• Voor veel landen aan de Stille Oceaan geldt nog altijd een tsunami-waarschuwing na de zware aardbeving die Chili zaterdagochtend trof. De waarschuwing is afgekondigd voor alle landen langs de Midden- en Zuid-Amerikaanse kust, maar ook voor landen aan de overkant van de oceaan, zoals Australië en Nieuw-Zeeland. De autoriteiten op Hawaii bereiden zich intussen voor op een eventuele evacuatie van bewoners aan de kust.

    Bij Chili is de kust van Paaseiland ontruimd. Op de Chileense eilandengroep Juan Fernández heeft een vloedgolf volgens lokale media al ernstige schade aangericht. In delen van Chili zelf is de noodtoestand uitgeroepen. Volgens de regering zijn er zeker 122 doden gevallen na de aardbeving, die een kracht had van 8-komma-8 op de schaal van Richter. In verschillende delen van het land zijn bruggen en gebouwen ingestort. De luchthaven van Santiago is gesloten.

    Er waren vanochtend ook nog een paar zware naschokken in Chili. President Bachelet heeft de bevolking opgeroepen niet in paniek te raken. Het epicentrum van de beving lag op ruim honderd kilometer ten noordoosten van de stad Concepción.

    De Europese Unie heeft drie miljoen euro aan eerste noodhulp aan Chili beschikbaar gesteld.

    Bron

    De rampen houden ook nooit op. En een vriendin van mij kent dus ook nog echt mensen die daar wonen. De alarmsirenes gaan daar nu af en die mensen zijn doodbang.

    Als ik morgen in de kerk ben, ga ik ook voor ze bidden.


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Er zijn nu meer rampen dan pak weg 50jaar geleden. Maar ergens zorgen we er zelf voor. Het is al goed dat ze evacueren,en maatregelen nemen,de kans is groot dat er in de loop van de avond/nacht een tsunami komt.

    Etoile schreef:
    Er zijn nu meer rampen dan pak weg 50jaar geleden. Maar ergens zorgen we er zelf voor. Het is al goed dat ze evacueren,en maatregelen nemen,de kans is groot dat er in de loop van de avond/nacht een tsunami komt.

    Ik moet toch eens naar het nieuws gaan kijken ofzo :')


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.