• Buitenland

    De Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk zijn vanavond begonnen met aanvallen op Libië. De gezamenlijke operatie van verschillende landen tegen de troepen van Gaddafi heet ‘Odyssey Dawn’.

    Amerikaanse en Britse oorlogsschepen voor de kust van Libië vuurden tot nu toe 110 Tomahawk-raketten af op meer dan twintig doelen van het Libische leger, maakte het Pentagon rond 21.30 uur vanavond bekend. De raketten waren vooral gericht op afweergeschut rond Tripoli en Misrata.

    Rond kwart voor zes voerde een Frans gevechtsvliegtuig voor het eerst luchtaanvallen in Libië uit.

    Een hoge Amerikaanse militaire functionaris heeft tegen persbureau Reuters gezegd dat een coalitie van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Canada de aanvallen op doelen bij Libische kuststeden gaat uitvoeren.

    Verklaring Obama
    Obama zei in een telefonische verklaring om 21.00 uur dat de internationale gemeenschap de roep van een bedreigd volk beantwoordt. Hij herhaalde dat de VS geen grondtroepen naar Libië zullen sturen, maar dat de Amerikanen begonnen zijn aan “gelimiteerde militaire acties” in het land.
    De Britse premier Cameron noemde de aanvallen “noodzakelijk, wettig en juist”. Volgens Cameron kan zijn land niet toekijken hoe “deze dictator zijn eigen mensen vermoordt.”

    Gaddafi: militaire acties tweede kruistocht
    Gaddafi betitelde de militaire acties in Libië in een korte telefonische toespraak op de Libische staats-tv rond 23.00 uur een “tweede kruistocht”. Hij zei dat het Libische volk de aanvallen zal pareren. Gaddafi zei verder dat hij in het hele land wapenopslagplaatsen gaat openen om alle Libiërs te bewapenen zodat zij kunnen meewerken aan een revolutie.

    Libische regering: aanvallen barbaars
    Een Libische regeringswoordvoerder noemde eerder op de avond het militaire optreden “barbaars”. Hij stelde dat de aanvallen van westerse troepen “grote schade” hebben veroorzaakt en dat burgers en gebouwen getroffen zijn. Ambulances doen er volgens de regering alles aan om zoveel mogelijk burgers te redden.

    De Libische staatstelevisie claimt dat bij luchtaanvallen van westerse troepen in Tripoli burgerdoelen zijn geraakt. Ook zouden de westerse troepen olieopslagplaatsen bij Misurata hebben gebombardeerd. De berichten kunnen niet onafhankelijk bevestigd worden.


    BRON

    Ik denk toch dat WOIII eerder gaat komen dan dat we dachten. :Y)


    *insert philosophical cringe expression here*

    Maar ik heb geen schuilkelder of zo D;
    Wedden dat Nederland weer als een hondje achter Amerika aan gaat huppelen en vet zielig gaat meedoen? ._.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Haha dat zei ik gister ook nog tegen mijn pa.


    Your make-up is terrible

    WOIII komt denk ik wat eerder ja o_0


    Shoganai i ne~

    Nu dat weer, wat gebeurd er toch allemaal met de wereld.


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    Zal tijd worden dat ze aanvallen. Gaddafi moet afgezet worden. Lukt het de bevolking niet, dan hebben zij recht op steun van het buitenland.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    "gelimiteerde militaire acties",waar ken ik dit toch van...?

    Het is goed dat ze wat doen,ook al komt het jaren te laat maar o.k.
    Goed dat ze wat doen.

    Het word echt geen wereldoorlog hoor,daar moet wel wat mee voor gebeuren,anders was dat gedoe in het Midden-oosten ook wel een wereld oorlog.

    [ bericht aangepast op 20 maart 2011 - 15:50 ]


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    StJimmy schreef:
    "gelimiteerde militaire acties",waar ken ik dit toch van...?

    Het is goed dat ze wat doen,ook al komt het jaren te laat maar o.k.
    Goed dat ze wat doen.

    Politionele ak/cties van Nederland. :Y)


    *insert philosophical cringe expression here*

    Oh fuck.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Bah.


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Hoezo, eerder dan we dachten? Ik rekende er eigenlijk behoorlijk op dat binnenkort WOIII uit zou breken. (Beïnvloed door mijn Geschiedenisleraar).

    Maar eigenlijk kan ik me haast niet voor stellen dat dit echt een lange oorlog zal gaan worden. Gaddafi heeft een huurlingenleger dus... Maar dat zou een verschil kunnen zijn in mijn normen/waarden en die van die huurlingen...

    Ik hoop toch echt wel dat Gaddafi het snel zal opgeven.


    Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed.

    ROSEISHOT schreef:
    (...)
    Politionele ak/cties van Nederland. :Y)

    Eerder Vietnam,de limited war


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Arme mensen in Libie O:


    Me so good.

    W0III? Nee, dat denk ik niet. Gewoon wat mannetjes met te veel macht die het te hoog in hun bol hebben. Allemaal afschieten :'D Nee, ze moeten gewoon allemaal minder arrogant worden, maar dat is niet voor binnenkort denk ik.


    Olive

    gatver. ziekelelijke khadafi. werkelijk, als hij nou eens gewoon z'n bek zou houden is iedereen gelukkig. eikel.


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.

    en van de golfoorlog en bij vietnam zijden ze ook dat WOIII eraan kwam ;')


    Maybe we should doubt our fears instead our dreams.