• AMSTERDAM - Het noordoosten van Japan is vrijdagochtend (Nederlandse tijd) getroffen door een krachtige aardbeving, met een kracht van 8,8 op de schaal van Richter. De beving werd gevolgd door tientallen naschokken van minimaal 5,0. Door de aardbevingen is een tsunami ontstaan.
    De tsunami trof het noordoosten van het eiland. De golf zou tussen de 50 centimeter en een meter hoog zijn geweest.
    De tsunamiwaarschuwing die was uitgegeven door de autoriteiten sprak van mogelijke golven tot wel tien meter. De aardbeving is de zwaarste in zeven jaar.
    Door de tsunami zijn grote gebieden overstroomd. Op televisiebeelden is te zien hoe een muur van water zich over het laaggelegen gebied verspreidt. Gebouwen, vrachtwagens en auto's worden meegesleurd.
    Een van de zwaarst getroffen gebieden is Miyagi. Daar zou in ieder geval sprake zijn van ''veel gewonden'' melden lokale media. De haven van Kamaishi is overstroomd. De auto's dreven daar tussen de schepen.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    Sendai telt ongeveer een miljoen inwoners en ligt aan de kust in het noordoosten van Japan. Het vliegveld in die plaats zou volledig verwoest zijn. Volgens CNN zitten vier miljoen huizen in Japan zonder stroom.
    De zender meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    In Sendai, de hoofdstad van de prefectuur Miyagi, is een tsunamigolf van 10 meter hoog waargenomen. Op andere plaatsen werden golven gezien van 4 meter.
    CNN meldt ook dat deze aardbeving heviger is dan die van Haïti in 2010. Bij die beving kwamen meer dan honderdduizend mensen om het leven.
    Het epicentrum lag 179 kilometer ten oosten van de plaats Sendai, 10 kilometer onder het zeeoppervlak. Volgens een correspondent van CNN duurde de beving zeker drie minuten.
    In hoofdstad Tokio schudden de hoge kantoren heen en weer. Werknemers renden de straat op. Uit het gebouw van de havendienst van Tokio stijgt rook op.
    Klik voor bron en meer.

    TV Edit:
    In heel het pacifische gebied is een Tsunami waarschuwing afgegeven. (meer dan 30 landen)
    Waarschuwing voor tweede en derde golf.
    Officieel dodental ligt rond de 2400.
    Wow, best erg, ik zag het net op tv!

    [ bericht aangepast op 15 maart 2011 - 12:13 ]


    Your make-up is terrible

    Ik vind het verschrikkelijk dat ze een aardbeving + tsunami moeten overleven en dan nog eens de kans hebben op kernongelukken =(.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Villalicious schreef:
    Iemand zegt dat de Tsunami om 9 uur Amerika kan bereiken?
    Is dat zo?


    Klopt, hij was al in Hawaï zei mijn vader. (:


    Her heart was a secret garden and the walls were very high.

    Prisjex3 schreef:
    Uhu op 21 december 2012. x]
    Een dag nadat ik 16 ben geworden :Y)


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Ik vind het echt zo erg...


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Echt zo vreselijk :(
    Ik zag trouwens eerder vandaag een filmpje op het nieuws waarbij ze een rondje hadden gezet, zodat je goed kon zien dat er een hond weg probeerde te rennen van die golf, maar toen ingesloten werd :'( Ik snap niet dat ze dat zo goed op televisie laten zien?


    As travars

    Superhoodie schreef:
    Ik hoop dat ze zo veel mogelijk mensen in veiligheid gebracht hebben/in veiligheid brengen.


    You were much more muchier, you've lost your muchness.

    Superhoodie schreef:
    Ik hoop dat ze zo veel mogelijk mensen in veiligheid gebracht hebben/in veiligheid brengen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Andvari schreef:
    Echt zo vreselijk :(
    Ik zag trouwens eerder vandaag een filmpje op het nieuws waarbij ze een rondje hadden gezet, zodat je goed kon zien dat er een hond weg probeerde te rennen van die golf, maar toen ingesloten werd :'( Ik snap niet dat ze dat zo goed op televisie laten zien?


    zule dingen is net zoals bij die gruwelijke oorlogsfoto's. oftewel loop je en red je dat ding, oftewel neem je een foto, stuur je die de wereld in zodat je heel wat meer kan redden.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    Ja ik weet het.. Echt heftig.


    Forever.

    Ik vind het echt erg wat er is gebeurd ik zag dat filmpje van de aardbeving op het journaal


    I love you Irem

    Echt heel erg heftig.
    Ik heb gister het nieuws de hele dag gevolgd. Echt verschrikkelijk,
    Ik hoop dat dat met die kerncentrale goed gaat, de mensen die de tsunami en de aardbeving hebben overleefd zitten zeker niet te wachten op nog een ramp!


    The truth is out there.

    Ik heb gehoord dat er nog een aardbeving in Japan was bij de westkust?
    o;
    Ik vind het echt erg..


    Me so good.

    ik ben echt blij dat wij dadt allemaal niet hebbaen hier in ons kikkerlandje. ik hoordde dat ameeerika en zo er ook van voelde. echt zo'n vloedgolf brrr ik krijg all rillignen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ik heb video's gezien er van .Echt erg ;o
    Ik hoorde ook net dat er een kerncentrale is ontploft o.o .


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    ImAwesome schreef:
    Ik hoop dat ik dat nooit mee maak.
    Een maand geleden zaten een stel vrienden van me in Japan. Blij dat die al terug zijn



    dat dacht me vader ook. maar heelaas hij zat in Tokyo toen het gebeurden.
    gelukig krgen we vadaag het verlossende smsje dat hij ongedeert is en weer veilig thuis is in Kuala lumpure.


    Als je een boom was dan zal ik je omhelzen als een koala beertje.