• AMSTERDAM - De Egyptische president Hosni Mubarak is opgestapt. Mubarak draagt de macht voorlopig over aan een militaire raad.

    Dat heeft vicepresident Omar Suleiman vrijdag gezegd in een korte verklaring voor de staatstelevisie.

    "In de moeilijke omstandigheden die het land doormaakt, heeft president Hosni Mubarak besloten het presidentschap neer te leggen", zei Suleiman. "Hij heeft de raad van de strijdkrachten opgedragen de leiding te nemen over staatszaken."

    Tantawi
    De militaire raad die de macht in Egypte heeft overgenomen, wordt voorgezeten door de minister van Defensie. Dat is veldmaarschalk Mohammed Hussein Tantawi. De in 1935 geboren Tantawi werd in 1991 Mubaraks minister van Defensie en Militaire Productie.

    Hij kreeg eind januari ook de functie van vicepremier, wat duidde op meer bestuurstaken voor Tantawi. Hij behoort tot de trouwste topfiguren uit de entourage van Mubarak.

    Parlement 'opgeschort'
    De raad zal volgens de nieuwszender al-Arabiya de regering ontslaan en het parlement ''opschorten''. Formeel zou de voorzitter van het Hooggerechtshof, Farouk Sultan, aan het hoofd van de regering gaan staan.

    Toespraak
    Donderdag gingen al geruchten dat de omstreden Egyptische leider zijn aftreden bekend zou maken. Hij sprak 's avonds de natie toe, maar liet toen tot woede van de vele duizenden demonstranten in Caïro en Alexandrië weten te zullen aanblijven.

    Vrijdag werd op vele plaatsen in Egypte opnieuw massaal gedemonstreerd. Boze Egyptenaren liepen onder meer in een protestmars naar het presidentieel paleis van Mubarak in de Caïreense buitenwijk Heliopolis. Ook blokkeerden duizenden demonstranten het gebouw van de staatstelevisie, die zij er van beschuldigden niet waarheidsgetrouw over de acties te berichten, zo meldt de pan-Arabische nieuwszender Al-Jazeera.

    Feest
    In de straten van Caïro is vrijdag direct na de bekendmaking een enorm feest losgebarsten. Mensen zwaaien met vlaggen en juichen. Ze schreeuwen ''de mensen hebben het regime ten val gebracht''. Er is achttien dagen gedemonstreerd tegen Mubarak.

    Bron: nu.nl

    Ik ben echt happy voor die mensen daar (A)
    Ik kan me niet voorstellen dat ik 30 jaar in zo'n regime zou moeten leven. lijkt me verschrikkelijk.


    you are the smell before rain | you are the blood in my veins

    EINDELIJK, had het al gezien (: M'n ouders kijken namelijk arabische televisie. Ik ben echt blij voor die mensen! & Hoop dat alles terug normaal wordt daar. Oh, en ik heb zo het gevoel dat Egypte samen met Tunisië niet de enige landen zijn die hun president weg willen enzo. Blijkbaar komen er nog mensen uit andere landen op straat. Ik weet dat morgen Algerije begint & eind volgende week Libië. (: Respect voor die mensen!