• Met wiskunde zijn wij nu beland bij breuken in wortels. En er stond een voorbeeld in mijn boek, maar ik snap het dus niet. En ik hoopte dat iemand er wel iets van snapte xd

    Even voor de duidelijkheid: Als er 3/5 of iets met zo'n deelstreep, dan is het een breuk. Maar ik wist niet hoe ik het er anders in kon zetten.
    Dit stond erin:



    EDIT: Ik was er trouwens vergeten bij te zetten: het is de bedoeling om die wortel in de breuk weg te halen.

    EDIT2: Ik heb het antwoord gevonden! Het moet niet 3/5 vierkantswortel 15 zijn, maar 1/5 vierkantswortel 15.
    Want /5 is hetzelfde als *1/5. En om op vierkantswortel 15 te komen, moet je die 5 bij de noemer weghalen. En dat kan door die te vervangen door *1/5.

    Dit topic kan dus gesloten worden.

    [ bericht aangepast op 23 maart 2011 - 21:11 ]


    To live would be an awfully big adventure

    o.o
    o god.


    Me so good.

    O-o
    o my god
    ik zit nogmaar in klas 1


    Pumped. Yeah I'm so friggen' pumped

    fuck dat wist ik 6 weken geleden nog:X


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    wacht laat me even denken.


    They fell in love, didn't they?

    Oke laat maar ;x
    dat had ik 2 maanden geleden nog behandeld.


    They fell in love, didn't they?

    Die is niet logisch?
    Hoe kan vierkantswortel (3/5) nu gelijk zijn aan vierkantswortel (3/5) * vierkantswortel (5/5)
    Het antwoord moet toch zijn; 1/5 * vierkantswortel (15) of ligt dat nu aan mij?

    [ bericht aangepast op 23 maart 2011 - 20:26 ]


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    -sprakeloos-
    Heb ik gehad, maar dat is niet blijven steken. I'm sorry, succes. D:


    Big girls cry when their hearts are breaking

    Tranquillity schreef:
    Die is niet logisch?
    Hoe kan vierkantswortel (3/5) nu gelijk zijn aan vierkantswortel (3/5) * vierkantswortel (5/5)

    Dat vroeg ik me dus ook af, haha. Het is gewoon echt heel vaag o.o


    To live would be an awfully big adventure

    Oke, ten eerste, wat onder de wortel staat, moet je tussen haakjes zetten, als je het intypt op je rekenmachine anders krijg je geen goed antwoord. en eh, met dat "=" wist ik ook nog toen ik in havo zat. het heeft te maken met de balans methode geloof ik.


    Alleen maar tranen van geluk

    Volgens mij klopt de laatste stap niet. Je kan immers geen wortel trekken uit *wortel*15, dus ik snap niet waar die 3 ineens vandaan komt.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Wiskunde is voor mij chinees, maar volgens mij is dat de wortel uit

    Die 2de vierkantswortel 3/5 maal vierkantwordtel 5/5 is gelijk aan vierkantswortel 15/25 omdat je 3 maal 5 gedaan hebt(=15) en 5 maal 5(=25).
    De rest snap ik even niet,maar misschien kun je oefeningen doe je moet maken even doorsturen en dan kijk ik even. Want deze oefening is ingewikkeld en een handboek is nooit echt duidelijk.

    Major schreef:
    Volgens mij klopt de laatste stap niet. Je kan immers geen wortel trekken uit *wortel*15, dus ik snap niet waar die 3 ineens vandaan komt.

    Nee, die klopt niet..


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Flawless schreef:
    Die 2de vierkantswortel 3/5 maal vierkantwordtel 5/5 is gelijk aan vierkantswortel 15/25 omdat je 3 maal 5 gedaan hebt(=15) en 5 maal 5(=25).
    De rest snap ik even niet,maar misschien kun je oefeningen doe je moet maken even doorsturen en dan kijk ik even. Want deze oefening is ingewikkeld en een handboek is nooit echt duidelijk.

    Ik heb de antwoorden niet thuis, het was het huiswerk voor de volgende les. Maar ik kan je wel de oefeningen doorsturen -zonder antwoorden- als je daarnaar wilt kijken :')


    To live would be an awfully big adventure

    Infinitum schreef:
    (...)
    Ik heb de antwoorden niet thuis, het was het huiswerk voor de volgende les. Maar ik kan je wel de oefeningen doorsturen -zonder antwoorden- als je daarnaar wilt kijken :')

    Ja,stuur de oefeningen,maar even door dan zal ik eens kijken. Maar ik ben wel niet zeker of ik juist zit. Want misschien leren jullie dat anders aangezien ik van België kom en jij misschien niet.