• AMSTERDAM - Het noordoosten van Japan is vrijdagochtend (Nederlandse tijd) getroffen door een krachtige aardbeving, met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. De beving werd gevolgd door tientallen naschokken van minimaal 5,0. Door de aardbevingen is een tsunami ontstaan.
    De tsunami trof het noordoosten van het eiland. De golf zou tussen de 50 centimeter en een meter hoog zijn geweest.
    De tsunamiwaarschuwing die was uitgegeven door de autoriteiten sprak van mogelijke golven tot wel tien meter. De aardbeving is de zwaarste in zeven jaar.
    Door de tsunami zijn grote gebieden overstroomd. Op televisiebeelden is te zien hoe een muur van water zich over het laaggelegen gebied verspreidt. Gebouwen, vrachtwagens en auto's worden meegesleurd.
    Een van de zwaarst getroffen gebieden is Miyagi. Daar zou in ieder geval sprake zijn van ''veel gewonden'' melden lokale media. De haven van Kamaishi is overstroomd. De auto's dreven daar tussen de schepen.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    Sendai telt ongeveer een miljoen inwoners en ligt aan de kust in het noordoosten van Japan. Het vliegveld in die plaats zou volledig verwoest zijn. Volgens CNN zitten vier miljoen huizen in Japan zonder stroom.
    De zender meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    CNN meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    Het epicentrum lag 179 kilometer ten oosten van de plaats Sendai, 10 kilometer onder het zeeoppervlak. Volgens een correspondent van CNN duurde de beving zeker drie minuten.
    In hoofdstad Tokio schudden de hoge kantoren heen en weer. Werknemers renden de straat op. Uit het gebouw van de havendienst van Tokio stijgt rook op.
    Klik voor bron en meer.

    TV Edit:
    In heel het pacifische gebied is een Tsunami waarschuwing afgegeven. (meer dan 30 landen)
    Waarschuwing voor tweede en derde golf.
    Officieel dodental ligt rond de 2400.
    Wow, best erg, ik zag het net op tv!

    [ bericht aangepast op 15 maart 2011 - 12:13 ]


    Your make-up is terrible

    Ik had het al op het internet gezien, en weetje ik had ook gedroomt dat de wereld ging vergaan en ik zag gewoon alles, was ik blij dat ik wakker was man.


    It's not because I smile, my life is perfect. It's because I appreciate what life gives to me, and what God has blesse

    Ik wil nu niet stom overkomen, maar toen ik opstond zei m'n moeder dit:
    "De jongens van TH zitten toch niet meer in Japan hé?"
    Ik: "Ik weet niet, heb niet echt iets van hun gehoord de laatste tijd. Hoezo?"
    "Er is een heel zware aardbeving geweest en ene tsunami."
    Ik: *paniek*

    En nu ben ik dus echt superongerust over hun.
    Niet tegenstaande dat ik het ook erg vind voor de lokale mensen.


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    Ocharm,
    ik hoop dat er weinig doden zijn ;x


    Me so good.

    Hingucker schreef:
    Ik wil nu niet stom overkomen, maar toen ik opstond zei m'n moeder dit:
    "De jongens van TH zitten toch niet meer in Japan hé?"
    Ik: "Ik weet niet, heb niet echt iets van hun gehoord de laatste tijd. Hoezo?"
    "Er is een heel zware aardbeving geweest en ene tsunami."
    Ik: *paniek*

    En nu ben ik dus echt superongerust over hun.
    Niet tegenstaande dat ik het ook erg vind voor de lokale mensen.


    Die waren toch al weer terug? ;o


    ONLY SEVEN LEFT <3

    Omg, arme mensjes ;(
    Als het kon zou ik naar Nederland teleporteren.
    Ik hoop dat er weinig dode zijn.

    Ik las het net op twitter...
    En toen ik dan nog de beelden op tv zag, werd ik best wel misselijk.
    Ik hoop dat alles in orde komt met die mensen, ze zagen er best bang uit:S


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    xBrownie schreef:

    Die waren toch al weer terug? ;o


    Ja?
    Ik wist het niet zeker, maar als dat zo is, ben ik wel opgelucht!
    Nu hopen dat alles voor de andere mensen goed komt.


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    Hingucker schreef:
    Ik wil nu niet stom overkomen, maar toen ik opstond zei m'n moeder dit:
    "De jongens van TH zitten toch niet meer in Japan hé?"
    Ik: "Ik weet niet, heb niet echt iets van hun gehoord de laatste tijd. Hoezo?"
    "Er is een heel zware aardbeving geweest en ene tsunami."
    Ik: *paniek*

    En nu ben ik dus echt superongerust over hun.
    Niet tegenstaande dat ik het ook erg vind voor de lokale mensen.

    ..
    als er iets met hun was geweest had je het allang gehoord, lieverd.. ^^' Als zij in Japan zijn staan ze in contact met superveel mensen.

    Ik maak me drukker om die arme gezinnetjes..

    [ bericht aangepast op 11 maart 2011 - 11:40 ]


    ars moriendi

    Hingucker schreef:
    (...)

    Ja?
    Ik wist het niet zeker, maar als dat zo is, ben ik wel opgelucht!
    Nu hopen dat alles voor de andere mensen goed komt.


    Ik weet het niet zeker, maar volgensmij waren ze al terug. Maar al die andere mensen die er zijn.. O.o


    ONLY SEVEN LEFT <3

    Ja er zitten ok mensen die ik ken in dat gebied. jammer genoeg hebben we ze nog niet kunnen bereiken..

    P.S. er zitten ongeveer 50 nederlanders in het rampgebied. (was op het nieuws)

    Ik kijk al de hele morgen CNN. Ik vind het zo erg voor alle slachtoffers...


    Never run out of reasons to smile...

    Ik vraag me bij zoiets altijd af, of de natuur iets duidelijk probeert te maken...........
    Hopelijk zij de mensen daar niet te erg getroffen. Ik bid voor ze


    Happy Birthday my Potter!

    Ik zag staan; golven van wel 50 centimeter tot 1 meter hoog. Dus ik dacht 'Uh, Tsunami? Echt niet' Tot ik verder las..


    Life is hard and then we die

    BloodyGum schreef:
    Ik vraag me bij zoiets altijd af, of de natuur iets duidelijk probeert te maken...........
    Hopelijk zij de mensen daar niet te erg getroffen. Ik bid voor ze

    Ik denk niet dat dit iets met "duidelijk maken" te maken heeft. Japan ligt op de grens tussen twee platen en daar is er enorm veel verschuiving. Dus eigenlijk is het best "logisch" dat het gebeurd is.

    Megaerg. Hopelijk hebben ze zoveel mensen in veiligheid al kunnen brengen!
    xx


    Tears are words the heart can't say.