• Hallo lieve hertjes,

    Ik hoop dat ik niet al te kattig over zal komen, maar ik erger me de laatste tijd nogal aan verhalen. Dan niet eens aan de inhoud van verhalen (dat is dan weer wel een privé mening), maar aan de manier waarop deze geschreven worden.

    Het liefst zou ik zeggen 'Schrijf beschaafd Nederlands!', maar dat zal ik niet doen aangezien dat misschien een belediging is tegenover de Belgen hier. Daarbij is het ook iets waar aan te wennen is. (Bij nader inzien toch maar een uitleg: Hiermee bedoel ik dat jullie regelmatig met een dialect schrijven, en ik jullie dus niet uit wil sluiten door op Nederlands aan te dringen.)

    Wat ik wel ga zeggen, en jullie écht op het hart wil drukken is:


    - Let alsjeblieft op spelling.

    De meeste tekstverwerkingsprogramma's hebben spellingscontrole. Zo niet, dan zijn er eigenlijk altijd wel onderdelen voor te downloaden.
    Gebruik deze mogelijkheden (wanneer je ze hebt) ook als je een verhaal/quiz/poll online zet en verbeter je fouten.

    Voor Firefox zijn er ook woordenboeken te installeren, die dan automatisch spelfouten aan zullen geven.


    - Gebruik aanhalingstekens.

    ik was samen met mijn vriendin aan het dansen hallo Simone zei Bram terwijl hij aan kwam lopen ... -enz, enz.-

    Dit is, zoals je zelf waarschijnlijk al ziet érg vervelend om te lezen, en brengt je ook al snel in verwarring. Misschien jou dan niet, maar vele andere lezers vaak wel.

    Het zou dus iets moeten zijn als: Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo Simone.' zei Bram terwijl hij aan kwam gelopen.


    of

    Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo Simone', zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.


    Denk er bij gesproken delen ook aan dat elke gesproken zin op een nieuwe regel hoort te beginnen, evenals het antwoord of het deel van het verhaal dat daarna volgt.

    Bijvoorbeeld:

    Ik was met mijn vriendin aan het dansen.
    'Hallo, Simone.' zei Bram terwijl hij aan kwam lopen.
    'Hallo, Bram!' riep die enthousiast terug, 'Hoe is het met je?' vroeg ze vervolgens.
    Goh, dat was alweer een tijd geleden zeg!


    Savvy?

    - Maak het verhaal overzichtelijk

    Gebruik bijvoorbeeld ook (regelmatig) nieuwe alinea's. Dit hoeft niet om de zoveel regels, maar zo nu en dan een ruimte tussen nieuwe onderwerpen in het verhaal maken het overzichtelijker en veel fijner om te lezen!
    Als je niet houd van open regels tussen je verhaal, probeer dan je 'blok' af en toe af te breken door gewoon op een nieuwe regel te beginnen. Dit suggereert/geeft hetzelfde effect, maar is bij verhalen in de meeste omstandigheden netter.

    - Lees zelf ook nog eens na wat je geschreven hebt.
    Dit is iets wat ik zelf altijd doe als ik iets nieuw op de site plaats. Herhaling is hierbij heilig, omdat er altijd wel punten zijn die je de eerste keer met gemak over het hoofd gezien kunt hebben. Dit is iets wat ik regelmatig ook doe, om zo de fouten die me eerder niet op zijn gevallen alsnog weg te kunnen werken.
    Dit helpt je ook meteen om te zien of het 'live' ook nog goed klopt en fijn leesbaar is.


    - Gebruik geen onnodige smileys in je verhaal.

    Lijkt me dat ik dat niet hoef uit te leggen, toch? Tenzij het natuurlijk een email moet voorstellen, of een chat gesprek, is dit érg irritant lezen.
    (Bedankt voor de tip Ironhide!)


    - Dus, check, check, double check.

    Er zijn nog vele andere tips die ik of anderen kunnen geven, maar dit zijn toch de dingen waar ik, en ik niet alleen, het meeste op let.

    Schrijf je verhaal zoals je het zelf terug zou willen lezen op papier. Ook bij kladjes of minder serieuze onderwerpen e.d.

    Dit is voor jezelf fijner, en ook voor de mensen hier die net als ik graag genieten van een goed verhaal. En niet alleen van het concept, maar ook op de manier hoe de schrijver ermee omgaat. :Y)



    JoJudicious schreef:
    Ik kom ook vaak tegen dat mensen i.p.v. 'zij' dan 'hun' gebruiken. Bijvoorbeeld: Hun gaan naar het zwembad. Terwijl het moet zijn: Zij gaan naar het zwembad. Logischerwijs gaat het toch om personen waardoor het 'zij' is. Bij objecten is het dan wel 'hun', maar die fout wordt zó veel gemaakt. O, en dat mensen sowieso op allerlei manieren schrijven behalve de goede. :'D




    Ik kan het niet vaak genoeg blijven herhalen. Maar voor nu stop ik ermee. Ik heb mijn hart gelucht, en hopelijk iemand hier kunnen helpen met een (goede) tip.

    -

    Ja, ik weet dat er mensen zijn met Dyslexie die inderdaad soms moeite hebben met teksten, of dat er jonge mensen zijn die nog niet veel ervaring hebben in schrijven. Ik bedoel dit dan ook niet om als regel op te leggen, maar als tip. Vooral voor jezelf. Als je weet dat je er moeite mee hebt, benader dan een beta-reader, die zijn er om je te helpen! (:
    Durf je dat niet, of duurt het je te lang; Geen zorgen, er zijn (altijd wel) genoeg leden te vinden met (veel) schrijf ervaring die even willen helpen.

    Blijf vooral oefenen in het verbeteren/ontwikkelen van je eigen, goed te volgen, schrijfstijl & most important; Have fun writing, darlings!

    -

    Voel je vrij om zelf tips toe te voegen of om gerelateerde vragen te stellen.:Y)

    [ bericht aangepast op 23 dec 2010 - 13:17 ]


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Ik vind het wel goed hoor dat je dat zo doet, ik erger mezelf er ook wel is aan. -niet dat ik zo goed schrijf maar als nog.-

    [ bericht aangepast op 17 juni 2010 - 19:54 ]

    Oh handig. Ik las laatst een verhaal dat geweldig bedacht was, maar na een paar zinnen haakte ik al af vanwege de schrijfstijl.
    Als ik zoiets doe, vertel je het me wel he =3


    Your make-up is terrible

    Ik heb, wat jij nu zegt, ook altijd willen zeggen :3


    wth.

    Heel lief van je dat je dit topic hebt aangemaakt, maar de bèta's zijn allemaal bezig met een hele uitleg over spelling, aanhalingstekens, dt-regel, alinea's, etc.
    Dus dat komt binnenkort online, zodat alle users het kunnen gebruiken. [:


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?

    Ik vind dat je gelijk hebt. Ik heb er ook last van. Maar gelukkig heb ik er niet echt heel veel last van, denk ik. En anders moeten mensen dat gewoon zeggen.


    Nothing lasts forever, for all good things it's true. I'd rather trade it all, while somehow saving you.

    Kijk wat je nu opnoemd kan ik me ook wel eens aan ergeren maar toen ik pas op Q kwam schreef ik nog niet 'perfect' met spellingsfouten, en 'van de hak op de tak' verhalen. Maar door de jaren heen ben ik steeds beter geworden en já ik laat mijn oude verhalen gewoon zo als ze zijn, en ik laat ze online staan omdat er ook mensen zei die ze zo liever lezen én omdat je nu goed het verschil kunt zien van hoe ik vroeger schreef en hoe ik nú schrijf.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Assassin schreef:
    Oh handig. Ik las laatst een verhaal dat geweldig bedacht was, maar na een paar zinnen haakte ik al af vanwege de schrijfstijl.
    Als ik zoiets doe, vertel je het me wel he =3


    Natuurlijk. Ik doe het niet altijd, maar ik begin me er toch steeds meer aan te ergeren en haak net als jij dan vaak al snel af.

    Maar de mensen waarvan ik denk/weet dat ze het willen probeer ik altijd vriendelijk te laten merken dat het toch beter kan. :Y)


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Amen.


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    Tragically schreef:
    Kijk wat je nu opnoemd kan ik me ook wel eens aan ergeren maar toen ik pas op Q kwam schreef ik nog niet 'perfect' met spellingsfouten, en 'van de hak op de tak' verhalen. Maar door de jaren heen ben ik steeds beter geworden en já ik laat mijn oude verhalen gewoon zo als ze zijn, en ik laat ze online staan omdat er ook mensen zei die ze zo liever lezen én omdat je nu goed het verschil kunt zien van hoe ik vroeger schreef en hoe ik nú schrijf.


    Niemand schrijft écht perfect, en ik snap best dat oude verhalen vervelend zijn om helemaal aan te passen. Omdat je ze juist door je huidige ervaring dan in principe helemaal over moet schrijven.

    Maar ik vind wel dat als mensen aan een verhaal beginnen of mee bezig zijn ze toch gebruik 'moeten' maken van de simpele hulpmiddelen die er zijn.

    Want het enige wat je vaak hoeft te doen is de rood onderstreepte woorden nakijken en dan vaak maar een enkele letter aanpassen. Dat soort dingen en simpele dingen als aanhalingstekens maken een verhaal al véél fijner om te lezen.

    Ook als het niet 'perfect' geschreven is. (:


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Ik maak er even een sticky van, bedankt voor de moeite. ^^


    Let the Night embrace you

    Nyx schreef:
    Ik maak er even een sticky van, bedankt voor de moeite. ^^


    Tof! Bedankt hiervoor. (:

    Ik was al bang dat het topic in de verdoemenis zou verdwijnen na tien minuten of zo. Dit moet zeker helpen. (:


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Ik ben het helemaal met je eens. Ik kan er niet tegen als er geen aanhalingstekens worden gebruikt, of dat punten worden weggelaten. Ik hoop dat dit een beetje helpt tegen al die onleesbare verhalen...


    It's time to be happy again.

    Handig dat je het gemaakt hebt! Maar volgens mij als iemand iets zegt is het: 'Wat zit je haar leuk,' zei David. Ofzo dus maar met 1 aanhalings teken en een komma als er een woord volgt als: zei, fluisterd, schreeuwt etc. Dat heb ik tenminste geleerd. :Y)


    Be here, be alive, and be the means to a worthwhile end. Head down, chin up, eyes on the horizon. Don’t blow it.

    nog een tip, gebruik geen smileys in je verhaal, vind ik zo irritant lezen :Y)

    @ Acapella: ja dat begrijp ik wel maar de meeste van die schrijfsters/ schrijvers komen niet zo snel op het forum volgens mij?


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.