• Hallo! (:
    Ik moet voor Nederlands een betoog houden en we moesten kiezen uit een maatschappelijk probleem. Ik koos dus voor 'Alcoholmisbruik onder jongeren'

    Goed, mijn stelling luid als volgt: de belasting op drank moet worden verhoogd.

    argumenten voor zijn;

    Ten eerste omdat, wanneer jongeren dronken zijn worden ze agressief. Dit is te merken aan het verhoogde aantal gevallen van vandalisme.
    Door het verhogen van de belasting op drank, heeft de overheid geld om de spullen die kapot gemaakt worden, weer te repareren. Hierdoor laat je de daders dus indirect voor hun schade betalen.
    Als er bijvoorbeeld een bushokje wordt gesloopt, dan moet de overheid de kosten gaan betalen. Door het extra geld dat ze krijgen door de belasting op het drank kunnen ze een nieuw bushokje gemakkelijker betalen.

    Ten tweede omdat, als de drank duurder wordt, is er minder belangstelling naar. Want de meeste jongeren werken nog geen eens, dus hebben ze geen inkomen waarmee ze drank kunnen kopen. Hierdoor wordt er dus minder gedronken en krijg je minder alcoholmisbruik.
    Je betaald bijvoorbeeld nu voor een biertje rond de twee euro. Als je dit verhoogt naar 2 euro 50 dan kan je voor 10 euro in plaats van 5 biertjes, 4 biertjes kopen. Dit kan net het verschil maken tussen aangeschoten of dronken zijn.

    Ten derde omdat het geld dat de overheid verdient met deze belasting ook ingezet kan worden bij verslavingshulp. Want er zijn genoeg mensen die een drankverslaving hebben, maar er of het geld niet voor hebben om hulp te zoeken, of er is niet genoeg hulp.


    Nu moet ik dus nog tegenargumenten, maar ik kom niet verder als;
    Natuurlijk zijn er ook mensen die het hier niet mee eens zijn.
    Vooral jongeren zelf zullen het hier niet mee eens zijn, want he kom op zeg; dronken worden is toch stoer?
    Zij willen natuurlijk niet meer gaan betalen voor de drank, omdat ze dan minder kunnen drinken.


    Dus nu mijn vraag, weet iemand goede tegenargumenten?

    [ bericht aangepast op 15 maart 2011 - 19:58 ]


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.

    Die tegenargumenten zijn eerlijk gezegd niet heel goed; Dat niemand het er mee eens is, is logisch. Dat betekent niet dat het niet gedaan moet worden.
    Een tegenargument zou kunnen zijn dat door belastingverhoging, mensen manieren gaan zoeken om de belasting te omzeilen. Die manieren zijn dus illegaal en niet altijd even veilig, al helemaal niet wanneer het om drugs gaat.


    Everything means nothing, if I ain't got you.

    Voor de mensen die graag een drankje bij hunavondeten willen, is dit neit al te prettig.

    Illegale smokkel wordt door de verhoogde belasting in de hand geholpen, net als er sigaretten worden gesmokkeld.


    No growth of the heart is ever a waste

    TheBoss schreef:
    Illegale smokkel wordt door de verhoogde belasting in de hand geholpen, net als er sigaretten worden gesmokkeld.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Jongeren gaan sowieso blijven drinken en anders gaan ze wel iets anders zoeken (drugs, waterpijp, sigaret...)


    Never run out of reasons to smile...

    Aan het begin van de alinea heb je een zin gemaakt die écht niet normaal nederlands is D:


    De wereld is weer plat ja. Op je bolle bips na.

    Hobbelpaard schreef:
    Aan het begin van de alinea heb je een zin gemaakt die écht niet normaal nederlands is D:


    hahah deze;
    Ten tweede omdat, als de drank duurder wordt, is er minder belangstelling naar.

    want ik vond hem zelf ook niet kloppen, maar ik weet niet hoe ik hem goed moet zetten :'D


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.

    TheBoss schreef:
    Illegale smokkel wordt door de verhoogde belasting in de hand geholpen, net als er sigaretten worden gesmokkeld.


    die is goed! dankjewel!


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.

    slotje?


    Regret is for pussies. Shit happens. Deal with it.