• Hoi,
    ik heb geen idee waar dit moet staan, maar daar zullen de mods wel voor zorgen als het fout staat (:

    Eergisteren ben ik teweten gekomen dat ik een HSP ben, een High Sensitive Person. Dat zou de reden zijn geweest dat ik de laatste tijd nogal prikkelbaar ben en down ben en overlaatst ook een burn-out heb gehad. Ik heb nog geen idee hoe ik hiermee moet omgaan, dus hoop ik dat er hier op quizlet ook Hsp-ers zitten, die me een beetje kunnen uitleggen hoe ik ermee moet leren omgaan.

    Voor degene die het niet kennen:
    Een HSP is iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels van de buitenwereld dan gemiddeld. Hij of zij neemt subtielere nuances waar in bv. de lichaamstaal en stemmingen van anderen, is gevoeliger voor licht, geuren en geluiden, enz.
    Een HSP raakt daardoor sneller overprikkeld en heeft de behoefte zich terug te trekken op zichzelf.
    HSP is geen ziekte maar een karaktertrek met vele verschillende eigenschappen. Indien je er niet op de juiste manier mee leert omgaan (en dit kan voor iedere HSP anders zijn) kan deze karaktertrak de oorzaak zijn van zowel fysiek als psychische aandoeningen/problemen.

    Ik herken me in veel van die 'symptomen' wel.
    Maar niet om te zeggen dat ik zoveel last heb van licht ofzo.
    Ik ben het toch niet, ik ben gewoon lekker mezelf. :Y)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Oh, nu je het zegt.
    Misschien heb ik dat wel, kan daarvan mijn migraine komen. Ik ben erg gevoelig voor de stemming van anderen en vooral voor licht.
    Achja, wie weet. Ik wens je veel succes.


    Your make-up is terrible

    Ik ben het ook...
    Mijn vraag is eigenlijk hoe jij er bent achtergekomen?
    Heel veel zijn er via internettest achter gekomen maar dat is niet officieel...


    dream, dare, fly!

    Valerius schreef:
    Ik ben het ook...
    Mijn vraag is eigenlijk hoe jij er bent achtergekomen?
    Heel veel zijn er via internettest achter gekomen maar dat is niet officieel...


    Eerst internettests, maar dat in opdracht van een dokter en een psychotherapeut, moest ik vertellen waarom ik dat geantwoord heb, en zij heeft daaruit kunnen opmaken dat ik het ben.

    Diffuse schreef:
    (...)

    Eerst internettests, maar dat in opdracht van een dokter en een psychotherapeut, moest ik vertellen waarom ik dat geantwoord heb, en zij heeft daaruit kunnen opmaken dat ik het ben.


    Okey dan is het goed (:
    Want het is ook een hele hype geweest om HSP / overgevoelig te zijn en toen deed iedereen een test op het internet en was ineens half NL HSP en dat was echt heel irritant aangezien ze niet eens wisten was het precies was :/


    dream, dare, fly!

    Valerius schreef:
    (...)

    Okey dan is het goed (:
    Want het is ook een hele hype geweest om HSP / overgevoelig te zijn en toen deed iedereen een test op het internet en was ineens half NL HSP en dat was echt heel irritant aangezien ze niet eens wisten was het precies was :/


    Ja, ik weet het. De helft van mijn vriendinnen zijn het opeens ook. Maar nu ik zelf weet hoe het allemaal zit, kan ik goed zien dat ze niet zo zijn. Hoe heb jij er mee leren omgaan?

    Diffuse schreef:
    (...)

    Ja, ik weet het. De helft van mijn vriendinnen zijn het opeens ook. Maar nu ik zelf weet hoe het allemaal zit, kan ik goed zien dat ze niet zo zijn. Hoe heb jij er mee leren omgaan?


    Ja precies, ik heb het toen wat vrienden verteld en toen was het ineens "ooh dat ben ik ook" terwijl het helemaal niet zo is... Die symptonen heb je gewoon vaak in de pubertijd vooral dus was het best irritant daarom vertel ik het nu ook nooit meer aan iemand. Maar om terug te komen op je vraag:
    Ik kan er eerlijk gezegd nog steeds niet goed mee omgaan. Ik weet het nu al bijna 3 jaar en ik zit gewoon nog heel erg in de knoop met mezelf. Het is voor iedereen anders om het te ervaren maar wat wel helpt is het accepteren dat je het bent/hebt, dat kan vaak al een hele stap zijn. Ik accepteerde het heel lang niet, ik wou het niet en dan raak je nog erger gefrustreerd
    Als je wilt PB'en mag dat of als je op msn erover wilt praten of mailen moet je ook maar ff PB'en ;)


    dream, dare, fly!