• Ik had gisteren dus de film Saving private ryan gezien.

    In de eerste twingtig minuten van de film zag je hoe de Amerikanen (en de Fransen, Engelsen enzovoort) op D-Day de Omaha beach bestormden, terwijl de Duitsers vanaf het strand op hun schoten.
    Je zag allemaal lijken en gewonden liggen, Duisters die aan het schieten waren en soldaten die zich gingen verschuilen op het strand.
    Maar ik zag dus ook in een scene een gewonde liggen, en 3 combat medics (medische hulpverleners) die de gewonde soldaat probeerde te redden.
    Dit terwijl de Duitsers gewoon op hun probeerde te schieten. (Wat ik overigens erg dapper vond. De soldaten gingen zich namelijk verschuilen, maar de medische hulpverleners zaten gewoon midden in het slagveld alle gewonden te helpen)

    Maar ik las ergens dat er in de tweede wereldoorlog een contract was opgesteld dat officieel soldaten niet op medische hulpverleners mochten schieten, ook al bevonden ze zich op het slagveld.

    Is dit waar? Mocht er echt niet geschoten worden op hun? Want in de film probeerde sommige Duitse soldaten wel op ze te schieten.

    Hier is de scene van de medische hulpverleners. (het is eigelijk een fanmade video, maar ik kon nergens anders de scene vinden)

    Klik

    De scene is van 1:10 t/m 1:30. Er zitten vrij heftige beelden in het filmpje, dus je moet niet kijken als je niet tegen dat soort dingen kan.


    We waste time looking for the perfect lover, instead of creating the perfect love.

    'He, meneer de Mof ... Ik weet dat het oorlog is en jullie ons over moeten nemen, maar u mag niet schieten op ons hoor!' ... Ik denk niet dat zoiets heel erg veel uitgemaakt zal hebben.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Dat denk ik niet, als je een oorlog wilt winnen, schiet je de "healers" als eerste neer lijkt me. Dat is typisch een film, de hoofdrol spelers gaan bijna nooit dood x)


    Het heden is de geschiedenis gezien door de toekomst.

    DerMeister schreef:
    'He, meneer de Mof ... Ik weet dat het oorlog is en jullie ons over moeten nemen, maar u mag niet schieten op ons hoor!' ... Ik denk niet dat zoiets heel erg veel uitgemaakt zal hebben.


    Nou, ik hoorde dat sommige Duitsers niet op de healers schoten, omdat dat dus officieel niet mocht. (ook al waren er waarschijnlijk veel Duitse soldaten die dat wel deden). Het waren vooral de Japanners die deze regels negeerde.
    -Dat las ik tenminste ergens-


    We waste time looking for the perfect lover, instead of creating the perfect love.

    Language schreef:
    (...)

    Nou, ik hoorde dat sommige Duitsers niet op de healers schoten, omdat dat dus officieel niet mocht. (ook al waren er waarschijnlijk veel Duitse soldaten die dat wel deden). Het waren vooral de Japanners die deze regels negeerde.
    -Dat las ik tenminste ergens-


    Het ging mij meer om het idee ervan. Als je een vijand hebt die je neer wilt hebben, zijn regels al snel iets die vergeten of verbroken worden.


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Ik weet niet of het officieel zo is. Misschien kun je eens kijken wat er in de conventie van Geneve over staat.
    Misschien zagen die Duitsers het als een eerskwestie om die medics niet neer te schieten, maar ik betwijfel het. Hitler was wel zo iemand die schijt had aan de Conventie, met name nu z'n rijk aan diggelen valt.


    No growth of the heart is ever a waste

    ja er mogt idd niet op ze geschoten worden. maar daar hadden de meeste schijt aan.

    Het is een regel in elke oorlog dat er niet geschoten mag worden op de hulpverleners. Vandaar dat ze in auto's rijden met een groot kruis erop en een band om hun arm hebben met een kruis.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Er zijn regels voor oorlog, maar de Duitsers hielden zich hier niet altijd aan. Dat was de tactiek van Hitler.
    (heb het er toevallig vorige weer vrijdag met geschiedenis over gehad)


    Happy Birthday my Potter!