• Oke, ik kom uit België en ik vraag mij echt al een hele tijd af hoe de scholen er in Nederland aan toe gaan. Zoals, hier heb je aso, tso en bso. Je kan er vanalles studeren, van Latijn tot humane wetenschappen, tot kantoor tot verzorging en nog veel meer. Is dat bij jullie -Nederlanders- ook zo? Of hoe zit dat allemaal met die mavo en havo en weet ik veel wat nog allemaal? (cat)


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    oo okee ik snap het


    Being yourself is just like breathing, so take the easiest way and don't pretend like your some one else

    VMBO: 4 jaar.
    HAVO: 5 jaar.
    VWO + GYMNASIUM: 6 jaar.


    It's time to be happy again.

    Soms wordt het aanbevolen om bijvoorbeeld een BSO-richting te kiezen.
    Maar toch kun je voor ASO kiezen want het is enkel aanbevolen tot je een B-attest hebt


    "Don't look back, don't look to tomorrow, just go straight through your life."

    LovelyDream schreef:
    maar bij ons heb je dus BBL daarna KB daarna Tl daarna Havo daarno VWO daarna gymnasium daarna atheneuim en dan universiteit.

    Wat is BBL, KB en Tl?
    Ik woon in Nederland, maar ik ken alleen:
    - VMBO Basis
    - VMBO Kader
    - VMBO LWOO
    - VMBO Gemengd
    - VMBO Theoretisch
    - Havo
    - Vwo/Atheneum
    - Gymnasium


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    UnderTheSea schreef:
    (...)
    Wat is BBL, KB en Tl?
    Ik woon in Nederland, maar ik ken alleen:
    - VMBO Basis
    - VMBO Kader
    - VMBO LWOO
    - VMBO Gemengd
    - VMBO Theoretisch
    - Havo
    - Vwo/Atheneum
    - Gymnasium

    Dat zijn afkortingen:Y)


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Champagne schreef:
    VMBO: 4 jaar.
    HAVO: 5 jaar.
    VWO + GYMNASIUM: 6 jaar.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Mayfly schreef:
    Uh, is aso niet asociaal, lol. :')
    Oké, maar bij ons op de middelbare school heb je, van laag naar hoog, VMBO -daar zitten de meeste mensen en zitten ook verschillende 'hoogtes'- HAVO en VWO -dat opgesplitst is in atheneum en gymnasium (die zijn het slimst)-
    En als je dus van de middelbare school af ben, kan je naar de universiteit -alleen voor VWO- of je kan een HBO gaan volgen -voor HAVO- of een MBO -dat is dus voor VMBO-
    Maar wil je dus dokter gaan worden, dan moet je naar een universiteit, en kan je dus niet daarheen als je VMBO hebt gedaan. Dan moet je van een MBO naar een HBO en dan weer naar een universiteit stromen, geloof ik.
    Ik wed er gaan allemaal mensen hierop reageren dat het fout is of dat ze het niet begrijpen, maar zo zit het geloof ik. :Y)

    Haha wow, dat is ingewikkeld. xd En haha aso is zo het hoogste dat je kunt hebben. Dan is er tso (technische richting - met richtingen zoals stw, handel, toerisme,..) en dan bso (beroeps - met voeding-verzoriging, kantoor,..)


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    Instrumental schreef:
    lwoo - vmbo (mavo) - havo - vwo - atheneum - gymnasium.

    en dan ligt het per niveau aan hoelang het duurt. lwo t/m mavo duurt 4 jaar, havo 5 jaar en vwo t/m gymnasium duurt 6 jaar.

    en daarna heb je vervolgopleidingen als mbo, hbo en universiteit enzo..

    Ehh... VWO is hetzelfde als atheneum. Ik doe namelijk VWO en iedereen noemt dat atheneum


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Desilio schreef:
    (...)
    Dat zijn afkortingen:Y)

    Maar waarvoor? xD


    The way that you flip your hair gets me overwhelmed - One Direction, What Makes You Beautiful

    Pff ik snap niets van dat Nederlands systeem:
    Kijk het verschil.
    Nederland


    België


    Happy girls are the prettiest ~ Audrey Hepburn

    LovelyDream schreef:
    (...)

    Jawel hoor ik kan alles worden. maar ik ga volgend jaar Tl/Gl doen

    Je kan niet direct dokter ofzo worden?(krul)
    Dan heb je nog een lange weg te gaan. Een hele lange weg


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    LovelyDream schreef:
    (...)

    Jawel hoor ik kan alles worden. maar ik ga volgend jaar Tl/Gl doen


    Niet, met een tl diploma kan je geen hbo opleiding doen. Daar moet je minstens havo voor hebben gedaan.


    "Longbottom, if brains were gold, you'd be poorer than Weasley, and that's saying something." - Draco Malfoy

    Ik snap niks van jullie Belgische systeem, haha ;x
    Dat van ons vind ik handig en makkelijk, maarja (:


    Cause there'll be no sunlight if I lose you, baby.

    Memphis schreef:
    lwo(o) - vmbo - havo - vwo/gymnasium (van laag naar hoog). Daarnaast kun je ook vmbo nog onderverdelen, namelijk in vmbo basis, vmbo kader en vmbo-t, waarin de t staat voor theoretisch. De eerste twee hiervan zijn dus meer praktijk gericht en ik heb ze ook van 'laag' naar 'hoog' gezet. En het enige verschil tussen vwo en gymnasium, is dat er op het gymnasium wel klassieke talen gegeven worden, maar op het vwo niet.

    En als je vmbo gegaan hebt kun je een mbo vervolgopleiding gaan doen, als je havo gedaan hebt een hbo opleiding en als je vwo/gymnasium gedaan hebt kun je naar de universiteit.

    Klopt.
    En op het eerste jaar van hbo en de universiteit haal je je propedeuse. Dat is het bewijs dat je het niveau aan kan. En als je op de HBO je propedeuse in 1 jaar haalt, dan kan je gelijk door naar de universiteit :') Ik weet niet of dit ook geldt voor mbo naar hbo.

    En we hebben dus gewoon aparte klassen. Dus de mensen van vmbo-tl zitten met z'n allen in een klas en de mensen van havo zitten met z'n allen in een klas. Je kan wel op dezelfde school zitten. En soms zit je bijv. met havo/vwo in een klas en dan wordt daar weer uit gekozen wie naar havo en wie naar vwo kan. Bij je examen is uiteindelijk alles gesplitst.


    To live would be an awfully big adventure

    "Aso?" (cat)


    ars moriendi