Sniper schreef:
Ik ben geen Belg dus weet er niet veel van. Ik weet alleen dat arm en rijk nu gesplitst worden en dat dat wel beter zal uitpakken voor Vlaanderen.
Arm en rijk is veelgezegd. Mij hebbe ze altijd verhalen vertelt waar het op neer komt dat een groot deel van de Walen nog steeds in de middeleeuwen leeft. Wallonië is tot begin vorige eeuw de 'baas' geweest over Vlaanderen en beheerst(e) een groot deel van de adellijke standen. Er gebeur(d)en onder andere dingen als talendiscriminatie, waar problemen door ontstonden in de Eerste Wereldoorlog. De jonge Vlaamse boeren die door armoede en werk geen opleiding genoten en bijgevolg geen woord Frans praten werden naar de oorlog gestuurd onder leiding van franstalige officieren die ook geen Nederlands spraken - louter en alleen om het feit dat Vlaams -of Nederlands- als een boerentaal gezien werd. Hoewel een enorm deel van de bevolking de taal sprak leek het voor de top in België niet relevant om de Vlaamse legers te laten leiden voor Nederlandstalige officieren want Vlamingen waren 'boerenkinkels'. Hierdoor liepen een groot deel van de Vlaamse jongens hun dood in, gewoon omdat ze de bevelen niet verstonden. Dat is ook de reden waarom een deel Vlamingen meededen met 'den Duits'. Ze lieten de Vlamingen hun eigen taal spreken en meer van die dingen.
Een ander voorbeeld van die taaldiscriminatie was het Franse onderwijs in de universiteit van Leuven. De overheid en Kardinaal Mercier weigerden pertinent om het onderwijs te vernederlandsen waardoor opnieuw Vlaamse mensen de kans op onderwijs afgenomen werd. Rond die perioden ontstonden de Flaminganten die nu de 'Belgiëhaters' genoemd worden.
Enfin, in feite komt 't er op neer dat nu, bijna 100 jaar later, de Walen hun machtspositie kwijt zijn geraakt. Ze hebben geen geld meer en leven praktisch van het belastingsgeld van de Vlaming - ik zeg dit niet uit racisme het is gewoon zo-. Dat ze geen macht meer hebben lijken de Waalse ministers niet te kunnen verkroppen waardoor ze alle hervormingen blokkeren. Zo zijn er problemen met BHV die nog een hele uitleg op zich zijn. Daardoor koesteren veel haat jegens de Walen. 'Ze weigeren mee te werken, maar leven wel op onze rug.'
Frankly my dear, I don't give a damn.