hij pestte ook mensen, maar 1 van de kenmerken van autisten is het inlevingsvermogen, dat hebben ze niet echt.
    maarja, ik weet niet hoe ik die jongen moet beschrijven maar ik denk zoiets als het meisje uit jou klas.


    Als je maar een ananas hebt..

    (...)
    Inderdaad, er zijn zoveel soorten en vormen van eigenlijk =/ En jah het is inderdaad ongeneselijk en niet een ziekte, je word er mee geboren.
    De oorzaak van autisme is nog steeds niet bekend trouwens.

    meestal heb je het van je ouders, en hun weer van hun ouders... enz.
    oja, m'n moeder denkt ook,(wat denkt ze veel he?!) dat haar vader het heeft!


    Als je maar een ananas hebt..

    (...)
    meestal heb je het van je ouders, en hun weer van hun ouders... enz.
    oja, m'n moeder denkt ook,(wat denkt ze veel he?!) dat haar vader het heeft!

    Voor zover ik weet is mijn broer de enige in de famile. Mijn ouders hebben het niet, en mijn grootouders ook niet. Zelfs mijn nonkels of tantes hebben het niet =/


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Sommige vrienden van mij hebben PDD-NOS
    maar ik kan er goed mee opschieten, al denk ik wel eens dat had je anders moeten aanpakken, maar goed wie ben ik om daarover te oordelen?
    Twee jongens uit mn vorige school hadden ook gedragsproblemen en werden door vele bijna uitgelachen, ik was geen beste vrienden met ze maar ik kon wel met ze opschieten ook al waren ze soms moeilijk.


    It's heavy but you are not the only one

    je vraagt of ik eerlijk ben, ik zal het proberen :)
    ik zo het eerst raar vinden, want ik weet er eigenlijk niet zo veel tot niets over, maar dan zou ik het leren apprecieren of zo ..
    ik weet het eerlijk gezegt niet zo heel goed ..
    x


    So here's a heart to heart on the back of postcards sent from California

    Ik ken geen mensen met die stoornis, maar ik heb de film Ben X gezien [/is anders, maar toch].
    Je zag daar [/in de film] wel dat ze het moeilijk hadden, en ik heb echt respect voor die mensen omdat ze zo doorzetten.


    Life is a fashionshow, the street is our catwalk.

    Mn broer en mn vriendje hebben het..
    Daarom kreeg mn broer vroeger heel veel aandacht, waardoor ik op vreemde manieren aandacht ging opeisen en daar heb ik dus nog steeds last van--'. Komt t op neer.
    En ik heb add.--'

    mn beide broertjes hebben problemen

    mn ene is dyslecties fzo.. en heeft ADD + nog wat maar mn ouders willen het mij niet vertellen..

    en mn andere broertje is autistisch, hij heeft ADD, ODD, PDD-nos, ADHD slecht groffen & fijne motoriek [die al flink verbeterd is! =D]

    maar ook dáárover willen mn ouders niks kwijt =X
    egt ze verzwijgen alles voor mij..
    en ze zeggen wel de hele tijd dat het oneerlijk verdeelt is want ik heb VWO en met mij is niks aan de hand fzo..

    maar mn broertjes zijn niet dom.. alleen door hun complicaties presteren ze heel erg onder ..

    ach naja ik weet hoe je je voelt meid..


    Als je door het ijs zakt.... ben je NAT!

    mn beide broertjes hebben problemen

    mn ene is dyslecties fzo.. en heeft ADD + nog wat maar mn ouders willen het mij niet vertellen..

    en mn andere broertje is autistisch, hij heeft ADD, ODD, PDD-nos, ADHD slecht groffen & fijne motoriek [die al flink verbeterd is! =D]

    maar ook dáárover willen mn ouders niks kwijt =X
    egt ze verzwijgen alles voor mij..
    en ze zeggen wel de hele tijd dat het oneerlijk verdeelt is want ik heb VWO en met mij is niks aan de hand fzo..

    maar mn broertjes zijn niet dom.. alleen door hun complicaties presteren ze heel erg onder ..

    ach naja ik weet hoe je je voelt meid..


    Autisten hoeven zeker niet dom te zijn, het zijn net zulke mensen als iedereen, alleen ze hebben een psychische aandoening.
    Bij ons thuis is het ook dat me ouders niet al mijn broertje zijn ziektes vertellen of meer uitleg geven, ze verzwijgen het gwn om je te beschermen moet je maar denken.
    En dyslectie is niet zoiets als autisme, ADHD, ADD,... Dyslectie is dat je moeite hebt met lezen en schrijven, je verwisselt letters e.d., zo is er ook nog dyscalculie (rekenen) en nog veel meer.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury